2018-12-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror att hon skarvade på sanningen åt alla håll. Känner igen typen, man brukar träffa på dom som hårfrisörskor och i andra yrken där dom får utlopp för sitt behov av skvaller. KrösaMaja.
Nu kom ännu ett fördomsfullt uttalande från härskarteknikens mästare. Vem är du att tolka människor? Det har aldrig kommit till din vetskap att människor har olika begåvningar? Somliga är fyrkantiga siffermänniskor och är väldigt duktiga på att läsa av tabeller ”hårda värden” och agera som robotar. Sen finns det människor som har en fin känsligheten för hur andra människor mår och känner. Att raljera över dem som har andra begåvningar än du själv tycker jag tyder på stor begränsning.
Citera
2018-12-04, 18:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag tror att hon skarvade på sanningen åt alla håll. Känner igen typen, man brukar träffa på dom som hårfrisörskor och i andra yrken där dom får utlopp för sitt behov av skvaller. KrösaMaja.

Kom genast att tänka på taxichaufförer. Visst säkerligen la hon till och drog ifrån men hon tyckte nog att det var hennes sanning. En svart mössa kan säga mycket......
Citera
2018-12-04, 18:41
Medlem
afKnollentotts avatar
I Juni -17 , två månader innan den flitiga pianoeleven M*a, blev entledigad från sina, ändå meningslösa övningar kunde man på nätet läsa det här...

Nåt jag sparat och förundrats över...

"Skolan är till för att fånga upp barn som faller illa"
Det här är den vanligaste kritiken som jag har fått när jag pratat om hemskolning. Det finns en förutfattad mening att barn som inte går i skolan och som blir misshandlade hemma inte skulle fångas upp om de inte gick i skolan. Det förutsätter givetvis att föräldern som inte skickar dem till skolan är en dysfunktionell person som inte orkar ta hand om dem och därför utövar sin aggressivitet mot dem.

Artikeln fortsätter som följer:

http://www.denandraresan.com/2017/06/hur-besvarar-man-vanlig-svensk-kritik.html
Citera
2018-12-04, 18:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Varför är grannar, vänner, skolpersonal, kollegor etc så tysta snart 1 år senare? Något torde ha läckt ut. Det enda jag kan tänka mig är någon slags rädsla för Os släkt och represalier.

Tänk om man kunde förstå orsaken till allt och få ett avslut. Vi är många som har svårt att släppa fallet och vill ha svar.

Kollegorna har enl. ett PM börjat prata men en fågel kvittrade att det inte var sant. Jag förstod aldrig om det var det som stod i PM:et som inte var sant eller att uppgifterna kommer från kollegorna inte är sant
Citera
2018-12-04, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Varför är grannar, vänner, skolpersonal, kollegor etc så tysta snart 1 år senare? Något torde ha läckt ut. Det enda jag kan tänka mig är någon slags rädsla för Os släkt och represalier.

Tänk om man kunde förstå orsaken till allt och få ett avslut. Vi är många som har svårt att släppa fallet och vill ha svar.
De flesta vet inte varför. De som fått svar kommer inte läcka. De försöker gå vidare. Vi andra behöver inte gå vidare, vi är inte drabbade.
Citera
2018-12-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kollegorna har enl. ett PM börjat prata men en fågel kvittrade att det inte var sant. Jag förstod aldrig om det var det som stod i PM:et som inte var sant eller att uppgifterna kommer från kollegorna inte är sant
Jag hade också mkt svårt att förstå den fågelns kvitter.
Citera
2018-12-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Klipp dig kort - skaffa hörselskydd - bli inåtvänd. Men vänta nu.... det är du ju redan...
Ett annat alternativ är att försöka förstå hur de oskyldigt mördade tonårsflickorna i Bjärred hade det - just NU, vid den här tiden, för ett år sen. Såg dom fram emot julhelgen och det nya året ? Hade de ångest av något slag tro ? Visste verkligen ingen ? Ville verkligen ingen?

Matrialisera... är väl ordet jag tänker på....

Jag har en aning om hur flickorna hade det, jag kan även föreställa mig hur O och H mådde. Men eftersom det här inte är en empatimätartävling så tänker jag inte vältra mig i deras elände för att samla godhetspoäng. Det vore att använda tragedin för att fylla någon sorts eget behov av uppskattning, jag känner inte det behovet.
Citera
2018-12-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Nu kom ännu ett fördomsfullt uttalande från härskarteknikens mästare. Vem är du att tolka människor? Det har aldrig kommit till din vetskap att människor har olika begåvningar? Somliga är fyrkantiga siffermänniskor och är väldigt duktiga på att läsa av tabeller ”hårda värden” och agera som robotar. Sen finns det människor som har en fin känsligheten för hur andra människor mår och känner. Att raljera över dem som har andra begåvningar än du själv tycker jag tyder på stor begränsning.
Jag tror att somliga har ett så stort behov av någon som lyssnar att deras historier växer för varje minut dom har publik. Så fort publiken tittar åt ett annat håll så tillkommer det något nytt i berättelsen för att locka tillbaka blickarna och få känna sig viktig och betydelsefull en liten stund till.
Citera
2018-12-04, 19:21
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Jag har en aning om hur flickorna hade det, jag kan även föreställa mig hur O och H mådde. Men eftersom det här inte är en empatimätartävling så tänker jag inte vältra mig i deras elände för att samla godhetspoäng. Det vore att använda tragedin för att fylla någon sorts eget behov av uppskattning, jag känner inte det behovet.

Du är såå ursäktad. Den här tråden är väl inte avsedd för känslomässiga stormar när det gäller oskyldigt mördade barn. Det har du alldeles rätt i. Jag och kanske nån till får fortsätta att mentralisera......
Citera
2018-12-04, 19:22
Avslutad
Citat:

Jag har åxa en aning om hur flickorna hade det efter jul. Kanske satt dom och lekte med sina nya julklappar. Kanske iPhone och surfplattor. Mentaliserat (populärt ord i tråden senaste tiden) och klart
Men hur O och H mådde har jag svårt att förstå
Citera
2018-12-04, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Du är såå ursäktad. Den här tråden är väl inte avsedd för känslomässiga stormar när det gäller oskyldigt mördade barn. Det har du alldeles rätt i. Jag och kanske nån till får fortsätta att mentralisera......
Mentalisera betyder inte tycka synd om.
Citera
2018-12-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Jag har åxa en aning om hur flickorna hade det efter jul. Kanske satt dom och lekte med sina nya julklappar. Kanske iPhone och surfplattor. Mentaliserat (populärt ord i tråden senaste tiden) och klart
Men hur O och H mådde har jag svårt att förstå
O och H var förmodligen dom sjukaste i familjen, i varje fall psykiskt. Deras agerande strider mot varje instinkt i en förälders kropp. Jag antar att det var svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in