2018-12-07, 20:09
Medlem
Ursäkta frågan från en som inte har läst tråden någonting, men är det känt hur alla inblandade dog?
Citera
2018-12-07, 20:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Värt att notera är att diagnosen ME/Cfs INTE godtas som grund för dödsjälp i Schweiz.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du har fel:

https://www.expressen.se/nyheter/sjuk-svenska-valde-att-avsluta-sitt-liv-utomlands/

En svensk kvinna i 45-årsåldern har avslutat sitt liv genom assisterat självmord i Schweiz.
Kvinnan led sedan många år tillbaka av ME/CFS, också känt som kroniskt trötthetssyndrom.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hon hade en annan sjukdom också, det stämmer det Malin skrev. ME berättigar inte till assisterat självmord. Tur är väl det.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Detta hittade jag:
I kombination med svår epilepsi och en godartad tumör i hjärnan gjorde detta att Camilla till slut inte såg någon väg ut.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jP78d9/camilla-var-sjuk-i-me-cfs--reste-utomlands-for-att-avsluta-sitt-liv

En godartad tumör kan opereras - det var inte cancer, epilepsi kan hållas i schack. Dessa två skulle aldrig i livet godkännas i Schweiz som grund för assisterat självmord.

Men vi är OT här nu så det räcker. Så jag släpper.

Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Det där har dementerats tidigare i tråden.

Det finns två kvinnor, Anne och Camilla, som för runt ett år sedan suiciderade och samtidigt hade ME. Anne var ansvarig för en ME-tidning som publicerades i nätupplaga. Såvitt jag förstår hade båda kvinnorna haft sjukdomen ME i ca 16 år.

Camilla led av en långsamt tillväxande inoperabel hjärntumör som gav henne epilepsi. Anfallen kom tätare när tumören växte. Den var godartad = satte inga dottermetastaser men var samtidigt elak eftersom den fortsatte växa och förstöra hennes hjärna. Hon skulle sannolikt bli allt mer förlamad, få mer huvudvärk och epilepsianfallen skulle komma oftare. Camilla sökte och beviljades tillträde till en suicidklinik i Schweiz dit hon åkte tillsammans med sin make, där dog hon.

Anne led "endast" av sjukdomen ME och inte av någon tumör i hjärnan. Anne ville avsluta livet på suicidklinik i Schweiz och hade berättat för omgivningen att så skulle ske. Dock godkände kliniken inte henne och hon tog i stället sitt liv hemma i Sverige. De första publicerade uppgifterna om att hon hade gått bort innehöll uppgifter om kliniken i Schweiz, men detta var felaktigt och dementerades.

De Schweiziska kliniker som jag har läst om beviljar inte att en person blir patient och får suicidhjälp
på grund av en icke dödlig sjukdom där var tionde helt tillfrisknar och hälften förbättras över tid.
Därför är ME inte en godkänd sjukdomsdiagnos för läkarassisterat suicid på sådan klinik. Precis lika lite som diabetes, reumatism, livsleda eller depression är det.

Att formulera att föräldrarna "hjälpte barnen" genom att döda dem är bland det mest obehagliga som kommit fram i denna tråd. Har vederbörande totalt hjärnsläpp?? Hjälpte då också autistiske Bobbys mamma och styvpappa honom att dö?

Smärta kan behandlas, svårigheter att sova och depressioner likaså. Forskning pågår kring bot.
Det finns inget "barmhärtigt hjälpsamt" att döma sina hemundervisade mentalt kapabla döttrar till döden för en diagnos som ME. Det är det ulltimata föräldrarsveket och övergrepp på själva skapelsen.
Hur hålögda, ledsna, uppgivna eller hur dåligt bemötta föräldrarna eller barnen än kan ha varit i något sammanhang.

Det finns enligt mitt förmenande ingen förlåtelse varken på jorden eller i helvetet, om man nu är troende, för mord på sina barn. Aldrig någonsin.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-07 kl. 20:49.
Citera
2018-12-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misonbos
Ursäkta frågan från en som inte har läst tråden någonting, men är det känt hur alla inblandade dog?

En var hängt, de övriga låg i varsitt sovrum. Ingen uppgift om blod.
Exakt dödsorsak finns inte än. Ärendet prioriterades inte hos NFC.

Då alla i huset befanns döda, brottet skett av någon av de fyra I huset, finns ingen att åtala dvs ingen FUP heller.

Polisen gör ändå en mordutredning som normalt. Som arkiveras med sekretess.

Vad allmänheten ev får veta är osäkert.
Citera
2018-12-07, 20:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det finns två kvinnor, Anne och Camilla, som för runt ett år sedan suiciderade och samtidigt hade ME. Anne var ansvarig för en ME-tidning som publicerades i nätupplaga. Såvitt jag förstår hade båda kvinnorna haft sjukdomen ME i ca 16 år.

Camilla led av en långsamt tillväxande inoperabel hjärntumör som gav henne epilepsi. Anfallen kom tätare när tumören växte. Den var godartad = satte inga dottermetastaser men var samtidigt elak eftersom den fortsatte växa och förstöra hennes hjärna. Hon skulle möjligen bli allt mer förlamad, få mer huvudvärk och epilepsianfallen skulle komma oftare. Camilla sökte och beviljades tillträde till en suicidklinik i Schweiz dit hon åkte tillsammans med sin make, där dog hon.

Anne led "endast" av sjukdomen ME och inte av någon tumör i hjärnan. Anne ville avsluta livet på suicidklinik i Schweiz och hade berättat för omgivningen att så skulle ske. Dock godkände kliniken inte henne och hon tog i stället sitt liv hemma i Sverige. De första publicerade uppgifterna om att hon hade gått bort innehöll uppgifter om kliniken i Schweiz, men detta var felaktigt och dementerades.

De Schweiziska kliniker som jag har läst om beviljar inte att en person blir patient och får suicidhjälp
på grund av en icke dödlig sjukdom där var tionde helt tillfrisknar och hälften förbättras över tid.
Därför är ME inte en godkänd sjukdomsdiagnos för läkarassisterat suicid på sådan klinik. Precis lika lite som diabetes, reumatism, livsleda eller depression är det.

Att formulera att föräldrarna "hjälpte barnen" genom att döda dem är bland det mest obehagliga som kommit fram i denna tråd. Har vederbörande totalt hjärnsläpp?? Hjälpte då också autistiske Bobbys mamma och styvpappa honom att dö?

Smärta kan behandlas, svårigheter att sova och depressioner likaså. Forskning pågår kring bot.
Det finns inget "barmhärtigt hjälpsamt" att döma sina hemundervisade mentalt kapabla döttrar till döden för en diagnos som ME. Det är det ulltimata föräldrarsveket och övergrepp på själva skapelsen.
Hur hålögda, ledsna, uppgivna eller hur dåligt bemötta föräldrarna eller barnen än kan ha varit i något sammanhang.

Det finns enligt mitt förmenande ingen förlåtelse varken på jorden eller i helvetet, om man nu är troende, för mord på sina barn. Aldrig någonsin.

Varför är det så omöjligt för dej att tänka sej att föräldrarna upplevde att de hjälpte barnen genom att döda dem? En form av vanföreställning. De finns inga likheter mellan detta och fallet Bobby. Att du tar upp Bobby som exempel visar att du inte ser skillnaden.(men det är alltid fel att döda barn)
Citera
2018-12-07, 20:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Camilla led av en långsamt tillväxande inoperabel hjärntumör som gav henne epilepsi. Anfallen kom tätare när tumören växte. Den var godartad = satte inga dottermetastaser men var samtidigt elak eftersom den fortsatte växa och förstöra hennes hjärna. Hon skulle sannolikt bli allt mer förlamad, få mer huvudvärk och epilepsianfallen skulle komma oftare. Camilla sökte och beviljades tillträde till en suicidklinik i Schweiz dit hon åkte tillsammans med sin make, där dog hon.

Jag formulerar mig hur jag vill för att beskriva hur föräldrarna tänkte. Vänligen skilj mellan deras tankar och ageranden och mina personliga som du inte har en hum om. Den som har hjärnsläpp är således inte jag som kommer med personliga påhopp på andra skribenter.
Citera
2018-12-07, 21:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför är det så omöjligt för dej att tänka sej att föräldrarna upplevde att de hjälpte barnen genom att döda dem? En form av vanföreställning. De finns inga likheter mellan detta och fallet Bobby. Att du tar upp Bobby som exempel visar att du inte ser skillnaden.(men det är alltid fel att döda barn)

En mördares inre skäl, eller för den del utåt uppgivna skäl, behöver man i mitt tycke inte alltid fästa så stor vikt vid. Kan man mörda kan man säker mörka eller ljuga om orsaken också.
En del våldtäktsmän har uppgett att de dödat offret för att detta skulle slippa leva vidare efter våldtäkten.
Det gör inte gärningen till barmhärtighetsmord.
Lika lite som polisen i Skåne som dödade sina föräldrar för att de skulle slippa upplevelsen av att ha en massmördare som son. Eller den manliga massmördar-sjukskötaren i Tyskland som just nu står åtalad, han uppgav först att det var barmhärtighetsmord, men sedan visade det sig att han dödat för att kunna försöka återuppliva och bli hjälte.

Barmhärtighetsmord är det möjligen när man under krig skjuter ett nådaskott i en döende svårt skadad soldat med stora plågor utan tillgänglig hjälp.

Att ett föräldrapar med god ekonomi, bostad och jobb skulle "barmhärtighetsmörda" sina mentalt hemundervisade barn som "presterar väl med goda betyg" är verkligen att försöka lura omgivningen.
Det är rent strunt!
Det må vara föräldrarna egenintalade skäl, eller någon förvirrad mordkategorisering när man inte går djupare in på fallet. Men varken den snart vräkta kvinnan som dödade sina tre småbarn eller Oskar/Hanna hade några verklighetsanknutna skäl att "barmhärtighetsmörda" sina barn.
Det var möjligen deras egna hjärnspöken.
Citera
2018-12-07, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En var hängt, de övriga låg i varsitt sovrum. Ingen uppgift om blod.
Exakt dödsorsak finns inte än. Ärendet prioriterades inte hos NFC.

Då alla i huset befanns döda, brottet skett av någon av de fyra I huset, finns ingen att åtala dvs ingen FUP heller.

Polisen gör ändå en mordutredning som normalt. Som arkiveras med sekretess.

Vad allmänheten ev får veta är osäkert.
Det finns inget som bekräftat det fetade, det finns inlägg som hävdar annat i tråden.
Citera
2018-12-07, 21:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
En mördares inre skäl, eller för den del utåt uppgivna skäl, behöver man i mitt tycke inte alltid fästa så stor vikt vid. Kan man mörda kan man säker mörka eller ljuga om orsaken också.
En del våldtäktsmän har uppgett att de dödat offret för att detta skulle slippa leva vidare efter våldtäkten.
Lika lite som polisen i Skåne som dödade sina föräldrar för att de skulle slippa upplevelsen av att ha en massmördare som son. Eller den manliga massmördar-sjukskötaren i Tyskland som just nu står åtalad, han uppgav först att det var barmhärtighetsmord, men sedan visade det sig att han dödat för att kunna försöka återuppliva och bli hjälte.

Barmhärtighetsmord är det möjligen när man under krig skjuter ett nådaskott i en döende svårt skadad soldat med stora plågor utan tillgänglig hjälp.

Att ett föräldrapar med god ekonomi, bostad och jobb skulle "barmhärtighetsmörda" sina mentalt hemundervisade barn som "presterar väl med goda betyg" är verkligen att försöka lura omgivningen.
Det är rent strunt!
Det må vara föräldrarna egenintalade skäl, eller någon förvirrad mordkategorisering när man inte går djupare in på fallet. Men varken den snart vräkta kvinnan som dödade sina tre småbarn eller Oskar/Hanna hade några verklighetsanknutna skäl att "barmhärtighetsmörda" sina barn.

DU tycker inte det var barmhärtighetsmord men DE kanske gjorde det.
Citera
2018-12-07, 21:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag formulerar mig hur jag vill för att beskriva hur föräldrarna tänkte. Vänligen skilj mellan deras tankar och ageranden och mina personliga som du inte har en hum om. Den som har hjärnsläpp är således inte jag som kommer med personliga påhopp på andra skribenter.

Det var inte ett påhopp på dig - utan på vad du skrev.
En fruktansvärt obehaglig formulering - att "hjälpa sin barn att dö" - framför allt i detta sammanhang där skolan uttalat sig om omvittnat duktiga flickor.
Det finns så mycket historiska övergrepp genom åren där personer spelat Gud och valt att döda barn och vuxna under något barmhärtighetsskäl att befria någon från lidande och hjälpa någon att dö.

Barn vill aldrig dö - barn vill och ska få leva. Man hjälper inget barn om man dödar det. Hur sjukt det än är - och dessa töser var uppenbarligen inte så sjuka att de inte kunde få goda betyg på hemundervisningen.
Citera
2018-12-07, 21:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
DU tycker inte det var barmhärtighetsmord men DE kanske gjorde det.

Det gjorde en del barnvåldtäktmän också. Säkert Madsen med.
Vad mördarna hade för sjuka skäl i sitt huvud hör inte hit - det blir inte barmhärtighets mord i alla fall.
Citera
2018-12-07, 21:16
Medlem
Citat:

Det är rent strunt!

Det är märkligt att vissa skribenter fortsätter kampen mot sina egna halmgubbar. Det är ingen som försvarar händelsen. Men det finns mycket som talar för att föräldrarna upplevde att dom gjorde en barmhärtig gärning. De upplevde sig ha skäl för detta, annars hade det inte hänt.

Jag har inte sett ett enda inlägg som försvarar handlandet, det känns både enfaldigt och onödigt att fortsätta påstå detta.
Citera
2018-12-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns inget som bekräftat det fetade, det finns inlägg som hävdar annat i tråden.

Ja, borde avstått. Det finns inget offentligt som stödjer vare sig det ena eller andra.
Eller har jag glömt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in