Citat:
Ursprungligen postat av
Skarvadhare
Mitt intresse för den här tråden är kanske rätt personligt, just pga påståendet, och numera via polisens pressträff det faktum att flickorna diagnosticerats med me/cfs.
Jag är själv drabbad sedan drygt 10 år tillbaka, de första åren var hemska, men har tack vare att jag så småningom fått bra hjälp av svenska sjukvården, upplever en stor förbättring av min situation. Och upplever att jag i allra högsta grad lever ett meningsfullt och lyckligt liv, trots att
När flickorna blir dödade, med angivet skäl av "sjukdom", och ME/CFS, så är det som om mitt liv plötsligt inte skulle vara värt att levas, som om att alla med sjukdomen lika gärna skulle kunna avlivas, eftersom alla dessa liv inte är tillräckligt värdefulla. /...../
Fler av här sortens inlägg hade varit önskvärd i tråden - Tack! Du har tagit makten över ditt liv och inte tillåtit dig själv att bli ett offer, vilket är ganska vanligt förekommande vid sjukdom.
Dessa föräldrar arbetade heltid och hade därtill krävande arbetsuppgifter. Äldsta flickan hade varit hemma från skolan i tre år och den yngsta i några få månader innan brotten begicks. Faktum är att flickorna klarade sig utan tillsyn under dagarna.
Oavsett diagnos så är själva livet okränkbart och den som är sjuk hittar oftast både mening och ljus i tillvaron - du
är inte din sjukdom.
De här synnerligen brutala morden kan och ska inte på något vis försvaras och försöka ges en förståelse för, det är både absurt och direkt oetiskt. H*tlers eutanasiprogram riktade in sig på personer med olika typer av funktionsnedsättningar - barmhärtighetsmord? Självfallet inte. Precis lika lite som dessa mord är.
Så gott som varje individ som får ynnesten att leva nog länge, kommer att i sinom tid drabbas av någon slags sjukdom, mer lr mindre allvarlig - livet ger inga garantier och omnämnda par hade glidit på en räkmacka i fyrtiofem år; den lyxen är få förunnade.
Morden har ingenting att göra med flickornas eventuella sjukdomsbild, därför ska den heller inte stå i fokus; en förälder som planerar att strypa/kväva sina egna barn är allvarligt psykiskt sjuk, svårare än så är det inte.