Citat:
Ursprungligen postat av
bajspasta
Tack för information!
Sprängningen gick bevisligen fel, och då kan man tro att platsen det skedde på också var fel.
Mannen kanske skulle upp ett par våningar till, eller så var var han helt enkelt på väg från fastigheten till ett annat mål när bomben briserade.
Det pratas i tråden om eventuell måltavla. Det kanske är tvärtom, att det är dom som skickade iväg en springpojke med sprängmedel? Men han kom inte så långt....
Edit: Sprängaren kan också ha gått till fel trappuppgång eller adress.
Jag tror inte att det är fel plats det sprängdes på. Det sprängdes en bomb till på Kroksbäck några minuter senare. Gemensamt för bägge sprängningarna var att det i bägge portuppgångarna bodde personer med ett visst efternamn. Även en person med detta efternamn bodde i en port som blev beskjuten på Fridhemstorget. Lite för mycket slump för min smak.
Bomben var placerad vid dörren, det kan man se på skadorna på dörren från bilder. MG bar alltså inte på bomben när det small. Nu smällde bomben på bottenplan, halvtrappa upp, så han var förmodligen inte på väg upp. Skulle vara korkat. Tror inte han tog fel utan bomben placerades vid rätt dörr.
Avsikten med bomben var inte att döda. Det var en varningen eller hot riktad mot antingen de som bodde i lägenheten eller närstående personer.
Bomben var av uppgift från polisen av sprängdeg. Tittar man på allt splitter som syns på foto från platsen så var den förmodligen placerad i ett järnrör eller dylikt. Som jag tidigare sagt så var den placerad vid ytterdörren. Sprängdegen behöver någon form av detonator för att sprängas, det var förmodligen här det gick fel.