2018-12-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
MeToo vill nog inte befatta sej med barnamörderska.

Hur vet du att mamman mördat någon? Du läser mördarens brev & tror på allt han påstår?
Citera
2018-12-11, 18:51
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det första som slog mig var att om nu båda föräldrarna haft stora mängder lugnande i kroppen så lär det väl ha räckt till att droga båda döttrarna istället så att de iaf var helt borta när nån eller båda föräldrarna mördade dem?

Den här frågan har kommit upp många gånger. Flickorna var så pass stora så att de säkert hade koll på vilka mediciner de tog. Den låga dosen lugnande hos en av flickorna kan vara en helt vanlig stående ordination eller ett vid behov-läkemedel hon själv tagit.

Att försöka lura i dem läkemedel i saft och/eller mat är nog heller inte så lätt. Det hade ju krävts stora mängder.
Citera
2018-12-11, 18:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Den här frågan har kommit upp många gånger. Flickorna var så pass stora så att de säkert hade koll på vilka mediciner de tog. Den låga dosen lugnande hos en av flickorna kan vara en helt vanlig stående ordination eller ett vid behov-läkemedel hon själv tagit.

Att försöka lura i dem läkemedel i saft och/eller mat är nog heller inte så lätt. Det hade ju krävts stora mängder.
Har tänkt det samma, det kan vara terapeutisk nivå gällande den ena dottern.
Men att få i nån sederande vore inga större problem och det hade inte krävts mycket för att knocka dem.
Tjejer blir drogade nästintill dagligen på krogen utan att fatta vad som skett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Hur vet du att mamman mördat någon? Du läser mördarens brev & tror på allt han påstår?
Allra minst medhjälp till mord/dråp, jag skulle tippa att om det hade hamnat i ett åtal hade sådan delaktighet som beskrivs gett gärningsbeskrivning Mord alternativt Dråp.

Men det går inte att döma en död människa så det kan vara, men vi vet att hon var delaktig.
Detta har polisutredningen redan fastställt så det är det inga mer diskussioner kring, annat än om man offentligt vill bära en foliehatt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Varför hävdas det att mamman var med på detta? Hur kan man veta det? Visst, polisen kan inte bevisa något annat eftersom mamman är död & inte kan berätta vad som hände. Brevet är skrivet av mördaren som säkerligen, precis som i livet i övrigt, ville hålla upp en fasad för omgivningen. Tur för honom då att många är så korkade att de tror på det dravel han skrivit ner i sitt brev.

Mannen kan ha tvingat mamman att skriva på pappret. Jag ser det inte heller för troligt att någon frivilligt skulle gå med på att bli strypt till döds eftersom alla vet att det är ytterst plågsamt. Att mamman hade lugnande i sig, dock normal dos, kan ju bero på att hon kanske brukade ta lugnande före sänggåendet. Nä. det är föga troligt att bägge var med på detta.
Jag visste inte att det är "ytterst plågsamt" att strypas till döds. Jag skulle snarare ha trott att det är ett snabbt och relativt skonsamt sätt att dö.
Och frågan är ju fortfarande, hur mannen "tvingade" henne att skriva under brevet. Jag kan förstå om hon hade svårt att tänka klart, men iom att hon skrev under brevet så "godkände" hon väl på sätt och vis, det som hände därefter.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
ME kan drabba vem som helst, när som helst. Orsakerna kan vara många (i mitt fall en svårupptäckt kronisk borrelia). Kroppen lägger av. I mitt fall går jag från stark, energisk, hälsoinriktad och aktiv vuxen till total trötthet, sängliggande, följt av depression och misströstan: kommer jag nånsin att bli bra igen?
Värk i kroppen, influensaliknande besvär som kommer och går, ingen ork att göra det enklaste.
Jag fick hjälp av en enveten, duktig läkare med insikter i ME och idag är jag OK. Kan inte göra allt jag gjorde tidigare, har fått lära mig att sätta gränser.
Att ens två unga döttrar får ME måste ha varit fullständigt mardrömslikt. Samtidigt har de förmodligen försökt hålla en fasad utåt. Människor som inte känner till ME tror att det handlar om inbillningssjukdom o dyl. INGET KUNDE VARA MER FEL. Låt oss inte döma föräldrarna i Bjärred. INGEN AV OSS HAR GÅTT I DERAS SKOR.

Men du blev ju bra, eller ok. Den chansen förnekades de två barnen av sina föräldrar som redan hade bestämt att inte någon av dem, någonsin skulle få "ett egentligt liv".
Citera
2018-12-11, 18:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag är fullkomligt oförstående kring diskussionen om huruvida döttrarna inte skulle fått leva långa liv trots sjukdom, samt att det är att betrakta som mord/dråp på döttrarna. Det utesluter inte att föräldrarna själva såg ett barmhärtighetsmotiv i sina gärningar, deras motiv måste inte vara detsamma som objektivt sanna motiv eller de motiv ni själva skulle acceptera.

Försök förstå att det handlar om klassning av motiv utifrån övriga kända utvidgade självmord med flera offer. Det känns som att tråden loopar runt kring alla moraliska utfall om hur vedervärdiga dessa brott är, visst, men det tillför ingenting att alla måste skriva exakt hur förfärligt ni själva känner inför det som hände.
Är det verkligen tveklöst att de själva såg ett barmhärtighetsmotiv - kan det istället vara så att morden begicks av egoismen som drivkraft; att föräldrarna inte ville leva vidare p.g.a upplevd minskad s.k "livskvalitet för egen del?
Det sätt tre av familjemedlemmarna miste livet på visade i vart fall inte på någon slags barmhärtighet - tvärtom.
Citera
2018-12-11, 18:59
Medlem
dialektikers avatar
Tänk vad mycket som kan pågå inom en familjs väggar. Vi tror att vi så säkert vet hur andra familjer är eller har det.
Men det kan finnas så mycket hemligheter hur de egentligen har det, eller hur de "tar" situationen.
Folk döljer så, in i det sista.
Det här med sjukdom är skambelagt ibland.

Vissa högpresterande är experter på att förtränga problem, och så plötsligt kommer sanningen ikapp dem.

Men sen kan vi ju inte veta allt som har hänt, om vi inte har varit där.

Ibland övermannas man, och något får droppen att rinna över bägaren.
Citera
2018-12-11, 19:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
En möjlig tolkning kan vara att det inte gått att utesluta att båda döttrarna får lugnande/sömngivande tabletter, möjligt att ena dottern dör men inte den andra samt att föräldrarna även de hade hoppats på att somna in via tabletter men missbedömt dosering alternativt att det inte räckte med det de hade tillgång till. Möjligt att detta leder till "plan B", eller någonting som inte hade planerats, men som är det enda som återstår dvs strypning/hängning. Man kan ju tänka sig att det utöver analys av bevis kanske tom finns skriftlig information även om denna del från föräldrarna eller Pappan. Oavsett, det blir ju mer en form av hårklyveri på ett sätt, föräldrarna har beskrivit i detalj att de avser att döda sina barn och sedan sig själva, om detta råder inga tvivel.

Det är ju tragiskt bortom förstånd oavsett metodval, men visst är det viktigt att reda vad som hänt. Jag känner att Polisens presskonferens redde ut det viktigaste frågetecken som fanns.

Tack för dina tankar och resonemang.

På presskonferensen svarade polisen flera gånger på frågor om det hittats medikament i de dödas blod.
Tydligen fanns det större mängder i kropparna från bägge föräldrarna - oklar vad, polisen uppgav "lugnande". Dock inte så stora mängder att de skulle avlidit av detta.
I den ena flickan fanns en liten mängd lugnande och i den andra inget alls.

För mig är det svårt att förstå att de inte skaffade sig kraftigare preparat under förberedelsetiden och såg till att droga ner framför allt döttrarna innan de ströps/kvävdes. Helst också de vuxna. Många som begår självmord har ju ofta berusat sig ordenligt bara på det systemet tillhandahåller. Men det verkar de ju inte heller ha gjort.
Någon form av droger hade antagligen skonat barnen från en förfärlig upplevelsen.
Citera
2018-12-11, 19:01
Medlem
Larasofts avatar
Det hade hjälpt mer om Polisen lämnat någon uppgift, med de anhörigas tillåtelse, hur funktionsnedsatta flickorna var.

Men det kan kanske "inspirera" andra i liknande situation och därför avstår de.
Citera
2018-12-11, 19:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Kan något annat påverkat den icke sederade flickan så att hon inte gjorde motstånd? Att tänka sig något annat är ju vedervärdigt.

Stor vuxenkropp: kontra svag 11-årig flicka.
Tänk på flickebarnet Engla.
Mördaren har sannolikt avvärjningsskador, klös och rivmärken.
Citera
2018-12-11, 19:06
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Stor vuxenkropp: kontra svag 11-årig flicka.
Tänk på flickebarnet Engla.
Mördaren har sannolikt avvärjningsskador, klös och rivmärken.

Hon kanske sov och kvävdes i sömnen. Nä nu tänker jag inte spekulera mer, blir illamående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in