2018-12-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Säger det igen, enligt polisen så var det inget som tydde på psykisk sjukdom hos föräldrarna.
Även utmattningssyndrom är en psykisk åkomma...
Klart att de flesta vill hitta en anledning till varför föräldrarna gjort detta, men de psykiska sjukdomarna borde vara borta. Tror knappast polisen ljuger och säger att de inte hittat något som tyder på psykisk sjukdom om där verkligen var en sådan... Då hade de svarat något i stil med: "Vi kommenterar inte det".

Bara för att polisen inte hittat någon diagnos på dem så betyder det inte att de var friska i huvudet. Söker man inte hjälp kan ingen diagnos ställas. Att strypa fru och två barn, vilket tar lång tid och är ytterst plågsamt för offret, är inte något som vem som helst kan göra. Något måste ha varit ordentligt skevt i huvudet på den person som klarar av att genomföra detta.
Citera
2018-12-11, 18:10
Medlem
Citat:
Säger det igen, enligt polisen så var det inget som tydde på psykisk sjukdom hos föräldrarna.
Även utmattningssyndrom är en psykisk åkomma...
Klart att de flesta vill hitta en anledning till varför föräldrarna gjort detta, men de psykiska sjukdomarna borde vara borta. Tror knappast polisen ljuger och säger att de inte hittat något som tyder på psykisk sjukdom om där verkligen var en sådan... Då hade de svarat något i stil med: "Vi kommenterar inte det".

Men är det inte pga att de aldrig sökte vård? Polisen svarar på det. Hade de undersökts efter att de strypt flicnorna så undrar jag om deras förklaring hade uppfattats som normalt.
Citera
2018-12-11, 18:11
Medlem
Om föräldrarna redan under hösten bestämde att familjen skulle dö, varför väntade de då till efter nyår? Var det något de ville uträtta innan? Eller kan de någonstans ha haft en förhoppning om, att det skulle inträffa ett "under", så att deras liv skulle bli meningsfulla trots sjukdom?

Eller kan det vara så, att de ville att döttrarna skulle få uppleva en sista jul? Om de då märkte att döttrarna var för sjuka
för att fira jul, kanske det övertygade dem om att det inte fanns något hopp.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Håller med; så onödigt, idiotiskt dumt, att komma på tanken att hylla någon när alla visste att han var inblandad i två barns död. Nu även bekräftat att han mördade sin fru.

MeToo borde minnas Hanna och hennes döttrar i sin sammanställning!

Undrar om Oskars mord på Hanna kommer att gå in i statistiken av kvinnor som mördas i nära relationer, runt 15 stycken varje år? Han har ju mördat henne och gifta var de.
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Mitt intresse för den här tråden är kanske rätt personligt, just pga påståendet, och numera via polisens pressträff det faktum att flickorna diagnosticerats med me/cfs.

Jag är själv drabbad sedan drygt 10 år tillbaka, de första åren var hemska, men har tack vare att jag så småningom fått bra hjälp av svenska sjukvården, upplever en stor förbättring av min situation. Och upplever att jag i allra högsta grad lever ett meningsfullt och lyckligt liv, trots att

När flickorna blir dödade, med angivet skäl av "sjukdom", och ME/CFS, så är det som om mitt liv plötsligt inte skulle vara värt att levas, som om att alla med sjukdomen lika gärna skulle kunna avlivas, eftersom alla dessa liv inte är tillräckligt värdefulla. /...../

Fler av här sortens inlägg hade varit önskvärd i tråden - Tack! Du har tagit makten över ditt liv och inte tillåtit dig själv att bli ett offer, vilket är ganska vanligt förekommande vid sjukdom.

Dessa föräldrar arbetade heltid och hade därtill krävande arbetsuppgifter. Äldsta flickan hade varit hemma från skolan i tre år och den yngsta i några få månader innan brotten begicks. Faktum är att flickorna klarade sig utan tillsyn under dagarna.

Oavsett diagnos så är själva livet okränkbart och den som är sjuk hittar oftast både mening och ljus i tillvaron - du är inte din sjukdom.

De här synnerligen brutala morden kan och ska inte på något vis försvaras och försöka ges en förståelse för, det är både absurt och direkt oetiskt. H*tlers eutanasiprogram riktade in sig på personer med olika typer av funktionsnedsättningar - barmhärtighetsmord? Självfallet inte. Precis lika lite som dessa mord är.

Så gott som varje individ som får ynnesten att leva nog länge, kommer att i sinom tid drabbas av någon slags sjukdom, mer lr mindre allvarlig - livet ger inga garantier och omnämnda par hade glidit på en räkmacka i fyrtiofem år; den lyxen är få förunnade.
Morden har ingenting att göra med flickornas eventuella sjukdomsbild, därför ska den heller inte stå i fokus; en förälder som planerar att strypa/kväva sina egna barn är allvarligt psykiskt sjuk, svårare än så är det inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror inte heller att föräldrarna led av psykisk sjukdom.
Psykisk abnormitet definitivt, men de var inte psykiskt sjuka i den bemärkelsen att de inte förstod skillnaden mellan rätt och fel, eller hörde röster.
De arbetade och träffade sina arbetskarater medan de samtidigt planerade morden och författande avskedsbreven.

Ja, något är det absolut.
Vill säga psykopati på pappan... Att man kan hålla en bra fasad uppe och samtidigt planera detta känns väldigt psykopatiskt. Narcissistiskt kanske.
Citera
2018-12-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det är så fruktansvärt att veta att flickorna ströps eller kvävdes till döds. Kan inte heller släppa tanken på att Moa bara hade haft sin diagnos i några månader innan hon blev dödsdömd. Mår illa.

Det påstods att Oskar pratade i telefon med sin syster den 7 jan men detta kan väl inte stämma?

Visserligen påstods det också att han tog livet av sig timmar efter de andra, men mer ett helt dygn efter låter helt orimligt.

Temperaturen i huset sänktes kraftigt den 6 jan men då var troligtvis alla utom en döda. Värmen gick dock upp till det normala igen den 7 januari, kan detta ske per automatik eller måste någon aktivt sätta igång den igen?
stod det inte också att Oskar o Moa setts i mataffären på lördagen och då verkade allt som vanligt. Enligt polisen var sista livstecknet på fredagen?
Citera
2018-12-11, 18:13
Medlem
Gloriosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Bara för att polisen inte hittat någon diagnos på dem så betyder det inte att de var friska i huvudet. Söker man inte hjälp kan ingen diagnos ställas. Att strypa fru och två barn, vilket tar lång tid och är ytterst plågsamt för offret, är inte något som vem som helst kan göra. Något måste ha varit ordentligt skevt i huvudet på den person som klarar av att genomföra detta.

Man behöver inte vara sjuk för att ta beslut som ingen annan vågar ta. Att vara puckad är inte nödvändigtvis en diagnos.
Förväxla inte din verklighetsuppfattning med den absoluta sanningen.
Citera
2018-12-11, 18:13
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ja så kan det säkert vara. Kanske hände ändå något som gjorde att allt plötsligt brast fullständigt för båda, trots att polisen inte menar det. Jag vet inte, men att strypa sitt barn utan att ge någon form av lugnande eller sövande känns som något man gör i affekt eller fullständig förtvivlan. Det är fruktansvärt att ens föreställa sig det.

Ja, vissa människor kan ha en helt otrolig förmåga att förtränga, svårigheter. Jag har sett det just hos högpresterande människor.
Citera
2018-12-11, 18:14
Medlem
Citat:
Han var den som tog livet av minst en av sina döttrar, han tog livet av sin fru och senare sig själv.
Det har spekulerats i att han inte tog sitt eget liv förrän något dygn efter han tog livet av frun.
Detta kan vara den sista tiden.

Nej, detta tror jag inte alls på, hur kunde kollegan veta dessa detaljer dagen/dagarna efter att de hittades? Och då ändå hylla honom som hon gjorde i övrigt. Det går inte ihop.

Det andra du föreslog, att flickorna inte fått den hjälp de behövde, ja kanske. Men jag tror kollegan syftade på något jobbrelaterat.
Citera
2018-12-11, 18:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Han var den som tog livet av minst en av sina döttrar, han tog livet av sin fru och senare sig själv.
Det har spekulerats i att han inte tog sitt eget liv förrän något dygn efter han tog livet av frun.
Detta kan vara den sista tiden.
Eller att de fick avslag om vård för fibromyalgi, att båda döttrar diagnostiserades. T.ex.

Är det fetade något du fått info om någonstans?
Jag måste ha missat det i så fall, hade fått för mig att polisen inte ville uppge vem som fysiskt gjort vad kring döttrarnas mord.
Citera
2018-12-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vad hemskt att det ska ligga högpresterande i det här. Verkar så. Många bilder av honom. Han verkade ha ett betydelsefullt jobb.
Annars brukar ju vissa kunna bli starkare av "att gå igenom svårigheter", drabbas av sjukdom och sådant. Eller vissa kan känna livets mening, om de drabbas av sjukdom, olyckor och katastrofer.

Vissa känner mer av "att de lever" om de skådar döden i vitögat/har det riktigt tufft.

Alltså man kan ta svårigheter så också. Det kan bli riktigt tufft i familjer som t ex har hemmasittande barn pga autism och liknande funktionshinder. Men det kan bli en väckarklocka, om man annars är en högpresterande familj.

Jag tänker på vad jag hörde på nyheterna, att pappan skrivit i avskedsbrevet: "Vi kan inte leva Egentligt med det här"
Enligt Heidegger, som har en ganska skeptisk syn på människan, som han i mångt och mycket tycker lever materialistiskt och Oegentligt,
så finns det ändå ett hopp för människan "att leva Egentligt",
och det gör man genom att inse att man är dödlig.

Så det kan vara ett sätt att tänka för de som går igenom svårigheter och sjukdom.

Människan är egentligen inte gjord för att glida på en räkmacka genom livet. Vi är gjorda för att gå igenom ganska stora svårigheter. Men vi har blivit lite bortskämda i vår tid. Och jämför oss med grannar. Allt ska va tipptopp, semester, bil, utflykter, middagar, vänner, välfärd, tjusig trädgård osv.

Var rörde du en nyhetsuppläsaren säga att pappan skrivit det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in