2018-12-10, 08:26
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Du menar att om en kille är så grovt kriminell att han tvångsplaceras på ett HVB-hem redan när han är 18 år (eller när han var yngre än så?), så är det inte hans fel?

Är du efterbliven? Har du ens läst vad jag har skrivit? Har du förstått ett ord?
Du bidrar lika lite till samhället som det detonerade blockmongot vi diskuterar.
Citera
2018-12-10, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson
En arm bara? Jag kommer inte ihåg om det var ett vittne som skrev i tråden eller ett vittne som hade pratat med en tidning men där pratades det om kroppsdelar. Det kan ju förvisso vara så att både hand och arm sprängdes av separat men kan inte se det framför mig hur det skulle se ut i så fall.
Samma sak hände min granne och då sprängdes armen och delar av sidan bort.
Citera
2018-12-10, 08:56
Medlem
Insults avatar
Grabben hade enligt uppgifter till medierna ett LVU på sig (Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga), och det betyder att han inte behöver vara kriminell för att bli omhändertagen enligt LVU. Det kan likväl vara bristande hemförhållanden, ett missbruk eller annat normbrytare beteende. LVU är en vårdlag, jag tror många lätt förväxlar det med LSU, som är mer känt som sluten ungdomsvård: det är här dom som är dömda blir inlåsta.

Dock skulle jag nog kunna gissa att denna grabb är kriminell om vi ser till omständigheterna.. rymt från ett LVU, klarar sig ett par veckor ute och sedan går och smäller en bomb i ett trapphus där han själv blir svårt skadad. Mer troligt att det är på ”springpojksnivå” dock eftersom det verkar vara han som placerar ut föremålet som sprängs.

Citat:
Kan inte låta bli att undra vad den sprängskadade 18-åringen hade gjort för att skickas till ett låst HVB-hem. Och är han inblandad i någon av de olika konflikterna som pågår i Malmö, eller var han bara en springpojke?
Citera
2018-12-10, 10:54
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluuevelvet
Jag bor precis i närheten där det hände i Söderkulla och jag tycker så synd om mina grannar som bor i trappan som fick uppleva detta. Tack och lov hade barnfamiljen en säkerhetsdörr och paret bredvid med djur var inte hemma. Med tanke på smällen vet jag inte hur jag sov igenom det.

Ett par fönster var sprängda, likaså den ena dörren till paret som i princip hängde. Den andra dörren finns det bild på. Det var köttflisor lite här och där. Det är alltså första våningen, och om inte minne sviker helt så behöver man en tag för att komma in för att porten inte öppnas förrens 06:00, men kan ha fel. Och för ett som vill veta vad "allvarligt skadad" ska betyda i detta fallet, han sprängde av sin arm.

Han skall vara glad om bara en arm är söndertrasad. Skulle nog gissa på att det inte bara stannar med en arm. Även om det inte är splitterbomb så har personen antagligen fått en hel del skit genomborrat i kroppen och skall vara glad om han har synen kvar.

För kanske femton år sådan någonting var det en som sprängde av sig ena handen när kan skulle placera en handgranat under en bil mitt på avenyn. Otroligt klantigt och några sympatier från allmänheten är inte att vänta.
Citera
2018-12-10, 11:00
Medlem
Citat:
Du menar att om en kille är så grovt kriminell att han tvångsplaceras på ett HVB-hem redan när han är 18 år (eller när han var yngre än så?), så är det inte hans fel?

Vet inte vart ni får HVB-hem ifrån, han hade avvikit ifrån ett LVU-hem enligt LVU lagen, lagen om vård av unga, inte ensamkommande kaos ungar. Utan med större sannolikhet andra generationens invandrare som de kallas.

Vet inte om någon länkat men här kommer en artikel från igår.

https://www.expressen.se/kvallsposten/18-arig-misstankt-bombman-hade-avvikit-fran-lvu-hem/

Citat:
Istället skadades en 18-årig man som avviktit från ett ungdomshem mycket svårt. Mannen misstänks för inblandning i dådet och svävar fortfarande mellan liv och död.
Citera
2018-12-10, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
1. Stäng gränserna förutom för arbetskraftsinvandring tills vi har en fungerande integration.
2. Riv alla miljonprogramområden och bygg moderna bostadsområden som motverkar segregering och utanförskap.
3. Förbättra integrationen och ställ krav på alla att medverka i samhället och bidra. Oavsett härkomst. Begränsa skyddsnät för att tvinga ut folk i arbete i högre utsträckning.
4. Skärp lagstiftningar, myndighetssamverkan och anställ fler poliser. Punktmarkera alla med normbrytande beteende, missbruksproblem samt kriminella.
5. Sätt hårt mot alla som köper varor med svarta pengar, i synnerhet alkohol, narkotika och läkemedel.
6. Inför reproduktionsbegränsande effekter för olämpliga föräldrar.

Låter faktiskt väldigt vettigt, bara att hoppas att en förändring verkligen kommer snart, och inte bara massa daltandes om hur saker ska lösas.
Citera
2018-12-10, 11:07
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Förlorade han vänster eller höget arm? Vänstet hand anses oren av muslimer, så har han kvar den får han nog bekymmer.
Citera
2018-12-10, 11:27
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyochUsch
Vet inte vart ni får HVB-hem ifrån, han hade avvikit ifrån ett LVU-hem enligt LVU lagen, lagen om vård av unga, inte ensamkommande kaos ungar. Utan med större sannolikhet andra generationens invandrare som de kallas.

Vet inte om någon länkat men här kommer en artikel från igår.

https://www.expressen.se/kvallsposten/18-arig-misstankt-bombman-hade-avvikit-fran-lvu-hem/
Ytterligare ett bevis på att LVU-lagen inte hör hemma i Sverige och att lagstiftningen behöver "justeras".

Straffmyndighetsåldern behöver sänkas och ungdomsfängelser införas. Oavsett vad 18-åringen var dömd för, hade fanskapet suttit i ett fängelse så hade mycket elände kunnat undvikas.
Citera
2018-12-10, 11:27
Medlem
Svävar mellan liv och död står det, är nog mer än Bara armen
Citat:
Ursprungligen postat av bluuevelvet
Jag bor precis i närheten där det hände i Söderkulla och jag tycker så synd om mina grannar som bor i trappan som fick uppleva detta. Tack och lov hade barnfamiljen en säkerhetsdörr och paret bredvid med djur var inte hemma. Med tanke på smällen vet jag inte hur jag sov igenom det.

Ett par fönster var sprängda, likaså den ena dörren till paret som i princip hängde. Den andra dörren finns det bild på. Det var köttflisor lite här och där. Det är alltså första våningen, och om inte minne sviker helt så behöver man en tag för att komma in för att porten inte öppnas förrens 06:00, men kan ha fel. Och för ett som vill veta vad "allvarligt skadad" ska betyda i detta fallet, han sprängde av sin arm.
Citera
2018-12-10, 11:40
Medlem
Den här bomben stoppade hans kriminella bana mer effektivt än vad en behandling på något bokstavskombinations-hem någonsin kunnat göra.
Citera
2018-12-10, 11:41
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2018-12-10/polisen-haller-presskonferens-om-valdsspiralen-i-malmo

Kort intervju med polisområdeschef Mattias Sigfridsson. Sydsvenskan menar på att "militär sprängdeg" har använts under sprängningen. Samt att sprängningarna har ett samband med varandra, men misstänks inte ha något att göra med skjutningen vid Fridhemstorget.
Citera
2018-12-10, 11:44
Medlem
Nu tar även DI upp sprängnings- och skjutningsproblemen på ledarsidan. Samtidigt poserar rödhättan Lööf på en presskonferens för att ännu en gång lägga beslag på medieutrymmet för ingenting. Ska det inte börja hända någonting i det här kriget eller ska man beställa en gul väst?

https://www.di.se/ledare/det-ar-allvar-nu/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in