Citat:
Det finns en författare som pratar om detta kommer ej ihåg namnet, han är ingen plattjordare. Men han talar om den psykologiska effekten av att jorden är rund.Det är ju så att det vi alla kan se av jorden så är den platt och när vi ser det så är vi på jorden, men för att se att jorden är rund som måste föreställa oss vara utanför jorden. Från rymden vanligtvis. Detta gör att vi på den runda jorden inte kan vara på jorden på det mentala planet, och det naturliga i människans tillvaro på jorden blir ifrågasatt av oss själva. Vi blir främlingar i vårt eget hem, ett fundament för rädsla/osäkerhet. Vilket gör att vi måste liera oss med någon som kan skydda, ta oss till Mars när allt skiter sig.
I boken 1984 beskrivs hur eliten, det inre partiet, måste övertyga folket om hur viktiga de är för deras välfärd. Om folket upptäcker att de egentligen är betydelselösa i sammanhanget faller hela konspirationen. En av de vanligaste frågorna vi får är ju varför, och kanten såklart, men det handlar inte så mycket om formen som du säger. Det handlar bl a om att känna sig som en naturlig del av jorden. Jag tror tex inte att vi kan existera utanför jorden. Den platta jorden innebär enormt psykologiskt skifte för individen, jag har inte stött på en enda som inte känner det. Bedrägeriet går djupt och är av en ofattbar omfattning därav det hårda motståndet vi möter, plattjorden utgör ett hot om kaos. Ett kaos jag tror är på väg.