2018-12-03, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diggaru
Va tråkigt att höra ... Måste ju gå på ikton.. Och utan programmet så äre ju KNAS så *hurra* !

Dags att trappa ner o sluta , kan inte sluta ta ikton.. Tar 4 mg per dag varje morgon , när jag slutar hur mycket kan lindra at'n ? Har massor har 2 stillisar fullt med loperamid alvedon vitaminer och kan fixa fram fm1'er

Kan jag sluta ? Har hållit på i 2-3 månader nu men opi har jag tagit i 10-11 månader innan sub.
Jag vet alla kan sluta vad jag mena hur kan jag förenkla min sits ? Om jag inte kan går med i programmen så ska jag banne mig ta o sluta !

Alltså har du bara hållit på 10-11 månader med opiater är laro inget för dig. Det är inte roligt att gå på LARO, du får inget rus, du har ständiga kontroller på dig, att ha ett normalt liv första halvåret kan du glömma för du måste till mottagningen varje morgon.

Och detsamma gäller ditt ikto missbruk som inte heller är långt gånget - sluta innan det är för sent!

Det är bara att klippa allt och härda ut en vecka så är du fit for fight istllet för att sätta handbojor på dig själv resten av livet för de e vad laro kommer göra med dig - en tyngre missbrukare, förövrigt så krävs minst 1 års dokumenterat opiatmissbruk för programmet
Citera
2018-12-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungbiffkrim
Tjenare allihopa jag har ett problem jag går på laroprogrammet och tänkte köra på en testosteron kur nu osv finns det chans att dom ser det när man tar sina prover eller syns det inte måste dom särskilt söka efter det eller är ja fuckt om jag tar det eller hur fungerar detta egentligen snälla svara så fort ni kan och ni som veeet säkert mvh !!!!!

Ta det du. Är ju inte narkotika och något som testas för. Sub sänker ju nivåerna också. Vet folk som får Nebido via Laro.
Citera
2018-12-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson9309
Hej! Undrar om någon har erfarenhet kring laro, om man söker dit och är förälder?
Vi är en helt "vanlig" familj med jobb och sonen går på dagis, han är 3,5år.
Min sambo ska söka laro och undrar då hur det går till när man är förälder, får han en orosanmälan till socislen automatiskt för att han har barn? Om det görs en sån, drabbar det mig (mamma) även fast orosanmälan görs på honom? Och, hur går en orosanmälan till?
Hoppas någon har några svar/erfarenheten kring detta =) mvh

Laro är ju ett samarbete utav socialtjänst och beroendevården så de kommer istället bli glada och se det som positivt att han vill ha hjälp med sin problematik. Numera kommer man in rätt snabbt. En jävla skillnad mot bara fyra år bakåt. Tycker ni ska skicka in en egenremiss till närmsta Laro mottagning via email/post och även skicka samma önskan till socialtjänsten. Skriv kort och koncist om livssituationen och att behandlingen faktiskt hjälper en hel familj.
Citera
2018-12-07, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandejo
Alltså har du bara hållit på 10-11 månader med opiater är laro inget för dig. Det är inte roligt att gå på LARO, du får inget rus, du har ständiga kontroller på dig, att ha ett normalt liv första halvåret kan du glömma för du måste till mottagningen varje morgon.

Och detsamma gäller ditt ikto missbruk som inte heller är långt gånget - sluta innan det är för sent!

Det är bara att klippa allt och härda ut en vecka så är du fit for fight istllet för att sätta handbojor på dig själv resten av livet för de e vad laro kommer göra med dig - en tyngre missbrukare, förövrigt så krävs minst 1 års dokumenterat opiatmissbruk för programmet
Exakt som jag tycker men, jag undrar om de går att trappa ner subutex ? Eller e det bara att klippa av ? Om ja tar 0.5 så äre samma at som 2.0 ?
Citera
2018-12-07, 07:49
Medlem
Rikspsykoss avatar
FAN... Fått avslag igen. 3gången nu, pga tidigare "blandmissbruk", hur fan ska man kunna ha ett 1års dokumenterat rent opiat missbruk? Varje gång jag skall lämna prover och är positiv får jag en oros anmälan till soc och lvm utredning startas, vilket i sin tur gör att jag aldrig hinner få ihop 1års dokumentation, blir så jävla trött på det här, snälla hjälp mig innan jag tar livet av mig istället
Citera
2018-12-07, 10:55
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikspsykos
FAN... Fått avslag igen. 3gången nu, pga tidigare "blandmissbruk", hur fan ska man kunna ha ett 1års dokumenterat rent opiat missbruk? Varje gång jag skall lämna prover och är positiv får jag en oros anmälan till soc och lvm utredning startas, vilket i sin tur gör att jag aldrig hinner få ihop 1års dokumentation, blir så jävla trött på det här, snälla hjälp mig innan jag tar livet av mig istället

Tragiskt, riktigt tragiskt..
Citera
2018-12-07, 11:54
Medlem
Rikspsykoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av who-
Tragiskt, riktigt tragiskt..
frustrerande som fan faktiskt
Citera
2018-12-07, 12:18
Bannlyst
Citat:

Du behöver inte ha dokumenterat rent opiatmissbruk, nu har jag hållit på med opiater väldigt länge men som "bebis" slängde jag upp en dom på narkotikabrott jag torskat för, där innehav gällde 0.5g heroin, som var daterat mer än ett år tillbaka samt ett pissprov som ENDAST var positivt på opiater/sub/meta.

Det viktigaste är proverna. Pissa inte positivt på något annat och säg till dom att du BARA använder opiater.

Men som sagt jag tycker att du ska hålla dig borta. Du är inte långt ingången på opiater så du kan klippa relativt lätt, börjar du sub programmet är du fast resten av livet förmodligen. Och det är inte roligt någonstans, du kanske känner av suben 1-2 dagar sen kommer du bara ta den för att vara frisk (samt få lite bieffekter) och bli kontrollerad och dokumenterad resten av livet. Det är inget man VILL, LARO är absolut SISTA utvägen, när allt annat inte funkar och du har ett tungt missbruk av opiater du inte kan ta dig ur.

Personligen tycker jag inte att du hör till den kategorin, men valet är ditt - det går alltid att lura laro.

Och för att svara på din andra fråga så kan du klipp från 2mg rakt av, det gör ingen skillnad om du går på 0.5 eller 2mg det blir lika jävligt när det blir 0mg oavsett.

Må väl och lycka till.
Citera
2018-12-07, 12:21
Bannlyst
Trodde du var Diggaru, läste fel men svaret är relevant oavsett. Däremot vet jag inte hur ditt missbruk ser ut men om du kan klara dig utan laro försök verkligen att göra de
Citera
2018-12-07, 14:37
Medlem
who-s avatar
Citat:
frustrerande som fan faktiskt

Önskar dig all lycka i att ta dig in i värmen hos oss i laro min vän.
Låt oss veta hur det går för dig.

Måväl och kriga på!
Citera
2018-12-08, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diggaru
Exakt som jag tycker men, jag undrar om de går att trappa ner subutex ? Eller e det bara att klippa av ? Om ja tar 0.5 så äre samma at som 2.0 ?

Nja, det är nog olika. Jag har iofs gått programmet ett år och sedan ville jag sluta, men jag trappade från 18-16-8-4-2-1 med två till tre veckor på varje dos , var då inskriven så använde inget annat. Kände faktiskt inte uttrappningen nästan alls. Men när jag ville ha hjälp med sista mg och då blev utslängd för mitt lättvindiga sätt att hantera deras ( LARO s) mediciner så fick jag abstinens och när jag väl fått abs så tar det väldigt lång tid innan jag mår bra igen, så Jag skulle trappa sakta.... typ 2-1-0,5 mg ... Öka bara inte dosen eller få för dig att ta Ett sista rus eller ngt annat liknande. När du mår bra utan sub sluta sakta med ikto

Nu vet jag iofs inte om du kan tvärklippa för det kunde jag de första tio åren av missbruk utan att bli sjuk mer än ngn vecka. Och i så fall är det ju smidigt, men För plågsamma avgiftningar gör bara att jag vill börja igen.
Citera
2018-12-08, 21:57
Medlem
roppermans avatar
[TLDR längst ner]

Jag är för tillfället i sökningsprocessen. Dessvärre är min enda dokumentation en överdos som resulterade i ambulans till akuten och jag fick stanna över natten. Detta var för ett år sedan. Egentligen så jag sysslat med opioider sedan 6 år tillbaka och opiaterna kom in i mitt liv för cirka tre år sedan. Då var det främst opium och senare gick det vidare till heroin som jag testade första gången för 1.5 år sedan.

Under kontakten med soc och beroendecentrum så försökte jag släta över mitt opiatmisssbruk och underdrev mitt användande kraftigt och skyllde istället på benso som generellt anses vara en lättare drog och inte alls lika laddad.
Detta gjorde jag eftersom min arbetsgivare fått nys om att jag åkt in på akuten pga ÖD och var i farten att sparka ut mig. Vi kom överens om att de fick en fullmakt för att kunna begära ut mina journalkopior(jag var i en extrem beroendeställning). Eftersom att jag visste att de kommer att läsa alla mina journalkopior så valde jag att förklara opiumet och heroinet som engångsförseelser och istället att mitt problem var med benso vilket jag tog i terapeutiska doser(sant).

Det var efter detta som jag tog mig i kragen och slutade upp med alla droger förutom kratom och loperamid vilka hjälpte mig att hålla huvudet över vattnet medan jag låg hemma, avstängd från min jobb som jag tyckte om och där jag var uppskattad, samtidigt som en svår depression kröp sig på
Hur som haver så lyckades jag pissa negativt två gånger i veckan i ungefär tre månader.

Detta ser förstås fördjävligt ut i anteckningarna hos soc och på beroendecentrum eftersom det till stor del är lögner. Egentligen har mitt stora problem alltid varit opiaterna och så fort jag fick komma tillbaka till jobbet så började jag igen lite smått med opium, och sen lite oftare och till slut så var det varje dag och inte kort där efter så var det heroinet som var min huvuddrog igen.

Lite rörig och wall of text, det är lite svårt att förklara min underliga resa som missbrukare. Det jag egentligen vill ha svar på är vad ni tror om mina utsikter föra LARO. Jag har ju en dokumenterad OD på heroin för över ett år sedan men samtidigt så har jag sedan dess haft tre månaders negativa pissprov( tack vare kratom, phenibut och loperamid bl a). Men räknar de första opiatrelaterade vårdkontakten som "dag 1" och sedan krävs det ett år av upprepade bevis som styrker opiatmissbruk?

Egentligen så hade jag ju missbrukat opioider i ~3 år innan jag började med opium vilket jag sedan missbrukade i cirka 4 år varav de sista 1.5 åren så var det parallellt heroin. Men detta finns inte dokumenterat eftersom jag levde ett dubbelliv med avancerade studier, såg till att vara fräsch och doserade med måtta. Kriminalitet har jag aldrig sysslat med. Jag har ett förstahandskontrakt på en hyreslägenhet vilken jag delar med min sambo som aldrig pysslat med droger. Studerar på heltid som extrajobbar.

Jag vet inte hur LARO prioriterar men jag har förstått att de åtminstone vill att man har en någorlunda trygg samvaro med ett fast hem osv. Jag är mest rädd för att de ska tycka att jag inte är tillräckligt "illa däran".

Jag skulle bli jätteglad om någon med lite insyn kunde dela med sig om sina erfarenheter och bedöma min utsikter om möjlighet. Har hört att det också skiljer sig väldigt mellan de olika LARO-mottagningarna gällande hur hårda man är när det kommer till intag. Malmö ska tydligen vara enkelt och staden som jag bor i så säger alla att de är stenhårda här(vill inte skriva ut stad men PMa så delar jag med mig)

Sorry för wall of text och att det blev lite rörigt. Uppskattar ALLA svar och påpeka gärna om det är något otydligt så ska jag försöka utveckla detta.

TLDR;

Ha en trevlig lördag kväll och ta hand om er där ute!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in