Citat:
Ursprungligen postat av
Schazz
Nu finns det en MGM och polisen gör förhoppningsvis allt för att binda honom till mordet på LW. Med den långa tid som förflutit får vi hoppas att de gör ett mycket grundligt jobb. Det är flera i tråden som vittnat om att deras magkänsla säger att snart snart snart ska någon säck knytas ihop. Vi får väl se hur det blir med den saken.
Att personer som begår mord, planerade eller inte, har förmåga att tiga är nog mer vanligt än vissa vill ta till sig. Flera i tråden menar att det är svårt att bära på en sådan makaber hemlighet (om man inte är en äcklig lismande psykopat i nya Hjärsta typ). Jag vet inte jag. Mordet på Albin i Frennarp teg den 17-årige mördaren om i nästan tre år. Det unga paret Sara och Martin höll tyst i två år när de hade dödat Saras pappa. Kanske har det med personlig mognad att göra? Att de tre gärningsmän jag räknade upp inte har förmåga att processa det dåd de har utfört på grund av sina unga ålder?
Du tänker vad?
Att om personen som begått mordet är vuxen, har en "personlig mognad" som gör att de kan hålla en hemlighet?
Eller tvärtom? Att om personen är ung och kommer inte att klara av att "processa" mordet och därmed kommer att avslöja sig?
Jag vet ju flera fall där vuxna personer både nekat (ibland trots att de är helt överbevisade), medan andra själva ringer 112 och erkänner mordet direkt. Jag vet också några fall där unga människor blånekat ända in i kaklet att de är oskyldiga, hur knäppt det än kan verka.
Jag har ingen aning om hur statistiken ser ut för erkännande/förnekande av mord beroende på vilken typ av gärningsman avseende ålder och andra omständigheter som kriminellt liv, psykisk sjukdom, personlighetsstörningar, missbruk osv. Förmodligen påverkar även om mordet är planerat eller ett impulsmord.
Om jag skulle gissa att de som troligast kommer att erkänna ett mord är unga personer som inte är inte kriminellt belastade eller tidigare är straffade, inte missbrukar eller har grava personlighetsstörningar.
Därefter kommer kanske vuxna dito som inte har planerat sitt dåd.
Planerade mord, utförda av någon med en personlighetsstörning, eller utförd av grovt kriminellt belastade är kanske de som kan hålla tyst.
Däremellan borde det vara en stor variation, men jag misstänker ändå att desto mer normalt känsloliv en gärningsman har ju troligare att han kommer att erkänna. Här tänker jag att en personlig mognad och ett sunt känsloliv snarare skulle bidra till ett erkännande.
En sådan person kommer att tänka på både offer och kvarlevande. Det kommer att äta upp en normalt kännande person. Jag tror att en sådan person känner att man behöver erkänna för både sin egen familjs skull och för offrets familjs skull.