2018-12-11, 13:56
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Strypning alternativt kvävning, jag tolkar presskonferensens innehåll som att det på ena barnet är strypning av någon annan person, och att det på andra barnet är antingen strypning alternativt kvävning.
Stackars barn, att bli strypt/kvävd av sina föräldrar.
Citera
2018-12-11, 13:56
Medlem
1. Finns det bild på mamman?

2. Vilken adress och gatunummer skedde det på?

Tack!
Citera
2018-12-11, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jag tror att svaret finns att finna i parets uppväxt och omgivning. Jag tänker på det här PM:Et som dök upp i inboxen för ett par veckor sedan där det stod att Fruns pappa på begravningen uttryckte förståelse för föräldrarnas handling under begravningsakten. Jag tänker också på hyllningarna denna barnamördare fått postumt av kollegorna i Lund. Om man är omgiven av hjärtlösa varelser så blir man kanske sådan själv.

Det som skär mest i mitt hjärta tror jag att det inte är någon släkting eller så som fördömt morden och på så sätt stått upp för flickorna och visat att de stod på deras sida. Nej de ska begravas tillsammans i vita kistor och det hela ska beaktas som någon slags jäk-a tragedi.

Ja, du formas av din omgivning. Människor påverkar och påverkas. Du kan luttras, skärpas, förslöas, bli okänslig eller vad som. Grupppsykologin har flera olika rollmodeller för den nyfikne. Du kan finna formella ledare, informella, syndabock etc.

Oskar och hans fru har inte heller varit opåverkade av sitt samröre med familj, släkt, vänner, arbetskamrater osv. under livet. Människan är inte en ö, däremot ska vi ta ansvar för de val vi gör, i detta fall smet de båda undan ansvar.
Citera
2018-12-11, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apekatta
Vill bara flika in att det inte alls är helt ovanligt att fler i en familj har ME. Vi är två stycken i min. Har lärt känna fler familjer där alla barn har fått ME. Så är det med många sjukdomar som är kopplade till immunförsvaret. I dokumentären ”Unrest” på Netflix finns ännu ett exempel.

Tack för tips om dokumentären. Har precis sett den. Den gav otroligt mycket bra information jag inte visste
Citera
2018-12-11, 13:58
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebornL
igår skrev jag om min sjukdomdshistoria i mitt insjuknande i ME och det fruktanvärda bemötandet och förnedringen av läkare, men det blev borttaget! Mitt inlägg hade gett er en inblick och förståelse varför saker blev som de blev. Läkarkåren förnedrar ME patienter och det finns ingen hjälp att få, i skåne finns det ingen läkare , ingen klinik som har kunskap, patienterna får ta hand om sig själva helt och hållet. En sådan svår sjukdom kräver mycket hjälp, även försäkringskassan utförsäkrar ME patienter, vet många som tar livet av sig, enbart detta fallet som uppmärksammas eftersom en hel familj dog, i vanliga fall är det ME patienten som tar självmord i plågor

Låter hemskt. Starta en ny tråd om det. Än bättre, gå till media och gör folket varse. Tror media och allmänheten har enklare att ta sig till och förstå nu när detta fallet åter är aktuellt.
Citera
2018-12-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebornL
igår skrev jag om min sjukdomdshistoria i mitt insjuknande i ME och det fruktanvärda bemötandet och förnedringen av läkare, men det blev borttaget! Mitt inlägg hade gett er en inblick och förståelse varför saker blev som de blev. Läkarkåren förnedrar ME patienter och det finns ingen hjälp att få, i skåne finns det ingen läkare , ingen klinik som har kunskap, patienterna får ta hand om sig själva helt och hållet. En sådan svår sjukdom kräver mycket hjälp, även försäkringskassan utförsäkrar ME patienter, vet många som tar livet av sig, enbart detta fallet som uppmärksammas eftersom en hel familj dog, i vanliga fall är det ME patienten som tar självmord i plågor
Det är viktigt att följa de regler som gäller, din kunskap ger en bild av ME. Därav ger det mer faktiskt kunskap, men notera att vi diskuterar ett specifikt fall.

Jag undrar om det är rätt diagnos som angivits på döttrarna, men om det ÄR diagnosen ME så förstår man att det är en familj i total kris, jag har även uppgifter på att mamman insjuknat i någon allvarligare sjukdom. Vi vet nu med 100% säkerhet att det var ett kollektivt beslut av båda föräldrar. Jag finner det osmakligt bortom beskrivning att skribenter sitter och gottar ner sig i hur det måste ha varit för barnen, då vi alla kan förstå detta utan att det blir hanterat som en såpopera.

Jag undrar dock hur föräldrarna tänkte, och givet att de är gärningsmän båda två, även om de själva kanske beskriver sina handlingar som barmhärtiga (vanligt motiv när föräldrar begår utvidgade självmord). Så är/var de mer ansvariga i att förklara det som hänt för efterlevande.
Citera
2018-12-11, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Polisen sa dock att inget har hittats som tyder på psykisk sjukdom.
Båda föräldrarna var väl i arbete t ex. Kliniskt deprimerade tror jag inte att de var.
Att de orkar genomföra det tyder väl snarare på motsatsen.
Det måste krävas en enorm mängd energi och motivation för att strypa sina 3 närmast anhöriga.
Hade föräldrarna bara tagit sina egna liv hade det varit en annan sak.
Förloppet tyder väl snarare på någon slags överdriven narcissism.

Detta är solklar narcissism och inget annat. Båda föräldrarna var drabbade och utifrån den störningen så ansåg man inte barnen värda att leva, barnen sågs som misslyckade och som sådana hade de också förstört sina föräldrars liv och det så pass att även dessa var "tvungna" att dö.
Mer klockren narcissism än så här är svår att finna.
Flickorna bröts tidigt ner och det är så narcissism fungerar, att du ska lyda och vara till lags och bara behaga och bara uppfylla och gör du inte det så är det dig det är fel på och förr eller senare har du blivit totalt förintad.
De här flickorna hann aldrig få något liv av värde, det är så djäkla tragiskt :-(
Eller fanns störningen mest hos pappan som gärna syntes i offentliga sammanhang medan mamman är det fortfarande ganska tyst om och han klarade tydligen också av att strypa sin familj med sina bara händer för att sedan dessutom klara av att hänga sig själv?

Och narcissisters skuldförskjutande på sin omgivning, men här gav man en och samma sjukdom till båda sina barn, en "sjukdom" som inte ens en obduktion kan hitta. Självmord är dessutom ganska vanligt hos narcissister.
Så klockren narcissism och jag undrar om mamman också bröts ner av pappan eller om även hon hade samma störning?
Eller blev hon manipulerad att likna han i sin störning?
Den som vuxen som lever i en relation med en narcissist blir minst sagt dränerad på all sin mentala energi så det är inte konstigt om symtomen hos de här stackars flickorna klassades som "någon form av trötthet". Bara 12 år båda två så orkade de inte längre.
Men 12 år med en narcissist är samtidigt en väldigt lång tid.
Det gör mycket ont att veta hur illa Agnes och Moa for i sina alltför korta liv och hur chanslösa de var redan från början och utan att säga för mycket så gör det ännu mer ont att känna till att fler barn har det likadant, just nu, men att så länge samhället blundar för att störningen Narcissism finns i verkligheten så kan man tyvärr inget göra.

Hela denna tråden är en studie i ämnet Narcissism och hur farlig den störningen, och som dessutom sägs bli allt vanligare i samhället, faktiskt är.
RIP Agnes och Moa. 💕

(Rättning: Moa blev bara 11 år när hon inte längre orkade, Agnes var 12 när hon gav upp)
Senast redigerad av lorsandors 2018-12-11 kl. 14:10.
Citera
2018-12-11, 14:05
Medlem
Mod/OP - finns det några dokument som läckt ännu? Avskedsbrev? Protokoll som först av polisen/myndigheter?

Skulle det gå att fästa på förstasidan på tråden då möjligen? Lite långt med 3000 sidor+ för att leta i en tråd som denna.
Citera
2018-12-11, 14:11
Medlem
Mitt intresse för den här tråden är kanske rätt personligt, just pga påståendet, och numera via polisens pressträff det faktum att flickorna diagnosticerats med me/cfs.

Jag är själv drabbad sedan drygt 10 år tillbaka, de första åren var hemska, men har tack vare att jag så småningom fått bra hjälp av svenska sjukvården, upplever en stor förbättring av min situation. Och upplever att jag i allra högsta grad lever ett meningsfullt och lyckligt liv, trots att

När flickorna blir dödade, med angivet skäl av "sjukdom", och ME/CFS, så är det som om mitt liv plötsligt inte skulle vara värt att levas, som om att alla med sjukdomen lika gärna skulle kunna avlivas, eftersom alla dessa liv inte är tillräckligt värdefulla.

Tre år, som den äldre flickan varit borta från skolan, är en kort tid, när medellivslängden är över 80 år. Många år där läkarvetenskapen kan gå framåt, och där det dessutom kan vara så att man helt spontant eller med viss hjälp kan börja må bättre ändå.

Vad avser svaren från polisen, så får "vi" svar på några frågor:
Hur dog/dödades de inblandade/offren
I vilken ordning

Men sedan så kommer det inte mer.

I tråden har det ställts många insiktsfulla frågor. Det här ger polisen inga egentliga svar på, några exempel:

T.ex. hur mådde egentligen föräldrarna? Att ingen diagnosticerats med psykisk sjukdom eller personlighetsstörning, betyder inte att de var fullt "friska".

Hur såg vården ut för barnen? Hur ofta träffade de läkare eller andra vårdteam?

Hade barnen regelbunden personlig (inte via föräldrarna/med föräldrar närvarande) kontakt med barnpsykolog eller annan lämplig vårdgivare?

Svaren på hur man verifierat "samförstånd" via underskrifter, är också haltande. Att det saknas andras (utomståendes) fingeravtryck på papper funna i hemmet med bådas namnteckningar på, betyder inte att det är självklart att bägge haft kontroll över texten på pappret. Jag kan lätt tänka ut ett mångtal sätt att manipulera sådant.
Inklusive att det där testamentet också kan ha använts för att lura den ena parten att skriva på ett "avskedsbrev, i tron att det var testamentet.

En egen fråga: om man nu så länge planerat att döda sin familj, varför välja ett så grymt och smärtsamt dödssätt?
Det hade funnits möjlighet att t.o.m. hinna gå en sådan där snabbkurs för att ta jägarexamen, och därmed skaffa legala skjutvapen.
Citera
2018-12-11, 14:12
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jodå jag dömer. Om det var så fruktansvärt för dem så kunde de väl ha tagit livet av sig själva och låtit barnen få en chans att själva bestämma om deras liv var värt att leva.
Jag tycker såklart inte att det är rätt att döda någon med ME.

Den större förståelsen hos ME sjuka är dock ganska talande.

Barnen hade dött utan sina föräldrar
Citera
2018-12-11, 14:13
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det är viktigt att följa de regler som gäller, din kunskap ger en bild av ME. Därav ger det mer faktiskt kunskap, men notera att vi diskuterar ett specifikt fall.

Jag undrar om det är rätt diagnos som angivits på döttrarna, men om det ÄR diagnosen ME så förstår man att det är en familj i total kris, jag har även uppgifter på att mamman insjuknat i någon allvarligare sjukdom. Vi vet nu med 100% säkerhet att det var ett kollektivt beslut av båda föräldrar. Jag finner det osmakligt bortom beskrivning att skribenter sitter och gottar ner sig i hur det måste ha varit för barnen, då vi alla kan förstå detta utan att det blir hanterat som en såpopera.

Jag undrar dock hur föräldrarna tänkte, och givet att de är gärningsmän båda två, även om de själva kanske beskriver sina handlingar som barmhärtiga (vanligt motiv när föräldrar begår utvidgade självmord). Så är/var de mer ansvariga i att förklara det som hänt för efterlevande.

De har ju förklarat precis hur de tänkte. Ingen av dem kunde leva ett meningsfullt liv på grund av barnens sjukdom.

Tycker det är en ganska bra fingervisning om vilken sorts människor de var att pappan tyckte det var värt besväret att ansöka om befordran till professor samtisigt som han skickade mordmail med mamman hela hösten tydligen.
Citera
2018-12-11, 14:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag tror att det här är kärnan i motivet och beslutet att mörda barnen, hustrun och begå självmord. Instagram/facebook- bilden de ville upprätthålla utåt krakelerade.
Jag undrar om barnen insjuknat pga av höga krav, två barn i samma familj med ME?
Något är rejält fel.

Betygshets, prestationsångest? Ja, vem vet. Psyket kan ju påverka kroppen på alla möjliga sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65

Huset såldes för knappt en månad sedan (närmare bestämt den 15:e november) för 4,5 miljoner....

Det var som Fan. *visslar* Ett sådant pris på en så liten ort också. Vet du vem som köpte? Hoppas att det inte är en barnfamilj, för de barnen skulle kunna bli rejält mörkrädsla när de får veta vad som har hänt där. Och det kommer de ju att få veta av kamrater i skolan förr eller senare, eller googla på sin adress och hitta historien.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

Jag tror inte på att de dödat barnen enbart på grund av diagnosen. Den är inte dödlig nej.
Däremot är det en plågsam sjukdom i och med kaskaden av symptom. Har du en dunderinfluensa kryper du under täcket och försöker sova dig igenom eländet. Men du kan inte sova dig igenim ett helt liv.
Ett av symptomen är att det är svårt att andas eftersom musklerna runt bröstkorgen är utmattade och krampar. Bara det ger ångest. Liksom att aldrig helt vakna. Att gå runt med känslan att det är klockan fem på morgonen och hjärnan inte har slagit på. Folk med sjukdomen säger att de känner sig instängda.

Det är många bäckar små som gör livssituationen oerhört svår. Och utan hopp om bättring. En del blir bättre men en del blir sämre.

OK, det låter ju inte så roligt. Jag tänker, att för att kunna bedöma hur rationellt eller inte det var att döda barnen, skulle man behöva veta exakt hur sjuka de var. Och det får vi antagligen aldrig veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in