2018-12-08, 20:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Föräldrarna kanske satte sig själv sist i kön och fokuserade på barnen som prio ett?
De förstod kanske inte själva att de behövde hjälp. Kanske missade de att det är svårt att hjälpa andra när man är den som själv behöver hjälp.
Synd att dom inte hade den självinsikten att båda säkert behövde någon form av hjälp.
Om det var så - om de inte hade tillräckligt med självinsikt för att söka hjälp - är det något sjukvården ska stå till svars för?
Citera
2018-12-08, 20:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Hoppas att det var OK att jag raderade det första stycket i ditt inlägg, som var direkt riktat till en annan postare.

Det som jag fetat: jamen detta har du ju alldeles rätt i! Har inte sett det lika tydligt förut! Jag menar, att polisen nästan omedelbart ryckte ut och åkte till villan! Vuxna människor som "försvunnit" brukar inte ha hög prioritet hos polisen! Den allra vanligaste när människor "försvinner" lär ju vara att de hållit sig undan frivilligt, och att de ganska snart kommer tillbaka igen. Oskar hade inte ens varit "försvunnen" en hel arbetsdag.

Alldeles klart att chefen gav mycket speciell information till polisen - eller att någonting syntes utifrån. Och mycket troligt att detta var kopplat till "den sista tiden förtjänade du inte."

Och apropå det du skrev i inledningen till ditt inlägg: ja, att ignorera inlägg där man blir påhoppad verkar fungera bäst...Även om jag förstår att man kan tappa tålamodet om man hör till de som väldigt, väldigt ofta blir påhoppade...

Ja visst, eller hur. Oskars chef måste haft väldigt, väldigt bra argument som fick polisen att slå in en fönsterruta. Absolut inte normalt förfarande när en vuxen karl inte vill jobba några timmar och inte svarar i telefonen...
Frågan är vad chefen fruktade - suicid hos Oskar - eller att Oskar skulle gått bärsärk mot omgivningen/familjen?

Apropå det sista du skrev. Jag förstår vad du menar, tycker mig själv i hög grad drabbad. Bita ifrån, skjuta tillbaka, logga ut - eller det som kanske funkar bäst - skrolla ner och ignorera.
Citera
2018-12-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Om det var så - om de inte hade tillräckligt med självinsikt för att söka hjälp - är det något sjukvården ska stå till svars för?
Om jag förstår inläggen om sjukvården rätt så gäller det barnen inte föräldrarna. Om då föräldrarna avstyr hjälp med sjuka barn skulle sjukvården gå in och ta ansvar för barnen.
Citera
2018-12-08, 20:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Man kan fråga sig om man möjligtvis skulle uppmärksammat att något inte stod rätt till med föräldrarna (eller någon av dem?). Ifall de nu var såpass ofta i kontakt med vården. Fast fullt möjligt är väl att O exempelvis behandlas inom företagshälsovården, även om hans tillstånd kanske inte var arbetsrelaterat utan mer betingat av en stressande privat tillvaro, först Hs cancer och lagom till hon blev bättre blrv barnen sjuka. I så fall känner väl kanske inte ebns den allmänna vården till hans problem och nödgas förlita sig på vad som kan observeras när han följer med vid barnens besök. Han kanske framstod som sansad vid de tillfällena.
Citera
2018-12-08, 20:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Hoppas att det var OK att jag raderade det första stycket i ditt inlägg, som var direkt riktat till en annan postare.

Det som jag fetat: jamen detta har du ju alldeles rätt i! Har inte sett det lika tydligt förut! Jag menar, att polisen nästan omedelbart ryckte ut och åkte till villan! Vuxna människor som "försvunnit" brukar inte ha hög prioritet hos polisen! Den allra vanligaste när människor "försvinner" lär ju vara att de hållit sig undan frivilligt, och att de ganska snart kommer tillbaka igen. Oskar hade inte ens varit "försvunnen" en hel arbetsdag.

Alldeles klart att chefen gav mycket speciell information till polisen - eller att någonting syntes utifrån. Och mycket troligt att detta var kopplat till "den sista tiden förtjänade du inte."

Och apropå det du skrev i inledningen till ditt inlägg: ja, att ignorera inlägg där man blir påhoppad verkar fungera bäst...Även om jag förstår att man kan tappa tålamodet om man hör till de som väldigt, väldigt ofta blir påhoppade...

Den troligaste anledningen är nog att O skulle aldrig utebli från arbetet utan att ringa och meddela först. När en kollega helt går emot sina rutiner blir man orolig och ringer polisen.

Dessutom svarade varken O eller H i telefon när man ringde dem vilket också inte hade hänt förr antagligen.
Citera
2018-12-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Tack för den infon, jag hade inte koll på detta.

Läraren ringde på efter lunch, inte före.
Chefen ringde släkten först säger hen
Chefen larmade sen polisen kl 15
Polisen var inne i huset ett par timmar senare
Rektor fick information kl 21 per telefon av polisen

Har inte stött på information ifall chefen närvarade med polisen men ser att någon här gjort det.

Chefen måste haft mycket på fötterna för att få polisen att bryta sig in på så kort tid.
Citera
2018-12-08, 21:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja visst, eller hur. Oskars chef måste haft väldigt, väldigt bra argument som fick polisen att slå in en fönsterruta. Absolut inte normalt förfarande när en vuxen karl inte vill jobba några timmar och inte svarar i telefonen...
Frågan är vad chefen fruktade - suicid hos Oskar - eller att Oskar skulle gått bärsärk mot omgivningen/familjen?

Apropå det sista du skrev. Jag förstår vad du menar, tycker mig själv i hög grad drabbad. Bita ifrån, skjuta tillbaka, logga ut - eller det som kanske funkar bäst - skrolla ner och ignorera.

Suicid skulle jag gissa, antagligt har O fått en hel del hjälp via företagshälsovård utöver att åtminstone chefen haft insikt i hur privatlivet med sjukdomar i familjen sett ut. Kanske inte lika givet att kollegor känt till det, där kanske viss irritation funnits om de fått täcka upp för O då och då. Men sett i sådant sammanhang så är det inte konstigt att chefen är den som reagerar. Jag kan inte tänka mig att föreställningen att O skulle haft ihjäl sin familj direkt föresvävat chefen. Men julledigheterna är väl en populär tidpunkt för självmordsbenägna.
Citera
2018-12-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Den troligaste anledningen är nog att O skulle aldrig utebli från arbetet utan att ringa och meddela först. När en kollega helt går emot sina rutiner blir man orolig och ringer polisen.

Dessutom svarade varken O eller H i telefon när man ringde dem vilket också inte hade hänt förr antagligen.

Han skulle självklart inte utebli från en konferens som han ansvarade för. Det var inte vilken tisdag som helst. Polisen klarar säkert av att göra en bedömning utifrån givna förutsättningar.
Citera
2018-12-08, 21:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man kan fråga sig om man möjligtvis skulle uppmärksammat att något inte stod rätt till med föräldrarna (eller någon av dem?). Ifall de nu var såpass ofta i kontakt med vården. Fast fullt möjligt är väl att O exempelvis behandlas inom företagshälsovården, även om hans tillstånd kanske inte var arbetsrelaterat utan mer betingat av en stressande privat tillvaro, först Hs cancer och lagom till hon blev bättre blrv barnen sjuka. I så fall känner väl kanske inte ebns den allmänna vården till hans problem och nödgas förlita sig på vad som kan observeras när han följer med vid barnens besök. Han kanske framstod som sansad vid de tillfällena.
Ja visst och förmodligen var det så; barnens läkare har inte kunnat uppmärksamma något avvikande vid besöken och under samtalen med OH. Så vad skulle man ha gjort - se in i framtiden kan ingen.
Vi vet heller inte om det ligger någon sanning i avskedsbrevet. Har man kunnat agera så här förslaget och iskallt med planering och ev införskaffande av droger/läkemedel och lurat alla i sin omgivning istället för att be om hjälp, ja då kan också den uppgivna orsaken vara en lögn.
Citera
2018-12-08, 21:22
Medlem
Jag vill minnas att det fanns en artikel om att det fanns en speciell anledning till att man insåg allvaret och att polisen inte som regel åker hem till någon som uteblir från arbetet. Lyckades inte hitta artikeln men ska fortsätta leta.

Däremot hittade jag en annan gammal goding som var värd att läsa igen för mig och kanske för fler.

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-19/foraldraparet-var-overens-om-att-bega-sjalvmord-enligt-avskedsbrev

I artikeln står bla frågan :
"Finns det andra uppgifter än avskedsbrevet som styrker att föräldrarna var överens om det som gjordes?

– Vi är fortfarande i skedet att vi väntar in en hel del besked, dels från obduktionerna och dels från tekniska undersökningar i huset. Men utredningen i övrigt har inte visat något annat."

Svaret tolkar jag som NEJ!
(dvs ingen film)
Citera
2018-12-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo det påverkar det hela.
För det blir ett helt annat resonemang kring vem som hade sett att något inte stod rätt till och som därför slog larm.
Hade det varit rektorn eller lärarna, leder det till helt andra tankegångar kring om lärarna sett varningssignaler hur barnen hade det.
Jämfört med om det - som var vad som skedde i verkligheten - var pappans chef som slog larm för att han misstänkte något på grund av Oskars beteende sista tiden.
Två helt olika resonemang baserat på uppgifterna vem som larmade.

Du slirar väldigt ofta på faktauppgifter. Gör inte det.

Chefen anmälde att en hel familj saknades. Hur han nu visste det.

Men det fick fart på polisen uppenbarligen

Att polisen slår in ett fönster är väl inget ovanligt eller slår in en dörr om man finner det nödvändigt.
Senast redigerad av Remark 2018-12-08 kl. 21:33.
Citera
2018-12-08, 21:39
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
/...../
I artikeln står bla frågan :
"Finns det andra uppgifter än avskedsbrevet som styrker att föräldrarna var överens om det som gjordes?

– Vi är fortfarande i skedet att vi väntar in en hel del besked, dels från obduktionerna och dels från tekniska undersökningar i huset. Men utredningen i övrigt har inte visat något annat."

Svaret tolkar jag som NEJ!
(dvs ingen film)
Postaren Fogelram förnekar existensen av en film i ett inlägg häromveckan:
Citat:
/...../
(Det finns en film (eller flera) men den jag talar om är inspelad i olika sekvenser.)

< Svar återigen lögner film existerar inte>
/...../
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in