2018-12-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Så är det, men i grund och botten handlar det inte om jordens form, det går mycket djupare än så.
Det finns en författare som pratar om detta kommer ej ihåg namnet, han är ingen plattjordare. Men han talar om den psykologiska effekten av att jorden är rund.

Det är ju så att det vi alla kan se av jorden så är den platt och när vi ser det så är vi på jorden, men för att se att jorden är rund som måste föreställa oss vara utanför jorden. Från rymden vanligtvis. Detta gör att vi på den runda jorden inte kan vara på jorden på det mentala planet, och det naturliga i människans tillvaro på jorden blir ifrågasatt av oss själva. Vi blir främlingar i vårt eget hem, ett fundament för rädsla/osäkerhet. Vilket gör att vi måste liera oss med någon som kan skydda, ta oss till Mars när allt skiter sig.

I boken 1984 beskrivs hur eliten, det inre partiet, måste övertyga folket om hur viktiga de är för deras välfärd. Om folket upptäcker att de egentligen är betydelselösa i sammanhanget faller hela konspirationen. En av de vanligaste frågorna vi får är ju varför, och kanten såklart, men det handlar inte så mycket om formen som du säger. Det handlar bl a om att känna sig som en naturlig del av jorden. Jag tror tex inte att vi kan existera utanför jorden. Den platta jorden innebär enormt psykologiskt skifte för individen, jag har inte stött på en enda som inte känner det. Bedrägeriet går djupt och är av en ofattbar omfattning därav det hårda motståndet vi möter, plattjorden utgör ett hot om kaos. Ett kaos jag tror är på väg.
Citera
2018-12-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Inne i ett fordon i fritt fall är förhållande precis samma oavsett om farkosten är i rymden eller i luften. Skillnaden är bara att ett flygplan bara kan vara i fritt fall och skapa tyngdlöshet korta stunder innan man måste vända upp igen medan en rymdfarkost i omloppsbana kan åstadkomma permanent tyngdlöshet men under dom stunder som ett parabolflygande flygplan är i fritt fall så är förhållandena ombord samma.
Denna Vomit comet är inte samma förutsättning som ISS. De befinner sig i rymden. Men i verkligheten så har du rätt, då de faktiskt befinner sig på jorden.
Citera
2018-12-06, 17:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Bra, fråga. Jag vet inte. Jag hur inga resurser att ta reda på det heller.
Men om du vill veta vad jag tror finns där så: kanske fler världar. Låter det galet? Det brukar kallas för det kosmiska ägget, här kan du se en kort presentation om ett sådant scenario. https://www.youtube.com/watch?v=iigUBjf4-pc

Notera att jag varken påstår eller har bevis för att det är så.

Du har ju inte haft bevis för något hittills, så vad hindrar dig?
Citera
2018-12-06, 18:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du har ju inte heller haft några bevis för att beskylla plattjordare för att lida av psykisk sjukdom, arbetslöshet, bo på landsbygden, brist på sociala sammanhang, trasiga liv, problem med familjen.

Men har det har inte hindrat dig från att göra just det.

Hej där är du ju.

Jag undrar vad du tänker när solen går ner, och du under ett tag kan se solens strålar belysa molnens undersida.

Samt, om två och en halv månad kommer det inträffa en total månförmörkelse här i Sverige.

Det är ju möjligt för amatörastronomer att räkna ut var och när kommande förmörkelser kommer att ske.

Är alla de med i den stora konspirationen, eller hur kommer det sig att man kan förutse dessa förmörkelser?
Citera
2018-12-06, 18:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Okej, jag förstår. Men då måste astrouten ändra sin hastighet dagligen eftersom riktningen runt jorden då i åtminstone hälften av tiden går åt andra hållet. Och hur spelar detta ihop med gravitationen, den gravitation som drar i solsystemet måste ju då upphöra när astronauten går åt andra hållet? Hur kompenserar gravitationen för astronautens dagliga riktningsändring, och jordens årliga rktningsändring, och för solsystemet sammalagda riktningsändrig, och för Vintergatans riktningsändring, och galaxerna riktningsändringar?

Ändra sin hastighet? Relativt vad? Och varför?
Varför behöver gravitationen upphöra?

Du är helt obegriplig. Eftersom du inte förstår modeller du försöker falsifiera blir det mesta av det du skriver helt obegripligt.
Citera
2018-12-06, 19:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Denna Vomit comet är inte samma förutsättning som ISS. De befinner sig i rymden. Men i verkligheten så har du rätt, då de faktiskt befinner sig på jorden.
ISS befinner sig inte på jorden utan ca 40 mil upp. Däremot så uppnår ISS tyngdlöshet genom att den ligger i omloppsbana. På Vomit Comet är det tyngdlöst på samma sätt så länge som planet är i den övre delen av parabolen. I den nedre delen blir det ju tvärtom dubbla tyngdkraften.
Citera
2018-12-06, 19:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Denna Vomit comet är inte samma förutsättning som ISS.

I båda fallen handlar det om accelerera mot jorden med 9,8m/s^2.
Så jo i kontexten av vår diskussion så är det samma förutsättningar.

Om du inte håller med om detta så måste du förklara vad som är fel med resonemanget. Och det räcker inte med att referera till olika platser, du måste i så fall tala om på vilket sätt dessa platser påverkar resonemanget.
Citera
2018-12-06, 20:08
Medlem
Citat:
Det finns en författare som pratar om detta kommer ej ihåg namnet, han är ingen plattjordare. Men han talar om den psykologiska effekten av att jorden är rund.

Det är ju så att det vi alla kan se av jorden så är den platt och när vi ser det så är vi på jorden, men för att se att jorden är rund som måste föreställa oss vara utanför jorden. Från rymden vanligtvis. Detta gör att vi på den runda jorden inte kan vara på jorden på det mentala planet, och det naturliga i människans tillvaro på jorden blir ifrågasatt av oss själva. Vi blir främlingar i vårt eget hem, ett fundament för rädsla/osäkerhet. Vilket gör att vi måste liera oss med någon som kan skydda, ta oss till Mars när allt skiter sig.

I boken 1984 beskrivs hur eliten, det inre partiet, måste övertyga folket om hur viktiga de är för deras välfärd. Om folket upptäcker att de egentligen är betydelselösa i sammanhanget faller hela konspirationen. En av de vanligaste frågorna vi får är ju varför, och kanten såklart, men det handlar inte så mycket om formen som du säger. Det handlar bl a om att känna sig som en naturlig del av jorden. Jag tror tex inte att vi kan existera utanför jorden. Den platta jorden innebär enormt psykologiskt skifte för individen, jag har inte stött på en enda som inte känner det. Bedrägeriet går djupt och är av en ofattbar omfattning därav det hårda motståndet vi möter, plattjorden utgör ett hot om kaos. Ett kaos jag tror är på väg.
Du är fullkomligt obegriplig. Vad menar du med allt detta? Hur kan du tro att ni kommer att orsaka kaos med detta dravel?

Men en korrigering: Varje gång du flyger kan du se att jorden är ett klot. Nya platser kommer upp ur horisinten framåt samtidigt som platser försvinner under horisonten bakåt.

Ett annat bevis som ingen har kunnat säga emot utan att tramsa: En färd runt jordens ekvator är 4008 mil lång. Avståndet från ekvatorn till nordpolen (som är en punkt, inte en cirkel) är 1000 mil. De siffrorna är omöjliga på en platt jord och bevisar alltså att jorden inte är platt.

(Sedan finns typ 100 bevis till som ingen av er har kunnat motbevisa.)
Citera
2018-12-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hej där är du ju.

Jag undrar vad du tänker när solen går ner, och du under ett tag kan se solens strålar belysa molnens undersida.

Samt, om två och en halv månad kommer det inträffa en total månförmörkelse här i Sverige.

Det är ju möjligt för amatörastronomer att räkna ut var och när kommande förmörkelser kommer att ske.

Är alla de med i den stora konspirationen, eller hur kommer det sig att man kan förutse dessa förmörkelser?
Hej!

När molnet undersida lyser rödaktigt tänker jag: undra varför det är så? En möjlig idé kan vara att de ädelgaser som finns i atmosfär avger detta sken då ett elektromagnetisk fält passerar, exempelvis solen.
Se denna video, vid ungefär 4.00 om du inte orkar med fem minuter av plattjordspropaganda.
https://www.youtube.com/watch?v=3GZhj9BbIXc

Att räkna ut himlakroppars rörelser har varit känt länge. Eftersom du är en NASA fanboy bör du undersöka hur de tar fram sin förutsägelser, mycket intressant historia. Jag har länkat till det tidigare i tråden. Här är en karta av Monte Urbano från 1500-tal där han anger detta. Jag betvivlar inte att dina amatörastronomer kan göra samma sak som Urbano. Jag tror inte att de konspirerar mot mig, däremot vill du framställa det så i ett försök att förlöjliga mig.

Kartan.
https://www.davidrumsey.com/blog/2017/11/26/largest-early-world-map-monte-s-10-ft-planisphere-of-1587
Citera
2018-12-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ändra sin hastighet? Relativt vad? Och varför?
Varför behöver gravitationen upphöra?

Du är helt obegriplig. Eftersom du inte förstår modeller du försöker falsifiera blir det mesta av det du skriver helt obegripligt.
I vanlig ordning är det du som är obegriplig, i fem år har du varit helt obegriplig. Hur fixar du att vara så obegriplig under så lång tid?

Jo, när jordklotet bestämmer sig för att svinga runt solen så går klotet åt motsatt håll relativt till till solen, relativt till Venus och Mars och Jupiter och Saturnus och Vintergatan och galaxen Vintergatan snurrar i och alla de andra miljarder bollarna som snurrar därute. Relativt till allt det där liksom.
Citera
2018-12-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
ISS befinner sig inte på jorden utan ca 40 mil upp. Däremot så uppnår ISS tyngdlöshet genom att den ligger i omloppsbana. På Vomit Comet är det tyngdlöst på samma sätt så länge som planet är i den övre delen av parabolen. I den nedre delen blir det ju tvärtom dubbla tyngdkraften.
Och hur motsade du mig nu?
Citera
2018-12-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
I båda fallen handlar det om accelerera mot jorden med 9,8m/s^2.
Så jo i kontexten av vår diskussion så är det samma förutsättningar.

Om du inte håller med om detta så måste du förklara vad som är fel med resonemanget. Och det räcker inte med att referera till olika platser, du måste i så fall tala om på vilket sätt dessa platser påverkar resonemanget.
Men ISS faller inte mot jorden pga av denna magiska omloppsbana som ingen kan återskapa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in