2018-12-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Han menar nog konserthuset.
E
Varför kan inte renodlade frågor om kulornas äkthet diskuteras i just den tråden?
Försökte ta bort inlägget, men fattade för sent att det var konserthuset han menade. Teoretiskt sett har han ju rätt.

Men verkligheten kan ibland bjuda upp till dans om den saken. Jag var trött på detta för ett par dagar sedan, men fått förnyade krafter.
Jag älskar diskussioner och argument som går på tvärs mot mina egna slutsatser.
Vet inte hur många gånger jag reviderat, och lika ofta till min stora förnöjelse.
Kukmätning är inte min grej, utan det är fact finding som gäller.

Men visst håller vi väl på med just diskussionen om kulornas äkthet?
Senast redigerad av MacMackay 2018-12-08 kl. 22:48.
Citera
2018-12-08, 23:00
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja då är det inte saklighet och logik som du baserar dig på.

Ja du jag tror ganska många ser det i ljuset av OF:s grundlösa utfall som gjorde gällande att OP personligen stod i begrepp att förråda landet har vissa problem med detta. I ljuset av hans olika varianter innan det landar i det det slutligen landar i. Inte blir det bättre om man ser saker i sitt sammanhang och ser de oberoende saker som gör det så osannolikt.

IB 03 var nära lierat med partiet. Tidpunkten då Barbro framställs ha kontaktat OF att hålla sig undan hennes folk var en tid då S regerade och ÖB hade Elmer hos sig samt de ÖB under de borgerliga regeringarna satte in hos departementet var sådana som Brodin som sedan vid mordet jobbade direkt under Schori. OM den avdankade OF hävdar sådant finns det alltså mycket starka indikationer på att misstro hans påståenden att Barbro Sagnell skulle uppbära så centralt hemliga uppdrag coh utan upptäckt spanat 11 år på gatorna i centrala Stockholm med wtgubbar utan en enda observation.

Det är inte direkt ord mot ord här utan faktiska reella saker vi talar om. Du får tolka det hur du vill men jag tror nog väldigt få håller med dig då du inte kan möta ett enda av de sakliga argumenten.

Hur pressade de här kretsarna är idag framgår ju tydligt av hur lanseringen av SE-spåret skedde.

De källor som är lätt tillgängliga är tidningsartiklarna om Ortmarks upptäckter
i början av 70-talet och avsnittet i Frånstedts bok. Det går bra att fylla på
med annat verifierbart material.
Citera
2018-12-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Kulorna har mer än ett problem
-ringa deformation mot ryggrad, bröstben och hydrostatisk chock.
-ringa defprmation mot väggar, väg, pelare, mur
-varm kula som inte smälter ned i snön
-fel riktining (stänken)
-fel ljudbild (smällare)
-fel storlek på utgångshål
-förliten sårkanal

en tvärställd kula ändrar inte riktning nämnvärt (lite magnuseffekt räcker inte)

Det är är som vanligt sådan du hittar på och bara upprepar. Du kan inte bara upprepa saker som jag sakligt har visat är felaktiga och som också framgår av den tekniska sammanställningen.

Du har blivit överbevisad på alla punkter inte bara det du har avslöjats med att försöka hänvisa till bilder på hur deformerad helt annat typ av ammunition blir och en del andra fakta: Ingenstans bemöter du argumenten utan postar bara om det som påståenden precis som Truthers postar om sina ojoj kolla här... termit trots att det är motbevisat.

Deformation av människoben. Att du orkar svamla så okunnigt. Var och en fattar nog att en pansarbrytande kula som kan penetrera bilplåt utan att deformerasoch ändå vara dödande deformeras inte av människoben mer än det som syns i förlust av ytlagret av blydelen. Delar som fanns kvar i kroppen och har samma isotopsammansättning. Du har länkat bilder av deformerade expanderade kulor som bevis vilket är direkt lögnaktigt. Det är ganska uppenbart att du inte har någon faktisk kunskap om sådant. Sakligt har du inte bemött det.

Deformationen vid träff med hårda föremål som finns på kulor har skett under tumling och är avsevärda och helt trovärdiga. Kulorna finns i hög upplösning och vem som helst kan se det och att det stämmer med den tekniska rapporten. Sakligt har du inte bemött det på en enda punkt.

Fel ljudbild. Jo vi har tidigare konstaterat att rent objektivt vid mätning med instrument smäller smällare med samma eller högre ljuddtryck än en 357. Dessutom är ljudupplevelser subjektiva men kontrollpunkterna sammantaget är att den förvirrade LP beskriver det som smällare på avstånd trots att det objektivt sett inte var det. Vidare har folk i fordon som dämpar ljudet avsevärt inte bara hört skotten utan kunna identifiera riktningen. Likaså har vittnen uppfattat skotten flera kvarter bort. Inget av detta är sakligt bemött.

Fel riktning på stänken är noga utredd hur det förhåller sig med det och vilka källorna är till det. Dina bevis är bara påståenden från dig själv helt utan dokmentation eller argumentation.

Fel sårkanal. Vad grundar du det på???? Har inte hört en enda verklig expert ifrågasätta det. Trots upprepade uppmaningar har du inte sakligt kunna leda det i bevis och inte heller den tekniska sammanställningen eller obduktionen visar det. Däremot har du inte alls bemött jämförelsen att Lennon som träffades av flera skott från en 38:a kunde gå själv från platsen för att senare kollapsa och förblöda inom ca 10 minuter medan OP dog på fläcken så våldsamt att ha slog pannan i backen och att vem som helst kan se att det på mordplatsen finns så mycket blod att det är merparten av hans korpps blod som finns på platsen. Det säger en hel del om skadorna och vad för ammunition som användes.

Fel storlek på utgångshål. Detta är en fantasi. Kulan är som alla kan se spetsig och mantlad. Vid utträdet spänns skinnet ut och hålet som återstår vid sådant utträde återgår och därför ser hålet mindre ut än det var då det penetrerade. Basic knowledge. Även här hänvisar du säkert till utgångshål som skapats av expanderande ammunition. Dont Try it!

Sju lögnaktiga påståenden blir inte en sanning staplade på varandra.
Citera
2018-12-09, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
De källor som är lätt tillgängliga är tidningsartiklarna om Ortmarks upptäckter
i början av 70-talet och avsnittet i Frånstedts bok. Det går bra att fylla på
med annat verifierbart material.

Fyll på då för all del på med material från glappet mellan den gamla storyn om Grupp Sagnells knarkarspaning på 60 talet via nedläggningen av verksamheten 71 till officiell hemlig status med makt över polis och Säpo (enligt Frånstedt) som varar från 75 fram till 1986 en mörk februarikväll för att öva samband och leka hjälpgummor till FMN i centrala Stockholm en fredagskväll i iskyla något som man regelbundet gjorde. Eller var det olaglig åsiktsregistrering de höll på med?? Vilket är sant. Spaning mot misstänkta grupperingar som formellt var Säpos bord överordnat dem utan säpos insyn och rapporterat till vem, sambandsövningar eller knarkspaning? Detta under mer än 10 år utan en enda observation och utan en enda som berättat det och folk som var ovilliga att ens tala med PU.

Det går bra att börja med att kontrollera med FMN om detta förekommit.

Lycka till.

Mest troligt är väl att fram till dess att OF ville veva in Jallai för att kunna dra sina storys om landsförrädare och drogs in i saker han inte hade kontroll över och fick börja anpassa under resan. Som att Leon försvann när många menade att det var Åke EK bakom. Då blev det missförstånd gruppen hette Lennartgruppen. När Donald började skröna om sb grupper som övade stikkerlikvidering mot knarkarna i området vart han plötsligt tyst och då var det läge att peka mot Sagnell trots att de inte var ense om versionerna. Sedan sjösätter Barbrogrupparna det patetiska SE spåret samtidgt med att Jallai får en fantsifull variant där OP blir mördar av sovjeterna via proxy.

Som sagt tror jag att det är en omöjlig uppgift att gå i land med men varsågod att försöka. Vare sig läsarna här eller PU lär bli lättövertalade. Däremot misstänker jag med tanke på saker som Säpos PM och kända uppgifter om Säpotrion samt iakttagelserna av oidentifierade WT personer med kopplingar till de som sprider uppgifterna där övertygelser florerar om att OP var en landsförrädare är något de vill gå till botten med och det med prioritet.
Senast redigerad av boboslacke 2018-12-09 kl. 00:25.
Citera
2018-12-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Men visst håller vi väl på med just diskussionen om kulornas äkthet?

Ja och det är inte så lätt när det handlar om grundlösa och faktalösa statements utan bevisvärde som bara upprepas. Eller hur?

Ingenting pekar mot den hejdlösa fantasi om falska kulor. Något som inte förekommit någon annan gång i något annat fall och där inga sakargument bemöts.

Det finns hittills inga som helst sådana indikationer snarast motsatsen. Ökad klarhet! Två skott. Ett missat och ett dödande som kan spåras till ett vapen troligen med högre precition än tidigare och som i samverkan med andra observationer ger PU stort hopp att man skall kunna lösa det och andra stora skälvan efter utpekande och PU:s intresse med lansering av hejdlösa konstruktioner tunna som vatten..
Citera
2018-12-09, 00:37
Medlem
Det Hasse Aro berättar gällande CA är nog så nära sanningen vi kommer.
Det är alldeles för mycket indicium kring CA, och lyssnar man på podden samt läser om CA så pekar väldigt mycket på att det troligtvis var CA som mördade OP.
"1) Motivation, 2) Mordvapen och 3) Möjlighet."
https://www.ilikeradio.se/podcasts/hasse-aro/14140/

Ännu mer på denna sida:
http://palmemordet.eu/palmemordet/mordaren/
Citera
2018-12-09, 01:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
MH var väl informatör inte agent.
Vad var det märkliga med TUs Facebook? Och han var väl inte på Säpo vid tiden för MOP? Kan inte riktigt få med honom som tänkbar till något

Låt mig lägga till några:
PGV, fd Säpochef och vid tidpunkten antagligen chef för något ljusskyggt med fasad av att vara något legitimt.
KW, polis
AW, Säpo och avlyssningsexpert(?)
CG, säpo

Nej, TU hamnade på Säpo efter mordet men det är inte poängen. Det var bara ett sätt att beskriva vem jag menade. I övrigt får du dra egna slutsatser, jag ser uppenbarligen andra saker än du ser.

TU:s krets i norr är för mig intressant liksom hans "försvinnande" i samband med mordet.

MH har flera gånger här i tråden beskrivits som Säpoagent. Återigen - hans titel är inte poängen utan det intressanta är att han försökte värva en GM.

PGV väcker som du säger frågor men det är mkt svårt att hitta något konkret där tycker jag. Misstänkt ja visst, men man kommer inte vidare i grävandet.

Bättre då att rota i det konkreta- MH, DK, mannen vid Grand, mannen vid Dekorima, männen i Gamla stan, knarkspanarna, tipset till Ståhl, den långe blonde etc.

Där borde det faktiskt vara möjligt att komma framåt. Exempelvis bör PU genast tvinga ur DK vilken grupp han syftade på när han talade med "Johan". Polisen kan säkert göra en deal med DK mot att han öppnar hemliga lådan.

Och Höllinge/Föllinge måste väl ha förhörts vid det här laget liksom knarkspanarna. Kanske har gett nåt.

Den lilla attentatsgrupp (4 män) som Säpo identifierade redan 86 är fortsatt huvudspåret enligt min bedömning. Nu gäller det att pricka in rätt gubbar. Vilka av de mest misstänkta rörde sig på stan den kvällen? Jag är övertygad om att flera alibin är falska.
Citera
2018-12-09, 01:42
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Fyll på då för all del på med material från glappet mellan den gamla storyn om Grupp Sagnells knarkarspaning på 60 talet via nedläggningen av verksamheten 71 till officiell hemlig status med makt över polis och Säpo (enligt Frånstedt) som varar från 75 fram till 1986 en mörk februarikväll för att öva samband och leka hjälpgummor till FMN i centrala Stockholm en fredagskväll i iskyla något som man regelbundet gjorde. Eller var det olaglig åsiktsregistrering de höll på med?? Vilket är sant. Spaning mot misstänkta grupperingar som formellt var Säpos bord överordnat dem utan säpos insyn och rapporterat till vem, sambandsövningar eller knarkspaning? Detta under mer än 10 år utan en enda observation och utan en enda som berättat det och folk som var ovilliga att ens tala med PU.

Det går bra att börja med att kontrollera med FMN om detta förekommit.

Lycka till.

Mest troligt är väl att fram till dess att OF ville veva in Jallai för att kunna dra sina storys om landsförrädare och drogs in i saker han inte hade kontroll över och fick börja anpassa under resan. Som att Leon försvann när många menade att det var Åke EK bakom. Då blev det missförstånd gruppen hette Lennartgruppen. När Donald började skröna om sb grupper som övade stikkerlikvidering mot knarkarna i området vart han plötsligt tyst och då var det läge att peka mot Sagnell trots att de inte var ense om versionerna. Sedan sjösätter Barbrogrupparna det patetiska SE spåret samtidgt med att Jallai får en fantsifull variant där OP blir mördar av sovjeterna via proxy.

Som sagt tror jag att det är en omöjlig uppgift att gå i land med men varsågod att försöka. Vare sig läsarna här eller PU lär bli lättövertalade. Däremot misstänker jag med tanke på saker som Säpos PM och kända uppgifter om Säpotrion samt iakttagelserna av oidentifierade WT personer med kopplingar till de som sprider uppgifterna där övertygelser florerar om att OP var en landsförrädare är något de vill gå till botten med och det med prioritet.

Min poäng var att det inte verkar finns mycket material, annat än artiklarna
om Ortmark och Frånstedts beskrivning. Eftersom man i bägge fallen
likartat beskriver ett FRO-anslutet par så får den som kan visa att
det finns mer än en Barbro.
Citera
2018-12-09, 02:39
Medlem
Citat:
Ja och det är inte så lätt när det handlar om grundlösa och faktalösa statements utan bevisvärde som bara upprepas. Eller hur?

Ingenting pekar mot den hejdlösa fantasi om falska kulor. Något som inte förekommit någon annan gång i något annat fall och där inga sakargument bemöts.

Det finns hittills inga som helst sådana indikationer snarast motsatsen. Ökad klarhet! Två skott. Ett missat och ett dödande som kan spåras till ett vapen troligen med högre precition än tidigare och som i samverkan med andra observationer ger PU stort hopp att man skall kunna lösa det och andra stora skälvan efter utpekande och PU:s intresse med lansering av hejdlösa konstruktioner tunna som vatten..
Ja, ibland kan det finnas ett nöje i att fundera i andra banor, men i denna fråga drar det iväg så till den milda grad att man måste lägga sig på handbromsen.

Annars landar vi i att Torsten Axelsson dragit iväg kulorna genom ett fönster på nyårsafton i en kastrull med ballistisk gel.
Citera
2018-12-09, 02:51
Medlem
ieshos avatar
De som vet något om Barbro är inte de tillförlitligaste av källor men de enda källorna som finns. Att tramsa om Sagnell är en psyop. Det måste vara möjligt att diskutera Barbrogruppen utifrån de källor som finns.

Naturligtvis vet inte FMN någonting om Barbro eller stay behind. De som gick med i FMN för att gömma sig bakom FMN berättade nog inte mycket.

Barbrogruppens medlemmar behöver inte varit medvetna om mordkomplotten för att medverka i den. Lika lite som infanterisoldater behöver vara medvetna om vad generalerna har för planer med dem.
Citera
2018-12-09, 02:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, ibland kan det finnas ett nöje i att fundera i andra banor, men i denna fråga drar det iväg så till den milda grad att man måste lägga sig på handbromsen.

Annars landar vi i att Torsten Axelsson dragit iväg kulorna genom ett fönster på nyårsafton i en kastrull med ballistisk gel.
Okay, du har kanske tjuvstartat med julglöggen, men jag förstår inte vitsen med att förväxla Tommy Axelssons nyårssalut med mordkulorna.
Citera
2018-12-09, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Okay, du har kanske tjuvstartat med julglöggen, men jag förstår inte vitsen med att förväxla Tommy Axelssons nyårssalut med mordkulorna.
När det gäller glöggen erkänner jag mig skyldig.
Helt rätt.

Både du och jag diskuterar väl samma kulor, dvs de upphittade?
Skillnaden är väl att jag håller det sannolikt att det är de av gärningsmannen avlossade kulorna, men du gör det inte.

Jag kan inte se något konstigt med dem mer än att de hittades på ganska oväntade ställen.
Men det är kanske så att det vore konstigare annars, hur konstigt det än kan låta.

Har du läst Wincent Langes slutsats av kulornas egenskaper?
De har tyngdpunkten långt bak, vilket innebär att de strävar efter att vända sig med baken före.
Precis som om du försöker kasta en hammare med skaftet först.
Den vänder sig, och det innebär att vi varken vet kurs eller fart.
Vilket gör det väldigt svårt att räkna ut var den hamnar, och kulornas skador är väl ungefär vad de borde vara?
Däremot undrar jag om inte Axelssons kulor borde se ut på ett annat sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in