2018-12-11, 18:15
Medlem
Varför hävdas det att mamman var med på detta? Hur kan man veta det? Visst, polisen kan inte bevisa något annat eftersom mamman är död & inte kan berätta vad som hände. Brevet är skrivet av mördaren som säkerligen, precis som i livet i övrigt, ville hålla upp en fasad för omgivningen. Tur för honom då att många är så korkade att de tror på det dravel han skrivit ner i sitt brev.

Mannen kan ha tvingat mamman att skriva på pappret. Jag ser det inte heller för troligt att någon frivilligt skulle gå med på att bli strypt till döds eftersom alla vet att det är ytterst plågsamt. Att mamman hade lugnande i sig, dock normal dos, kan ju bero på att hon kanske brukade ta lugnande före sänggåendet. Nä. det är föga troligt att bägge var med på detta.
Citera
2018-12-11, 18:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Som sagt, inget, enligt polisen; talar för psykisk sjukdom... Depression kan du lägga ner.
De var en familj som hade det relativt gott ställt, villan såldes nyligen för 4.5 miljoner t.ex.
Utmattade? Jag vet inte, pappan jobbade på som vanligt, mamman är jag inte säker på vad hon gjorde men har för mig att hon var aktiv i arbetslivet också.
Utmattningssyndrom sjukskrivs man för relativt omedelbart om man söker vård. Utbrändhet är en allvarlig åkomma, men inget som leder till att man dödar sina barn om man är ordentligt funtad.
Att det inte var en dans på rosor begriper vem som helst - men det är som sagt dötttrarna som led i första hand..
Ansatta av sjukdom, trötta och haft det mycket jobbigt - en svår livsförändring.
Men gav de nånsin uttryck för livsleda blir följdfrågan? Gav de intryck att vara deprimerade inför omgivningen?

Det funderas kring ev. bakomliggande depression i tråden.
Ingen av föräldrarna har sökt hjälp via vården för varken utmattning, depression eller annat:
"Det finns ingenting som tyder på psykisk sjukdom hos föräldrarna, i de dokument som polisen fått fram."

För att genomföra nåt så vidrigt som att strypa sina barn så lär det isf vara en väldigt djup depression, vilket kan komma klassas som APS vid en RPU te.x.
Som ingen utomstående registrerar?
Ingen via skolan, ingen anhörig, ingen granne, ingen arbetskamrat?
Livet puttrar på?
Hade det gällt en person vore det begripligt att sätta upp fasader men det är två vilket ger ett brett fält av personer.

Föräldrarna sägs vara pålästa gällande döttrarnas sjukdom och i brevet är det orsaken att mörda dem.
Att barnen led råder ingen tvivel om men var framtiden så kolsvart att de behövde strypas?
Läste nyss nya pressmeddelandet från Förbundsordförande i RME.
Citat:
Även om det ännu inte finns någon botande behandling finns möjligheter att lindra symptom och förhindra försämring. För vuxna betraktas ME som en kronisk sjukdom, medan prognosen är något mer positiv för barn.
http://rme.nu/sites/rme.nu/files/pressmeddelande-181211.pdf
Sen efter all denna långa planering stoppar föräldrarna i sig lugnande, kväver och/eller stryper sina barn - som dock inte erhåller nåt preparat för att eliminera lidande.
Jag får inte det här att gå ihop såtillvida det inte finns en outredd störning eller syndrom med i bilden - oavsett döttrarnas sjukdom. ME må vara föräldrarnas motiv - men hur två vuxna, högpresterande föräldrar kan falla igenom så fatalt och mörda sina barn på ett så groteskt tillvägagångssätt är för mig obegripligt.
Citera
2018-12-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Bara för att polisen inte hittat någon diagnos på dem så betyder det inte att de var friska i huvudet. Söker man inte hjälp kan ingen diagnos ställas. Att strypa fru och två barn, vilket tar lång tid och är ytterst plågsamt för offret, är inte något som vem som helst kan göra. Något måste ha varit ordentligt skevt i huvudet på den person som klarar av att genomföra detta.

Ja, något fel i skallen hade dem, men det var inte depression.
Det kräver väldigt mycket av en person som är ordentligt funtad att strypa någon, så någon sorts psykopati tvivlar jag inte på.

Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Men är det inte pga att de aldrig sökte vård? Polisen svarar på det. Hade de undersökts efter att de strypt flicnorna så undrar jag om deras förklaring hade uppfattats som normalt.

Om de nu var djupt deprimerade så hade det märkts av närstående/arbetskamrater. Hade även märkts på närvaro. Man blir en helt annan person som deprimerad. Depression leder ofta till självmord, men att i kallt blod strypa och kväva sina egna barn stämmer inte in för depression endast, då hade han och hon istället ordnat ett vapen eller en drog. Enligt mig
Citera
2018-12-11, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorioso
Man behöver inte vara sjuk för att ta beslut som ingen annan vågar ta. Att vara puckad är inte nödvändigtvis en diagnos.
Förväxla inte din verklighetsuppfattning med den absoluta sanningen.

Puckad var han knappast med det jobb han hade osv. Jag skrev inte heller att han var sjuk, för alla störningar räknas inte som sjukdom. Jag känner till typen som håller upp en fasad ute i samhället men som blir ren ondska innanför fyra väggar med familjen. Det är få som skulle kunna ha livet av sin familj på detta sätt. Det krävs något ut över det vanliga för det. Hade det varit av barmhärtighet hade han snarare proppat dem fulla med fentanyl & sömntabletter före en eventuell strypning, om nu tabletterna inte tog.
Citera
2018-12-11, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Bara för att polisen inte hittat någon diagnos på dem så betyder det inte att de var friska i huvudet. Söker man inte hjälp kan ingen diagnos ställas. Att strypa fru och två barn, vilket tar lång tid och är ytterst plågsamt för offret, är inte något som vem som helst kan göra. Något måste ha varit ordentligt skevt i huvudet på den person som klarar av att genomföra detta.
Å andra sidan - Är man djupt deprimerad, exempelvis, kan man inte arbeta på det sätt som, åtminstone pappan, gjort.
Citera
2018-12-11, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Är det fetade något du fått info om någonstans?
Jag måste ha missat det i så fall, hade fått för mig att polisen inte ville uppge vem som fysiskt gjort vad kring döttrarnas mord.

Det är en teori från min sida, inget alls bekräftat.
Jag tänker att pappan försökt kväva en dotter men inte lyckats och därför gått över till strypning (mer våld) och att mamman kvävt den andra som hade lugnande medel i kroppen.

Men bara ren teori som sagt, skulle sagt det i inlägget, sry för det.
Citera
2018-12-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Å andra sidan - Är man djupt deprimerad, exempelvis, kan man inte arbeta på det sätt som, åtminstone pappan, gjort.

Jag har aldrig hävdat att han led av depression. Någon typ av personlighetsstörning är mer troligt.
Citera
2018-12-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Era inlägg har gett tydligare beskrivningar än några andra skribenter. Mycket stämde, men även en del som inte bekräftades av polisen. Det var väl eventuellt för att inte gå in i alla detaljer.

1.Fanns det en videofilm?
2.Hade Hanna cancer?
3.Varifrån kom uppgiften om att flickorna dött av en kraftig överdos?
4. Plus: Var det någon källa som anväbnde ordvalet att pappan "hjälpte" mamman att dö? Han kvävde/ströp henne. Hon hade inte tagit en överdos.
5. Var det Hanna som var drivande?
6. Hur illa däran var de stackars flickorna? Suicidala?

Förstår om du inte kan svara.
Jag ska försöka svara vad jag hört, inte därmed att det är sant annat än att på alla punkter mina källor har kunnat kontrolleras mot dagens pressträff 100% säkra i sina uppgifter.
1. Jag har förstått det som att det fanns video-media i någon form, jag förstår om detta utelämnats idag i presskonf.
2. Just fått besked om svår sjukdom, var väl det jag fått höra mer exakt, kanske det sades att någon form av cancer som tidigare behandlats återkommit
3.mer exakt att man tolkade fynden som att de mediciner som först möjligtvis hade planerats som metod inte räckte till för ena dottern, jagtolkar ordet kvävd som möjligt kvävd av andningsdepression som följd av överdos.D
4.Därmed(enligt fråga 3) blev hustrun strypt, möjligtvis förmådde hon inte ta sitt liv som planerat och bad om hjälp, inte helt långsökt att om de planerat döda döttrarna och ta sina liv måste det väl ha diskuterats vem som skulle vara sist. Mycket som är tvetydligt i det jag hörde.
4. Jag vet inte, men jag hörde att det var hon som tolkades som mest drivande enligt det material som fanns kvar. Vet ej, dock tror jag det är försåtligt att peka ut pappan av det skälet att han sannolikt dog sist( eftersom han hängde sig) Jag har inga problem med att se kvinnan som mer drivande i processen som leder fram till det ödesdigra utvidgade självmordet.
5. Jag förstod det jag hörde som att flickorna uttryckt suicidala tankar, men övertolka inte detta.

Bara för att klargöra vad jag hört, då du faktisk är intresserad.
(Övriga gör sig icke besvär med att efterfråga några bevis)
Citera
2018-12-11, 18:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Fler av här sortens inlägg hade varit önskvärd i tråden - Tack! Du har tagit makten över ditt liv och inte tillåtit dig själv att bli ett offer, vilket är ganska vanligt förekommande vid sjukdom.

Dessa föräldrar arbetade heltid och hade därtill krävande arbetsuppgifter. Äldsta flickan hade varit hemma från skolan i tre år och den yngsta i några få månader innan brotten begicks. Faktum är att flickorna klarade sig utan tillsyn under dagarna.

Oavsett diagnos så är själva livet okränkbart och den som är sjuk hittar oftast både mening och ljus i tillvaron - du är inte din sjukdom.

De här synnerligen brutala morden kan och ska inte på något vis försvaras och försöka ges en förståelse för, det är både absurt och direkt oetiskt. H*tlers eutanasiprogram riktade in sig på personer med olika typer av funktionsnedsättningar - barmhärtighetsmord? Självfallet inte. Precis lika lite som dessa mord är.

Så gott som varje individ som får ynnesten att leva nog länge, kommer att i sinom tid drabbas av någon slags sjukdom, mer lr mindre allvarlig - livet ger inga garantier och omnämnda par hade glidit på en räkmacka i fyrtiofem år; den lyxen är få förunnade.
Morden har ingenting att göra med flickornas eventuella sjukdomsbild, därför ska den heller inte stå i fokus; en förälder som planerar att strypa/kväva sina egna barn är allvarligt psykiskt sjuk, svårare än så är det inte.

Instämmer fullständigt!
Jättebra skrivet.

Flickorna mördades inte av barmhärtighet, av kärlek eller pga av ME-sjukdom.
Flickorna ME-diagnoser var bara de skruvade mördarnas egen förklaring, inget annat.

En inte dödlig sjukdom hos två töser som fungerar normalt mentalt, presterar utmärkt i skolarbetet och inte har några synbara fysiska handikapp är lika lite skäl till att mörda dem som färgen på deras ögon eller den globala uppvärmningen.

Mördarna hade en vrickad syn på vilka som hade rätt att leva vidare - dit räknades inte töserna.
Varför kommer alltid att förbli obegripligt för de flesta.
Citera
2018-12-11, 18:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
[Fler av här sortens inlägg hade varit önskvärd i tråden - Tack! Du har tagit makten över ditt liv och inte tillåtit dig själv att bli ett offer, vilket är ganska vanligt förekommande vid sjukdom.

Dessa föräldrar arbetade heltid och hade därtill krävande arbetsuppgifter. Äldsta flickan hade varit hemma från skolan i tre år och den yngsta i några få månader innan brotten begicks. Faktum är att flickorna klarade sig utan tillsyn under dagarna.

Oavsett diagnos så är själva livet okränkbart och den som är sjuk hittar oftast både mening och ljus i tillvaron - du är inte din sjukdom.

De här synnerligen brutala morden kan och ska inte på något vis försvaras och försöka ges en förståelse för, det är både absurt och direkt oetiskt. H*tlers eutanasiprogram riktade in sig på personer med olika typer av funktionsnedsättningar - barmhärtighetsmord? Självfallet inte. Precis lika lite som dessa mord är.

Så gott som varje individ som får ynnesten att leva nog länge, kommer att i sinom tid drabbas av någon slags sjukdom, mer lr mindre allvarlig - livet ger inga garantier och omnämnda par hade glidit på en räkmacka i fyrtiofem år; den lyxen är få förunnade.
Morden har ingenting att göra med flickornas eventuella sjukdomsbild, därför ska den heller inte stå i fokus; en förälder som planerar att strypa/kväva sina egna barn är allvarligt psykiskt sjuk, svårare än så är det inte.
Håller med dig fullständigt. Det är fruktansvärda mord som begåtts och det är ett tillvägagångssätt som det finns hög risk för stort lidande.
Varje mördare har ett motiv och jag har då sällan sett att det söks förmildrande omständigheter vid groteska strypmord.
De må ha skrivit om sjukdomen och sett framtiden som en avgrund - men fokus som sagt..

Det är döttrarnas lidande i dödsögonblicket som bekymrar mig. Det är vuxna människor som tar lagen i sina egna händer och ger dem ingen chans.
Citera
2018-12-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Som sagt, inget, enligt polisen; talar för psykisk sjukdom... Depression kan du lägga ner.
De var en familj som hade det relativt gott ställt, villan såldes nyligen för 4.5 miljoner t.ex.
Utmattade? Jag vet inte, pappan jobbade på som vanligt, mamman är jag inte säker på vad hon gjorde men har för mig att hon var aktiv i arbetslivet också.
Utmattningssyndrom sjukskrivs man för relativt omedelbart om man söker vård. Utbrändhet är en allvarlig åkomma, men inget som leder till att man dödar sina barn om man är ordentligt funtad.

4,5 miljon i Bjärred är en "billig" villa. Hittar man billigare så är där oftast något fel.
Jag vet att jag har träffat på dem på netto i Bjärred några gånger. Vet oxå hur det är att bo i Bjärred.

depression kan man ha utan att folk ser det. Man tar bara på sig leende masken så märker ingen något.

Har själv haft min utmattningsyndrom (UMS) med depression och socialfobi sedan 2002 eller utbränd som vissa säger. (då fanns inte denna sjukdom) . Jag jobbar heltid och är som "vanligt" på jobb. Men när jag är ledig är det mycket sovande för att klara av att jobba. Så visst kan man lura alla runt sig
Citera
2018-12-11, 18:30
Medlem
Larasofts avatar
Även om dödsorsaken var strypning och kvävning så står det inget om huruvida de var sederade innan. Ett medvetslöst barn som kvävs med en kudde låter mer sannolikt. Detsamma gäller nog mamman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in