Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Varför inte legalisera handel med hyreskontrakt. Då slipper vi den här skiten. Det borde även öka intresset hos privata värdar att öka antalet hyresrätter.
Dock borde hyressättningen avregleras. Det kommer leda till ökad segregation men samtidigt ökat utbud.
Problemet är att det inte spelar någon roll att du har rätt; syftet med nuvarande styrning är inte effektivitet, rättvisa, moral eller något sådant slags övergripande mål som annars brukar (borde?) symboliera demokratisk toppstyrning av ett samhälles resurser.
Att vänsterpartiet är det parti i Sverige som med stor marginal försöker driva den mest
kapitalistiska politiken chockerade mig totalt (imponerande med tanke på att jag redan tyckte svensk politik var en cirkus) och gjorde mig ofrivilligt extremt intresserad av vad som händer egentligen.
Lyfter man på huven här är det verkligen... wow. I princip
alla diskussioner mellan politiker och medborgare är ren luft. Stora debatter om fria marknader som inte handlar
det minsta lilla om fria marknader; bråk om skatter mot
rika som handlar om att beskatta
fattiga; internationell “miljöpolitik” som inte ens är nationallt förankrad utan snarare bara handlar om plånbok vs plånbok.
Så vad som händer är att vänsterpartiet till syvende och sist har som mål att ge makten åt producenter (“folket”), och i Sverige räcker det målet för att driva den mest kapitalistiska (minst kommunistiska) politiken.
Vad jag vill komma till är att vi idag
inte har en kommunistisk hyresmarknad för att någon styrande tror att det är en bra ide. Så att förklara att det är ekonomisk slakt för hela samhället, omoraliskt, extremt segregerande osv (vilket alla stämmer) blir att missa målet, I.E dessa faktum påverkar inte regleringarnas existens.
För att bli av med hyresregleringen måste vi alltså mer fundamentalt ändra metoden; att svensk stat idag styr snarare än stödjer. Ska man tala om detta demokratiskt innebär det alltså att man inte kan rösta M, S, SD, V eller något annat parti i närheten av riksdagen. Vilket är lite knepigt.
(Vore vi en enda tänkande organism kunde vi rösta V i år för att driva igenom mer kapitalistisk finansiering, och sedan strategiskt släppa dem om 4 år så de inte hinner driva vidare sina mål med avseende på ägande.)