2018-12-09, 06:56
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, TU hamnade på Säpo efter mordet men det är inte poängen. Det var bara ett sätt att beskriva vem jag menade. I övrigt får du dra egna slutsatser, jag ser uppenbarligen andra saker än du ser.

TU:s krets i norr är för mig intressant liksom hans "försvinnande" i samband med mordet.
säger inte att tu är ointressant, får slå ett öga på hans fb
Citat:
MH har flera gånger här i tråden beskrivits som Säpoagent. Återigen - hans titel är inte poängen utan det intressanta är att han försökte värva en GM.
tomater o potäter, håller med om att mh är intressant oavsett titel
Citat:
PGV väcker som du säger frågor men det är mkt svårt att hitta något konkret där tycker jag. Misstänkt ja visst, men man kommer inte vidare i grävandet.
guillt by association, för många andra intressanta personer hamnar under hans vinge efter mordet
Citat:
Bättre då att rota i det konkreta- MH, DK, mannen vid Grand, mannen vid Dekorima, männen i Gamla stan, knarkspanarna, tipset till Ståhl, den långe blonde etc.
den långe blonde... KW :
Mannen vid grand? glenn Miller?
Männen i gamla stan KW, MH, Glenn Miller och eventuellt en joker men det måste jag fundera på
Citat:
Där borde det faktiskt vara möjligt att komma framåt. Exempelvis bör PU genast tvinga ur DK vilken grupp han syftade på när han talade med "Johan". Polisen kan säkert göra en deal med DK mot att han öppnar hemliga lådan.
just DK tror jag kan vara svår men han är definitivt ett kort värt att spela. Håller med dig om att han är en av de intressantaste att sätta press på, misstänker starkt att han befann sig i området vid MOP
Citat:
Och Höllinge/Föllinge måste väl ha förhörts vid det här laget liksom knarkspanarna. Kanske har gett nåt.

Den lilla attentatsgrupp (4 män) som Säpo identifierade redan 86 är fortsatt huvudspåret enligt min bedömning. Nu gäller det att pricka in rätt gubbar. Vilka av de mest misstänkta rörde sig på stan den kvällen? Jag är övertygad om att flera alibin är falska.
KW, MH, Glenn och DK? Eller var det dessa fyra + PGV alternativt CGH som försökte värva pengar och mördare
Hur likt är sudettyska sweizertyska? Med tanke på MHs bakgrund...
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2018-12-09 kl. 07:27.
Citera
2018-12-09, 09:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
När det gäller glöggen erkänner jag mig skyldig.
Helt rätt.

Både du och jag diskuterar väl samma kulor, dvs de upphittade?
Skillnaden är väl att jag håller det sannolikt att det är de av gärningsmannen avlossade kulorna, men du gör det inte.

Jag kan inte se något konstigt med dem mer än att de hittades på ganska oväntade ställen.
Men det är kanske så att det vore konstigare annars, hur konstigt det än kan låta.

Har du läst Wincent Langes slutsats av kulornas egenskaper?
De har tyngdpunkten långt bak, vilket innebär att de strävar efter att vända sig med baken före.
Precis som om du försöker kasta en hammare med skaftet först.
Den vänder sig, och det innebär att vi varken vet kurs eller fart.
Vilket gör det väldigt svårt att räkna ut var den hamnar, och kulornas skador är väl ungefär vad de borde vara?
Däremot undrar jag om inte Axelssons kulor borde se ut på ett annat sätt?
Jag vet inte exakt hur Axelssons kulor borde sett ut, men om "Olofkulan" föll ned på en betongplatta med baken före så skulle blyet få en liknande törn, tror jag. "Lisbetkulan" skulle kunnat fallit på ett snötäckt tak för att sedan hamna nära rännstenen nedanför.

Det är inte osannolikt att de två kulorna skulle hamnat så pass nära varandra. Det handlar om 2 graders vridning på revolverpipan.

Ammunitionstypen är ovanlig, t.o.m. mycket ovanlig, så det lär inte ligga så många sådana kulor i Stockholm. Axelssons beskrivning, nästan rakt upp diagonalt över korsningen på Västmannagatan skulle enligt WL resultera i att kulorna hamnade någonstans just där.

Det märkliga vore om Palmes mördare valde samma ovanliga typ av ammunition och att de kulorna också de hamnade nära den förmodade nedslagsplatsen för Axelssons kulor.

Jag misstror PU så pass mycket att jag inte tror att de skulle visat upp de rätta kulorna. Snarare var de angelägna att sopa upp och avlägsna de kulorna. Min misstanke är att de ledande poliserna på ledningscentralen och i PU var folk från stay behind och att Holmér därför var noga med att inte välja kompetenta poliser till PU.
Senast redigerad av iesho 2018-12-09 kl. 09:26.
Citera
2018-12-09, 11:13
Medlem
ieshos avatar
Wincent Lange var den ledande brottsplatsundersökaren i Stockholm. Direkt efter pensioneringen gick han ut i massmedia med sina tvivel över de upphittade kulorna. Det är därför löjligt att man som lekman ska behöva bli idiotförklarad på Flashback för att man misstror Holmérs kulor.

Att sedan WL som konsult fick göra en påkostad undersökning som han redovisade i

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQVVQLUNkZGhXY2M/view

tycks mig handla om att RPS ville tysta en kritiker. Ett ganska välkänt trick!

Jag utesluter inte att gm använde samma ovanliga typ av ammunition och att kulorna är de rätta, men jag misstror det. Kanske kommer mitt vägval att leda framåt, kanske inte? Men att de upphittade kulorna skulle leda till gm är uteslutet.
Citera
2018-12-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Det Hasse Aro berättar gällande CA är nog så nära sanningen vi kommer.
Det är alldeles för mycket indicium kring CA, och lyssnar man på podden samt läser om CA så pekar väldigt mycket på att det troligtvis var CA som mördade OP.
"1) Motivation, 2) Mordvapen och 3) Möjlighet."
https://www.ilikeradio.se/podcasts/hasse-aro/14140/

Ännu mer på denna sida:
http://palmemordet.eu/palmemordet/mordaren/

Tyvärr så är det ingenting bakom. Ännu mindre än kring SE. Den som lanserade detta är Paul Smith som tidigare är känd för att tillsammans med en kompis driva desinformation som "hobby". Här han lanserade sin bok kom ingen till relesen. När Tommy Turbo framträdde hos Aro då han var tvungen att erkänna att CP spåret var dött tog han upp detta som alternativ. Efter blot någon vecka tog han tillbaka det. 1,Motivationen är konstruerat långsökt och som alla vet är det en stor fälla. Mordvapnet (eftersom man vet serienumret) är inte vapnet som dödade OP. Möjligheten. Nej det finns inget som placerar honom vid mordplatsen. Detta är ett dött spår från för mycket länge sedan som Paul utan framgång försökt återuppväcka i många år utan att lyckas så där finns ingenting.

Efter noggranna analyser har ju också PU kommit fram till att det inte var någon ensam GM utan högst troligt flera i samverkan.
Citera
2018-12-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Wincent Lange var den ledande brottsplatsundersökaren i Stockholm. Direkt efter pensioneringen gick han ut i massmedia med sina tvivel över de upphittade kulorna. Det är därför löjligt att man som lekman ska behöva bli idiotförklarad på Flashback för att man misstror Holmérs kulor.

Att sedan WL som konsult fick göra en påkostad undersökning som han redovisade i

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQVVQLUNkZGhXY2M/view

tycks mig handla om att RPS ville tysta en kritiker. Ett ganska välkänt trick!

Jag utesluter inte att gm använde samma ovanliga typ av ammunition och att kulorna är de rätta, men jag misstror det. Kanske kommer mitt vägval att leda framåt, kanske inte? Men att de upphittade kulorna skulle leda till gm är uteslutet.

You Wish

Som alltid skall man bedöma folk efter vilka argument de anger och inte efter titel. Langes uttalanden är mycket långt från professionella uttalanden i flera avseenden. Hans ledning av arbetet på platsen från sitt skrivbord var också under all kritik och har orsakat utredningen stor skada. Du om någon borde väl reagera på att han dessutom liksom Sonny B var i militärens tjänst. Med det entouraget som själva varit under misstanke finns risker för osunda lojaliteter.

Så Langes argument blir inte mer trovärdiga än sakinnehållet i dem.

Det är inte ovanligt att komma med ogrundade påståenden och slänga sig med titlar istället för verkliga argument. I t ex trutherssammanhang är det legio. 911 förljdes av att en Dansk professor skriver på truthersajter om 911 t ex. Finns höga militärer som tror på aliens men uttalandena blir inte mer värda än argumentens tyngd.
Citera
2018-12-09, 13:04
Medlem
När kan man börja förvänta sig mer information från PU?
Kan det komma på årsdagen av mordet 2019 eller kommer PU bara låtsas som det regnar och låta allting rinna ut i sanden?
Citera
2018-12-09, 13:11
Medlem
Lisa-Ss avatar
Den här tråden har någon egen omvänd logik. Det här med utplacerade kulor. Varför skulle man välja att placera ut kulor med en ovanlig sammansättning? Och varför inte 9mm den vanligaste ammunitionen i Sverige.
Eller varför placera ut kulor över huvud taget, Det vore antagligen smartare om man inte fann några kulor överhuvudtaget alls. Vad är vitsen. Jag har antagligen missat något i ert resonemang.
Citera
2018-12-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Jag misstror PU så pass mycket att jag inte tror att de skulle visat upp de rätta kulorna. Snarare var de angelägna att sopa upp och avlägsna de kulorna. Min misstanke är att de ledande poliserna på ledningscentralen och i PU var folk från stay behind och att Holmér därför var noga med att inte välja kompetenta poliser till PU.

Som vanligt spretar din tro. Lange talar sant men han blev tystad av SB trots att han hade en sådan position att han deltog i Informationsverksamhet som filmen förebudet som är det närmaste SB vanliga bassar kom. Lange ansvarade dessutom för mordplatsundersökningarna och det usla arbetet.

Det går liksom inte ihop i dina fantastiska resonemang.

Tänker vi tvärt om så ligger det naturligtvis i GM:s intresse att inte kulorna hittas och att själva brottsplatsundersökningen genomförs dåligt. Lange gav upp snabbt istället för att stänga av brottsplatsen som man skall och noga kartlägga den. När väl kulorna kommer in så inser nog en som Lange deras signifikans och då gör han senare märkliga uttalanden i strid med den kunskap som finns som skall förklara bort kulorna. Något han blir tvungen att ta tillbaka då det inte finns tekniskt stöd för det.

Om någon bör vara ifrågasatt i detta borde det inte vara Lange som agerar så märkligt? VARFÖR?

Citat:
om "Olofkulan" föll ned på en betongplatta med baken före så skulle blyet få en liknande törn, tror jag. "Lisbetkulan" skulle kunnat fallit på ett snötäckt tak för att sedan hamna nära rännstenen nedanför.

Är detta ditt vetenskapliga bidrag? Hur tillkom anslagsskadorna i övrigt då?
Senast redigerad av boboslacke 2018-12-09 kl. 13:25.
Citera
2018-12-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Den här tråden har någon egen omvänd logik. Det här med utplacerade kulor. Varför skulle man välja att placera ut kulor med en ovanlig sammansättning? Och varför inte 9mm den vanligaste ammunitionen i Sverige.
Eller varför placera ut kulor över huvud taget, Det vore antagligen smartare om man inte fann några kulor överhuvudtaget alls. Vad är vitsen. Jag har antagligen missat något i ert resonemang.

Visst är det så. Vissa är dock otroliga på att prioritera det minst troliga framför det som bevisen pekar mot och då blir man tvungen att bemöta det utom alla tvivel. Jag tror detta är gjort en gång för alla.
Citera
2018-12-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
När kan man börja förvänta sig mer information från PU?
Kan det komma på årsdagen av mordet 2019 eller kommer PU bara låtsas som det regnar och låta allting rinna ut i sanden?

Något måste nog komma snart. Finns ju två alternativ som KP sagt. Antingen räcker det till åtal eller så publicerar man det man har. Gör man inte det så ligger man nog illa till ganska snart. Lojhet är inget alternativ.
Citera
2018-12-09, 13:46
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S

Vitsen skulle väl vara att skapa ett villospår. Om GM använde ett annat
vapen så isolerade man GM från mordet. En sällsynt ammunition skulle
skapa förhoppningar eftersom man trodde sig kunna spåra vapnet.

Detta förutsätter att det inte hittas någon annan sorts kula i närheten.
Det är väl där någonstans som svagheten ligger i resonemanget.
Citera
2018-12-09, 14:48
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Vitsen skulle väl vara att skapa ett villospår. Om GM använde ett annat
vapen så isolerade man GM från mordet. En sällsynt ammunition skulle
skapa förhoppningar eftersom man trodde sig kunna spåra vapnet.

Detta förutsätter att det inte hittas någon annan sorts kula i närheten.
Det är väl där någonstans som svagheten ligger i resonemanget.

Det är ganska långsökt. Man borde vara rätt nöjd med att OP är död och GM är på fri fot. Varför krångla till något som antagligen inte behövs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in