2018-12-10, 10:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Som läkare borde du veta att diagnoser är inget som offentliggörs. Förstår därför inte varför du väntar på ett officiellt uttalande angående vilken diagnos flickorna har.
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är ju en helt annan sak att människor själva väljer att offentliggöra sina egna diagnoser. Det har de all rätt till.

Jag har inte påstått att det finns offentliggjorda uppgifter med rektorn som källa på att töserna led av ME.
Det har däremot postaren ”Remark” uppgett. Och samtidigt sagt att hen inte ”orkar länka”.

Jag tycker det är en väldigt intressant och viktig uppgift om det till slut kommit ut officiellt att töserna hade ME-diagnoser, och inga andra diagnoser, och att detta redan ”slagits fast under hösten”. Därför tjatar jag för att ”Remark” ska lämna den där länken i alla fall, så att vi alla kan konstatera dessa fakta.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-10 kl. 10:42.
Citera
2018-12-10, 10:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Varför pratar ni om ME för, det har ju aldrig bevisats att det var den sjukdomen flickorna hade.

Inte heller narkolepsi, Agnes skulle tydligen på en utredning om det, men från vem har sagt det`?

Två små flickor från samma familj o i ungefär samma ålder får samma sjukdom!?

Precis i den åldern då de blir mer o mer självständiga individer...hmmm??

Att man tydligen får diagnos ME efter 6 månaders trötthet låter otroligt, finns många sjukdomar som yttrar sig i trötthet.

Instämmer i tidsaspekten för diganossättande på barn med ME. Som i Bjärredsfallet angående yngsta tösen Moa dessutom skulle gått på 3-4 sommarmånader. Ingen rask och lätt uteslutningsdiagnos att komma fram till.

Tidigare har flera postare uppgett att bägge flickorna hade ME-diagnoser, en postare uppgav sig till och med ha sett tösernas läkarintyg. Men fram till nu har detta bara varit ”trådsanningar” och ingen har tidigare uppgett att det går att hitta länkbara artiklar där någon /rektorn uppger att flickorna hade sjukdomen ME.
Nu finns dock uppgifter från en postare på att sådana ”ME-diagnoser är fastlagda redan under hösten” och att det går att länka till dessa officiella uttalanden.
Väldigt intressant om det är så och något jag själv helt måste ha missat. Kanske någon annan sett samma oficiella uttalande som ”Remark”?
Citera
2018-12-10, 10:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Båda föräldrarna arbetade hemifrån menar du i så fall. Vabbade säkert.

Pappans chef har vittnat om en förälder som var hemma. Mammans chef har faktiskt inte behövt beskriva något dramatiskt om henne.

Skulle hennes chef uppgett en sån sak för dig? Never ever.

Varför skulle det vara så upprörande att H jobbade hemifrån? Låter väl alldeles utmärkt om den möjligheten fanns.
Citera
2018-12-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det finns uppgifter i tråden som visar föräldrarnas taxerade inkomster som talar för att mamman jobbat heltid. Skatteverkets uppgifter anser jag som trovärdigare.

Sen vet vi ju inte hur mycket någon sv föräldrarna vabbade eller var sjukskrivna.

Taxerad inkomst säger inget om arbetstider om du inte känner till Hs lön. Gör du det?
Citera
2018-12-10, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer i tidsaspekten för diganossättande på barn med ME. Som i Bjärredsfallet angående yngsta tösen Moa dessutom skulle gått på 3-4 sommarmånader. Ingen rask och lätt uteslutningsdiagnos att komma fram till.

Tidigare har flera postare uppgett att bägge flickorna hade ME-diagnoser, en postare uppgav sig till och med ha sett tösernas läkarintyg. Men fram till nu har detta bara varit ”trådsanningar” och ingen har tidigare uppgett att det går att hitta länkbara artiklar där någon /rektorn uppger att flickorna hade sjukdomen ME.
Nu finns dock uppgifter från en postare på att sådana ”ME-diagnoser är fastlagda redan under hösten” och att det går att länka till dessa officiella uttalanden.
Väldigt intressant om det är så och något jag själv helt måste ha missat. Kanske någon annan sett samma oficiella uttalande som ”Remark”?

Det finns inget sådant uttalande som Remark skriver om! Däremot så läste jag att Moas intyg kom in lite senare, han sa först att Moa skulle ha hemundervisning som Agnes ?? Det fick han o kom tydligen in med ett läkarintyg senare?! Moa var en glad liten tjej o maj månad o på sommaren tjoade flickorna i poolen? Moa går till affären med pappan i december...nääää, det stämmer inte, det är nåt som saknas?! 2 flickor som har ME i samma familj!?? Det tror jag absolut inte på!!
Citera
2018-12-10, 10:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Mitt fetade.

Det är inte alls omöjligt att göra på det sättet. Det senaste testamentet som jag bevittnade var på 4 eller 5 sidor. Jag (och det andra vittnet) undertecknade namnteckningen på alla sidorna. Det stod "Testamente" med versaler överst på alla sidorna. Själva texten var övertäckt. Om meningen där vittnena bestyrker namnteckningen m.m. stod på alla sidor minns jag inte. Antagligen fanns den med på alla sidorna. Det är fullt möjligt att jag kan ha bevittnat flera olika versioner av personens testamente. Och för mig som vittne spelar det ju ingen roll. Det är endast den egna namnunderskriften som jag uttalar mig om liksom att jag vet att det är ett testamente och att testator är psykiskt vid sina sinnen.

Väldigt intressant att du också beskriver det så.
Hur stor är sannolikheten att man i stället för att skriva olika alternativ i ett testamente - ”om den eller den överlever den andre osv” helt enkelt skriver ett par tre fyra olika testamenten som man avser att lägga tillsammans för eftervärlden? Så att när testamentetkuvertet öppnas gäller det testamente som beskriver gällande förhållanden, som vem som överlevt vem?

Det är ju lite konstigt också att man skriver ett gemensamt testamente utan uppgifter vad som ska ske om bara den ene dör.
Kan det alltså ha funnits flera testamentsalternativ för olika scenarier helt enkelt??

Det skulke ju kunna leda till att en ensam mördar har tillgång till ett bevittnat testamentexemplar där döttrarna inte omnämns och bägge föräldrarna förutsetts döda samtidigt.
Kanske långsökt och konspiratoriskt, ja. Men helt omöjligt?
Citera
2018-12-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför skulle det vara så upprörande att H jobbade hemifrån? Låter väl alldeles utmärkt om den möjligheten fanns.

Tvärtom. Det skulle vara uppseendeväckande om man inte vabbar med två dödssjuka barn.

Det är anmärkningsvärt att en chef berättar, för kvällspressen, att en anställd tvingats vara hemma och ställa in evenemang.
Citera
2018-12-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Taxerad inkomst säger inget om arbetstider om du inte känner till Hs lön. Gör du det?

Jag känner till den trend som båda taxerat de senaste 7 åren enligt Skatteverket och det kapital som båda föräldrarna hade enligt bouppteckningen. Mammans taxerade inkomst stämmer väl överens med vad en skatteexpert tjänar på Skatteverket. Inga topplönen men en bra arbetsplats för småbarnsföräldrar.
Citera
2018-12-10, 11:05
Medlem
lodis avatar
Tänk på att finns andra typer av ”någon form av kronisk trötthet”.

Vad som var på tapeten i samband med vaccinationshysterin runt svininfluensan för 8-9 år sedan var narkolepsi. Detta drabbade i huvudsak barn, det är inte orimligt att tänka sig två vaccinerade syskon drabbats. Betydligt troligare än att det skulle röra sig om ME, som väl inte drabbar barn.

Jag säger inte att det var så, men påminner bara om annan och - hos barn - rimligare kronisk trötthet än ME.
Senast redigerad av lodi 2018-12-10 kl. 11:10.
Citera
2018-12-10, 11:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Det finns inget sådant uttalande som Remark skriver om! Däremot så läste jag att Moas intyg kom in lite senare, han sa först att Moa skulle ha hemundervisning som Agnes ?? Det fick han o kom tydligen in med ett läkarintyg senare?! Moa var en glad liten tjej o maj månad o på sommaren tjoade flickorna i poolen? Moa går till affären med pappan i december...nääää, det stämmer inte, det är nåt som saknas?! 2 flickor som har ME i samma familj!?? Det tror jag absolut inte på!!

Ja vi, dvs jag och några till, har också framhållit det märkliga med dessa dubbla ME-sjukdomar.
Nu kan ju faktiskt blixten slå ner två gånger på samma plats även om det är mycket sällsynt.

Det har dessutom kommit obekräftade uppgifter i tråden att även flickornas mamma Hanna skulle varit sjuk i ME. Det är tre blixtnedslag...

Just Hanna uppges därtill vara duktig och uppskattad på sitt jobb som enligt taxeringsuppgifterna sannolikt var ett heltidsjobb.
I så fall visste ju föräldrarna att det finns olika svårighetsgrader av ME och att det även går att vara duktig på och upprätthålla ett heltidsjobb som Hanna. Dessutom är prognosen för ME bäst för barn, 10% blir helt friska igen och 50% blir bättre. Rätt bra siffror i relation till många andra sjukdomar hos barn med betydligt sämre prognos ex muskeldystrofier, hjärntumörer, leukemier mm.

Så varför skulle just Agnes och Moas sjukdomssituation göra att föräldrarna inte kunde se någon livskvalitet i framtiden, som polisen sammanfattade texten i föräldrarnas avskedsbrev?

Du tror att det inte finns något sådant uttalande som ”Remark” beskrivit? Men varför skulle hen ljuga här?
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-10 kl. 11:22.
Citera
2018-12-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Man måste påverka dem som beslutar med korrekta fakta istället!
Man ska inte gå ut i populärpressen med helvetesreportage när det faktiskt finns de som har fungerande liv och blir friska. Om man ropar vargen kommer när det i många fall bara kommer en liten hund, tappar man i trovärdighet till slut - inom alla områden.

Med stor sannolikhet kommer tragedin i Bjärred och den tidsmässiga relationen till ”helvetesreportage” att användas som ett varnande exempel i framtiden. Det skulle vara förvånande om inte detta redan diskuteras inom pressetisk utbilning.

Om man seriöst vill ha mer resurser för omhändertagande och forskning måste man nog hela tiden rapportera vetenskapligt oantastligt och visa olika former av sjukdomen.
Noga välja ut de personer som ska ge sjukdomen ett ”ansikte” i offentliga sammanhang om man vill ha uppmärksamhet för sin sak. Det får inte vara någon som i verkligheten har något annat eller samtidigt många andra åkommor, som lider av utbrändhet eller depression eller som valsat runt under åratal i artiklar om el-allergi eller som sedan länge varit känd på orten för att inte vilja jobba utan istället ha sjukpenning.
Var finns advokater, framgångsrika företagsledare, internationella politiker, duktiga forskare och affärsmän, kända idrottsprofiler på toppen av sin karriär som har fått ME?

Inom den medicinska proffesionen har påverkan av mediareportage kring ME redan diskuterats på flera seminarier och möten som jag besökt. Inte som huvudämne, men ämnet har berörts och åsikten att dessa vinklade ”helvetesreportage” är väldigt skadliga och skapar mycket smärta och oro är de flesta eniga om. Att det möjligen kan haft inverkat på tragedin i Bjärred har framförts flera gånger.

Hur mycket föräldrarna påverkades av media och andra hemska berättelser kan vi ju inte veta - men det är nog 100% säkert att de inte blev mindre förtvivlade eller familicidbenägna av att läsa detta. Och läste gjorde de nog, sannolikt allt som publicerades överallt i pressen om ME - om nu barnen led av detta,

Ett sådan svartmålande reportage får naturligtvis inte ensamt någon att mörda sina sjuka barn, men individer som redan tappat fotfäste, sans och vett kan mycket väl falla över kanten.
Precis som i fallet med reportage om suicid - det är just dessa vulnerabla personer man vill skydda.
Det är inte föreningen som väljer vad som ska skrivas i kvällspressen. De reportage som är mer nyanserade hittar du i lokalpressen.
Självklart ska vulnerabla personer skyddas men inte på bekostnad av att en utsatt grupp i samhället inte får beskriva sin sjukdom. En varg måste få vara en varg och inte paketeras som en hund. Ett helvete är tyvärr ett helvete - hur mycket vi än vill skönmåla det.
Citera
2018-12-10, 11:27
Medlem
lodis avatar
ME hos barnen är fortfarande en trådsanning!

Hypotetiskt -för att återknyta till narkolepsi-tanken - skulle det kunna ha varit så att föräldrarna varit drivande att vaccinera flickorna mot svininfluensa c:a 2009.
Om barnen sedan utvecklade narkolepsi, till följd av genetisk sårbarhet, av vaccinet är det lätt att tänka sig att föräldrarna kände skuld och förtvivlan över att ha ”orsakat” flickornas sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in