Det centrala i hela händelsen är vad som finns inspelat, versionerna är så pass olika att det måste till ytterligare analys av inspelningen helst av tredje part. Att lägga ut ljud/filmfilen för analys på Flashback vore det allra mest rättssäkra i detta läge, men vi får hålla till godo med den information vi har för närvarande. Försvaret fick heller av någon anledning inte tillgång till dom fyra första minuterna.
Vi delar upp transkriberingen och ser när det börjar bli knepigt. Den första delen är tagen mellan den påstådda gärningen 1 och 2 och startas strax efter att dom kom in från rökpausen. (Ska läsas på stor skärm)
Ur denna del kan vi inte läsa in varken våld, hot eller någon sexuell aktivitet. JB går in i en tvätt/torkställning, själv hävdar hon i efterhand att det var för att väcka MA. Dom passerade genom köket och det hade varit mycket enkelt för JB att gå in till MA genom den dörrlösa öppningen mellan kök och makarnas sov/vardagsrum istället för att skramla med en torkställning.
Del 2 indikerar att dom gör sällskap in i samma säng och att GS lägger sig ned med hennes samtycke, dom säger god natt. Varför ska dom tillbringa natten i samma säng kan man undra?
I Försvarets version får vi en helt annan bild av hur kläderna åkte av, JB ville bli avklädd, dom konverserar och hon tom skrattar, hela denna del har polisen valt bort eller missat. Finns inget som talar för ett övergrepp här, snarare tvärtom. Att kvinnor vill bli avklädda brukar tyda på att det bjuds in till någon form av intimt umgänge.
Jag stannar här och vill gärna ta del av era tankar kring av ovanstående, under tiden så börjar jag jobba på resterande delar.
/Provokatör
Vi delar upp transkriberingen och ser när det börjar bli knepigt. Den första delen är tagen mellan den påstådda gärningen 1 och 2 och startas strax efter att dom kom in från rökpausen. (Ska läsas på stor skärm)
Kod:
DEL 1 POLISEN FÖRSVARET 00:03 J: Oh jävlar G: Var det du? J: Ja G: Vad gick du på? J: Jag gick på någonting
Ur denna del kan vi inte läsa in varken våld, hot eller någon sexuell aktivitet. JB går in i en tvätt/torkställning, själv hävdar hon i efterhand att det var för att väcka MA. Dom passerade genom köket och det hade varit mycket enkelt för JB att gå in till MA genom den dörrlösa öppningen mellan kök och makarnas sov/vardagsrum istället för att skramla med en torkställning.
Kod:
DEL 2 G: Jag lägger mig ner J: Ja J: Go natt 00:32 J: Lägg dig och sov G: Sov gott J: Va J: ******
Del 2 indikerar att dom gör sällskap in i samma säng och att GS lägger sig ned med hennes samtycke, dom säger god natt. Varför ska dom tillbringa natten i samma säng kan man undra?
Kod:
Den här delen blir vi inte mycket klokare av, bara två frågor om 'det är jobbigt?' och GS som säger 'sov gott'. Inga NEJ hörs, än kan vi inte konstatera något övergrepp.DEL 3 00:47 G: Är det jobbigt? J: ****** 00:53 G: Sov gott 01:02 G: ****** J: Nej 02:11 G: ****** J: ****** 03:11 G: ****** J: Va? G: ****** 03:31 G: ****** 04:13 G: Är det jobbigt?
Kod:
Här tror jag den sexuella delen har börjat, GS kladdar på JB och undrar om han ska sluta (underförstått är det ok)? Polisen skriver 'Aa?' 'Aa' och sedan ett frågetecken, varför ett frågetecken? Försvaret lyckas inte tyda svaret. Den här delen måste man analysera närmare. Betyder 'Aa?' ett stön av vällust eller är det ett jakande Ja på hans fråga om han ska sluta?DEL 4 04:32 G: Ska jag sluta? 04:31 G: Ska jag sluta? J: Aa? 04:32 J: ****** G: ****** 04:33 G: Okej
Kod:
Inga NEJ men något hanky panky pågår där under täcket, anmärkningsvärt är att försvaret inte lyckas fånga någon del alls av dessa fyra minuter.DEL 5 04:46 G: ****** ------------ J: Va? ------------ J: Varför? ------------ 05:28 G: ****** ------------ 05:43 G: Håll i mig ------------ 05:58 G: ****** ------------ J: ****** ------------ 06:05 G: Håll om mig lite innanför täcket ------------ J: ****** ------------ 06:27 G: Du är så vacker ------------ 08:23 G: Du är otrolig ------------ 08:32 G: Jag ska inte störa dig ------------ J: ****** ------------
Kod:
Här börjar GS tjata och vi hör det första NEJet, hon vill inte ta av sig kläderna, hon vill sova, vad GS vill är nu uppenbart men ännu ingenting som kan tydas som ett övergrepp. Försvaret har valt eller missat även hela denna del.DEL 6 08:41 G: Ta av dig ------------ J: Nej ------------ G: Inte? ------------ J: Jag vill sova ------------ G: Jag med vill du inte ta av dig? ------------ G: ****** ------------ J: ****** ------------ G: ****** ------------ J: ****** ------------
Kod:
DEL 7 POLISEN FÖRSVARET ------------ 08:57 J: Kan du inte klä av mig som jag e nu? ------------ 08:58 G: Va? ------------ 08:59 J: Kan du inte klä av mig som jag e nu? ------------ 09:01 J: Jag gör ju det ------------ 09:03 J: *Skratt*
I Försvarets version får vi en helt annan bild av hur kläderna åkte av, JB ville bli avklädd, dom konverserar och hon tom skrattar, hela denna del har polisen valt bort eller missat. Finns inget som talar för ett övergrepp här, snarare tvärtom. Att kvinnor vill bli avklädda brukar tyda på att det bjuds in till någon form av intimt umgänge.
Jag stannar här och vill gärna ta del av era tankar kring av ovanstående, under tiden så börjar jag jobba på resterande delar.
/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2018-12-08 kl. 13:05.
Senast redigerad av Provokatör 2018-12-08 kl. 13:05.