Citat:
Ursprungligen postat av
Sebban
Jo, jag har förstått att du är djupt troende i en magisk oförklarlig kraft som drar i allt möjligt och skapar tyngd. De som inte delar din tro har fel.
Att gravitation och tyngdkraft skulle vara något magiskt är det du som påstår, inte jag
Citat:
Ursprungligen postat av
Sebban
Jag börjar också undra om du läser mina svar med tanke på dina motsägelsefulla argument.
Sen är det kanske så att du inte vill förstå, men låt oss ta det en gång till och för tillfället acceptera den officiella gravitationsteorin.
Hårcellernas kristaller i Balanssystemet registrerar vad som är nedåt, med gravitation och tyngdkraft. Alltså vad som är nedåt och ingenting annat.
Balanssystemet känner inte av rörelseförändringar i alla riktningar. Balanssystemet registrerar bara vad som är nedåt och skickar informationen till hjärnan och vet vi vad som är nedåt så vet vi vad som är uppåt och alla andra riktningar.
Men enligt dig så behöver man inte veta vad som är upp och ner för att kunna orientera i alla andra riktningar vid tyngdlöst tillstånd, vilket är rent nonsens.
Men du får naturligtvis tro vad du vill!
För det första har du fel. Kristallerna i balansorganet saknar förmåga att registrera något alls. Det är hårcellerna som registrerar och skickar impulser till nervsystemet. Kristallerna orienteras dock i förhållande till gravitationens riktning så att hårcellerna kan registrera vad som är nedåt.
Hårcellerna i de två hinnsäckarna, där kristallerna finns, registrerar rätlinjig acceleration, dvs rörelseförändringar horisontellt och lodrätt i förhållande till tyngdkraften och det systemet påverkas såklart vid tyngdlöshet.
Balansorganet består dessutom av tre båggångar som ligger i tre plan vinkelrätt mot varandra och där finns inga kristaller som orienteras efter tyngdkraften. Hårcellerna i båggångarna registrerar vinkelacceleration, dvs roterande rörelser i X- Y- och Z-led.
Balanssystemet känner alltså av rörelser i alla riktningar. Hårceller i hinnsäckarna (innehåller gelemassa med kristaller) registrerar rätlinjiga rörelseförändringar samt känner av tyngdkraftens riktning. Hårceller i båggångarna (innehåller endast gelemassa) känner av roterande rörelseförändringar.
Hinnsäckarnas funktion störs vid tyngdlöshet, men inte båggångarnas och därför menar jag att balanssinnet givetvis påverkas vid tyngdlöshet, men det slås inte ut helt.
Balanssinnets orienteringsförmåga i förhållande till gravitationen slås ut vid tyngdlöshet och synen enbart står för den rumsliga orienteringen men man kan fortfarande känna linjära och roterande rörelserförändringar.
Du verkar tro att man vid tyngdlöshet inte kommer kunna känna av några rörelser alls.
Vid tyngdlöshet blir informationen från balanssinnet motstridig i förhållande till synintrycken och följden blir rymdsjuka på samma vis som vid sjösjuka på ett fartyg när balanssinnet ger besked om att man rör sig upp och ner samtidigt som synen ger information om att man är stilla i förhållande till fartygshytten. I båda fallen kommer kroppen efter viss tid vänja sig vid förhållandena och obehagen upphör.
Det kanske blev snurrigt för dig på din platta jord utan gravitation och vi har hamnat allt längre ot, men hoppas du förstår hur jag menar nu.