2018-12-08, 21:25
Medlem
Fick alla möjliga centralstimulerande som barn mot min adhd. Högst troligt därför jag lider av hormonproblem och mycket värre besvär än vad adhd innebär. Önskar innerligt att jag aldrig fick denna skit när jag var liten. Vågar säkert säga att det förstört mer än vad det gett mig.
Mitt råd är att avvakta in i det sista med att ge era barn dessa droger. Det är speed på recept som göder läkemedelsbolagen.
Citera
2018-12-08, 23:51
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToastyP
Hela min kompiskrets har kännt sig skit efter Concerta eller liknande mediciner. Och de har inte haft missbruks problem.
Du har redan sagt det.. Ganska uppenbart vid det här laget att du har andra problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Fick alla möjliga centralstimulerande som barn mot min adhd. Högst troligt därför jag lider av hormonproblem och mycket värre besvär än vad adhd innebär. Önskar innerligt att jag aldrig fick denna skit när jag var liten. Vågar säkert säga att det förstört mer än vad det gett mig.
Mitt råd är att avvakta in i det sista med att ge era barn dessa droger. Det är speed på recept som göder läkemedelsbolagen.
Ah, som vad då? Det är inte alls troligt. Kollade din posthistorik och du har tagit både SSRI och neuroleptika. Dessa mediciner om något speciellt neuroleptika har/kan ha förödande effekt på testosteron, prolaktin etc. Många gånger permanent också. Du skriver det till och med själv här:
Citat:
Korrekt. Blev hjärnskadad av risperdal som är ett annat neuroleptikum. Utlöste grov insomnia när jag slutade som blev permanent. Även kroniskt hög prolaktin och låg testosteron blev följder. Mirtazapin eller benzo är bättre för sömn i längden. Bara att varva mellan skiten för att undvika tolerans.

Här skriver du dessutom att du aldrig hade tagit medicin mot ADHD tidigare(det finns flera poster där du mer eller mindre säger detta):
Citat:
Vad har ni för erfarenheter av dessa mediciner som har add/adhd/autism?
Vilken funkade bäst på er och gav minst biverkningar?
Ska sättas på medicin för första gången och föreslog voxra eftersom den verkar mer mild och säker. Många gillar den. Men läkaren ville bara sätta mig på 18 mg concerta.
Borde det inte vara rutin att prova det mildaste först?
Jag svarar ganska bra på koffein om det rent farmakologiskt skulle visa att någon medicin är bättre än den andra.

Vill bli lugn och harmonisk i sinnet och få mer ork. Bättre sömn och mindre ångest.
Du säger dessutom att du tagit flera SSRI och tagit alla dessa under väldigt, väldigt många år tillsammans med andra psykofarmaka i dina andra poster.

Men helt plötsligt så får du för dig att du ska ha fått en massa biverkningar av medicinering mot ADHD som du knappt har tagit. Var ärlig istället och sluta hitta på en massa skit.
Senast redigerad av Stalinfuhrer 2018-12-08 kl. 23:55.
Citera
2018-12-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Du har redan sagt det.. Ganska uppenbart vid det här laget att du har andra problem.

Ah, som vad då? Det är inte alls troligt. Kollade din posthistorik och du har tagit både SSRI och neuroleptika. Dessa mediciner om något speciellt neuroleptika har/kan ha förödande effekt på testosteron, prolaktin etc. Många gånger permanent också. Du skriver det till och med själv här:

Här skriver du dessutom att du aldrig hade tagit medicin mot ADHD tidigare(det finns flera poster där du mer eller mindre säger detta):

Du säger dessutom att du tagit flera SSRI och tagit alla dessa under väldigt, väldigt många år tillsammans med andra psykofarmaka i dina andra poster.

Men helt plötsligt så får du för dig att du ska ha fått en massa biverkningar av medicinering mot ADHD som du knappt har tagit. Var ärlig istället och sluta hitta på en massa skit.

Jag testade flera olika adhd mediciner som barn. SSRI och neuroleptika kom i senare tonår och pågick ganska kort tid. Jag kom in i puberteten senare, vilket jag är övertygad är pga ritalinet eller metamina.
Nu är jag en bit över 30 och funderar på att testa stimulerande igen. Jag känner andra med adhd som också har dålig erfarenhet av medicinering. Vissa tar emellanåt men brukar alltid sluta med att de lägger av.
Citera
2018-12-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sassa89
Shit... Nää har googlat hela dagen fram o tillbaka och det blir nog strattera eller inutiv om något. Tack för era ärliga åsikter. Vill absolut inte ge honom risken för att börja missbruka då vi har missbruk i släkten o de ligger väl förhållandevis nära honom.. Så nej någon sån medicin blir de inte. 👎 Tack igen.

Har för mig att jag har läst att man i typ Danderyd inte har de problemen med ”problem” barn. Då man ist för medicinering stimulerat dessa barn med ev intressen som de får lägga sin energi på. Typ spela gitarr fotboll eller andra saker som de gillar. Så förhelvete ge inte ditt barn droger, helt sjukt.
Citera
2018-12-10, 01:00
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Jag testade flera olika adhd mediciner som barn. SSRI och neuroleptika kom i senare tonår och pågick ganska kort tid. Jag kom in i puberteten senare, vilket jag är övertygad är pga ritalinet eller metamina.
Nu är jag en bit över 30 och funderar på att testa stimulerande igen. Jag känner andra med adhd som också har dålig erfarenhet av medicinering. Vissa tar emellanåt men brukar alltid sluta med att de lägger av.
Flertalet år låter inte alls som kort tid:
Citat:
Har många, många års erfarenhet av cipralex (escitalopram). Upplevde samma sak med segheten i huvudet att jag inte kunde tänka och fokusera riktigt. I övrigt fick jag inte särskilt mycket biverkningar, inte ens sexuella biverkningar men kände att preparatet inte gav mitt ett skit till slut.
Fick nästan värre tvång, depression och blev irriterad lätt.

Alla drabbas olika av SSRI och dessa har en någon olika verkningsprofil mellan varandra. Har för mig att escitalopram även blockerar dopamin (extremt liten omfattning) men kanske märkbart för att få tröghetssensationer.

Vilken dos äter du den i? Kan nämna att jag åt mirtazapin samtidigt, något som kan hämma sexuella biverkningar.
Jag själv har bytt till paroxetin, ett annat SSRI och har blivit såå mycket bättre på alla plan. Otroligt hur det kan skilja så mellan preparaten.
Citat:
Har lite för hög prolaktin, tsh, lider av lite RLS och övriga symptom på låg dopamin såsom depression och låg libido.
Har en lång historia av SSRI bruk som tydligen kan höja prolaktin enligt endokrinolog. Blivit erbjuden dopaminagonist men är rädd för att ta den. Tydligen är dett lätt att bli fast med den pga snabb tolerans och beroende.
Vad tror ni, kan man ta den en kort tid för att sänka prolaktin, höja dopamin och testosteron för att "dra igång systemet" sedan lägga av? Läkaren kunde inte svara på detta.
Efteråt kanske man skulle kunna sätta in någon dopaminhöjande psykofarmaka.

Låg kvalitet på vården idag. Man utreds ju för fan inte tillräckligt och får nån medicin man ska ta för resten av livet utan individanpassning.
Citat:
Jag hade inte levt idag utan hjälp av modern psykofarmaka. Har kämpat som ett djur med KBT och olika icke medicinbaserade behandlingsmetoder under många år utan framgång. Inget har hjälpt mig så mycket som medicinering och gör att jag klarar av min vardag hyfsat.

Problemet är att majoriteten av människor som får detta utskrivet egentligen inte behöver det. Läkarna gör det enkelt för sig.
Varför ljuger du? Är du en mytoman?
Citat:
Vad har ni för erfarenheter av dessa mediciner som har add/adhd/autism?
Vilken funkade bäst på er och gav minst biverkningar?
Ska sättas på medicin för första gången och föreslog voxra eftersom den verkar mer mild och säker. Många gillar den. Men läkaren ville bara sätta mig på 18 mg concerta.
Borde det inte vara rutin att prova det mildaste först?
Jag svarar ganska bra på koffein om det rent farmakologiskt skulle visa att någon medicin är bättre än den andra.

Vill bli lugn och harmonisk i sinnet och få mer ork. Bättre sömn och mindre ångest.
Och säger man "ska sättas på medicin för första gången" och pratar som om man inte har någon tidigare erfarenhet av mediciner mot ADHD så är det ju väldigt konstigt att man helt plötsligt hävdar att man medicinerats en massa mot ADHD som barn?

Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Har för mig att jag har läst att man i typ Danderyd inte har de problemen med ”problem” barn. Då man ist för medicinering stimulerat dessa barn med ev intressen som de får lägga sin energi på. Typ spela gitarr fotboll eller andra saker som de gillar. Så förhelvete ge inte ditt barn droger, helt sjukt.
Du har nog fått för dig alldeles helt fel, för att göra saker som man gillar hjälper inte alls med skolan t ex när man har ADHD. Det verkar som om du tror att barn med ADHD är utvecklingsstörda? Helt fel och visar bara att du inte har någon aning alls om vad du pratar om.
Citera
2018-12-10, 01:07
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sassa89
Shit... Nää har googlat hela dagen fram o tillbaka och det blir nog strattera eller inutiv om något. Tack för era ärliga åsikter. Vill absolut inte ge honom risken för att börja missbruka då vi har missbruk i släkten o de ligger väl förhållandevis nära honom.. Så nej någon sån medicin blir de inte. 👎 Tack igen.
Haha, har man ADHD så är snarare dålig/ingen fungerande medicinering raka vägen till ett framtida missbruk. Dock så kan såklart t ex Strattera funka bra för vissa. Men om det inte fungerar så borde du tänka om. Det är bra mycket bättre att ditt barn t ex tar metylfenidat eller dextroamfetamin på recept och under kontrollerade former och får en bra skolgång och en bra start på livet än att de misslyckas helt med allt och börjar knarka en massa substanser illegalt senare i livet i form av någon slags självmedicinering.

Tror man på allvar att t ex metylfenidat eller dextroamfetamin på recept mot ADHD är någon slags inkörsport till framtida droger/missbruk så är man helt sorgligt efterbliven. Obehandlad ADHD är snarare om något en inkörsport till framtida drogmissbruk.
Citera
2018-12-10, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenegentligen
Helst inget, i alla fall inte innan naturliga saker provats. Kost Omega 3 osv. Senaste forskningen koncentrerar sig mycket på mag- och tarmhälsa kopplat till flera diagnoser, bland annat ad/hd. Mer lek, brottning och annat kan också vara positivt.

All amfetamin medicin är och förblir destruktivt, speciellt i längden. Många tråkiga biverkningar. Jag skulle definitivt lägga om kosten först, samt kosttillskott , bland annat terapeutiska doser vitamin d3 och Omega 3.
Titta på inlägget ovan det är ett mycket bra inlägg och du måste förändra kosten så att mage och huvud kommer i balans ta bort gluten samt mjölkprodukter till en början med samt tillsätt vitaminer i första hand dubbel dos multivitamin samt en överdos d vitamin fortsätter att experimentera innan du börjar ta mediciner
Det finns massor skrivet om detta på nätet Du kan slå på gluten ADHD samt titta på Malou Malou von Sivert serie efter tio som gick för några år sedan det finns också mycket annat ifrån professor Erlandsson i Lund som har skrivit en massa saker om neurologiska sjukdomar kontra autism samt doktor i reichdelt i Oslo Du kan också läsa om stig bengmarks studier om antiinflammatoriska maträtter
Citera
2018-12-10, 12:02
Medlem
Rikspsykoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummakarn
Elvanse är nog att rekomendera när det kommer till centralstimulerande då missbrukspotensialen är förhållandevis låg jämfört med andra centralstimulantia som tex Ritalin/concerta. Och elvanse har inte heller lika mycket biverkningar (om du frågar mig). Annars finns ju strattera som är ett ganska bra alternativ till centralstimulantia och har 0 missbrukspotential.

Men ni får testa er fram.
Alla är olika...
Strattera är ej att rekomendera till barn då man kan bli suicidal på skiten, be om Ritalin istället mycket bättre
Citera
2018-12-10, 12:15
Medlem
Citat:
Flertalet år låter inte alls som kort tid:

Varför ljuger du? Är du en mytoman?

Och säger man "ska sättas på medicin för första gången" och pratar som om man inte har någon tidigare erfarenhet av mediciner mot ADHD så är det ju väldigt konstigt att man helt plötsligt hävdar att man medicinerats en massa mot ADHD som barn?

Vad vill du få ut av att försöka sätta ihop mina tidigare inlägg till någon slags historia när jag själv vet vad som hänt? Var tvungen att kolla med mina föräldrar hur det gick till med mediciner och det är en ren mess. Men adhd-mediciner kom först, sedan ssri i några år och sist neuroleptika under 10 månader i liten dos.
När man mår skit svänger man mycket i sina tankar. Ganska vanligt med autism också att man ena stunden tycker att något är bra och andra stunden skit. Svart eller vitt-tänk. Psykofarmakan har kanske räddat mig från att begå självmord, just ssri. Men orsaken till att jag är som jag är idag är en kombination av allt jag fått under hela min uppväxt.
Det här är min åsikt som jag tydligen verkar dela med många andra.
Citera
2018-12-10, 21:31
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Haha, har man ADHD så är snarare dålig/ingen fungerande medicinering raka vägen till ett framtida missbruk. Dock så kan såklart t ex Strattera funka bra för vissa. Men om det inte fungerar så borde du tänka om. Det är bra mycket bättre att ditt barn t ex tar metylfenidat eller dextroamfetamin på recept och under kontrollerade former och får en bra skolgång och en bra start på livet än att de misslyckas helt med allt och börjar knarka en massa substanser illegalt senare i livet i form av någon slags självmedicinering.

Tror man på allvar att t ex metylfenidat eller dextroamfetamin på recept mot ADHD är någon slags inkörsport till framtida droger/missbruk så är man helt sorgligt efterbliven. Obehandlad ADHD är snarare om något en inkörsport till framtida drogmissbruk.

Det fetade är mest troligt helt och hållet sant. Existerar kemisk obalans av dopamin i hjärnan är beroendet inte långt borta för att tillfredsställa detta med hjälp av andra centralstimulerande medel.
Något beroende i egentlig mening orsakar inte CS om man tar enligt dos, eftersom de inte ger rus. Däremot kan man ju bli "van" vid medicinen och att sluta med den om det är aktuellt lär bli ett helsike.

Har följt era diskussioner lite. Vad gäller över och underdiagnostisering tror jag båda delarna gäller.
Det finns definitivt ett överdiagnostiserande av barn och ADHD. Arbetar själv i skolan och BUP är inte sena med att slänga fram ADHD som alternativ för en elev med stort rörelsebehov och bristfällig uppfostran.
Däremot har jag också sett exempel på elever vars liv antagligen blivit räddat med hjälp av medicin. Detta har främst handlat om elever med svåra uppförandestörningar p.g.a. impulsivt och provokativt beteende, kombinerat med en överaktivitet av rang och koncentrationsproblem. Skulle alltså tippa på något mer än ADHD, ev. nån form av tvångsmässiga beteenden (kan vara att härma folk, göra miner, slå ett par gånger extra med någonting mot bänken efter tillsägelse om att sluta).
Socialt utsatta familjer med svårigheter att uppfostra barnen därtill och då har man ett recept på ett barn påväg utför.
Jag tror, obs tror, att de flesta med ADHD (riktig signalsubstansrubbning) även har någon annan form av psykiatriska bekymmer. En olycka kommer sällan ensam så att säga. Precis som att den med Tourettes ofta har OCD och/eller ADHD (talar av egen erfarenhet samt vetenskaplig sådan). Signalsubstanserna är ju sammankopplade och felar den nånstans lär det ge utslag på fler håll. Sen kan detta vara olika tydligt.

Med detta sagt, de som verkligen har ADHD märker man det på, och de blir allt som oftast hjälpta av medicin. Kan ju även vara en person som har extrema koncentrationsssvårigheter och organisationssvårigheter/rörig. Man kan liksom uppleva det som att det är "stopp" i hjärnan nästan. Den med kunskap tror jag känner igen en ADHD-diagnos rätt så fort.
De som är lite mer av "gränsfall", enbart koncentrationssvårigheter, eller enbart väldigt stort rörelsebehov/impulsivitet ska man vara försiktig med att medicinera innan tonåren är över, som jag ser det.

Men, den som säger att "motion och rätt kost" hjälper lika väl som medicin, har missförstått å det grövsta vad det hela handlar om.
Senast redigerad av Moment22x22 2018-12-10 kl. 21:40.
Citera
2018-12-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22

Men, den som säger att "motion och rätt kost" hjälper lika väl som medicin, har missförstått å det grövsta vad det hela handlar om.

ADHD och autism hänger till stor del ihop
Det kan hjälpa med kosten men inte alltid

https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/2088631
Citera
2018-12-10, 21:45
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
ADHD och autism hänger till stor del ihop
Det kan hjälpa med kosten men inte alltid

https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/2088631

De flesta neuropsykiatriska diagnoser verkar hänga ihop med någon annan npf. Varför jag tror att de flesta som verkligen har ADHD ofta också har något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in