Citat:
Ursprungligen postat av
Surrexerunt
Du förstår inte vad jag menar? Eller vill du inte förstå?
Jag skriver ju att ME inte är dödligt och jag skulle aldrig påstå att de har dött av ME. Ok? Däremot vet jag att bemötande påverkar patienter enormt.
Allt är inte svart eller vitt.
ME får inte föräldrar att döda, men att inte få en sjukdom erkänd kan ta hoppet från alla människor, bit för bit.
Man gör det alldeles för lätt för sig när man säger att det bara fanns EN orsak.
Jo jag vill och försöker förstå.
Jag förstår bara inte vad som
inte har blivit erkänt med sjukdomen ME i Bjärreds tragedin.
* Barnen har båda fått diagnoser (i Moas dock fall märkligt snabbt i mitt tycke)
* Barnen har fått läkarintyg på dessa diagnoser
* Barnen har båda två närmast unikt beviljats omfattande hemundervisning 4 resp 3 dagar i veckan.
* Hemundervisningen har inte dragits in, utan fortsatt oavbrutet för Agnes sedan 2016.
* Enligt polisens presskonferens idag fanns det vårdplaner upprättade för barnen
* Bägge föräldrarna verkar haft möjlighet och tillmötesgående chefer för att kunna jobba hemifrån.
* Skolan har haft återkommande möten och god dialog med föräldrarna.
* lärare, rektor och skolsköterska har varit med på mötena och engagerade
* Oskar tillsammans med skolsköterskan gavs möjlighet att informera Agnes klasskamrater i skolan
På vilket sätt skulle dessa barn med ME blivit illa åtgångna i systemet?
Som det framstår verkar det snarast som de och deras föräldrar fått väldigt mycket hjälp, stöd och acceptans från omgivningen.
Att sjukvården inte kan bota ME ännu är en annan sak.
Men just i den här familjens tillvaro verkar samhället ställt upp för de ME-sjuka.
Eller håller du inte med?