2018-12-12, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Önskar i alla fall att familjen får frid och anhöriga styrka.
Får dom frid genom att du spekulerar på ett nätforum, tycker du?
Citera
2018-12-12, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag har funderat en hel del, men jag har tyvärr en tråkig förklaringsmodell själv. Det totala bördan blev för stor för föräldrarna inför framtiden. Jag tror det har varit enkelt från början att barnen gett uttryck för suicidala tankar, något som en av föräldrarna även själv börjar ge uttryck för. Detta leder till ohälsosamma tankar och nattliga tal mellan föräldrarna som inte ges stöd från samhälle eller vård, alternativt att de tappat tilltron till dessa och inte ens hör av sig när det blivit kris i själen.

Men hur förklarar man det oförklarliga?
Jag tror helt enkelt på det alla bevis pekar mot, föräldrarna fick "frispel deluxe" och planerade för en icke-framtid. Vi vet ju nu att föräldrarna var i totalt samförstånd, det skrev jag ju redan i januari. Resten lär vi för alltid fundera på, den yttersta VARFÖR?

var/när/hur är ju klarlagt nu
Har hittills tagit del av allt som skrivits i tråden efter polisens presskonferens och haft tid att reflektera. Ditt ovan citerade inlägg bedömer jag som det mest sansade och det mest realistiska. Jag tror att du gör en sammanfattning, som kommer sanningen mycket nära.
Citera
2018-12-12, 07:40
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenegentligen
Det blir ju svårt att dra slutsatser om detta. Det är ju inte sällan som gärningsmän anses trevliga osv. De föräldrar jag mött som visat sig vara sjuka efteråt har varit enormt vältaliga, och det är anledningen till att deras barn får diverse diagnoser och de pratar bort socialtjänst och skolan som inget. Föräldrar som inte driver och tilltalar andra får nog annorlunda behandling och då går det heller inte så långt. Det verkar inte helt ovanligt att psykiskt sjuka föräldrar vill ha sina barn hemma. Säkert av olika anledningar, detta borde verkligen tas med i beräkningen. Vanligt är att de vill bestämma över anpassningar, får diagnoser (gärna tre) lägga sitt barns scheman själv, är talesperson för barnet ofta med argument om att barnet inte berättar om "jag inte gör det".

En mamma som är förälder på skolan har i 3 års tid låtit sin son genomgå otaliga läkarbesök. Först hade barnet magbesvär, en enorm utredning gjordes och mamman gav sin 13-åriga son lavemang dagligen!! och han sov i hennes säng! Ingen reagerade.
Sedan visade det sig att detta inte var problemet så då påstods det vara mobbning på skolan. vi utredde men såg inget. All information gick genom mamman. När inte det funkade längre fick han social fobi och ångest, inte alls vår bild av det hela. Han var en glad, sprallig kille fram till att han började medicineras och fick flera diagnoser. Under denna tid var han inte i skolan ens 5%. Hon lyckades få till ett anpassat schema med en lektion om dagen!!! Han klarade kanske 2 dagar i veckan, varje gång han inte kom beskrevs hur skolan gjort fel på olika sätt. Han gillade inte nån personal, någon sa fel ord, han visste inte om nån läxa osv osv. Mamman var hemma med eleven under minst ett års tid. Låter detta sunt? Ingen reagerade. Och skolan kan inte göra något mer än att anmäla och tyvärr tillgodoser vi in absurdum.

Det vi kan ana utifrån beskrivningen av pappan i familjen är en person med enormt behov av att bli beundrad (hans barns pianolärare hade tydligen blivit upplyst om att han själv varit "underbarn" på fiol en gång i tiden). En kollega skrev en helt sjuk hyllning strax efter morden och beskrev honom som "en ängel" och hur hon "inte kunde andas" av sorg. Han hovrar över sina barn på fotbollsträningen och pianolektionerna. När föräldrarna författar sitt gemensamma testamente är det pappans bok och pappans företag som särskilt tas upp i egna punkter. Hur man kan bry sig om vem som får rättigheterna till en obskyr bok när man några dagar senare tänker strypa sina egna barn är svårt att begripa. Han skall ha beklagat sig mycket inför sina kollegor om hur besvärligt det var hemma. Det är han som för barnens talan på möten med skolan.

Jag tror att det är mycket möjligt att barnen blivit sjuka av en sjuk miljö i hemmet...

Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, om det verkligen stämmer att föräldrarna planerat under flera månader att döda sina barn, så måste flickorna ha märkt att det låg någonting konstigt i luften, även om det rörde sig om mycket subtila företeelser/ signaler. Och detta lär ju ha påverkat dem så att de mådde sämre både psykiskt och fysiskt, även om de inte visste vad de handlade om. Undrar om föräldrarna tolkade flickornas reaktioner som att deras ME hade försämrats?

Det har verkligen inte skrivits någonting alls om vilka insatser, vilken behandling, vilken hjälp, vilket stöd familjen hade sökt efter och fått. Den information vi har ger intrycket att flickorna fick:

1, En ME- diagnos
2. Hemundervisning

Och sen hände ingenting. Och sen ingenting. Och sen ingenting. Och sen - dödades barnen. Det borde ju rimligtvis ha funnits en mängd insatser, anpassningar och stödåtgärder från punkt nummer ett - och fram till döden?

Det har nämnts att en "skånsk läkare" satte barnens diagnoser. Men det kan väl inte bara ha varit en enda läkare involverad?

Jag tyckte polisen blev väldigt flack i blicken när läkaren kom på tal. På grund av vårdsekretessen lär vi väl aldrig få veta så mycket mer om det men det skulle vara väldigt intressant att veta vad vårdplanen var för barnen och hur sjuka läkarna egentligen ansåg att de var. Visste till exempel läkarna (läkaren) ens att barnen aldrig var i skolan? Eller trodde de att barnen bara hade viss anpassad skolgång?

Nu exploderar väl några igen men behandlingen mot ME går ju tvärtemot vad som är lämpligt vid i stort sett alla andra sjukdomar (du kan aldrig bli frisk av att lägga dig ned i ett mörkt rum och aldrig mer stiga upp) så det måste ju vara oerhört viktigt att utesluta precis allt annat innan diagnosen ställs. Hur kunde Moa få en diagnos så fort?
Citera
2018-12-12, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om Oskar strypt Hanna, eller möjligen kvävt henne, har han sannolikt klös- och rivmärken på kroppen.
Det är vanligt att man automatiskt kämpar emot när man inte får luft, även vid en del suicidhängningar när medvetslöshet inte inträder direkt.
Det är svårt att få ett så fast hårt tag med händerna kring en vuxen hals att blodflödet från/till hjärnan stoppas och medvetslöshet inträder. Vanligen blir det en blandning mellan blodbrist och syrebrist. Då får den döende lufthunger, ångest och kämpar emot.

Jag ska söka i litteraturen på hur många fall det finns där någon bett om att få bli strypt/ kvävd till döds. Jag tror knappt att det förekommer. Kvävningssex ja, men det är ju inte tänkt att döda.

För att ha planerat det hela så noga med avskedsbrev, testamenten och begravningsinstruktioner har de varit påfallande oplanerade kring mordtillvägagångssätten.
Inga djupt drogade barn, ingen mördas utan ångest, misslyckat självmord av Hanna(?) och sannolikt har den fysiske mördare flera avvärjningsskador.

Detta skulle indikera endast en mördare men så är inte fallet eftersom polisen inte skulle säga att båda föräldrar i samförstånd gjort detta i så fall. Det vore ju i det närmsta att skuldbelägga endast en och skydda den andra föräldern.

Här måste man vara noga och acceptera det polisen kommit fram till. Också respektive far/morfölädrar skulle nog inte gått med på att ha ett barn som mördare om endast en var skyldig.

Så nej, tror inte Hanna har kämpat emot.
Citera
2018-12-12, 07:57
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Precis som du säger och tråden kommer leva kvar pga av det vi fick veta i går. Vi fick veta att polisen känner sig säkra.

Glasskärvorna, som påstås av flera inledningsvis inledningsvis i tråden, var oväsentligt att nämna i går. Ingen dog av dem. Videon tycker jag absolut de skulle nämnt om det funnits en film. Inte kallat den för ”ett dokument med dokument” om det var en digital inspelning. Toxikologiska rapporten borde varit klar snabbt men den var inte dödsorsak för någon.

Jag tycker det är sunt att det finns de som alltid vill ha mer. Som engagerar sig för dem som inte kan tala för sig. Speciellt i denna tragedi. För vem tror på att barns sjukdomar är orsaken till att deras föräldrar planlägger mörda dem? Kväver o stryper sina nästan vuxna barn? Stryper sin fru på begäran? Har man planerat så länge så fixar man sitt eget självmord.

Exakt, de som inte kan/fick en chans. Ofattbart.
Citera
2018-12-12, 08:09
Medlem
afKnollentotts avatar
Undrar när O bestämde att barnen skulle "få" just ME. Hade han några alternativ han prövade innan den så olycksaliga diagnosen ställdes.
Hur kom det sig att det blev just ME ? Vilka vårdinsatser har uttömts, gällande flickornas påstådda sjukdomar. Hur började allting ?
Citera
2018-12-12, 08:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Detta skulle indikera endast en mördare men så är inte fallet eftersom polisen inte skulle säga att båda föräldrar i samförstånd gjort detta i så fall. Det vore ju i det närmsta att skuldbelägga endast en och skydda den andra föräldern.

Här måste man vara noga och acceptera det polisen kommit fram till. Också respektive far/morfölädrar skulle nog inte gått med på att ha ett barn som mördare om endast en var skyldig.

Så nej, tror inte Hanna har kämpat emot.

Jo du har säkert rätt ang polisens slutsats och uttalande - polisen är säkra.

Dock är jag övertygad om att såväl Hanna som barnen kämpade emot - det gör alla människor när kroppen suktar efter luft vid kvävning/strypning. Det går inte så fort att dö så, inte som att bli skjuten i huvudet eller få halsen avskuren. Kvävning eller strypning öga mot öga är en brutal mordmetod.

Varför i helsike skaffade de sig inte ett vapen? Droger?
Hur kan man lägga tid på att formulera testamente och brev till arbetskamrater - när man inte noggrannare planerat hur barnen ska dödas på bästa skonsamma sätt?

Hur kan omgivningens reaktioner och agerande efter ens död vara viktigare än barnens upplevelser när de dödas?
Citera
2018-12-12, 08:32
Medlem
Barnen hade kunnat få ett bra liv trots sjukdom...barn som sitter i rullstol fixar det.utvecklingsstörda och så ..dom hade kunna sälja sitt stora hus och bo mindre.och varit mer med sina små prinsessor....detta beslut som dom gjorde är helt åt helsikes fel..
Citera
2018-12-12, 08:38
Medlem
Detta var högpresterande människor som inte hade tid för sjukdomar, det var en skam för dem när döttrarna inte kommer att få akademisk examen eller doktorsgrad
Citera
2018-12-12, 08:51
Medlem
Hade Oskar fått ta med sig sitt anslag till Uppsala och blivit ajournerande professor där så tror jag han fått en ny kick till livet. När det halmstrået brast, under sommaren, så bestämde han sig. Deklarerade inte, skrev en saga, såg, fram emot att göra några fina framträdanden på konferenser under hösten, såg fram emot att skriva sin ansökan om professur. Kände sig motiverad och satte ett bäst-före-datum.

Vad som hände med Hanna vet jag inte. Pyntade inför julen som skulle tyda både på att hon såg framåt eller bestämt sig hon också. Tog ledigt första veckan i januari. Jobbade in i det sista. Det jag aldrig kommer tro är att hon behövde hjälp att dö. Den som lyft ner någon från repet vet att det inte behövs många trappsteg. Effektivt sätt och kanske skönt sätt att dö. De kunde faktiskt suttit och dinglat tillsammans - dött i tillsammans i samförstånd.

Barnen tror jag hade det riktigt bra fram tills dödskampen men detta och mycket mer kommer vi att få veta när boken kommer ut. Den som någon djärv författare i släkterna Brenton-Henkow kommer skriva sen.
Citera
2018-12-12, 09:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Barnen tror jag hade det riktigt bra fram tills dödskampen men detta och mycket mer kommer vi att få veta när boken kommer ut. Den som någon djärv författare i släkterna Brenton-Henkow kommer skriva sen.

Jag är rädd att jag inte håller med dig. Tror inte att barnen hade det riktigt bra sista tiden.
Hur skulle en avmagrad synbart påverkad pappa med svarta ringar under ögonen som sitter och filar på avskedsbrev, begravningsinstruktioner och testamente samtidigt förmedla känslan till barnen att allt är bra?
Det är möjligt att föräldrarna lyckades hålla distans och god min inför omgivningen, men barnen har naturligtvis märkt av något. Naturligtvis inte kunnat föreställa sig mordplanerna, men Känt att något var fel.
Citera
2018-12-12, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Polisen pekar inte ut någon enskild gärningsman då efterlämnade dokument vittnar om gemensamt beslut, liksom att båda skulle ta sina egna liv. Ett dokument som båda undertecknat.
Jo jag vet men tänkte om du eller någon visste mer än det som polisen meddelat från sin utredning. Även om de var överrens, så tror jag inte de strypte barnen båda två. Men jag tror Oskar var den som gjorde det om man nu får tro något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in