2018-12-06, 09:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Mannen från Stockholm var väl någon som ville att Lena skulle följa med på en resa med honom, men som hon var tvungen att tacka nej till p.g.a. Norgeresan?

För övrigt hade ju Lena också tackat nej till att resa med Sh.Holmes för att hon skulle till Norge. Sh.Holmes skrev ju här i tråden i början att "Lena hade fortfarande varit vid liv om hon valt att följa med mig istället".

Så det var nog många som visste om Norgeresan.

Ok, hittade Sherlocks inlägg:

[...]
"Det jag grunnar på är en helt annan sak, jag skulle bort några dagar och frågade om hon skulle med. Det här var på Söndag kväll, jag åkte på måndagen och vi hade kontakt under kvällen.
Hon kunde inte följa med pga födelsedagar och hennes Norge resa, men hade hon följt med hade vi haft kul och hon hade säkert levt idag.
Det stör mig. Mycket.
"

https://www.flashback.org/p64493320#p64493320

Det är något som jag märkt i alla fall där någon har försvunnit/blivit mördad; det är att alla som blir kvar blir lämnade med alla dessa OM.

Tänk OM vi hade, om bara jag hade, om hon inte, om någon bara hade...

Denna Stockholmskille, undrar jag då vem det är?
Citera
2018-12-06, 09:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Det verkar som att jag inte riktigt minns det som varit i början av tråden. Får leta tillbaka och se om jag hittar det. Även Sthlms killen verkar ha gått mig förbi. Vet vi hans geo- nick?

JH bor i Stockholm också.

Att en Stockholmskille chattade med henne och hon tackade nej till en resa med honom var en uppgift som kom de senaste dagarna. Från en skribent, så det kanske får tas med en nypa salt tills det blir bekräftat från flera håll.
Citera
2018-12-06, 09:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
JH bor i Stockholm också.

Att en Stockholmskille chattade med henne och hon tackade nej till en resa med honom var en uppgift som kom de senaste dagarna. Från en skribent, så det kanske får tas med en nypa salt tills det blir bekräftat från flera håll.

Tack!
Får erkänna att jag läst slarvigt den senaste tiden, då det inte händer så mycket i fallet. Får läsa lite bakåt och se om jag hittar det inlägget. Minns du något mer, t ex vem som skrev inlägget?

Om JH också bodde i Sthlm känns det kanske som att det är denna person som Blessefuit menar då?
Citera
2018-12-06, 10:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Tack!
Får erkänna att jag läst slarvigt den senaste tiden, då det inte händer så mycket i fallet. Får läsa lite bakåt och se om jag hittar det inlägget. Minns du något mer, t ex vem som skrev inlägget?

Om JH också bodde i Sthlm känns det kanske som att det är denna person som Blessefuit menar då?

Tror det var någon innan Blessedfruit. Men jag kanske missuppfattade eftersom jag hade glömt att JH var en stockholmskille också. Fast då får jag inte ihop att hon tackade nej om det handlade om JH.

Hoppas någon annan har mer information.
Citera
2018-12-06, 10:54
Medlem
Blessedfruits avatar
Förklaring

Citat:
Nu var det till Philomena du vände dig, men jag har ett par frågor.

Med det du berättar att LW inte skulle försvinna ur chatten utan att säga något, vad tänker du om det?

Tänker du att det är "någon inifrån huset", någon som överrumplar henne? Någon som redan finns där eller som kommer in? Och att hon därför inte hinner avsluta chatten?

Kan hon ha haft ytterdörren olåst den tiden på kvällen?

Om man chattar med flera kanske man inte hinner avluta alla konversationer med att nu knackar det på dörren. Men kanske till den som man chattar med sist?

Någon hon vet ska komma?

Kan det varit någon som hon lovat låna något, att det skulle gå snabbt, eftersom det var sen kväll och hon visste vad det gällde?

Vet hon vem det är genom deras konversation och ser honom genom förnstret? Vill att han går därifrån, och skyndar sig till dörren för att säga till honom att gå?

Någon som hon inte vet ska komma?

Dörren är olåst och någon kommer in utan att förvarna? Det skulle kunna vara både någon hon känner (hörvittnet) eller någon okänd (då får man inte ihop hörvittnet och hur hon kom ner till planket).

Särskilt om det skulle banka oannonserat så sent, borde man reagera med minst förvåning; vem kan det vara så här sent? Har det hänt något? Då kanske man avvaktar något innan man öppnar, skriver några rader om att någon är på dörren...ska jag öppna? Vad ska jag göra?

Kanske ser hon direkt vem det är och öppnar för att hon inte känner sig rädd?

Ser hon direkt vem det är genom fönstret och vill att han slutar att banka/ropa eller på annat sätt stör, för hon vet vem det är?

Om hon inte vet vem det är, skulle hon verkligen öppna? Hon tittar ut genom fönstret och det står en främling där 23.10? Vad skulle få henne att öppna dörren?

Mannen från Sthlm, var det JH som hon skulle till Norge med? Var det den avbrutna chatten? EGT har sagt att hon chattade med Norgegänget 23.09, enl Etthuspalandet 22.49) Var det den sista hon chattade med?

Nja, jag tänkte nog inget särskilt. Philomena frågade hur LW brukade göra, om hon var en sån som kunde försvinna ur chatten utan förvarning. Jag svarade bara att det var min erfarenhet att hon inte brukade göra det. Men det är klart, OM hon chattade med flera samtidigt och någon av chattsamtalen hade ett lugnare tempo (t ex att man förberedde eller planerade något ihop och var tvungen att kolla upp något innan man chattade vidare) så gick hon väl inte in i varje chatt och direktrefererade att hon behövde öppna dörren eller liknande. Om hon dessutom såg en av sina chatpartners (SD?) i fönstret kanske hon släppte tråden/chatten en stund.

Tyckte att Philomenas (och ditt) resonemang var intressant.

Jag missade dock att citera hela Philomenas inlägg, så det kan kanske se ut som om det var min idé att föreslå skeende och vilka LW chattade med.
Senast redigerad av Blessedfruit 2018-12-06 kl. 11:01. Anledning: Komplettera
Citera
2018-12-06, 12:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Har också tänkt i dessa banor.

1. Att det vore intressant att få insikt i hur LWs digitala kontakter såg ut kvällen för mordet. Givetvis bör det inte komma oss till livs här i tråden pga utredningssekretess men jag tror att det kan vara en nyckel till hur polisen agerar och ser SD som MGM.

Det vore väl inte rimligt att anta att en extrovert person som LW hade flera chatter igång samtidigt. Hon kanske var stressad inför sonens födelsedag och den egna resan och därav inte hade tid att prata i telefon men däremot att delta i en chatt mer sporadiskt?

Någon skrev ju i tråden att han chattat med henne innan också samt ångrade att han inte lyckats övertala henne att åka till Sthlm. Man får anta att denne person inte ingick i någon ev gruppchatt inför Norge-resan.

För mig förefaller det inte osannolikt att LW chattade parallellt med en grupp som skulle diskutera logistik inför Norge, killen i Sthlm, de äldsta barnen och UW inför minimannens födelsedag och SD.

Någon av dessa kanske visste att hon även chattade med några av de andra. T ex så har jag funderat över varför UW och sonen kontaktade just SD direkt dagen därpå och hur SD direkt kunde veta vilka att kontakta som hon pratat med senast (minns jag detta rätt?)?

Det känns som att chattandet kvällen innan mordet innehåller en hel del som ringar in en MGM.

2. Ja, vilka scenarion är rimliga att anta som gör att LW bara försvinner från chatten med mannen från Sthlm? Vad var karakteristiskt för LWs agerande när hon chattade? Jag har vänner som alltid avslutar sina kommunikationer men andra som bara "dör ifrån" och återupptar som om inget hänt vid annat tillfälle. Hur var LW undrar man? Var det vanligt av henne att försvinna från en chatt utan att meddela detta och säga "hejdå" eller kort kommentera att "nu bankar det visst på dörren, ursäkta"?

GM som står utanför och envisas med att prata, börjar bete sig aggressivt och tar hennes telefon och kutar iväg?

GM som står där och lurar henne att ett barn är i fara vid planket?

Eller vad? Vem?

Citat:
Tack!

Nu hittade jag det inlägget som jag tolkade som att det fanna en kille i Stockholm som bjöd dit henne men hon tackade nej. Det står under punkt 1 i Philomenas inlägg.

Jag tolkar det som att Norge-gänget var en chattgrupp där JH ingår, och en annan chatt var med stockholmskillen.
Citera
2018-12-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Verkar vara planerad sedan en tid. Man styr inte om en grupp hur som helst.
Läser man dom andras loggar så jobbade bl.a JH på tisdagen.

Nej, därför tror jag beslutet kom sent. Gruppen försökte se om det gick, en del kunde jobba medan andra accepterade en ledig dag. Antar det var ett vädjan fr LW och deltagarna ställde upp.

Min tolkning. (Allt sköttes säkert via telefon/digitalt)
Citera
2018-12-06, 14:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Nä, dom skulle med resa på onsdagen ju.

Nej! De reste på tisdagen efter att SD
blivit förhörd!
Varför försöker du hela tiden förvirra om
avresedag och när de kan ha kommit hem igen?
Varför är det viktigt för dig?
Citera
2018-12-06, 14:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
blivit förhörd!
USA:s tull- och gränsbevakning, Customs and Border Protection, bekräftar nu att mannen landade på Los Angeles International Airport den 16 maj.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/flog-till-usa-polisen-tog-bilen-pa-arlanda/
De verkar i alla fall ha landat i USA på onsdagen den 16 maj, och min egen erfarenhet är att tidsskillnaden gör att man landar ungefär samma tid som man åker när man åker västerut. Var har du sett uppgifter om att de lämnade Sverige redan på tisdagen?
Citera
2018-12-06, 15:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nu hittade jag det inlägget som jag tolkade som att det fanna en kille i Stockholm som bjöd dit henne men hon tackade nej. Det står under punkt 1 i Philomenas inlägg.

Jag tolkar det som att Norge-gänget var en chattgrupp där JH ingår, och en annan chatt var med stockholmskillen.

Tack!
Måste ha missat det inlägget just, eller läst slarvigt.
Hur som helst så blir jag inte klok på vilken kille från hon menar.
Den enda person jag minns som ville att hon skulle följa med på en resa (?) var Sherlock. Men de hade kontakt dagen innan chatten, på söndagen 13/5 och han nämner inte här iaf att det var just till Stockholm han skulle. Men det kan ju vara han som hon menar:

"[...]Det jag grunnar på är en helt annan sak, jag skulle bort några dagar och frågade om hon skulle med. Det här var på Söndag kväll, jag åkte på måndagen och vi hade kontakt under kvällen.
Hon kunde inte följa med pga födelsedagar och hennes Norge resa, men hade hon följt med hade vi haft kul och hon hade säkert levt idag.
Det stör mig. Mycket.
"

https://www.flashback.org/p64493320#p64493320
Citera
2018-12-06, 15:41
Medlem
Citat:
blivit förhörd!

Ursäkta att fakta är viktigt för mig... du/ni får tro var ni vill. Lite undran dock varför du är säker på den uppgiften?!

Jag trodde med på medias rapportering pm att paret D åkte direkt till Arlanda, vilket inte var fallet.
Citera
2018-12-06, 17:29
Medlem
Citat:
blivit förhörd!

Hej. Jag är ny här men har följt detta hemska mord från början.
Jag vill rätta lite.
SD hade bokat resan och skulle resa på tisdagen men på grund av polisförhör sköt de upp resan till onsdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in