2018-12-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... och det beror på greppet och det ska inte vara nån tvekan när det sker. Eftersom de rör sig mellan kvävning och strypning så torde det inte vara klockrena fynd som brott på brosk och tungben.
Det oroar mig.

Ja, alltså att det var svårare rent fysiskt för föräldrarna än vad de trott? Undra om de tagit lugnande innan. Tänk om de gick in till varsin dotter för att mörda samtidigt så ingen väckte den andra och sen blev det krångel för en av dom. Fy fan. Om det fanns sakskador och rivmärken och blåmärken (krossat glas och blod?) blev det kamp. OM det blev svårt fysiskt och man fick panik skulle det ju ha blivit ännu svårare psykiskt. Att om de gått in i något avstängt läge och trott att de skulle avklara det snabbt. Hur kall är man om man orkar kämpa mot sitt barn och fortsätta strypa. Hittade i sängarna betyder ju inte dödade i sängarna. Nån kanske smet... Pappan i V Frölunda bäddade ner barnen efter att han dränkte dom.
Citera
2018-12-11, 21:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
En bekant till mig ställde frågan på AB live rapporteringen idag, och fick svaret: ADAM WESTIN
Polisen berättade att båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar, dock inte dödliga doser och inte så stora att de inte kunnat agera. En av döttrarna hade spår av lugnande läkemedel i sin kropp.

Var "barnen " drogade och/eller föräldrarna?
Föräldrarna stora doser men såpass att de begrep vad de gjorde, en dotter ingenting i kroppen och den andra spår av lugnande (nnat ordval är mindre mängd).
Citera
2018-12-11, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo jag vill och försöker förstå.
Jag förstår bara inte vad som inte har blivit erkänt med sjukdomen ME i Bjärreds tragedin.

* Barnen har båda fått diagnoser (i Moas dock fall märkligt snabbt i mitt tycke)
* Barnen har fått läkarintyg på dessa diagnoser
* Barnen har båda två närmast unikt beviljats omfattande hemundervisning 4 resp 3 dagar i veckan.
* Hemundervisningen har inte dragits in, utan fortsatt oavbrutet för Agnes sedan 2016.
* Enligt polisens presskonferens idag fanns det vårdplaner upprättade för barnen
* Bägge föräldrarna verkar haft möjlighet och tillmötesgående chefer för att kunna jobba hemifrån.
* Skolan har haft återkommande möten och god dialog med föräldrarna.
* lärare, rektor och skolsköterska har varit med på mötena och engagerade
* Oskar tillsammans med skolsköterskan gavs möjlighet att informera Agnes klasskamrater i skolan

På vilket sätt skulle dessa barn med ME blivit illa åtgångna i systemet?
Som det framstår verkar det snarast som de och deras föräldrar fått väldigt mycket hjälp, stöd och acceptans från omgivningen.
Att sjukvården inte kan bota ME ännu är en annan sak.
Men just i den här familjens tillvaro verkar samhället ställt upp för de ME-sjuka.
Eller håller du inte med?

Jaså, jag hörde faktiskt inte polisen nämna något om nån vårdplan. Men då var jag också utan ljud halva presskonferensen. 🙄
Men nä, jag anser inte att en vårdplan är en garanti för ett korrekt bemötande. Lika lite som ett bra samarbete med skola eller jobb är det.
Senast redigerad av Surrexerunt 2018-12-11 kl. 21:18. Anledning: Felstavning
Citera
2018-12-11, 21:18
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
Är du säker på barnen hade ME på
riktigt?

En bra och tillspetsad fråga. Tack för den. Det borde ju vara ganska enkelt att fastslå om barnen faktiskt led av någon sjukdom, verklig eller inbillad. Påhittad eller ej....
Citera
2018-12-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Hur vet Du det?

Du kan ju titta på denna dokumentär (se länk) så ser du föräldrar som kämpar med ett svårt sjukt barn som varken kan sitta upp själv eller andas ordentligt. De skulle trots det aldrig mörda barnet. De som har ME kan röra sig, andas på egen hand & äta själva. Det handlar om att de har låg energi. Diagnosen är omstridd & det kan lika gärna varit så att flickorna led av något annat eller att det handlar om munchausen by proxy.

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-roy-maste-leva
Citera
2018-12-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag har ändrat/lagt till i min text.

Skulle man kalla en film för "dokument"? Ja kanske om man verkligen ville smussla med att en film finns.

En film är ett dokument helt klart i mobilen. De kan ha filmat mördandet till och med, då kan man verkligen säga att de var överens... En filmade, en ströp. En sån film skulle få människor att spy. Det ryktades att blåljuspersonalen spytt utanför villan.
Citera
2018-12-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
Är du säker på barnen hade ME på
riktigt?

Har du information som motsäger det polisen bekräftade idag?
Citera
2018-12-11, 21:22
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
En film är ett dokument helt klart i mobilen. De kan ha filmat mördandet till och med, då kan man verkligen säga att de var överens... En filmade, en ströp. En sån film skulle få människor att spy. Det ryktades att blåljuspersonalen spytt utanför villan.

Måtte då inte filmen komma på villovägar....
Citera
2018-12-11, 21:25
Medlem
Detta fall är bortom allt jag ha kunnat föreställa mig. Jag medger det. Två föräldrar som under en hel höst gemensam planerar att döda sina barn. En kvinna som vill bli strypt av sin man.

Tidiga uppgifter från Scheele har idag bekräftats. Barnen blev diagnostiserat med ME, som FE skrev. Jag accepterar det som polisen kommit fram till. Att man efter nästan ett år av utredning skulle ta fel i frågan om samförstånd - det tror jag inte på. Men visst var jag tveksam tills idag. Det var bra att polisen uttalade sig. Även om jag har underskattat av hur dålig man mår av det. Så brutalt. Hjärtskärande som någon här skev.

Det som jag inte kommer att få veta är hur det är möjligt att två barn i samma familj i åldern av 12 och 11 kunde diagnostiseras med ME. Det som alltid kommer att skarva är att föräldrarna begärde komplett hemundervisning långt innan diagnosen sattes på M, berättelsen om att M var en vanlig glad tjej (utåt) när föräldrarna började att be om hemundervisning, berättelse om tjoande barn i poolen under sommaren, om en dansade A under hösten, Elli09s berättelse om att man inte uppfattade barnen som så sjuka och att hemundervisningen ifrågasattes av vänner. Att det gick så kort tid mellan Ms diagnos och att alla var död. Att all det som familjen hade tillsammans - att det inte gav någon mening alls för föräldrarna. Så ofattbar sorglig. Så obegriplig egoistisk.
Citera
2018-12-11, 21:26
Medlem
När polisen bekräfta att barnen blivit strypta så kändes det som någon slog mig i huvudet med en tegelsten.. Fy fan.
Jag hade hade "hoppats" på att flickorna blev omedvetet drogade och dog i sömnen fridfullt som det spekulerades om i tråden tidigare.

Är där någonstans man kan se hela presskonferensen nu i efterhand?

Kommer "fogels" påstående om att intygen är från utlandet få någon betydelse?

Och angående Scheeles (uppskattar att du är tillbaka) påstående om Hannas eventuella sjukdom, varför nämner inte polisen en sådan vesäntlig detalj om det är sant, menar givetvis inte att det ursäktar föräldrarna men nu används ju bara ME-diagnosen som anledning.
Citera
2018-12-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
De kanske bara inte sökt för det, utan föll in i depressionen snabbt och såg tidigt en väg ut (avsluta familjens liv). Men det är bara spekulationer såklart, men någonting stod såklart inte rätt till med föräldrarna. Finns mängder av föräldrar som kämpar som djur för sina sjuka barn och aldrig ger upp, oavsett hur svåra sjukdomar barnen har eller uppoffringarna det medför.

Alla individer är såklart annorlunda men om ens lösning på en diffus sjukdom är att radera ut hela sin familj inklusive sig själv snarare än att lita på att sjukvården och forskningen kommer ta fram behandlingar, så måste problemet vara djupare än att man bara tyckte det var jobbigt att leva med. Då måste man antingen ha någon form av störning eller lida av en så djup depression att man inte ser någon annan utväg.

Instämmer.
Retar mig däremot på att polisen inte tar mer ställning att det var ett mord. (två)
Är det press från de anhöriga att bevara ett "ljust minne"?
Citera
2018-12-11, 21:27
Medlem
AldoRaines avatar
Enligt källor i början av tråden är detta bild på mannen i huset. Jävla monster

http://www.henkow.se/Webbplats/Valkommen.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem