2018-12-07, 00:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Aha, då förstår jag. Missförstod. Jag menar att ett flygplan i atmosfären knappast är att betrakta som likvärdiga förutsättningar som den s.k. rymden har.
Så länge farkosten är i fritt fall är förhållandena lika. Vad är det som skiljer ombord på the Vomit Comet under dom faser som den faller fritt jämfört med ombord på ISS?
Citera
2018-12-07, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Jo, jag har förstått att du är djupt troende i en magisk oförklarlig kraft som drar i allt möjligt och skapar tyngd. De som inte delar din tro har fel.
Att gravitation och tyngdkraft skulle vara något magiskt är det du som påstår, inte jag

Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Jag börjar också undra om du läser mina svar med tanke på dina motsägelsefulla argument.
Sen är det kanske så att du inte vill förstå, men låt oss ta det en gång till och för tillfället acceptera den officiella gravitationsteorin.
Hårcellernas kristaller i Balanssystemet registrerar vad som är nedåt, med gravitation och tyngdkraft. Alltså vad som är nedåt och ingenting annat.

Balanssystemet känner inte av rörelseförändringar i alla riktningar. Balanssystemet registrerar bara vad som är nedåt och skickar informationen till hjärnan och vet vi vad som är nedåt så vet vi vad som är uppåt och alla andra riktningar.
Men enligt dig så behöver man inte veta vad som är upp och ner för att kunna orientera i alla andra riktningar vid tyngdlöst tillstånd, vilket är rent nonsens.
Men du får naturligtvis tro vad du vill!
För det första har du fel. Kristallerna i balansorganet saknar förmåga att registrera något alls. Det är hårcellerna som registrerar och skickar impulser till nervsystemet. Kristallerna orienteras dock i förhållande till gravitationens riktning så att hårcellerna kan registrera vad som är nedåt.

Hårcellerna i de två hinnsäckarna, där kristallerna finns, registrerar rätlinjig acceleration, dvs rörelseförändringar horisontellt och lodrätt i förhållande till tyngdkraften och det systemet påverkas såklart vid tyngdlöshet.
Balansorganet består dessutom av tre båggångar som ligger i tre plan vinkelrätt mot varandra och där finns inga kristaller som orienteras efter tyngdkraften. Hårcellerna i båggångarna registrerar vinkelacceleration, dvs roterande rörelser i X- Y- och Z-led.

Balanssystemet känner alltså av rörelser i alla riktningar. Hårceller i hinnsäckarna (innehåller gelemassa med kristaller) registrerar rätlinjiga rörelseförändringar samt känner av tyngdkraftens riktning. Hårceller i båggångarna (innehåller endast gelemassa) känner av roterande rörelseförändringar.
Hinnsäckarnas funktion störs vid tyngdlöshet, men inte båggångarnas och därför menar jag att balanssinnet givetvis påverkas vid tyngdlöshet, men det slås inte ut helt.
Balanssinnets orienteringsförmåga i förhållande till gravitationen slås ut vid tyngdlöshet och synen enbart står för den rumsliga orienteringen men man kan fortfarande känna linjära och roterande rörelserförändringar.
Du verkar tro att man vid tyngdlöshet inte kommer kunna känna av några rörelser alls.

Vid tyngdlöshet blir informationen från balanssinnet motstridig i förhållande till synintrycken och följden blir rymdsjuka på samma vis som vid sjösjuka på ett fartyg när balanssinnet ger besked om att man rör sig upp och ner samtidigt som synen ger information om att man är stilla i förhållande till fartygshytten. I båda fallen kommer kroppen efter viss tid vänja sig vid förhållandena och obehagen upphör.

Det kanske blev snurrigt för dig på din platta jord utan gravitation och vi har hamnat allt längre ot, men hoppas du förstår hur jag menar nu.
Senast redigerad av Prudent 2018-12-07 kl. 00:39.
Citera
2018-12-07, 01:45
Medlem
Citat:
Jorden kommer att bli platt och det kommer att omkullkasta din moraliska ordning, ett kaos där många kommer att leta efter en ny ordning utbryter. Det finns en herrklubb med detta motto som säkert har ett finger med i spelet.
Trams, såvida du inte kan bevisa det.

Citat:
Korrigering. Man ser ingen kurva, saker kommer upp och saker försvinner. Någon kurva syns inte till.
Jo.

Citat:
Du har använt detta argument många gånger och jag har aldrig sagt emot.
(Gäller ekvatorns längd och avstånd ekvator - nordpol)
Nähä. Betyder det att du inte heller säger emot detta uppenbara bevis mot att jorden är platt?

Citat:
Ditt argument om ekvatorn har ingen av oss plattjordare motbevisat men de andra har vi motbevisat.
Nej, ni har inte motbevisat någonting, bara kommit med obestyrkta påståenden.
Citera
2018-12-07, 01:52
Medlem
Citat:
I vanlig ordning är det du som är obegriplig, i fem år har du varit helt obegriplig. Hur fixar du att vara så obegriplig under så lång tid?

Jo, när jordklotet bestämmer sig för att svinga runt solen så går klotet åt motsatt håll relativt till till solen, relativt till Venus och Mars och Jupiter och Saturnus och Vintergatan och galaxen Vintergatan snurrar i och alla de andra miljarder bollarna som snurrar därute. Relativt till allt det där liksom.
Det där säger väldigt mycket om din bristande fattningsförmåga.

Dessutom: Jordklotet, och de andra planeterna har cirkulerat runt solen i flera miljarder år.
Citera
2018-12-07, 07:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
I din påstådda rymd är väl inte samma förutsättningar som i ett fordon på jorden.
Det är inte min påstådda rymd.
Vad är skillnaden vad gäller relativ hastighet?
Citera
2018-12-07, 08:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Okej, jag förstår. Men då måste astrouten ändra sin hastighet dagligen eftersom riktningen runt jorden då i åtminstone hälften av tiden går åt andra hållet.
Va? Astronautens och ISS hastighet och riktning i banan runt jorden är konstant.

Citat:
Och hur spelar detta ihop med gravitationen, den gravitation som drar i solsystemet måste ju då upphöra när astronauten går åt andra hållet?
Menar du att du tror att gravitation som ”drar” i hela solsystemet skulle ha någon lokal mätbar påverkan på en sådan liten massa som en astronaut som är så nära en stor massa som jorden?

Citat:
Hur kompenserar gravitationen för astronautens dagliga riktningsändring, och jordens årliga rktningsändring, och för solsystemet sammalagda riktningsändrig, och för Vintergatans riktningsändring, och galaxerna riktningsändringar?
Det behövs inte, för det är inga mätbara riktningsförändringar.
Citera
2018-12-07, 11:02
Medlem
Citat:
Men ISS faller inte mot jorden pga av denna magiska omloppsbana som ingen kan återskapa?

Jo det gör den men den har också en hastighet i sidled som gör att den följer Jordens kurva och därför blir kvar i en bana runt Jorden vilkets alltså bara är logiskt och inte det minsta magiska.
Citera
2018-12-07, 17:02
Medlem
Citat:
Det finns en författare som pratar om detta kommer ej ihåg namnet, han är ingen plattjordare. Men han talar om den psykologiska effekten av att jorden är rund.

Det är ju så att det vi alla kan se av jorden så är den platt och när vi ser det så är vi på jorden, men för att se att jorden är rund som måste föreställa oss vara utanför jorden. Från rymden vanligtvis. Detta gör att vi på den runda jorden inte kan vara på jorden på det mentala planet, och det naturliga i människans tillvaro på jorden blir ifrågasatt av oss själva. Vi blir främlingar i vårt eget hem, ett fundament för rädsla/osäkerhet. Vilket gör att vi måste liera oss med någon som kan skydda, ta oss till Mars när allt skiter sig.

I boken 1984 beskrivs hur eliten, det inre partiet, måste övertyga folket om hur viktiga de är för deras välfärd. Om folket upptäcker att de egentligen är betydelselösa i sammanhanget faller hela konspirationen. En av de vanligaste frågorna vi får är ju varför, och kanten såklart, men det handlar inte så mycket om formen som du säger. Det handlar bl a om att känna sig som en naturlig del av jorden. Jag tror tex inte att vi kan existera utanför jorden. Den platta jorden innebär enormt psykologiskt skifte för individen, jag har inte stött på en enda som inte känner det. Bedrägeriet går djupt och är av en ofattbar omfattning därav det hårda motståndet vi möter, plattjorden utgör ett hot om kaos. Ett kaos jag tror är på väg.

Ja, allt vi observerar i vår omgivning indikerar att jorden är platt. All information om globen och rymden kommer från auktoriteter och kontrollerade medier som är auktoriteternas språkrör, eller snarare ”propagandarör”.
Rundissarna i tråden vill inte fatta att dom egentligen citerar auktoriteter och i princip alla deras argument är blind auktoritetstro.
https://www.youtube.com/watch?v=HZmafy_v8g8

Det som gör boken 1984 riktigt intressant är att Orwell jobbade på den Londonbaserade Tavistock institutet för psykologisk krigföring under kriget och det var Tavistock Institutet som låg bakom propagandalögnen om Tysklands vedergällningsvapen V1 och V2. Samma institut skapade UFO hysterin på slutet av 40-talet efter amerikanska flottans hastigt sammanrafsade expedition till Antarktis 1947.
Konspirationen är väldigt tydlig när man väl har öppnat ögonen
Läste boken första gången som tonåring, utan att egentligen förstå den då.
Citera
2018-12-07, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Så länge farkosten är i fritt fall är förhållandena lika. Vad är det som skiljer ombord på the Vomit Comet under dom faser som den faller fritt jämfört med ombord på ISS?
De är i den s.k. rymden. Det är väl ändå skillnad på om fiskekroken är i vattnet än inte.
Citera
2018-12-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Trams, såvida du inte kan bevisa det.
Hur ska jag bevisa något som inte hänt?

Citat:
Jo.
Nej, du ser effekterna av kurvan.

Citat:
(Gäller ekvatorns längd och avstånd ekvator - nordpol)
Nähä. Betyder det att du inte heller säger emot detta uppenbara bevis mot att jorden är platt?
Det betyder att jag inte har svar på allt.

Citat:
Nej, ni har inte motbevisat någonting, bara kommit med obestyrkta påståenden.
Ungefär som du.
Citera
2018-12-07, 17:17
Medlem
Citat:
Det där säger väldigt mycket om din bristande fattningsförmåga.
Eller om din, då jag karikerade madtops inlägg.

Citat:
Dessutom: Jordklotet, och de andra planeterna har cirkulerat runt solen i flera miljarder år.
Hur vet du vad som hände för flera miljarder år sedan?
Citera
2018-12-07, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är inte min påstådda rymd.
Vad är skillnaden vad gäller relativ hastighet?
Om ett objekt väljer att ändrar i riktning i förhållande till ett annat objekt blir det onekligen förändring i den relativa hastigheten.

Svara med en fråga vettja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in