Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Jag utgick från vad du skrev:
Jag trodde att det gick att utgå ifrån vad du förstått, att elevkonferensen var inriktad på mer skolgång. Men nu har du plötsligt förstått att det i stället var läkaren som var inriktad på mer skolgång. Sjukvården måste ha släppt allt sitt vårdansvar för barnen. Det verkar som att man har släppt över patientansvaret helt till skolan. Hur kunde det bli så galet?
Jag har ingen aning om vad som stått i läkarintygen till skolan, vilka sjukvårdskontakter familjemedlemmarna haft eller var de sökt.
Men vi har idag väldigt välformulerade rättigheter för patienter att själva bestämma över sin vård, var den sker i Sverige eller hur ofta. Utan att behöva förklara sig eller motivera varför.
Att någon vill söka annan sjukvård för sitt barn resulterar inte i orosanmälan från sjukvården. Så långt sträcker sig inte vårdansvar - det övertrumfas av patienten frihet att själv välja.
Om barnen hade haft en livshotande, behandlingskrävande sjukdom ex leukemi, hjärntumör, svår diabetes hade kanske sjukvården velat har mer uppföljning och önskat överföra journalhandlingar till övertagande behandlare. Annars kan ju barnet dö.
Men ”en form av kronisk trötthetsåkomma” som rektorn kallade det, föranleder nog inte krav på denna kontroll och uppföljning om föräldrana vill söka annan vård ex utomlands.