Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Nu finns det väl fler som talar för att det fanns flera personer i korsningen Tunnelgatan / Sveavägen strax före mordet, på västsidan alltså? Personer vars vittnesmål vi inte sett något av? Fast det kanske bara är rykten och snack. Svårt att veta.
Nåväl om vi antar att det fanns 3-4 pers här som vi inte sett några förhör av kan det ha flera orsaker:
- Dom har förhörts, men det hålls hemligt.
- Polisen har inte tagit reda på vilka dom är.
- Spaningsledningen (dvs Hans Holmér + kanske någon till) har hela tiden vetat vilka dom är och vill absolut inte ha in dessa i utredningen på något sätt.
Jag har fortfarande inte sett någon samlad undersökning/bild från polisens sida om vilka som befann sig på och nära mordplatsen, hur dessa var klädda, hur dom kom dit och hur dom rörde sig. Dom samlade redogörelser jag har sett har varit gjorda av privatpersoner utifrån publikt material.
Spörsmål: Är det troligt att allt material om vilka vittnen som var på plats osv offentligjgorts? Nej, menar jag. Det har varit mycket konstigt i den här "utredningen" och att all information skulle ha kommit ut i offentligtheten verkar osannolikt. Likaså är det osannolikt att all den information som kommit ut är korrekt. Vi har ju en lögn som dykt upp någonstans ifrån, oklart var, och det är den om att Hans Holmer skulle ha stoppats längs vägen mitt i natten. Det finns inget, absolut inget som styrker detta. Men någon gick ut med det. Knappast av en slump. En trolig förklaring kan vara en polis som ville tjäna en hacka och sålde uppgiften till Expressen som publicerade den. En annan trolig förklaring är att någon på polisen ville framstå som handlingskraftigt och effektiv; nu har vi bra koll, vi vet var Holmér är och stoppar honom. Fast det var lögn. Holmér själv påstår att just denna helgen är den enda på året då ingen jävel vet var han håller hus, personsökaren är av. Han skall ju åka Vasaloppet! Så, kan man lita på polisen när dom säger att "dom här var dom som befanna sig på platsen". Jag menar att det kan man inte.
Du har helt rätt.
Alternativ 1 och 3 är samma. Dom har hörts, men av någon anledning lagts åt sidan i ett tidigt skede.
Varför?
Vi måste få en klar bild av mordplatsen minuterna innan dådet, och då borde dessa killar vara ”gefundenes fressen” för vilken mordutredare som helst.
Framför allt i detta fall där man f.ö gjorde sitt yttersta för att identifiera varenda lus mellan Kungsgatan och Grand.
Varför släppte man då dessa vittnen som hade förutsättning att se mer än några andra?
Jag håller med om att alla vittnesiakttagelser inte verkar vara släppta.
En indikation på detta har vi ju också nyligen fått när det gäller Ekman-Almsäter och greken.
När det gäller HH så lutar det åt att han var i Stockholm.
Att RD ljuger om saken kan man till nöds acceptera, men det är i så fall en oerhört välregisserad pjäs som han spelar upp.
Att hans fru (polis) sedan med emfas bestyrker hans historia betyder att det inte är taget ur luften.
Sedan är en annan fråga vad HH egentligen gjorde i Stockholm.
Att säga att han var delaktig i mordkomplotten tycker jag är att gå för långt.
Vilket alternativ återstår?