2017-04-14, 18:46
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Last first.
Vad jag förstår så var det så gällande Gryting att orsaken skulle varit att hon under snedtändning (Gryting var tung narkoman sedan flera år) börjat härja och skulle slänga utfolk från lägenheten som Marmbo fått i förtroende av lägenhetsinnehavaren att se efter.
Jag skulle önska att jag kunde säga att Marmbo överreagerade men tyvärr kan jag inte det. Jag hävdar inte att hans handlande var rätt eller ok under något slags nödvärnsförfarande men sådana inslag kan ju varit för handen. Det kanske inte var piece of cake att försöka lugna en snedtänd Gryting? Där fanns väl också lägenhetsinnehavarens, Grytings bror f. ö., tillika prostituerade och gravt alkoholiserade fästmö så Gryting måhända åkte på vad hon själv skulle göra under sin snedtändning.

Ja, flertalet kriminella har också någon bokstavskombination och detta är ändå en avvikelse från vad som väl klassas för vara "normalt"? Så vad vill du säga med att "om nio av tio..."
Även om det är "normalt" sett till antal enbart så säger det ändå inget om hur personen vare sig ställer sig till åtalet eller hur de ser på gärningen för det fall de vitsordar att de begått denna (om de ångrar sig eller inte, om de skäms eller känner sig stolta)?
Ja, att Marmbo "råkade" slå ihjäl Gryting när han skulle "lugna" henne var nog en hemsk slump. Särskilt med tanke på att han den senaste veckan slagit ihjäl två andra personer, av något så trivialt att han blev "sur"? Mordet på Gryting var ingen "slump" utan ett steg i en serie av galenskaper.

Marmbo kände sig nog stolt över det han gjort. Han baktalade sina offer så ofta han kom åt. Han skrädde inte orden när det gällde hans avsky mot dessa och andra missbrukare. Genom att slå ihjäl dessa människor hade han nog gjort samhället en stor tjänst, enligt han själv? Marmbo ville gärna beskriva sig så. Som en "buse" med moral. Han dödade bara "knarkare" och ville skydda de svaga, såsom Stockholms citys "prostituerade".
Citera
2017-04-14, 19:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ja, att Marmbo "råkade" slå ihjäl Gryting när han skulle "lugna" henne var nog en hemsk slump. Särskilt med tanke på att han den senaste veckan slagit ihjäl två andra personer, av något så trivialt att han blev "sur"? Mordet på Gryting var ingen "slump" utan ett steg i en serie av galenskaper.

Marmbo kände sig nog stolt över det han gjort. Han baktalade sina offer så ofta han kom åt. Han skrädde inte orden när det gällde hans avsky mot dessa och andra missbrukare. Genom att slå ihjäl dessa människor hade han nog gjort samhället en stor tjänst, enligt han själv? Marmbo ville gärna beskriva sig så. Som en "buse" med moral. Han dödade bara "knarkare" och ville skydda de svaga, såsom Stockholms citys "prostituerade".

Att han baktalade sina offer behöver inte i sig betyda att han var stolt över det han gjort. Han gav en orsak till sitt handlande. Och det var väl antagligen så att dessa personer väl också var välkända (utom torsken då som väl var tillfälligt i Stockholm) och i någon mån vad jag förstår personer som det var tämligen lätt att uppröras över. Därmed inte sagt att det var rätt attslå ihjäl dem men en förklaring till "varför" som antagligen är tämligen sanningsenlig.

Kände sig "nog stolt" över!?!? Kan det bli mer spekulativt än så?
Jag letar en annan tråd där någon postare som brukade be honom köpa ut aldrig hade en aning om att "demn där gubben" var en dömd mördare. Så det verkar faktiskt inte som att han talade om sina offer "så fort han kom åt".... utan det kanske bara var när han blev specifikt tillfrågad om varför? Där gubben bodde efter frigivningen så verkar det inte varit allmänt känt, så han verkar inte ha" skrävlat" som du verkar vilja påskina. Här passerar du ju gränsen för att spekulera. Är du mytoman eller något däråt?

Han använde väl själv narkotika till och från? Det finns ingen rimlighet i att han skulle dödat "bara knarkare" (i så mening att det knappast var tillräckligt att vara knarkare för att riskera attdödas av Marmbo, långtifrån alla knarkare är speciellt störiga. Jag skulle nog snarare mena att det är snarare något slags beteendefel som triggade Marmbo, utöver ev hans egna missbruk. Den gästarbetande torsken var väl hursomhelst "bara" allmänt dryg?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-14 kl. 19:13.
Citera
2017-04-14, 20:24
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Att han baktalade sina offer behöver inte i sig betyda att han var stolt över det han gjort. Han gav en orsak till sitt handlande. Och det var väl antagligen så att dessa personer väl också var välkända (utom torsken då som väl var tillfälligt i Stockholm) och i någon mån vad jag förstår personer som det var tämligen lätt att uppröras över. Därmed inte sagt att det var rätt attslå ihjäl dem men en förklaring till "varför" som antagligen är tämligen sanningsenlig.

Kände sig "nog stolt" över!?!? Kan det bli mer spekulativt än så?
Jag letar en annan tråd där någon postare som brukade be honom köpa ut aldrig hade en aning om att "demn där gubben" var en dömd mördare. Så det verkar faktiskt inte som att han talade om sina offer "så fort han kom åt".... utan det kanske bara var när han blev specifikt tillfrågad om varför? Där gubben bodde efter frigivningen så verkar det inte varit allmänt känt, så han verkar inte ha" skrävlat" som du verkar vilja påskina. Här passerar du ju gränsen för att spekulera. Är du mytoman eller något däråt?

Han använde väl själv narkotika till och från? Det finns ingen rimlighet i att han skulle dödat "bara knarkare" (i så mening att det knappast var tillräckligt att vara knarkare för att riskera attdödas av Marmbo, långtifrån alla knarkare är speciellt störiga. Jag skulle nog snarare mena att det är snarare något slags beteendefel som triggade Marmbo, utöver ev hans egna missbruk. Den gästarbetande torsken var väl hursomhelst "bara" allmänt dryg?
Jag menar självklart när det hela var aktuellt.
Självklart talar jag om tiden för brotten. Att han fick problem med sina "kompanjoner" i fängelset kanske bidrog till att han ville sluta förknippas med "träskmorden".

Ja, han använde narkotika men såg väl sig mer förnäm än sina olycksbröder och -systrar. Vi kan väl avsluta denna diskussion med att Marmbo var en av många andra som söp och knarkade sönder hjärnan. Varken den första eller sista.
Citera
2017-04-14, 21:08
Medlem
Citat:
Jag menar självklart när det hela var aktuellt.
Självklart talar jag om tiden för brotten. Att han fick problem med sina "kompanjoner" i fängelset kanske bidrog till att han ville sluta förknippas med "träskmorden".

Ja, han använde narkotika men såg väl sig mer förnäm än sina olycksbröder och -systrar. Vi kan väl avsluta denna diskussion med att Marmbo var en av många andra som söp och knarkade sönder hjärnan. Varken den första eller sista.

Fast han verkade sköta sig hyfsat när han kom ut, om man bortser från att han drygade ut pensionen med att köpa ut från systemet åt tonåringar då och då.
Jag tror nu inte att det är så enkelt att det handlar om att supa och knarka sönder hjärnan. Även om det kanske är en lätt propaganda att tugga. Det är nog levnadsomständigheterna som sådana och dessutom människor i omgivningen som beter sig på vissa sätt som också gör sitt till. Grytings snedtändning kräver ju förvisso narkotika för att ens inträffa. Men den andre bekante, som hade för vana att hitta på att det fanns mycket att hämta vid en "stöt" på något ställe, det har ju inte säkert koppling till att personen också var narkoman. Det finns väl människor som är så utan att vara narkomaner. Hade han inte varit narkoman och inbrottstjuv kanske han hade varit aktiemäklare som blev ihjälslagen av en bankir som kände sig svindlad <rycker på axlarna> för att därefter eldas i en kakelugn? En överdrift kanske men en viss personlighetstyp kanske inte alls är av anledning med personens ev missbruk även om en hel del beteendestörningar presumtivt förstärks med missbruk av något slag?.
Han hade kanske inte räddats av att inte knarka? Han hade kanske isåfall antagligen inte umgåtts med Marmbo men han kanske hade triggat någon annan i något annat sammanhang?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-14 kl. 21:17.
Citera
2018-01-03, 15:35
Medlem
Douche-chills avatar
Tydligen blev Marmbo konstnär efter sitt fängelsestraff.

https://auctionet.com/sv/12976-hans-...och-daterad-72

Citat:
"HANS EMIL MARMBO. Komposition, blandteknik på glas, signerad och daterad -72

Beskrivning
52 x 50 cm, Marmbo blev känd för de så kallade "träskmorden" på 60-talet, det var efter dessa som begreppet "Ståplats i Nybroviken" myntades."

Han verkar ha varit en sammansatt man, Marmbo.

Verket håller också - enligt mig - en något högre verksgrad än många andra snedseglares äventyr ut i konstens värld (Arklöv etc.) Faktiskt avundsjuk på personen som ropade in tavlan. Skulle i varje fall varit trevligt att inneha som klassisk Stockholmiana
Citera
2018-01-03, 19:37
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Tydligen blev Marmbo konstnär efter sitt fängelsestraff.

https://auctionet.com/sv/12976-hans-...och-daterad-72

Han verkar ha varit en sammansatt man, Marmbo.

Verket håller också - enligt mig - en något högre verksgrad än många andra snedseglares äventyr ut i konstens värld (Arklöv etc.) Faktiskt avundsjuk på personen som ropade in tavlan. Skulle i varje fall varit trevligt att inneha som klassisk Stockholmiana
Tror inte han blev konstnär efter, utan under sitt fängelsestraff?
Citera
2018-01-05, 22:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Konstnären Marmbo.

Citat:
Tror inte han blev konstnär efter, utan under sitt fängelsestraff?

Marmbo började med sitt måleri när han satt inne. Fortsatte sedan med detta efter att han blev en fri man.

Hade han från början inte hamnat i det kriminella träsket utan i stället hade utvecklat sina konstnärliga anlag så hade han nog kunnat bli en ganska känd sådan. Konstnärliga anlag hade han.
Citera
2018-10-12, 12:45
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Ett senare fotografi föreställande Hans Marmbo med sina tavlor, 1972: https://imgur.com/a/DJ30waS
Citera
2018-10-12, 16:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Marmbos händer.

Citat:
Ett senare fotografi föreställande Hans Marmbo med sina tavlor, 1972: https://imgur.com/a/DJ30waS

Tack för detta foto som jag inte har sett tidigare.

Synd att Marmbos händer inte syns tydligt. Kommer ihåg dem som mycket stora och knotiga med mycket kraft i.
Citera
2018-12-06, 20:53
Medlem
Ettsjutrettons avatar
På tisdagseftermiddagen den 20 maj 1980 kliver en f d klient till advokat Henning Sjöström in på dennes kontor och berättar något otäckt. Nämligen att klienten fått i uppdrag att döda Sjöström. När Sjöström ifrågasätter detta visar den f d klienten upp en pistol. Klienten förklarar att Sjöström kommer att vara död före kl 15 på onsdagen, och att detta besök skall ses som en varning.
Efter att den f d klienten lämnat kontoret larmar Sjöström polisen. Klienten anhålls, misstänkt för förberedelse till mord. Efter att anhållandet hävts, skrivs misstanken om förberedelse till mord av. Klienten släpps på fri fot, men misstänks alltjämt för olaga hot och olaga vapeninnehav.

Den f d klienten hade på 1960-talet blivit dömd för tre mord, och hade då haft Sjöström som försvarare. Det måste väl ha varit trådens huvudperson, herr Marmbo, som hotade Sjöström denna tisdagseftermiddag 1980?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-12-06 kl. 21:01.
Citera
2018-12-06, 22:05
Medlem
Citat:
På tisdagseftermiddagen den 20 maj 1980 kliver en f d klient till advokat Henning Sjöström in på dennes kontor och berättar något otäckt. Nämligen att klienten fått i uppdrag att döda Sjöström. När Sjöström ifrågasätter detta visar den f d klienten upp en pistol. Klienten förklarar att Sjöström kommer att vara död före kl 15 på onsdagen, och att detta besök skall ses som en varning.
Efter att den f d klienten lämnat kontoret larmar Sjöström polisen. Klienten anhålls, misstänkt för förberedelse till mord. Efter att anhållandet hävts, skrivs misstanken om förberedelse till mord av. Klienten släpps på fri fot, men misstänks alltjämt för olaga hot och olaga vapeninnehav.

Den f d klienten hade på 1960-talet blivit dömd för tre mord, och hade då haft Sjöström som försvarare. Det måste väl ha varit trådens huvudperson, herr Marmbo, som hotade Sjöström denna tisdagseftermiddag 1980?

Om misstanke om förberedelse avskrevs kanske han avsåg att varna snarare än hota? Gränsen är väl hårfin, men om han fått ett uppdrag av någon men inte tänkt verkställa kanske han tänker att uppdraget går vidare till någon annan som kan tänkas verkställa?
Citera
2018-12-07, 19:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Marmbo?

Citat:

Vet inte vem den här f. d. klienten till advokat Sjöström var som hotade honom. Med tanke på den information som har framkommit så verkar det som att det var Marmbo. Varför han nu i s f gjorde detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in