2018-12-08, 14:21
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Nja, det är inte jordens skugga man ser på månen vid de olika månfaserna, det är månen som är olika upplyst av solen.

https://illvet.se/universum/solsystemet/manen/varfor-har-manen-faser

Men det är ju rätt tydligt att månen är rund, dock.

"Månens faser definieras utifrån månens placering i förhållande till solen och jorden. Månen sägs ha fyra faser" Står det ju i artikeln?
Citera
2018-12-08, 14:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Testet innebär ingen dödsstöt för någon modell, det är bara religiös retorik från din sida.
Du drar upp ett exempel från ännu längre tillbaka än Erotosthenes för att visa att det minsann inte varit knäpptyst sedan dess?

Om jorden vore rund skulle man kunna anta att solstrålarna är parallella efter detta test, men vid samma test på en platt jord visar testet inte det. Testet fungerar på både platt och sfärisk jord. Pinsamt att det är det enda ni kan skaka fram.

Sluta med skitsnacket din självbelåtne dåre. Det finns så många enstaka argument som i sig motbevisar en platt jord.

Att det kan vara dag och natt samtidigt på jorden är ett sådant.

Solen går dessutom ner bakom horisonten, och ibland belyser den då moln underifrån. Och nej, tramset om ädelgaser måste upphöra, om du inte kan stödja detta på ett riktigt sätt.

Att man inte kan se vissa stjärnbilder på norra halvklotet som man kan se på det södra, samt att stjärnbilder och måne ’vrids’ beroende på var man ser dem är ett annat.
Citera
2018-12-08, 14:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nej, fel igen. Observationen talar för både platt och och rund jord.

Den enda möjligheten att det ska stämma på en platt jord är om solen är 600 mil bort.
Och det vet vi att solen inte är.

Så nej, du kan inte förklara observationen på en platt jord.
Och med hjälp av skuggornas längd kan vi mäta jordens krökning.

Det finns dessutom andra metoder att mäta krökningen, vi kan t.ex mäta den genom att studera hur mycket av ett hus som ligger under horisonten. Vi kan även mäta krökningen med lantmäteriutrustning och något så simpelt som en GPS.

Så jo - vi kan definitivt mäta jordens krökning. Och vi kan se jordens krökning.
Senast redigerad av madtop 2018-12-08 kl. 14:38.
Citera
2018-12-08, 14:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Kina ska placera ett fordon på den sidan av månen som är vänd från jorden. Den ska utforska omständigheterna där och skicka hem resultaten. Eftersom det råder ständig radioskugga där, har landet redan placerat en satellit som ska reläa radiosignalen.

Antar att Kina gör allt detta för att underhålla konspirationen?

https://amp.theguardian.com/science/2018/dec/07/chinese-spacecraft-attempt-first-landing-far-side-of-moon-change-4
Senast redigerad av Clay Allison 2018-12-08 kl. 15:01.
Citera
2018-12-08, 15:02
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
"Månens faser definieras utifrån månens placering i förhållande till solen och jorden. Månen sägs ha fyra faser" Står det ju i artikeln?

Javisst, men det är fortfarande inte jorden som skuggar månen. Vid nymåne tex. så står månen mellan jorden och solen och solen lyser på den sida av månen som är vänd från oss. Vi ser då månen som en smal skära.
Citera
2018-12-08, 15:11
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Javisst, men det är fortfarande inte jorden som skuggar månen. Vid nymåne tex. så står månen mellan jorden och solen och solen lyser på den sida av månen som är vänd från oss. Vi ser då månen som en smal skära.

Så vad är det Neil deGrasse Tyson beskriver?
Citera
2018-12-08, 16:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Sorry jag menade att solen kastar alltid jordens skugga rätt ut i space.
Inte för att jag är insatt i månfaser men den ser ju annorlunda ut under 1 månad (halvmåne etc) och beroende på förhållandet mellan solen och månen (och vart man befinner sig) så avbildas jordens skugga och därmed form på månen. Poängen är att just detta är det starkaste beviset på att jorden är rund. Det syns ju för bövelen.
Månens faser är inte jordens skugga på månen så månens faser har ingenting med jordens form att göra.
Månförmörkelse däremot orsakas av jordens skugga och är ju ett tydligt bevis på jordens form.
Citera
2018-12-08, 16:40
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Månens faser är inte jordens skugga på månen så månens faser har ingenting med jordens form att göra.
Månförmörkelse däremot orsakas av jordens skugga och är ju ett tydligt bevis på jordens form.

Ja då får jag väl fråga dig vad ovanstående video jag länkat till är för något?
Citera
2018-12-08, 16:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja då får jag väl fråga dig vad ovanstående video jag länkat till är för något?

Men du vet väl att jordens skugga på månen är månförmörkelser? Och att månen rör på sig så att solen belyser olika sidor av den? Det vet du väl?
Citera
2018-12-08, 16:45
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men du vet väl att jordens skugga på månen är månförmörkelser? Och att månen rör på sig så att solen belyser olika sidor av den? Det vet du väl?

Ja och det är ju det jag säger är beviset på att jorden är rund
Citera
2018-12-08, 16:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja och det är ju det jag säger är beviset på att jorden är rund

Vad bra, det blev lite oklart ovan. Ja, det är ett av bevisen.
Citera
2018-12-08, 16:50
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad bra, det blev lite oklart ovan. Ja, det är ett av bevisen.

Det är jag som blandat ihop begreppen men hursomhelst så är jag jävligt nyfiken på hur FE teorin förklarar detta som i mina ögon är det absolut starkaste beviset på en rund jord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in