Citat:
Det där är dock i USA där man möjligtvis har en överdiagnostik. De skriver ut extremt mycket mer centralstimulerande än vi gör. Dessutom är det där bara några personers åsikter och knappast konsensus. Finns även många som har den totalt motsatta åsikten, att det även i USA UNDERDIAGNOSTISERAS. Detta gäller speciellt ADHD-PI/ADD. Men nu pratar vi om Sverige där vi snarare definitivt har en UNDERDIAGNOSTIK.Och du vet allt menar du?
https://www.health.harvard.edu/blog/is-adhd-overdiagnosed-and-overtreated-2017031611304
Det börjar bli uppmärksammat med överdiagnostiseringen som sker. Troligtvis kommer det ske stora förändringar i diagnostiken framöver för den är extremt bristfällig.
Du kan förövrigt själv gå in på socialstyrelsens hemsida och se att 10% äter CS.
Stimulanter gör alla mer fokuserade. Men är det en bra långsiktig lösning?
Har själv ADD/ADHD men svarar inte alls på stimulanter. De gör mig ännu värre. Är jag felaktigt diagnostiserad? Högt troligt.
https://www.health.harvard.edu/blog/is-adhd-overdiagnosed-and-overtreated-2017031611304
Det börjar bli uppmärksammat med överdiagnostiseringen som sker. Troligtvis kommer det ske stora förändringar i diagnostiken framöver för den är extremt bristfällig.
Du kan förövrigt själv gå in på socialstyrelsens hemsida och se att 10% äter CS.
Stimulanter gör alla mer fokuserade. Men är det en bra långsiktig lösning?
Har själv ADD/ADHD men svarar inte alls på stimulanter. De gör mig ännu värre. Är jag felaktigt diagnostiserad? Högt troligt.
Du har fortfarande ingen källa till ditt absurda påstående. Här har jag en källa från 2012 från Socialstyrelsen...
https://www.socialstyrelsen.se/publikationer2012/2012-10-30
Citat:
2011 hade Sverige en befolkning på 9.461 miljoner. Av dessa så hade 57 235 hämtat ut ett läkemedel för ADHD. Det är 0.6% av befolkningen. Dessutom är det mycket möjligt att en del av dessa läkemedel inte ens var CS utan något annat som t ex Strattera. Siffran kan knappast ha blivit högre än 1% idag. Vart får du dina 10% ifrån?
Socialstyrelsen konstaterar en kraftig ökning av antalet personer som vården behandlar med centralstimulerande läkemedel vid adhd. Flest befintliga användare av centralstimulerande läkemedel återfanns i åldersgruppen 10 till 17 år både bland pojkar och bland flickor, 3.3 respektive 1.3 procent i befolkningen. Antalet nytillkomna användare har dock ökat snabbast relativt sett bland vuxna under tidsperioden 2006 till 2011. Totalt hämtade 57 235 personer i Sverige ut minst ett adhd-läkemedel under 2011, varav metylfenidat var det dominerande läkemedlet. Majoriteten som blev insatta på metylfenidat långtidsbehandlades med läkemedlet.

Jag säger inte att jag vet allt men jag vet tillräckligt för att kunna säga att du är helt ute och cyklar angående det här ämnet.
Bara för att de mediciner du har testat inte fungerar betyder inte att du inte har ADHD. Folk svarar olika på olika mediciner, även de som har ADHD. I Sverige saknar vi även en del av de preparat som finns utomlands för ADHD. Det kan också vara så att du inte har ADHD såklart och är feldiagnostiserad, men det betyder inte att de flesta andra är feldiagnostiserade. Ska jag ens behöva säga detta?
Andelen som har ADHD är mycket större än 1%, så jag håller inte alls med om att det är "alldeles för mycket". Det är din flummiga pajas-åsikt. Egentligen är det fler vuxna som har ADHD som går omedicinerade än tvärtom..