2018-12-11, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminaldalmal
Så vidrigt att OH’s arbetskamrater har ”hyllat” honom efter detta. Jag ska fan maila universitetet och ifrågasätta deras jävla moral.

Han ströp för i helvete sina barn och fru!

Han kanske bara ströp frun.
Citera
2018-12-11, 17:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Så vidrigt att OH’s arbetskamrater har ”hyllat” honom efter detta. Jag ska fan maila universitetet och ifrågasätta deras jävla moral.

Jag ringde dit för en tid sedan, talade med en kvinna på Pressavdelningen som sa att Oskar kunde hyllas för att "polisen aldrig sagt att han var misstänkt för dubbelmord".
Nu är det dock andra uppgifter från polisen - nu är han definitivt utpekad som mördare.
Någon har strypt / kvävt Hanna.
Det har hon inte gjort själv, då hade utredningen inte tvekat hur det gått till. Oskar har mördat Hanna innan han själv hängde sig.

Så minst ett mord har han alldeles ensam handgripligen begått.

Tycker att det också vore relevant att uppge vem som rent fysiskt gjort vad mot barnen.
Man anses säkert som lika skyldig om bägge var överens, men det är en väldigt stor tröskel att mörda sina barn öga mot öga eller trycka en kudde över deras förtvivlat kämpande ansikten.
Det tyder på en ovanlig personlighet.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-11 kl. 17:40.
Citera
2018-12-11, 17:34
Medlem
Citat:

De visste lika lite som du och jag. Han var uppenbarligen en bra medarbetare. Duktig också. Och ambitiös. Det här gör säkert fruktansvärt ont för ALLA som kände honom. Allt från medarbetare och gamla polare till barndomsvänner och grannar. Det är förfärande allting. Så tagga ner lite.
Citera
2018-12-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Varför skulle inte två föräldrar kunna gå in i depression. eller utmattningsydrom?
Först blir den ena och då får den andra dra hela lasset med 3 sjuka samtidigt som man jobbar.
HB har ju varit och var kanske sjuk redan och sen kommer 2 barnet och får samma helvete som 1. Då tappar man gnistan som kanske fanns kvar.

Men den som inte har haft "äkta" UMS och depression mm mm Har svårt att sätta sig in i hur dessa mår. Själv kan jag förstå varför detta hände. Men hade inte klarat av att göra detta själv. Speciellt inte strypa eller kväva mina barn. Hade bara folk märkt av det (som folk utanför sällan gör) så hade någon kanske kunnat ge dem lite hjälp på traven.

Du kan inte få hjälp med en sjukdom som inte finns och är godkänd. tyvärr

Det finns hjälp för ME, men familjen verkade inte få hjälp i Sverige, de fick möjligheten i Finland men avstod pga avståndet. Det är vad jag förstått tidigt i tråden.

Förundersökningen visade att föräldrarna inte var deprimerade eller led av psykisk ohälsa, tycker man ska lita vad som finns utrett denna gången faktiskt.

Föräldrarna jobbade som vanligt väl? Det var mannens kollegor som kontaktade polis pga att han inte dök upp till en konferens.
Depression = psykisk sjukdom

Citera
2018-12-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
De skrev inte heller att de inte hade lust att ta hand om barnen.
Jag tror fortfarande som jag gjort hela tiden att de var så deprimerade och utmattande att de inte orka längre. De såg ingen annan utväg än att slippa allas lidande. Djupt deprimerade och utmattade personer tänker inte riktigt klart. Båda hade arbeten som krävde mycket av dem och om de tillhörde fin släkt så tar man på sig den där berömda masken när man träffar släkt och vänner mfl.

Eftersom jag själv varit nere på botten så förstår jag hur de kände men jag hade som tur var klasskamrater och vänner som märkte detta och jag fick hjälp genom dem. En äkta UMS blir du aldrig frisk ifrån heller om nu någon av dem fick det. Man blir aldrig som man var innan man blev sjuk men man lär sig att leva med det.

Som sagt, inget, enligt polisen; talar för psykisk sjukdom... Depression kan du lägga ner.
De var en familj som hade det relativt gott ställt, villan såldes nyligen för 4.5 miljoner t.ex.
Utmattade? Jag vet inte, pappan jobbade på som vanligt, mamman är jag inte säker på vad hon gjorde men har för mig att hon var aktiv i arbetslivet också.
Utmattningssyndrom sjukskrivs man för relativt omedelbart om man söker vård. Utbrändhet är en allvarlig åkomma, men inget som leder till att man dödar sina barn om man är ordentligt funtad.
Citera
2018-12-11, 17:50
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Som sagt, inget, enligt polisen; talar för psykisk sjukdom... Depression kan du lägga ner.
De var en familj som hade det relativt gott ställt, villan såldes nyligen för 4.5 miljoner t.ex.
Utmattade? Jag vet inte, pappan jobbade på som vanligt, mamman är jag inte säker på vad hon gjorde men har för mig att hon var aktiv i arbetslivet också.
Utmattningssyndrom sjukskrivs man för relativt omedelbart om man söker vård. Utbrändhet är en allvarlig åkomma, men inget som leder till att man dödar sina barn om man är ordentligt funtad.

I så fall kan någon dysfunktionalitet ligga bakom.
Har det inte kommit in kommentarer från folk i denna tråd som känt till familjen. Ögnat in i tråden ibland, och tyckt mig sett folk som kommenterat som känt till familjen.

Depression kan man väl inte veta? Kan inte en person som är högpresterande ha depression?
Varje människa är unik. Det är svårt att veta hur just en enskild familj kan funka.
Alla funkar på sitt sätt.
Senast redigerad av dialektiker 2018-12-11 kl. 17:54.
Citera
2018-12-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Då är vi oeniga. Jag väljer att tro på det de skrev. Hade de inte orkat mer hade de väl skrivit "vi orkar inte mer".

De kanske skrev att de inte orkade och mycket mer därtill? Brevet lär nog vara längre än den enda mening, som polisen kondenserade det till. Tror du inte det?
Svårt att bedömma föräldrarnas text om man inte läst den och det antar jag att du inte gjort.
Citera
2018-12-11, 17:53
Medlem
Pappan lade dessutom tid och energi på en ansökan om befordran till att bli professor. Ändå anser de att "Ingen av oss kommer någonsin leva något liv med egentlig mening” redan under hösten. Varför då lägga kraft på en befordran? Orden från kollegan - "den sista tiden förtjänade inte du" - vad syftade man egentligen på? Något jobbrelaterat? Jag antar att vi aldrig får svar på det.
Citera
2018-12-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
I så fall kan någon dysfunktionalitet ligga bakom.
Har det inte kommit in kommentarer från folk i denna tråd som känt till familjen. Ögnat in i tråden ibland, och tyckt mig sett folk som kommenterat som känt till familjen.

Har också för mig det, men bara förstått det som att tjejerna var rätt så hårt hållna.
Annars är det det gamla vanliga, precis som pappans kollegor säger: "Han var en vanlig person, trevlig och utåtriktad" typ.
Citera
2018-12-11, 17:55
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
De kanske skrev att de inte orkade och mycket mer därtill? Brevet lär nog vara längre än den enda mening, som polisen kondenserade det till. Tror du inte det?
Svårt att bedömma föräldrarnas text om man inte läst den och det antar jag att du inte gjort.

Jag gissar att polisen väljer att offentliggöra det som huvudsakligen angetts som orsak. Även de anhöriga har ju fått vara med och bestämma vilken information som offentliggörs.

Då väljer man knappast att fokusera på "ingen av oss kan leva ett liv med mening" om resten av brevet beskriver att man egentligen är utmattad.
Citera
2018-12-11, 17:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De visste lika lite som du och jag. Han var uppenbarligen en bra medarbetare. Duktig också. Och ambitiös. Det här gör säkert fruktansvärt ont för ALLA som kände honom. Allt från medarbetare och gamla polare till barndomsvänner och grannar. Det är förfärande allting. Så tagga ner lite.

Sedan 19 januari var Oskar officiellt utpekad av polisen som misstänkt mördare, precis som Hanna.
Man hyllar inte en misstänkt mördare medan polisutredningen pågår och polisen ännu inte dementerat. Då avvaktar man.
Det strider mot att visa hänsyn för mordoffren.
Allra helst inte som allas våra skattepengar bidragit till finanseringen av hyllandet.
Skattefinansierade myndigheter och instutioner har en mer fastlagt etisk kodex att hålla sig till än om ett privat initiativ väljer fritt..
Citera
2018-12-11, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Pappan lade dessutom tid och energi på en ansökan om befordran till att bli professor. Ändå anser de att "Ingen av oss kommer någonsin leva något liv med egentlig mening” redan under hösten. Varför då lägga kraft på en befordran? Orden från kollegan - "den sista tiden förtjänade inte du" - vad syftade man egentligen på? Något jobbrelaterat? Jag antar att vi aldrig får svar på det.

Eller så syftade kollegan på den sista tiden när han gjorde det han gjorde och när ryktesspridningen tog fart efter morden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in