2018-12-11, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nej, jag har skrivit dessa saker i tråden och även en till, det var inte #Dreba's uppgifter ursprungligen. Det är därför jag skriver som jag skriver. Om jag minns rätt så hade tre skribenter utöver mig skrivit dessa saker innan.
Ok. Tack. Nu vet jag.
Citera
2018-12-11, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det går inte att utesluta att någon som får SSRI får sänkt tröskel för "förbjudna tankar/handlingar" en tid efter insättning, men jag finner det ytterst marginelt att det skulle ha kunnat påverka även mamman att fatta detta beslut gemensamt, notera att det var ett beslut i samförstånd mellan föräldrarna. Vi behöver inte älta det där med pappan som ensam förövare något mer. Det är helt uteslutet numera.

Hur vet man att det var samförstånd i själva handlingen? Mördade båda barnen handgripligen?
Citera
2018-12-11, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Likadan? Ja hon planerade att döda sina barn sedan höst.

Det vet du inte. Bara för att hennes kråka står på ett papper så vet du inte om hon faktiskt var den som planerade detta. Någon av de båda föräldrarna var förstås ledare & den andre kanske följare om den inte blev tvingad. Vad som framkommit var mannen dominant över döttrarna & då är det inte långsökt att tänka att han också var dominant över flickornas mamma.
Citera
2018-12-11, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Bra, tack. Nicket Dreba gissade skickligt. Fortsätter på spåret "planlagt ond" då. Vad har du för uppfattning om allt som hänt?

Jag har funderat en hel del, men jag har tyvärr en tråkig förklaringsmodell själv. Det totala bördan blev för stor för föräldrarna inför framtiden. Jag tror det har varit enkelt från början att barnen gett uttryck för suicidala tankar, något som en av föräldrarna även själv börjar ge uttryck för. Detta leder till ohälsosamma tankar och nattliga tal mellan föräldrarna som inte ges stöd från samhälle eller vård, alternativt att de tappat tilltron till dessa och inte ens hör av sig när det blivit kris i själen.

Men hur förklarar man det oförklarliga?
Jag tror helt enkelt på det alla bevis pekar mot, föräldrarna fick "frispel deluxe" och planerade för en icke-framtid. Vi vet ju nu att föräldrarna var i totalt samförstånd, det skrev jag ju redan i januari. Resten lär vi för alltid fundera på, den yttersta VARFÖR?

var/när/hur är ju klarlagt nu
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det verkar vara en trådsanning att ME-diagnosen ställts av läkare i Tyskland. Enligt Sverige idag (se länk) var det en skånsk läkare som gav flickorna diagnosen. Finns det någon ME-expertis i Skåne? Åh, andra sidan, har föräldrarna "rätt" personlighet kan de beställa vilken diagnos de vill av läkaren.

https://www.svtplay.se/video/18309406/sverige-idag/sverige-idag-11-dec-17-30-1?start=auto&tab=2018
Så då ljög fågelram. Varför gör man så?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
undrar om de var troende
Jag undrar om ni, som har följt tråden, har gått vidare kring parets eventuella engagemang i scientologikyrkan. Kom det fram något om det?
Ett tag fanns det funderingar om möjlig påverkan därifrån. Jag har svårt att släppa den tankegången.
Visst, jag borde läsa tråden, men den är för lång nu.
Citera
Medlem
Citat:
Det verkar vara en trådsanning att ME-diagnosen ställts av läkare i Tyskland. Enligt Sverige idag (se länk) var det en skånsk läkare som gav flickorna diagnosen. Finns det någon ME-expertis i Skåne? Åh, andra sidan, har föräldrarna "rätt" personlighet kan de beställa vilken diagnos de vill av läkaren.

https://www.svtplay.se/video/18309406/sverige-idag/sverige-idag-11-dec-17-30-1?start=auto&tab=2018
Ja, jag påpekade det innan. Frågan är vilken läkare, Lund el Malmö? Kan ju inte vara så många som har denna kunskap
Citera
2018-12-11, 23:17
Bannlyst
Citat:
Det vet du inte. Bara för att hennes kråka står på ett papper så vet du inte om hon faktiskt var den som planerade detta. Någon av de båda föräldrarna var förstås ledare & den andre kanske följare om den inte blev tvingad. Vad som framkommit var mannen dominant över döttrarna & då är det inte långsökt att tänka att han också var dominant över flickornas mamma.
Polisen sa att de hittat bevis i datorerna okså för att det var båda två som ville.
Citera
2018-12-11, 23:19
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
ME kan drabba vem som helst, när som helst. Orsakerna kan vara många (i mitt fall en svårupptäckt kronisk borrelia). Kroppen lägger av. I mitt fall går jag från stark, energisk, hälsoinriktad och aktiv vuxen till total trötthet, sängliggande, följt av depression och misströstan: kommer jag nånsin att bli bra igen?
Värk i kroppen, influensaliknande besvär som kommer och går, ingen ork att göra det enklaste.
Jag fick hjälp av en enveten, duktig läkare med insikter i ME och idag är jag OK. Kan inte göra allt jag gjorde tidigare, har fått lära mig att sätta gränser.
Att ens två unga döttrar får ME måste ha varit fullständigt mardrömslikt. Samtidigt har de förmodligen försökt hålla en fasad utåt. Människor som inte känner till ME tror att det handlar om inbillningssjukdom o dyl. INGET KUNDE VARA MER FEL. Låt oss inte döma föräldrarna i Bjärred. INGEN AV OSS HAR GÅTT I DERAS SKOR.
Barnen lekte och skrattade i trädgården ett halvår tidigare innan de brutalt mördades utav sina ynkliga föräldrar. Föräldrarna kunde sökt hjälp, lämnat bort barnen eller tagit sig av daga själva.

Det finns mängder av föräldrar som kämpar med sjuka barn, säger upp sig från jobb och ägnar all tid åt barnen. Man skulle kanske kunna förstå föräldrars barmhärtighetsmord om det var barn som satt fjättrade i sina rullstolar och skrek av smärta. Men dessa barnamord är enbart vidriga.
Citera
2018-12-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Så då ljög fågelram. Varför gör man så?

De har förmodligen varit i Tyskland med, så det var ingen lögn.
Jag tycker det är extremt konstigt att bägge flickorna fick diagnosen. Tror att om 5-10 år kan man veta mer om denna "sjukdom" antingen räknas den som typ elallergi eller så har man hittat nåt som orsakar den. I miljön kanske? Mögelteorin var intressant
Citera
2018-12-11, 23:20
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Familjen är/var aktiv i en grupp som håller till på Sockerbruksgatan 2 i Arlöv utan att gå in för mycket i detalj.
Bekräftat av nära bekant som är aktiv i samma kretsar.
Vet dock inte om religionen spelar roll i sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Detta sällskap motsäger sig en hel del som kan ha spelat roll i situationen.

Vill inte skylla på religion, men känns som att den faktorn kan väga in i vad som skett.

Psyskisk vård och diverse medicinering är ju inget som anses acceptabelt där.

Det är intressant att gå tillbaka i trådens början och läsa.
Jag tycker att vi långt ifrån har bakgrunden till morden efter dagens pressträff med
polisen.
Kan inte släppa fallet, naturligtvis tror jag ju på vad polisen presenterat.
Men frågetecken kvarstår för mig och säkert för andra med.

Kan det kanske har varit ett yttre tryck som fick föräldrarna att göra detta?
Även om lite forensisk fakta har kommit fram så förstår jag inte vad som
leder till att föräldrar mördar sina barn och sedan sig själva.

Går inte in i diskussion om det var den ene eller bägge föräldern här.

Var de eller en av föräldrarna engagerade i sc så förstår jag isoleringen de
valde.

http://www.forum.exscn.net/threads/scientologys-view-on-depression-suicide.43864/
Citera
2018-12-11, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linn_ross
Enligt ratsit så hade hans företag 2 bilar, 2014 och 2017 års modell. senaste inköpt i oktober

Det är konstigt, men varför skaffar man nya bilar samtidigt som man planerar att döda sig själv och sin familj?
Och barnen har tydligen kämpat emot när de höll på att strypas/ kvävas, men mamman gillade MIND offentligt på sin Facebook. En iskall mördare som låter omgivningen tro att de egna barnen är psykiskt sjuka, men det tyder väl verkligen på en narcissistisk störning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in