2018-12-09, 22:54
  #16561
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Sd är emot marknadshyror precis som mig, så du är inte en riktig sd:are.
Jag får försöka leva med att det inte finns något parti som jag håller med helt i alla frågor.
Citera
2018-12-09, 23:09
  #16562
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jämförelser mellan olika länder är ointressanta och meningslösa eftersom olika länder har olika förutsättningar, olika kostnadslägen, befolkningstäthet, sociala skyddsnät, olika krav på boendestandard.
Likväl kan man studera och jämföra nettoutfall. Bostadsyta per person, hemlöshet, andel av inkomst som går till boende, kölängd osv.

I Sverige lägger en genomsnittlig hyresgäst 28% av sin inkomst på hyra. Det är inte billigt med internationella mått mätt. Så nettoutfallet av hyresregleringen är inte särskilt positivt, särskilt inte med de stora nackdelarna i åtanke.
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Oavsett vad som gäller i andra länder kan vi ju konstatera att i Sverige skulle marknadshyror innebära ökade kostnader för de boende och större vinster för fastighetsbolagen.
Troligen ja. Med följden att man också ökar incitamenten för folk att investera i att bygga, köpa och hyra ut hyresbostäder. Vilket i längden är vad som kan lösa bostadsbristen. Hur länge skall svenskarna plåga sig med hyresreglering?
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur "ställer man om " från en hyra på 5000kr till en på 15000kr?
Fjantig fråga. De allra allra flesta kommer förstås inte att få en tre gånger så stor hyra. Men rent generellt får förstås folk som inte har råd att betala flytta till billigare boende - vilket i sin tur normalt betyder att bo på mindre yta, mindre attraktivt läge och liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om marknadshyror skulle innebära fler bostäder vet vi inte, det enda som är säkert är att hyrorna i de befintliga skull gå upp. Att bygga nytt innebär ju alltid en risk för fastighetsbolagen, men att höja hyran är helt riskfritt.

Det är förstås teoretiskt möjligt att just hyresbostäder i just Sverige på något magiskt sätt är undantagna från normala ekonomiska fundamenta som gäller för alla andra marknader men det tror jag personligen inte på. Jag tror att när priser ökar så dyker det upp en massa giriga typer som vill tjäna pengar på den marknaden.
Citera
2018-12-10, 13:54
  #16563
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Likväl kan man studera och jämföra nettoutfall. Bostadsyta per person, hemlöshet, andel av inkomst som går till boende, kölängd osv.

I Sverige lägger en genomsnittlig hyresgäst 28% av sin inkomst på hyra. Det är inte billigt med internationella mått mätt. Så nettoutfallet av hyresregleringen är inte särskilt positivt, särskilt inte med de stora nackdelarna i åtanke.

Troligen ja. Med följden att man också ökar incitamenten för folk att investera i att bygga, köpa och hyra ut hyresbostäder. Vilket i längden är vad som kan lösa bostadsbristen. Hur länge skall svenskarna plåga sig med hyresreglering?
Det är faktiskt ingen större plåga att ha en reglerad hyra. Jag upplever det mest som positivt att betala femtusen istället för tiotusen i hyra, man kan ha mycket kul för pengarna man sparar.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Fjantig fråga. De allra allra flesta kommer förstås inte att få en tre gånger så stor hyra. Men rent generellt får förstås folk som inte har råd att betala flytta till billigare boende - vilket i sin tur normalt betyder att bo på mindre yta, mindre attraktivt läge och liknande.
Det tråkiga är ju att alla lägen ar attraktiva om man inte har någonstans att bo. Vilket ger fastighetsägarna möjlighet att höja alla hyror åtminstone i storstadsregionerna ganska rejält.
Citera
2018-12-11, 00:42
  #16564
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är faktiskt ingen större plåga att ha en reglerad hyra. Jag upplever det mest som positivt att betala femtusen istället för tiotusen i hyra, man kan ha mycket kul för pengarna man sparar.
Tänkte väl att det var där skon klämde. Du är inte det minsta intresserad av att göra något åt bostadsbristen. Du är intresserad enbart och endast av att du själv skall slippa att betala fullt pris. Om det betyder sovjetköer på årtionden, maffiabrottslighet där människor dör, allmän bostadsbrist och och en stelbent och opraktisk bostadstillvaro för de flesta skiter du helt i. Den nakna psykopatiska egennyttan framlagd helt öppet.

För framtiden vore det enklare om du bara skrev att du är mot marknadshyror för att du då riskerar att få höjd hyra. Istället för att komma med en massa argument som du sen överger så fort de visar sig omöjliga att försvara med fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det tråkiga är ju att alla lägen ar attraktiva om man inte har någonstans att bo. Vilket ger fastighetsägarna möjlighet att höja alla hyror åtminstone i storstadsregionerna ganska rejält.

Ja, och? Att priserna går upp är vad som kan dra investeringar och få upp utbudet.
Citera
2018-12-11, 11:25
  #16565
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Tänkte väl att det var där skon klämde. Du är inte det minsta intresserad av att göra något åt bostadsbristen. Du är intresserad enbart och endast av att du själv skall slippa att betala fullt pris. Om det betyder sovjetköer på årtionden, maffiabrottslighet där människor dör, allmän bostadsbrist och och en stelbent och opraktisk bostadstillvaro för de flesta skiter du helt i. Den nakna psykopatiska egennyttan framlagd helt öppet.

För framtiden vore det enklare om du bara skrev att du är mot marknadshyror för att du då riskerar att få höjd hyra. Istället för att komma med en massa argument som du sen överger så fort de visar sig omöjliga att försvara med fakta.


Ja, och? Att priserna går upp är vad som kan dra investeringar och få upp utbudet.

Jag har aldrig träffat en insatt människa som försvarar Hyresreglering såvida de inte själva skulle påverkas negativt av den.
Citera
2018-12-11, 11:32
  #16566
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är faktiskt ingen större plåga att ha en reglerad hyra. Jag upplever det mest som positivt att betala femtusen istället för tiotusen i hyra, man kan ha mycket kul för pengarna man sparar.


Det tråkiga är ju att alla lägen ar attraktiva om man inte har någonstans att bo. Vilket ger fastighetsägarna möjlighet att höja alla hyror åtminstone i storstadsregionerna ganska rejält.

Du ser det givetcis inte som något problem eftersom du ignorerar ALLA negativa konsekvenser hyresregleringen medför ocj utgår ENBART efter din egen snikenhet. Du vill bo men slippa betala vad det skulle kosta med marknadshyror.

Varför kan du inte bara erkänna att allt enbart handlar om din girighet istället för att komma med tramsargument patetiskt maskerad som solidaritet?
Citera
2018-12-11, 20:52
  #16567
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du ser det givetcis inte som något problem eftersom du ignorerar ALLA negativa konsekvenser hyresregleringen medför ocj utgår ENBART efter din egen snikenhet. Du vill bo men slippa betala vad det skulle kosta med marknadshyror.
Jag vill slippa betala vad det skulle kosta med marknadshyror, det är korrekt. Varför skulle jag, eller någon annan, vilja göda fastighetsägarna med ockerhyror?

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför kan du inte bara erkänna att allt enbart handlar om din girighet istället för att komma med tramsargument patetiskt maskerad som solidaritet?
Inte girighet, jag vill inte ha något av någon annan. Jag vill bara slippa betala överpriser för att bo.
Citera
2018-12-11, 20:56
  #16568
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag vill slippa betala vad det skulle kosta med marknadshyror, det är korrekt. Varför skulle jag, eller någon annan, vilja göda fastighetsägarna med ockerhyror?


Inte girighet, jag vill inte ha något av någon annan. Jag vill bara slippa betala överpriser för att bo.

Vad är en ockerhyra enligt dig? Idag kostar en etta i andhagen runt 5000 kr med prisreglerin och det finns vissa objekt som har dubbla ytan i stan utan dubbla hyran.
Citera
2018-12-11, 20:58
  #16569
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag vill slippa betala vad det skulle kosta med marknadshyror, det är korrekt. Varför skulle jag, eller någon annan, vilja göda fastighetsägarna med ockerhyror?


Inte girighet, jag vill inte ha något av någon annan. Jag vill bara slippa betala överpriser för att bo.

Om någon ska betala mindre än marknadspriser får andra betala. Så är det bara!
Citera
2018-12-11, 21:10
  #16570
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om någon ska betala mindre än marknadspriser får andra betala. Så är det bara!
Nej, men det tycks var näst intill omöjligt att få dig att förstå att med bruksvärdessystemet betalar de boende vad det kostar, det delas inte ut några bidrag till dessa. Ingen annan är med och subventionerar deras boende. Jag vänta mig inte att du förstår detta nu heller....
För att underlätta ska jag citera från Hyresgästföreningen, som förklarar detta på ett enkelt sätt:

"Bruksvärdeshyra innebär att hyran ska sättas efter lägenhetens kvaliteter, dess bruksvärde.
Tack vare bruksvärdessystemet skyddas hyresgästen från oskäliga hyror. Samtidigt ska systemet göra branschen attraktiv för hyresvärdarna genom att ge förutsägbara intäkter samt belöna den som ser efter sin fastighet och främjar hyresgästernas trivsel."

https://www.hyresgastforeningen.se/aktuellt/nyheter/00/11/nyheter-2018/hyresreglering/
Citera
2018-12-11, 21:39
  #16571
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nej, men det tycks var näst intill omöjligt att få dig att förstå att med bruksvärdessystemet betalar de boende vad det kostar, det delas inte ut några bidrag till dessa. Ingen annan är med och subventionerar deras boende. Jag vänta mig inte att du förstår detta nu heller....
För att underlätta ska jag citera från Hyresgästföreningen, som förklarar detta på ett enkelt sätt:

"Bruksvärdeshyra innebär att hyran ska sättas efter lägenhetens kvaliteter, dess bruksvärde.
Tack vare bruksvärdessystemet skyddas hyresgästen från oskäliga hyror. Samtidigt ska systemet göra branschen attraktiv för hyresvärdarna genom att ge förutsägbara intäkter samt belöna den som ser efter sin fastighet och främjar hyresgästernas trivsel."

https://www.hyresgastforeningen.se/aktuellt/nyheter/00/11/nyheter-2018/hyresreglering/

Det är DU som inte fattar simpel marknadsekonomi. Eftrrsom man inte kan få tag på en HR utan årtionden i kö pressas massor av människor in på marknaden för BR och villor vilket gör att priserna på dessa ökar kraftigt mer än de annars skulle gjort. Din låga reglerade hyra betalas av alla som köper BR då de måste ta större lån än de annars skulöe behövt. Det är ändå bara EN av de många negativa aspekterna der innebär.

Du har inte gått gymnasiet va? Lyckades du avsluta högstadiet?
Citera
2018-12-11, 21:59
  #16572
Medlem
brutalares avatar
På 90-talet kunde man få en hyresrätt i Stockholm näst intill direkt eller något år i kö (Nej inte innerstaden men inte långt utanför), även då utan marknadshyra.

Vi får se till att skapa detta igen. Kunde vi då så kan vi nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in