2018-12-06, 21:23
Medlem
FacultyofMinds avatar
Läste en artikel här om veckan författad av någon professor i ekonomisk historia som handlade om kvinnor i arbetslivet samt om arbetsdelning med mer. Att kvinnor bara skulle ha funnits i arbetslivet i 50 år låter som en variant av någon Peterson-myt. Kvinnor grundade (och arbetade i) sociala associationer redan under 1800-talet (främst de belevade dock). I de lägre klasserna fanns något slags samhällsnyttig gentjänstekonomisk modell där man turades om att passa varandras barn, städa och laga mat åt varandra med mer. Längre fram, mot slutet av 1800- och början av 1900-talen uppstod efterfråga på arbetare inom specifika marknader med lågt löneläge, och här utgjorde kvinnor en del av målgruppen. Genom denna öppning uppstod möjligheter till egen försörjning för både gifta och ogifta kvinnor, alltså. En del andra kunde också erhålla vad jag tror bäst kan jämföras med den tidens motsvarigheter till våra nutida yrkesutbildningar, som senare ledde till arbete i skolor, på kontor, i mejerier och tryckerier med mer.

Kvinnor tog sig även in i diverse industrier, jämsides män och arbetade i kartong- gummivaru- cigarett- och elektroniska fabriker samt med livsmedel. Och efterfrågan på kvinnor var ändå förhållandevis stor med tanke på att det var en "svagare" arbetskraft (med ett betydligt sämre löneläge). Kort sagt har män och kvinnor i vart fall arbetat (som faktiska lönetagare d v s) på olika marknader i hundra år (och det är en underskattning med stor sannolikhet).
Senast redigerad av FacultyofMind 2018-12-06 kl. 21:26.
Citera
2018-12-07, 00:42
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag noterar att du anser att hemmansägare, torpare, pigor och drängar före den industriella revolutionen inte ”var ute i arbetslivet” på sina bondgårdar. Tja, då var de väl lediga och sorgfria dagarna i ända utan att behöva ta en enda minuts ansvar för att arbeta i sitt anletes svett och tjäna sitt uppehälle.

Om arbetslivet är ett begrepp som uppkom först efter den industriella revolutionen, vad sysslade folk med innan dess för att försörja sina familjer? Slappade i hängmattan ute på landsbygden förstrött tuggande på ett halmstrå?
Nej det var de inte. Ofta var de livegna och jobbade för mat och husrum.
En del under rent slavliknande former faktiskt. Se trälarna.
Citera
2018-12-07, 02:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Nej det var de inte. Ofta var de livegna och jobbade för mat och husrum.
En del under rent slavliknande former faktiskt. Se trälarna.

Nu börjar polletten äntligen trilla ner. Det är nästan ett under.
Citera
2018-12-07, 02:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Bättre på att ljuga? Många kvinnor är väl skolade i den ädla konsten att fara med osanning.

Enligt mina personliga erfarenheter så slår de männen med råge.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2018-12-07 kl. 02:29.
Citera
2018-12-07, 02:33
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Män är bättre på:

Gnälla
Våldta
Knarka
Begå självmord
Mörda
Köra ihjäl sig
Dö på arbetsplatsen
Gnälla ?? Driver du med mig eller??
Citera
2018-12-07, 02:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pissibyxan
Finn tröst i att den klick män här på Flashback som beter sig så med största säkerhet är väldigt osäkra och ännu mer osäkra i sin kontakt med det motsatta könet. En klyscha men det stämmer förvånansvärt ofta. Samma med arga utåtagerande människor som mår dålig.

Stämmer med min erfarenhet också.
Citera
2018-12-07, 02:58
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FacultyofMind
Läste en artikel här om veckan författad av någon professor i ekonomisk historia som handlade om kvinnor i arbetslivet samt om arbetsdelning med mer. Att kvinnor bara skulle ha funnits i arbetslivet i 50 år låter som en variant av någon Peterson-myt. Kvinnor grundade (och arbetade i) sociala associationer redan under 1800-talet (främst de belevade dock). I de lägre klasserna fanns något slags samhällsnyttig gentjänstekonomisk modell där man turades om att passa varandras barn, städa och laga mat åt varandra med mer. Längre fram, mot slutet av 1800- och början av 1900-talen uppstod efterfråga på arbetare inom specifika marknader med lågt löneläge, och här utgjorde kvinnor en del av målgruppen. Genom denna öppning uppstod möjligheter till egen försörjning för både gifta och ogifta kvinnor, alltså. En del andra kunde också erhålla vad jag tror bäst kan jämföras med den tidens motsvarigheter till våra nutida yrkesutbildningar, som senare ledde till arbete i skolor, på kontor, i mejerier och tryckerier med mer.

Kvinnor tog sig även in i diverse industrier, jämsides män och arbetade i kartong- gummivaru- cigarett- och elektroniska fabriker samt med livsmedel. Och efterfrågan på kvinnor var ändå förhållandevis stor med tanke på att det var en "svagare" arbetskraft (med ett betydligt sämre löneläge). Kort sagt har män och kvinnor i vart fall arbetat (som faktiska lönetagare d v s) på olika marknader i hundra år (och det är en underskattning med stor sannolikhet).
Att män och kvinnor alltid har arbetat är det ingen som ifrågasätter. Däremot att dom skall ha arbetat på samma arbetsplatser är väl vad Peterson kommenterat som relativt nytt fenomen men det är ju heller inget som du invänder emot.
Citera
2018-12-07, 03:41
Medlem
Ryggradsluss avatar
Nej vi är lika bra.
Citera
2018-12-07, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Nej vi är lika bra.

Lika bra? Så du säger att män & kvinnor är lika bra på till exempel fotboll?
Citera
2018-12-07, 07:57
Medlem
FacultyofMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Att män och kvinnor alltid har arbetat är det ingen som ifrågasätter. Däremot att dom skall ha arbetat på samma arbetsplatser är väl vad Peterson kommenterat som relativt nytt fenomen men det är ju heller inget som du invänder emot.

Förutom detta:

Citat:
... Kvinnor tog sig även in i diverse industrier, jämsides män och arbetade i kartong- gummivaru- cigarett- och elektroniska fabriker samt med livsmedel.

Sedan var det inte Peterson jag besvarade, det jag skrev stod i relation till att kvinnor skulle ha funnits på arbetsmarknaden i 50 år.
Senast redigerad av FacultyofMind 2018-12-07 kl. 08:21.
Citera
2018-12-07, 08:24
Medlem
Kvinnor är bättre på att sminka sig, det är nog allt.
Citera
2018-12-07, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush12
Kvinnor är bättre på att sminka sig, det är nog allt.

Mja, snarare att de sminkar sig oftare än män. Vore det någon sorts tävling så är jag övertygad om att männen skulle ligga i topp även där.

Intressant fråga för övrigt. Eliten i det mesta är alltsomoftast män oavsett om det gäller något fysiskt eller intellektuellt.
Kan tänka mig att kvinnor är bättre i någon sorts gymnastik och liknande där en smidig kropp är en fördel. Tror också att de kan ha en fördel i omvårdande grejer med oftast högre empati.
Att syssla med social intriger och styra det sociala samspelet är också något jag är övertygad att kvinnor är bättre på. Bara att se hur många män som låter sig hunsas och spela med feministerna till den grad att de i princip hatar sig själva och all form av manlighet.

I övrigt torde det vara tunt med kvinnor i toppskiktet nästan vad det än gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in