Citat:
Ursprungligen postat av
medianox
SvD-artikeln är ett misslyckat försök att fria Özz Nujen från alla brottsmisstankar, det har tidningens ansvariga utgivare redan insett genom att ändra rubriken i digitalupplagan. Det jag finner mest uppseendeväckande är dock inte beställningsartikeln i sig, utan kommentarerna i direkt anslutning till den av Lennart Weiss. Att en direktör i stort byggföretag som Veidekke går ut i sociala medier och försvarar Özz Nujen och hans släktingars svartbyggen, är redan det synnerligen anmärkningsvärt. Men att han dessutom säger, att det inte är ett så stort "moraliskt" lagbrott att anlita svart arbetskraft, borde faktiskt skapa större rubriker än Özz Nujens och hans släktingars eskapader. Här har vi alltså en av byggbranschens egna företrädare föreslagen kommande socialdemokratisk bostadsminister, som indirekt uppmuntrar till lagbrott! Jag tar mig bara för pannan och är glad att jag emigrerat. Det går utför för Sverige.
Tillägg: Veidekke Sverige AB är ett bolag som är uppbyggt av ca 200 dotter- och sidobolag som täcker det mesta inom byggsektorn. Bolaget har på senare år varit anmärkningsvärt framgångsrikt på att upphandla just offentliga uppdrag. Om bolaget lever som man lär finns här alltså stort utrymme för just svart arbetskraft.
Lennart Weiss Veidekke verkar ju därmed också acceptera det faktum att fastigheterna som renoverats med svart arbetskraft av bla Akilov därefter nyttjas till ett annat syfte än vad de är tillåtna till, hotellverksamhet. Det tål att upprepas att det är närmast häpnadsväckande att Lars Weiss har åsikten att nedmontering av lag och ordning inom byggsektor och därefter hotellsektorn är ok och uppenbarligen skall tåla att utsättas för denna typ av olaglig konkurrens utan repressalier från Stat och Kommun, Ekobrott mfl.
Menar Lars Weiss Veidekke att det nu är fritt fram för alla att missförstå innebörden av en räkning, faktura, arbetstillstånd, arbetsgivaravgifter, redovisning, byggherreansvar, bygglov, ändring av byggnad från näringsfastighet till bostad etc ?
Akilov är toppen på Nujens isberg kring byggnationerna på Tingstäde. Fastigheten har ju renoverats för miljoner! Börja gräva och du skall finna.