2018-12-06, 17:31
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Hej. Jag är ny här men har följt detta hemska mord från början.
Jag vill rätta lite.
SD hade bokat resan och skulle resa på tisdagen men på grund av polisförhör sköt de upp resan till onsdagen.

Tack!
Så enligt vad SD visste och hade planerat så
var måndagkvällen sista chansen att prata ut
innan de skulle resa åt var sitt håll.
Citera
2018-12-06, 17:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag vill rätta lite.
SD hade bokat resan och skulle resa på tisdagen men på grund av polisförhör sköt de upp resan till onsdagen.

Hade SD bokat resan eller var det en present från svärföräldrarna?
Citera
2018-12-06, 18:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Nja, jag tänkte nog inget särskilt. Philomena frågade hur LW brukade göra, om hon var en sån som kunde försvinna ur chatten utan förvarning. Jag svarade bara att det var min erfarenhet att hon inte brukade göra det. Men det är klart, OM hon chattade med flera samtidigt och någon av chattsamtalen hade ett lugnare tempo (t ex att man förberedde eller planerade något ihop och var tvungen att kolla upp något innan man chattade vidare) så gick hon väl inte in i varje chatt och direktrefererade att hon behövde öppna dörren eller liknande. Om hon dessutom såg en av sina chatpartners (SD?) i fönstret kanske hon släppte tråden/chatten en stund.

Tyckte att Philomenas (och ditt) resonemang var intressant.

Jag missade dock att citera hela Philomenas inlägg, så det kan kanske se ut som om det var min idé att föreslå skeende och vilka LW chattade med.

Tack för svar!
Det är svårt att veta vad som hänt, men jag tänker också på hur jag själv gör ibland om någon knackar oanmäld på dörren. Då kanske jag tänker att det är snabbt avklarat och att man kan återgå till chatten strax. Men denna tid på dygnet, då blir det en annan femma.
Citera
2018-12-06, 20:28
Bannlyst
Var verkligen den misstänkta MGM hemma hela kvällen från det han kom hem från jobb?
Går en MGM verkligen och berättar för andra om sitt intima umgänge för andra? En vuxen Karl på 44 år.
Vad brukar MGM göra på kvällarna?
Ser på tv?
Tittar på film?
Träffar vänner?
Tar en sen kvälls promenad?
Kan någon vän bekant veta sanningen?
Kan någon sett MGM ?

Den här misstänkte mördaren ljög i månader om mordet kanske gör SD så med? Sanningen kommer alltid fram.

https://www.expressen.se/kvallsposten/misstankte-mordaren-ljog-i-manader-om-sambons-dod/
Citera
2018-12-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Var verkligen den misstänkta MGM hemma hela kvällen från det han kom hem från jobb?
Går en MGM verkligen och berättar för andra om sitt intima umgänge för andra? En vuxen Karl på 44 år.
Vad brukar MGM göra på kvällarna?
Ser på tv?
Tittar på film?
Träffar vänner?
Tar en sen kvälls promenad?
Kan någon vän bekant veta sanningen?
Kan någon sett MGM ?

Den här misstänkte mördaren ljög i månader om mordet kanske gör SD så med? Sanningen kommer alltid fram.

https://www.expressen.se/kvallsposten/misstankte-mordaren-ljog-i-manader-om-sambons-dod/

Nu finns det en MGM och polisen gör förhoppningsvis allt för att binda honom till mordet på LW. Med den långa tid som förflutit får vi hoppas att de gör ett mycket grundligt jobb. Det är flera i tråden som vittnat om att deras magkänsla säger att snart snart snart ska någon säck knytas ihop. Vi får väl se hur det blir med den saken.

Att personer som begår mord, planerade eller inte, har förmåga att tiga är nog mer vanligt än vissa vill ta till sig. Flera i tråden menar att det är svårt att bära på en sådan makaber hemlighet (om man inte är en äcklig lismande psykopat i nya Hjärsta typ). Jag vet inte jag. Mordet på Albin i Frennarp teg den 17-årige mördaren om i nästan tre år. Det unga paret Sara och Martin höll tyst i två år när de hade dödat Saras pappa. Kanske har det med personlig mognad att göra? Att de tre gärningsmän jag räknade upp inte har förmåga att processa det dåd de har utfört på grund av sina unga ålder?
Citera
2018-12-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Nu finns det en MGM och polisen gör förhoppningsvis allt för att binda honom till mordet på LW. Med den långa tid som förflutit får vi hoppas att de gör ett mycket grundligt jobb. Det är flera i tråden som vittnat om att deras magkänsla säger att snart snart snart ska någon säck knytas ihop. Vi får väl se hur det blir med den saken.

Att personer som begår mord, planerade eller inte, har förmåga att tiga är nog mer vanligt än vissa vill ta till sig. Flera i tråden menar att det är svårt att bära på en sådan makaber hemlighet (om man inte är en äcklig lismande psykopat i nya Hjärsta typ). Jag vet inte jag. Mordet på Albin i Frennarp teg den 17-årige mördaren om i nästan tre år. Det unga paret Sara och Martin höll tyst i två år när de hade dödat Saras pappa. Kanske har det med personlig mognad att göra? Att de tre gärningsmän jag räknade upp inte har förmåga att processa det dåd de har utfört på grund av sina unga ålder?

Finns inget att förlora på att neka till att man är skyldig, det gör majoriteten oavsett hur överbevisade dom är om skuld, dömda i alla rättsinstanser och nekad prövning i HD.

Dom hävdar oskyldig dömd ända in i kaklet.
Citera
2018-12-06, 22:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag vill rätta lite. SD hade bokat resan och skulle resa på tisdagen men på grund av polisförhör sköt de upp resan till onsdagen.
Varifrån kommer den här idén om att SD & HD:s USA-resa hade planerats redan till tisdagen? Och på vilket sätt skulle resan kunna tänkas ha med LW:s försvinnande och död att göra?
Senast redigerad av Draifos 2018-12-06 kl. 23:04.
Citera
2018-12-06, 23:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns inget att förlora på att neka till att man är skyldig, det gör majoriteten oavsett hur överbevisade dom är om skuld, dömda i alla rättsinstanser och nekad prövning i HD.

Dom hävdar oskyldig dömd ända in i kaklet.
Bra tänkt 'Remark', en koppling mellan förnekande och skuld. Tydligen förnekar alltså SD att han skall ha haft något med LW:s död att göra, och detta förnekande skulle alltså kunna utgöra det hittills viktigaste (och enda?) indiciet mot honom. Eller har jag missat något?
Senast redigerad av Draifos 2018-12-06 kl. 23:20.
Citera
2018-12-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra tänkt 'Remark', en koppling mellan förnekande och skuld. Tydligen förnekar alltså SD att han skall ha haft något med LW:s död att göra, och detta förnekande skulle alltså kunna utgöra det hittills viktigaste (och enda?) indiciet mot honom. Eller har jag missat något?

Det var inte vad jag sa, det ÄR din egen tolkning av min (och troligen allmänhetens) generella erfarenhet. Bara att läsa rättsfall flera år tillbaka.

DU kopplade det till SD/LW helt felaktigt.
Citera
2018-12-06, 23:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det var inte vad jag sa, det ÄR din egen tolkning av min (och troligen allmänhetens) generella erfarenhet. Bara att läsa rättsfall flera år tillbaka.

DU kopplade det till SD/LW helt felaktigt.
Ok. Tror du att det börjar bli dags att byta ut åklagaren?
Citera
2018-12-06, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok. Tror du att det börjar bli dags att byta ut åklagaren?

Nej.
Citera
2018-12-06, 23:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej.
Det hon skulle kunna göra är ju att lämna över till Kalla fall-gruppen. Eller behöver det kanske ha gått längre tid innan man kan göra det?:
Kalla fall-gruppen kliver in när de som ursprungligen utrett mordet känner att man inte kommer längre. Gruppen, som i dag består av fyra poliser, har sedan 2016 utvecklat ett system som innebär att utredningen då måste omfatta vissa delar: det handlar om förhör, tjänsteanteckningar, teknisk bevisning, digitalt material och en redogörelse över eventuella hemliga tvångsmedel.

– Vi går igenom utredningen och ser om det finns någonting som inte är gjort. Vi letar efter fel och brister eller nya ingångar, säger Mats Pettersson och tillägger:

– Ibland kan det kan hända att utredarna fått tunnelseende, eller att ny information tillkommit. Ibland kan det handla om att höra personer som inte hörts, eller att följa upp spår. Det kan också vara så att ursprungsutredarna inte fått tillräckligt med tid eller resurser för att jobba sammanhängande med fallet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/Kve4A7/kalla-fall-gruppen-har-nastan-200-ouppklarade-mord-att-utreda
Senast redigerad av Draifos 2018-12-06 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in