2018-12-10, 18:49
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Varför skulle inte kraftigt våld mot kroppen kunna syfta på ett skalltrauma?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Och huruvida det i så fall var hon som rörde sig mot stenen, eller stenen mot henne, spelar väl heller ingen roll för åklagarens beskrivning. Sedan skrev jag väl inte sten, utan "någonting hårt".

Citat:
Jag har aldrig påstått att åklagaren ljuger, eller ens har fel, om den uppgiften. Däremot kan jag väl tycka att hon har uttryckt sig märkligt i andra sammanhang, t.ex. om "bevisningen".

Du kanske har dåligt minne? Innan din redigering skrev du sten. Du insinuerade att det åklagaren uppgett inte är att lita på. Eller hur ska det du skrev tolkas? Antingen stämmer det hon sa eller inte. Stämmer det inte, så ljuger hon ju.
Citera
2018-12-10, 19:09
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det finns ju ett allmänintresse av att apparaten fungerar som den skall. Polisledningen har väl anmälts till både JO och JK av Peter Springare, som menar att man har äventyrat utredningen.

Nej nej. Sluta hitta på saker. Det är inte alls vad Springares JO-anmälan rörde. Det rörde hur polischeferna hade hanterat petningen av honom, inte mordutredningen. JK-anmälan har ännu mindre med fallet och göra. Den handlar om att Springare känner sig kränkt och anser att hans chefer citat "ifrågasätter och misskrediterar mig för att jag avsåg att skriva krönikor om dagsaktuella debattämnen på denna sida”. Den sida han pratar om är smygrasistiska Nyheter Idag. Jag tror örebropolisen klarar sig utan denna Peter faktiskt.
Citera
2018-12-10, 19:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Nu finns det en MGM och polisen gör förhoppningsvis allt för att binda honom till mordet på LW. Med den långa tid som förflutit får vi hoppas att de gör ett mycket grundligt jobb. Det är flera i tråden som vittnat om att deras magkänsla säger att snart snart snart ska någon säck knytas ihop. Vi får väl se hur det blir med den saken.

Att personer som begår mord, planerade eller inte, har förmåga att tiga är nog mer vanligt än vissa vill ta till sig. Flera i tråden menar att det är svårt att bära på en sådan makaber hemlighet (om man inte är en äcklig lismande psykopat i nya Hjärsta typ). Jag vet inte jag. Mordet på Albin i Frennarp teg den 17-årige mördaren om i nästan tre år. Det unga paret Sara och Martin höll tyst i två år när de hade dödat Saras pappa. Kanske har det med personlig mognad att göra? Att de tre gärningsmän jag räknade upp inte har förmåga att processa det dåd de har utfört på grund av sina unga ålder?

Du tänker vad?
Att om personen som begått mordet är vuxen, har en "personlig mognad" som gör att de kan hålla en hemlighet?
Eller tvärtom? Att om personen är ung och kommer inte att klara av att "processa" mordet och därmed kommer att avslöja sig?

Jag vet ju flera fall där vuxna personer både nekat (ibland trots att de är helt överbevisade), medan andra själva ringer 112 och erkänner mordet direkt. Jag vet också några fall där unga människor blånekat ända in i kaklet att de är oskyldiga, hur knäppt det än kan verka.

Jag har ingen aning om hur statistiken ser ut för erkännande/förnekande av mord beroende på vilken typ av gärningsman avseende ålder och andra omständigheter som kriminellt liv, psykisk sjukdom, personlighetsstörningar, missbruk osv. Förmodligen påverkar även om mordet är planerat eller ett impulsmord.

Om jag skulle gissa att de som troligast kommer att erkänna ett mord är unga personer som inte är inte kriminellt belastade eller tidigare är straffade, inte missbrukar eller har grava personlighetsstörningar.

Därefter kommer kanske vuxna dito som inte har planerat sitt dåd.

Planerade mord, utförda av någon med en personlighetsstörning, eller utförd av grovt kriminellt belastade är kanske de som kan hålla tyst.

Däremellan borde det vara en stor variation, men jag misstänker ändå att desto mer normalt känsloliv en gärningsman har ju troligare att han kommer att erkänna. Här tänker jag att en personlig mognad och ett sunt känsloliv snarare skulle bidra till ett erkännande.

En sådan person kommer att tänka på både offer och kvarlevande. Det kommer att äta upp en normalt kännande person. Jag tror att en sådan person känner att man behöver erkänna för både sin egen familjs skull och för offrets familjs skull.
Citera
2018-12-10, 19:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Nej nej. Sluta hitta på saker. Det är inte alls vad Springares JO-anmälan rörde. Det rörde hur polischeferna hade hanterat petningen av honom, inte mordutredningen. JK-anmälan har ännu mindre med fallet och göra. Den handlar om att Springare känner sig kränkt och anser att hans chefer citat "ifrågasätter och misskrediterar mig för att jag avsåg att skriva krönikor om dagsaktuella debattämnen på denna sida”. Den sida han pratar om är smygrasistiska Nyheter Idag. Jag tror örebropolisen klarar sig utan denna Peter faktiskt.
Jag brukade uppskatta och respektera dina inlägg men det blev nog tyvärr tvärstopp där. PS är en skicklig och erfaren utredare trots att du må ogilla hans politiska åsikter. Han har faktiskt precis den kompetens hans överordnade politruker totalt saknar och jag tror den hade behövts i utredningen.
Att han känner sig kränkt och felbehandlad kan jag faktiskt sympatisera med men den har inget att göra med hans kompetens som utredare.

Sorry, no cigar today.
Citera
2018-12-10, 20:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej nej. Sluta hitta på saker. Det är inte alls vad Springares JO-anmälan rörde. Det rörde hur polischeferna hade hanterat petningen av honom, inte mordutredningen.
I sin anmälan till JO skrev Springare bland annat att petningarna och bytet av spaningsledningen kunnat äventyra och skada utredningen. Händelsen, som uppmärksammats av bland annat NA, menar Springare kränkte honom och Jonas Rydén "på ett obeskrivbart sätt".

Nu har Springare även skickat vidare anmälan till justitiekanslern.

https://www.na.se/artikel/orebro/springares-anmalan-vidare-till-jk-ansvar-maste-utkravas
Citat:
JK-anmälan har ännu mindre med fallet och göra. Den handlar om att Springare känner sig kränkt och anser att hans chefer citat "ifrågasätter och misskrediterar mig för att jag avsåg att skriva krönikor om dagsaktuella debattämnen på denna sida”. Den sida han pratar om är smygrasistiska Nyheter Idag.
Om du googlar på ditt citat så ser du att det där kommer från en äldre JK-anmälan, från 2017. Den anmälan hade av naturliga skäl ingenting alls med Wesströmfallet att göra.
Citat:
Jag tror örebropolisen klarar sig utan denna Peter faktiskt.
En sak kan vi nog alla vara överens om. Det hade knappast kunnat gå sämre om Springare hade fått fortsätta som spaningsledare.
Citera
2018-12-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Jag har också funderat på det här med en bil. Parkeringsfickan bredvid gaveln ligger bra till. Det ringer på dörren, Lena öppnar och blir övermannad av två personer. Hon dras in i bilen och körs iväg.
Daalan med sambo vaknar av de blodisande skriken. De upplever dem så hemska att de stiger upp och kör ut för att leta. De letar instinktivt på sin sida av motorvägen, men hittar inget.
När polisen får veta att Lena är försvunnen, misstänker de genast människorov och går ut med namn och bild i pressen.
Fyra dagar senare hittas Lenas kropp. När hamnade den på FP? Jag frågar återigen; har det varit lika många bilbränder i somras i Örebro, som i andra städer?

Om vi antar att två personer får kontroll på LW, får in henne i en bil, åker ner
till planket, och där låter henne skrika intervallvis i upp till fem minuter, det
går inte ihop.
Å varför skulle dom överhuvudtaget stanna vid planket?
Citera
2018-12-10, 22:12
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Letade efter en sak och stötte återigen på dessa två inlägg.

Kan inte släppa det som står här av någon anledning. Kan inte riktigt ta på det men det är något med dom som säger mig att dessa är viktiga.

- personen som skriver måste känna SD väl, mycket väl
- personen hävdar att LW och SD genomförde Nordsjöturen
- personen säger att det finns foton från den turen (hur vet Medinsyn det?)
- och hur vet han vems bil de åkte i (nu vet jag att jag tagit upp det här förut, känner igen mina tankar)
- hur vet Medinsyn att de besökte butiker på vägen hem?
- hur vet Medinsyn om vad som hände under förhöret?
- Varför skulle polisen be ett vittne ringa till ett annat vittne?
- hur skulle Medinsyn kunna veta vad SD gör på sin privata tid, om han har pratat och vad han har sagt till grannar? Vem berättar om vad man gör på den detaljnivån?
- påstår att SD inte kunde skicka sms under sommaren eftersom han inte hade någon mobil (?????) Är det någon idag som är utan mobil en hel sommar?
- att omnämna någon som är misstänkt för mord som tramsig, flamsig, färgklick sticker något i mina ögon. Kan hända att det är så han beter sig. Med tanke på ordvalet, undrar jag hur personen tänker?

Nu kommer något som mer än sticker ut och får mig att dra öronen åt mig:

- han skulle inte skickat sms om han var som vanligt (????)
- har han mördat så har han säkert spårat ur och tänkt oskickligt,(????) men inte så oskickligt skulle jag tippa

Hur menar Medinsyn med att
"om han var som vanligt"
"spårat ur"
"tänkt oskickligt"

Tänkt oskickligt?

Jag har också reagerat på Medinsyns inlägg.
Citera
2018-12-10, 22:51
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Letade efter en sak och stötte återigen på dessa två inlägg.

Kan inte släppa det som står här av någon anledning. Kan inte riktigt ta på det men det är något med dom som säger mig att dessa är viktiga.

- personen som skriver måste känna SD väl, mycket väl
- personen hävdar att LW och SD genomförde Nordsjöturen
- personen säger att det finns foton från den turen (hur vet Medinsyn det?)
- och hur vet han vems bil de åkte i (nu vet jag att jag tagit upp det här förut, känner igen mina tankar)
- hur vet Medinsyn att de besökte butiker på vägen hem?
- hur vet Medinsyn om vad som hände under förhöret?
- Varför skulle polisen be ett vittne ringa till ett annat vittne?
- hur skulle Medinsyn kunna veta vad SD gör på sin privata tid, om han har pratat och vad han har sagt till grannar? Vem berättar om vad man gör på den detaljnivån?
- påstår att SD inte kunde skicka sms under sommaren eftersom han inte hade någon mobil (?????) Är det någon idag som är utan mobil en hel sommar?
- att omnämna någon som är misstänkt för mord som tramsig, flamsig, färgklick sticker något i mina ögon. Kan hända att det är så han beter sig. Med tanke på ordvalet, undrar jag hur personen tänker?

Nu kommer något som mer än sticker ut och får mig att dra öronen åt mig:

- han skulle inte skickat sms om han var som vanligt (????)
- har han mördat så har han säkert spårat ur och tänkt oskickligt,(????) men inte så oskickligt skulle jag tippa

Hur menar Medinsyn med att
"om han var som vanligt"
"spårat ur"
"tänkt oskickligt"

Tänkt oskickligt?

Att någon utför/hanterar något "oskickligt" är annars ett uttryck som generellt till största delen tillämpas inom vård och patienthantering.

Personligen tror jag att det kan finnas en sanning i att SD och LW kan ha tillbringat den 30 mars på gemensam burkletartur i "Nordsjöns ö"-serien och att LW av något skäl valde att inte nätlogga dem, eftersom en dylik lögn väldigt enkelt skulle kunna genomskådas av utredarna om de skulle vilja titta närmare på det. Och att ljuga så "oskickligt" är nog inte SD's ambition i ett läge där han, som skäligen misstänkt, befinner sig under luppen. Min gissning.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-12-10 kl. 23:07.
Citera
2018-12-10, 23:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag har också reagerat på Medinsyns inlägg.
Ja, det här första inlägget av 'Medinsyn' var nog vattendelaren som gav upphov till den starka polarisering som vi sedan har kunnat se här i tråden.

'Medinsyn' kallade alltså oss andra för "begåvningsreserven", och menade att vi inte ens läste varandras inlägg. Mycket möjligt att det var det inlägg som satte ribban:
Senast redigerad av Draifos 2018-12-10 kl. 23:30.
Citera
2018-12-11, 07:33
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ja, det här första inlägget av 'Medinsyn' var nog vattendelaren som gav upphov till den starka polarisering som vi sedan har kunnat se här i tråden.

'Medinsyn' kallade alltså oss andra för "begåvningsreserven", och menade att vi inte ens läste varandras inlägg. Mycket möjligt att det var det inlägg som satte ribban:

Medinsyn satte sig som högre vetande än andra och tråden var för liten ankdamm för hen att leka i - ändå kunde hen inte låta bli att kliva in i tråden. Det måste klia enormt i denna person som sen inte kunde låta bli att göra fler inlägg.

Varför nämnde hen dykbloggen och ville ge en förklaring om vad SD:s tjat med SVARA SVARA SVARA grundades på? Har hen tagit personlig anstöt när tråden lyft fram dykbloggen?

Hen månar om sin vän men ser det inte för otroligt i ett Ps att SD skulle kunna vara den skyldige.

Det är verkligen oskickligt att mörda och någon är den oskicklige. Det är även oskickligt att skydda mördare.
Citera
2018-12-11, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Medinsyn satte sig som högre vetande än andra och tråden var för liten ankdamm för hen att leka i - ändå kunde hen inte låta bli att kliva in i tråden. Det måste klia enormt i denna person som sen inte kunde låta bli att göra fler inlägg.

Varför nämnde hen dykbloggen och ville ge en förklaring om vad SD:s tjat med SVARA SVARA SVARA grundades på? Har hen tagit personlig anstöt när tråden lyft fram dykbloggen?

Hen månar om sin vän men ser det inte för otroligt i ett Ps att SD skulle kunna vara den skyldige.

Det är verkligen oskickligt att mörda och någon är den oskicklige. Det är även oskickligt att skydda mördare.
(det fetade)
Försöker du skapa en ny innebörd för "oskickligt"?
Duger inte "oskick" i betydelsen 'dåligt uppförande' längre?

För om du anser att LW:s mördare uppträtt "oskickligt", så finns det en hel del som indikerar att du har fel. Jag skall nöja mig med att ge två exempel:
(1) snart 7 månader
(2) en mördare fortf på fri fot

Fast om du istället hade skrivit att Örebropolisen och åklagaren betett sig "oskickligt", så hade tråden -med ett par undantag, säkert hållit med dig.
Jag är där inget undantag.
Citera
2018-12-11, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
.
Dykbloggen är intressant, för den är väl det tidigaste vi har om MGMs leverne? När är den ifrån? Kanske tycker han att den är besvärande. På något sätt måste han fått alla andra källor att tystna. Annars borde vi fått höra åtminstone något från högstadie eller gymnasietid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in