2018-12-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var daterat 3/1 2018, vilket är datumet för själva undertecknande och vittnens intygande av detta.
Okej tack. Då kan man ju fråga sig vilka var dessa vittnen och undrade de inte varför testamente skulle skrivas just nu..
Citera
2018-12-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Varför var de dömda till ett liv med psykofarmaka?
Tror man måste ta antidepp mm. vid ME, men är inte säker. Svårt att tänka mig att man är helt fri från medicinsk behandling..fått känslan av att de inte gillade traditionell sjukvård. (stödde alternativa grupper)
Citera
2018-12-12, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja just det, det hade jag glömt. En flicka som är vid fullt medvetande, som kan gå, se, höra och prata, som går i affären och funderar på vad som kan vara gott ena dagen, mördas några dagar senare. Oscar måste ha närt ett hat mot sina barn, de förstörde hans perfekta liv.
Jo det har jag också läst i trådens början nånstans. Kommer även ihåg att rektorn Margareta Strand Karlsson sa vid första intervjun att det var 2 pigga, glada tjejer. Nånting sånt, försökte hitta det klippet men kunde inte hitta det nu! Under sommaren hade de ju även setts stoja och leka i poolen om jag minns rätt!
Citera
2018-12-12, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Okej tack. Då kan man ju fråga sig vilka var dessa vittnen och undrade de inte varför testamente skulle skrivas just nu..

Jag har bevittnat många underskrifter och har aldrig frågat varför. Det har jag inget att göra med.
Citera
2018-12-12, 00:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
I och med att dödsorsaken var strypning(kvävning och det i vart fall inte framgått att barnen fått lugnande medicinering innan, tror jag inte en sekund på nåt slags barmhärtighetsmord. Det verkar snarare vara ett verk av föräldrar som hatar sina barn.

Det alternativ som känns mest sannolikt, är att föräldrarna diskuterat och planerat kollektivt självmord men att mamman sedan bangat. Pappan beslöt då att saken i egna händer bildligt och bokstavligt.

Gissar att polisen ger så lite info som möjligt med tanke på att man ändå inte kommer att kunna sätta dit någon skyldig och att de efterlevande även de lär vara övre medelklass och vet hur en slipsten ska dras. Taskigt tänkt kanske, men hade det varit Lallarpelles familj skulle det varit annat ljud i skällan och det vet vi allihop.
Citera
2018-12-12, 00:46
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Sök på svt.se efter arkiv, finns en film från valet 1994. Där är hon med som valarbetare, runt 7:07 intervjuas hon.

Kan du länka till avsnittet i svt arkiv?

Jag hittar bara valvakan och slutdebatten 1994, och inga 7 minuter in.
Senast redigerad av dialektiker 2018-12-12 kl. 00:54.
Citera
2018-12-12, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag har funderat en hel del, men jag har tyvärr en tråkig förklaringsmodell själv. Det totala bördan blev för stor för föräldrarna inför framtiden. Jag tror det har varit enkelt från början att barnen gett uttryck för suicidala tankar, något som en av föräldrarna även själv börjar ge uttryck för. Detta leder till ohälsosamma tankar och nattliga tal mellan föräldrarna som inte ges stöd från samhälle eller vård, alternativt att de tappat tilltron till dessa och inte ens hör av sig när det blivit kris i själen.

Men hur förklarar man det oförklarliga?
Jag tror helt enkelt på det alla bevis pekar mot, föräldrarna fick "frispel deluxe" och planerade för en icke-framtid. Vi vet ju nu att föräldrarna var i totalt samförstånd, det skrev jag ju redan i januari. Resten lär vi för alltid fundera på, den yttersta VARFÖR?

var/när/hur är ju klarlagt nu
Är det klarlagt hur pappan tog sitt liv ?
Citera
2018-12-12, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Kan du länka till avsnittet i svt arkiv?
https://www.oppetarkiv.se/video/3309753/valvakan-1994
Citera
2018-12-12, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Anmäl till socialen! Det ska skolan i Bjärred göra i fortsättningen. Då hade kanske barnen levt idag.

Det ska skolan om man känner oro, men gjorde dem det? Om nu sjukvården gett de diagnoser plus att det beskrivs att barnen inte orkar gå i skolan alls, hur ska skolan agera då? Ska de anmäla sjukvården? Man skulle ju vilja det ibland men det går tyvärr inte. På min skola finns sjukskrivningar på barn med 75% som vi tycker är nonsens, och det resulterar alltid i att barnet inte heller kommer resten av tiden. Men vad sjutton ska skolan göra åt det? Skolan har heller ingen insyn i hemmet, det är mycket sällan man har hemundervisning, vi har inte det i Sverige om det inte är enormt speciella omständigheter. Tycker faktiskt att samhället lite för lätt skyller skolan för allt, skolan ska lösa allt, se allt, anmäla osv. Men skolan har inte all information, inte alla resurser, inte all kunskap.
Citera
2018-12-12, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenegentligen
En reflektion.

Är det märkligt att två barn i samma familj snabbt inpå varandra får samma diagnos när den inte är genetisk utan i 75-80 % av fallen så börjar sjukdomen i samband med en infektion. Låter märkligt.

Sen är det också så att när man tittar i diagnoskriterier så är det enormt luddigt, likt så många andra diagnoser tyvärr. Det är djupt tragiskt att föräldrar systematiskt får diagnoser på sina barn och döljer på så sätt sina egna tillkortakommanden. I skolans värld är det enormt svårt att hjälpa barn med psykiskt sjuka föräldrar. Skolan ser ofta och anmäler och så vidare. Men ofta slutar det med diverse diagnoser och anpassningar för barnet som sällan gynnar barnet.

Münchhausen by proxy är jättesvårt att identifiera, och kunskapen finns sällan, speciellt inte inom socialtjänsten.

Blir stressad av era villovägar så jag upprepar: Det är inte konstigt att flera i samma familj får ME. Ett defekt immunförsvar är ofta ärftligt. En simpel infektion kan då trigga igång allt. Ännu en gång, se gärna Unrest på Netflix. Tipsa en läkare. Det kan rädda liv.
Citera
2018-12-12, 01:10
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
https://www.oppetarkiv.se/video/3309753/valvakan-1994

Okej jag har hittat det avsnittet men inga 7.07 min i programmet.
Jag har hittat det. Hon verkade väldigt bestämd och mogen i sitt sätt att prata.
Senast redigerad av dialektiker 2018-12-12 kl. 01:17.
Citera
2018-12-12, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Är det klarlagt hur pappan tog sitt liv ?

Han hängde sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in