2015-07-27, 10:19
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Började med cipralex för ca 4 dagar sedan, känner mig enormt seg som en zombie typ. Ingen motivation att göra något. Annars har jag träning som min favorit-aktivitet, orkar inte ens det längre.

Det är väl så med SRRI-mediciner att de tar lång till innan full effekt uppnås och att biverkningarna lättas?

*Är torr i munnen
*Konstiga mardrömar
*Utebliven orgasm (noll sexuell lust)
*Minnesluckor
*Tappat känslor gäntemot de jag älskar "familjen".
-------------------------------------------------

De positiva just nu..

*Verkar inte bry mig om något längre, som små probelm.
*Stör mig inte längre på grejjer som händer eller miljön runtom
*Bättre tålamod

Ska jag avbryta och byta tillbaks till Venlafaxine?? Någon med erfarenhet??
Citera
2015-07-27, 10:23
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceMonkey1
Började med cipralex för ca 4 dagar sedan, känner mig enormt seg som en zombie typ. Ingen motivation att göra något. Annars har jag träning som min favorit-aktivitet, orkar inte ens det längre.

Det är väl så med SRRI-mediciner att de tar lång till innan full effekt uppnås och att biverkningarna lättas?

*Är torr i munnen
*Konstiga mardrömar
*Minnesluckor

De positiva just nu..

*Bättre tålamod

Jag blev exakt likadan på cipralex. Efter kanske 6-8 veckor gav jag upp och började med voxra istället.
Citera
2015-07-27, 10:55
Medlem
Har många, många års erfarenhet av cipralex (escitalopram). Upplevde samma sak med segheten i huvudet att jag inte kunde tänka och fokusera riktigt. I övrigt fick jag inte särskilt mycket biverkningar, inte ens sexuella biverkningar men kände att preparatet inte gav mitt ett skit till slut.
Fick nästan värre tvång, depression och blev irriterad lätt.

Alla drabbas olika av SSRI och dessa har en någon olika verkningsprofil mellan varandra. Har för mig att escitalopram även blockerar dopamin (extremt liten omfattning) men kanske märkbart för att få tröghetssensationer.

Vilken dos äter du den i? Kan nämna att jag åt mirtazapin samtidigt, något som kan hämma sexuella biverkningar.
Jag själv har bytt till paroxetin, ett annat SSRI och har blivit såå mycket bättre på alla plan. Otroligt hur det kan skilja så mellan preparaten.
Citera
2015-07-27, 11:32
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Jag blev exakt likadan på cipralex. Efter kanske 6-8 veckor gav jag upp och började med voxra istället.

Jag har även testat Voxra, såhär upplevde jag det..
Dag 1 tog Voxra på morgonen, vart enormt glad och energisk. Ville prata med alla och prata länge med dem! Helt sjukt va?? Euforisk glädje bara exploderade, efter 2 h avtog effekten (skumt) vart från superglad till djupt depp!! Vart en crash and burn effekt, riktigt skumt!

Depressionen höll i sig dagen efter och 4 dagar frammåt, fick även självmordstankar som jag aldrig haft tidigare (också skumt). Men kul att det funkar för dig!
Citera
2015-07-27, 11:33
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Har många, många års erfarenhet av cipralex (escitalopram). Upplevde samma sak med segheten i huvudet att jag inte kunde tänka och fokusera riktigt. I övrigt fick jag inte särskilt mycket biverkningar, inte ens sexuella biverkningar men kände att preparatet inte gav mitt ett skit till slut.
Fick nästan värre tvång, depression och blev irriterad lätt.

Alla drabbas olika av SSRI och dessa har en någon olika verkningsprofil mellan varandra. Har för mig att escitalopram även blockerar dopamin (extremt liten omfattning) men kanske märkbart för att få tröghetssensationer.

Vilken dos äter du den i? Kan nämna att jag åt mirtazapin samtidigt, något som kan hämma sexuella biverkningar.
Jag själv har bytt till paroxetin, ett annat SSRI och har blivit såå mycket bättre på alla plan. Otroligt hur det kan skilja så mellan preparaten.

Berätta lite mer om paroxetin, dag för dag, så kan jag ta upp det med läkaren eventuellt byta och testa den. Behöver mer info bara...

Berätta också alla biverkningar + när du började må bättre
Citera
2015-07-27, 14:41
Medlem
Citat:
Berätta lite mer om paroxetin, dag för dag, så kan jag ta upp det med läkaren eventuellt byta och testa den. Behöver mer info bara...

Berätta också alla biverkningar + när du började må bättre

Jag gjorde ett direktbyte från cipralex 15 mg till paroxetin 10 mg. Gick finfint även om jag mådde lite illa i början. Tog 10 mg i en vecka sedan höjde till 30 mg.
Först då började jag märka snabb effekt sedan blev det bara bättre och bättre. Jag grubblade mindre, sov bättre och kände mig mer rofylld inombords, lugnare liksom och gladare.
Tycker även att jag fick lättare att fokusera och koncentrera mig och mer social och talförd.

Biverkningarna är lite jobbiga tyvärr. Det sexuella blev illa, svettningar, ljuskänslighet och som "elstötar" i huvudet vid ansträngning. Ganska milt så jag står ut. Tycker fördelarna väger över nackdelarna i mitt fall.
Citera
2015-07-27, 16:29
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Jag gjorde ett direktbyte från cipralex 15 mg till paroxetin 10 mg. Gick finfint även om jag mådde lite illa i början. Tog 10 mg i en vecka sedan höjde till 30 mg.
Först då började jag märka snabb effekt sedan blev det bara bättre och bättre. Jag grubblade mindre, sov bättre och kände mig mer rofylld inombords, lugnare liksom och gladare.
Tycker även att jag fick lättare att fokusera och koncentrera mig och mer social och talförd.

Biverkningarna är lite jobbiga tyvärr. Det sexuella blev illa, svettningar, ljuskänslighet och som "elstötar" i huvudet vid ansträngning. Ganska milt så jag står ut. Tycker fördelarna väger över nackdelarna i mitt fall.

SSRI medicin verkar som att man spelar på lotto, det kan antingen bli bra eller skit, finns inget kvitto på det. Jag ger upp cipralex livet är för kort för att chansa på rätt just nu. Går tillbaks till 37,5 venlafaxine för jag mådde bättre på den jämför med cipralex. Känner att det inte är aktuellt nu, jag har inget tålamod heller att vänta 1 månad.. utan garanti.

Tack endå för ert tips, råd och erfarenheter
Citera
2015-07-31, 18:51
Medlem
lithionits avatar
Citat:
SSRI medicin verkar som att man spelar på lotto, det kan antingen bli bra eller skit, finns inget kvitto på det. Jag ger upp cipralex livet är för kort för att chansa på rätt just nu. Går tillbaks till 37,5 venlafaxine för jag mådde bättre på den jämför med cipralex. Känner att det inte är aktuellt nu, jag har inget tålamod heller att vänta 1 månad.. utan garanti.

Tack endå för ert tips, råd och erfarenheter

Hade du bara 37,5 mg venlafaxin? Att ta en sån låg dos är ganska lönlöst egentligen, om du inte är väldigt medicinkänslig så skulle det förmodligen ge en minimal/knappt märkbar effekt (och ja minimala biverkningar också)
Citera
2015-08-05, 10:20
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Hade du bara 37,5 mg venlafaxin? Att ta en sån låg dos är ganska lönlöst egentligen, om du inte är väldigt medicinkänslig så skulle det förmodligen ge en minimal/knappt märkbar effekt (och ja minimala biverkningar också)

Jag är känslig mot medicin, därför fick jag låg dos. Annars så har du rätt, normaldos är 150 mg.
Tror även att alla borde sträva efter så log dos som möjligt, drogerna är inte bra på långsikt.. men att gå på låg dos har mycket fördelar.
Citera
2015-08-07, 00:27
Medlem
Citat:

*Är torr i munnen
*Konstiga mardrömar
*Minnesluckor

De positiva just nu..

*Bättre tålamod

Cipralex minskar signalsubstanser som har med känslor,energi och sexualdrift att göra.
(FB) Hur känner ni den antidepressiva effekten?

Så det är därför du tappat sexdriften och känslorna för din familj och inte bryr dig om nåt.

Den är perfekt mot ångest men mot depression gör den bara saken värre.
Citera
2015-08-07, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enkvist
Cipralex minskar signalsubstanser som har med känslor,energi och sexualdrift att göra.
(FB) Hur känner ni den antidepressiva effekten?

Så det är därför du tappat sexdriften och känslorna för din familj och inte bryr dig om nåt.

Den är perfekt mot ångest men mot depression gör den bara saken värre.

För mig har alla SSRI jag testat ökat sexdriften. Orgasm är däremot svårt att uppnå bland vissa av dem.
Grejen är den att man inte har en jäkla aning om vad som händer i hjärnan. Allt är bara teorier.
Citera
2015-08-07, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
För mig har alla SSRI jag testat ökat sexdriften. Orgasm är däremot svårt att uppnå bland vissa av dem.
Grejen är den att man inte har en jäkla aning om vad som händer i hjärnan. Allt är bara teorier.

Ja, teorier mestadels. Sedan är just Cipralex väldigt selektiv och påverkar i princip bara serotoninreceptor 5HT1A (förutom potent blockad av SERT) och detta kan ge upphov till sexuella biverkningar. Andra SSRI som har större bindningsaffinitet till flertalet serotoninreceptorer är då bättre som exempel om man följer "enkvists" tes.

Generellt så ser man en minskning av dopaminerg transmission i flera delar av hjärnan när man blockerar återupptaget av serotonin. Att hämma återupptaget av SERT i samband med att påverka specifika serotoninreceptorer är ganska ineffektivt då bindningsaffiniteten här är högre.

Då fungerar t.e.x. preparat så som Valdoxan eller buspiron mycket effektivare när det gäller att påverka specifika serotoninreceptorer, eftersom att återupptaget av SERT inte påverkas på det sättet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in