Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Nu var det till Philomena du vände dig, men jag har ett par frågor.
Med det du berättar att LW inte skulle försvinna ur chatten utan att säga något, vad tänker du om det?
Tänker du att det är "någon inifrån huset", någon som överrumplar henne? Någon som redan finns där eller som kommer in? Och att hon därför inte hinner avsluta chatten?
Kan hon ha haft ytterdörren olåst den tiden på kvällen?
Om man chattar med flera kanske man inte hinner avluta alla konversationer med att nu knackar det på dörren. Men kanske till den som man chattar med sist?
Någon hon vet ska komma?
Kan det varit någon som hon lovat låna något, att det skulle gå snabbt, eftersom det var sen kväll och hon visste vad det gällde?
Vet hon vem det är genom deras konversation och ser honom genom förnstret? Vill att han går därifrån, och skyndar sig till dörren för att säga till honom att gå?
Någon som hon inte vet ska komma?
Dörren är olåst och någon kommer in utan att förvarna? Det skulle kunna vara både någon hon känner (hörvittnet) eller någon okänd (då får man inte ihop hörvittnet och hur hon kom ner till planket).
Särskilt om det skulle banka oannonserat så sent, borde man reagera med minst förvåning; vem kan det vara så här sent? Har det hänt något? Då kanske man avvaktar något innan man öppnar, skriver några rader om att någon är på dörren...ska jag öppna? Vad ska jag göra?
Kanske ser hon direkt vem det är och öppnar för att hon inte känner sig rädd?
Ser hon direkt vem det är genom fönstret och vill att han slutar att banka/ropa eller på annat sätt stör, för hon vet vem det är?
Om hon inte vet vem det är, skulle hon verkligen öppna? Hon tittar ut genom fönstret och det står en främling där 23.10? Vad skulle få henne att öppna dörren?
Mannen från Sthlm, var det JH som hon skulle till Norge med? Var det den avbrutna chatten? EGT har sagt att hon chattade med Norgegänget 23.09, enl Etthuspalandet 22.49) Var det den sista hon chattade med?
Nja, jag tänkte nog inget särskilt. Philomena frågade hur LW brukade göra, om hon var en sån som kunde försvinna ur chatten utan förvarning. Jag svarade bara att det var min erfarenhet att hon inte brukade göra det. Men det är klart, OM hon chattade med flera samtidigt och någon av chattsamtalen hade ett lugnare tempo (t ex att man förberedde eller planerade något ihop och var tvungen att kolla upp något innan man chattade vidare) så gick hon väl inte in i varje chatt och direktrefererade att hon behövde öppna dörren eller liknande. Om hon dessutom såg en av sina chatpartners (SD?) i fönstret kanske hon släppte tråden/chatten en stund.
Tyckte att Philomenas (och ditt) resonemang var intressant.
Jag missade dock att citera hela Philomenas inlägg, så det kan kanske se ut som om det var min idé att föreslå skeende och vilka LW chattade med.