Citat:
Ursprungligen postat av
526
Låter riktigt intressant.
Jag googlat men hittar inget jag direkt fattade. Det är den om råttorna men det experimentet gjordes inte klart då det inte varade så länge att de andra råttorna fick leva klart . . . eller hur det var?
Ja, det är dunderintressant. Den artikeln du pratar om är sannolikt den här, från 2012:
'The prolongation of the lifespan of rats by repeated oral administration of [60]fullerene'
Hittade en ny länk till hela artikeln. Vanligtvis kan man bara läsa en sammanfattande text, om man inte har betalat för sig.
https://drive.google.com/file/d/1GMLLt3xltnJ1qnreQbV9UdnHJIPY2ngE/view
Hur som helst. Jag var väl lite skeptisk till den här mirakelivslängdsfördubblande kuren när jag först hörde om den på youtube genom Clif High och hans snacksaliga youtubepolare och Sarah Westall. Jag trodde att det bara var en ny hype som är överreklamerad...
Men nu har jag läst en del på olika C60-sajter och jag tog mig nyligen, med en hel del hjälp av vänner med rätt bildning, igenom Råttstudien som jag länkade upp här ovan. Även om jag inte förstod allt så förstod jag så mycket att det är en seriös studie genomförd av ambitiösa och kompetenta forskare som kom fram till, i stora drag, att C60 i Olivolja inte är giftigt, det är en extremt effektiv antioxidant och om man ger det till råttor under en viss tid och i en viss dos så, hör och häpna, lever dom dubbelt så länge. Så C60 löst i olja som tas upp av kroppen fungerar som en superextremt effektiv antioxidant som skyddar celler och arvsmassa mot fria radikaler. Konsekvensen av att ladda kroppens celler med den här molekylen tycks vara dramatiskt ökad livslängd.
Ja och det var, som du nämnde, något med att studien avbröts efter en tid på grund av att en råtta i kontrollgruppen dog... trots det så levde C60 råttorna vidare (utan c60) till nästan dubbla livslängden. Tror dom fick 32 doser under några veckor bara. Forskarna skriver rätt långt bak i artikeln typ vid slutsatsen eller diskussionen att dom resonerar att om studien hade fortsatt så hade råttorna möjligen levt ÄNNU längre.
Och kollar man runt bland vetenskapliga artiklar, till exempel i pub med, så har det gjorts massor med studier på C60 som pekar på ökad livslängd och skydd mot fria radikaler. För mig som levt ett liv, med varierande nykterhetsgrad (som spänner mellan obehagligt nykter supertotalist och hejdlöst kemikaliserad förfriskningshaverist), som under en å en annan period liknat en blandning av skeppsbrott, charader, yatzy och fullskaligt kärnvapenkrig och i stort sett alltid oavsett situation antingen tränar hårt, stressar mycket eller/och rör mig väldigt mycket. Det är sannolikt så det kommer att fortsätta att se ut mer eller mindre efter som jag insett med tiden att det inte "bara" är konsekvenser av mina dåliga val. Det är konsekvensen av att ha ADHD i det moderna samhället. Så jag tycker det här verkar toppen.
Nu ska jag nog ta ett steg tillbaks...