2018-12-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jodå. Journalisterna kommer att skriva om fallet. Dom inväntar att polisens utredning ska bli klar.
De kommer inte få ut FU.
Citera
2018-12-04, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De kommer inte få ut FU.
Helt korrekt. Men dom kan spana lite bland vänner. Inte så bärande i och för sig.
Citera
2018-12-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Allt det där är naturligtvis riktigt och sant men det gäller såklart även Missans uppgifter. Hur vet vi att hennes utsagor är sanna? Att fotografera in i ett familjeförintelsehus är inte ett belägg för att man träffade en familj när de var i livet.
Självklart är det så. Just den händelsen var ju bara en liten del av vad hon tillförde tråden och jag vill minnas att fler hade varit förbi huset och att hon närapå blev hetsad att komma med bildbevis. Men vad jag mest ifrågasatte i mitt inlägg var att somliga skribenter anses av ngn anledning vara betrodda, andra inte. Utan att någon av oss har vetskap. Kanske för att de har lättare för att uttrycka sig i skrift. Och jag upplevde ett fult drev mot Missan, som vilket jag tror på, faktisk var en av de få som kände familjen. Givetvis är det inte heller bekräftat men nånstans får man väl lita på sin magkänsla när de gäller att bedöma skribenters trovärdighet. Ta till sig det man tror på och låta annat vara. Tänka själv. Utan att gå på som en ångvält och köra över och skrämma bort dem man väljer att inte tro på. Jag t ex är inte alltid överens med dig men vem är jag att döma dig? Du får skriva det du tror. Jag läser och tar in och bildar mig min egen uppfattning. Som jag aldrig kommer att tvinga på någon annan. Men jag är öppnen för allas åsikter och läser och lär.
Citera
2018-12-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Precis. Bad h*n att beskriva golvet i familjens hall eller nåt. Tapeter i köket osv.
Svar: nada
Ändå fortsatte h*n envist att hävda att h*n var en riktigt god vän till H och hade träffat M massor av ggr.
Jag tror personligen att hon drog en vals som man brukar säga. I det här fallet blev det en vals i moll. Man kan även säga att hon drog dig vid näsan men det tänker jag inte göra.
Citera
2018-12-04, 17:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror personligen att hon drog en vals som man brukar säga. I det här fallet blev det en vals i moll. Man kan även säga att hon drog dig vid näsan men det tänker jag inte göra.

Att hon kände familjen tror jag vi alla tror på. Jag fattade det som det var Moa som hon träffade mest men hade även pratat med H och O
Men frågan är hur väl kände hon familjen egentligen. Hon var väldigt duktig på att beskriva utseende, klädstil samt även förändringar i utseenden t ex Oskar och jag vill minnas att hon reagerade på att O plötsligt hade en svart mössa på sig.

Det kändes flera gånger som hon övertolkade vad som sades eller inte sades. Tror säkerligen att hon har berättat det hon trodde var sanningen och det hon hade tolkat in på varje familjemedlem.
Citera
2018-12-04, 17:57
Medlem
afKnollentotts avatar
Familjen, avarten, frun och de oskyldiga barnen:

De för hemundervisning drivande föräldrarna - isolerade sig alltmera..

Några tecken på oegentligheter syntes inte. Det var ju respektabla människor....

Ingen vill yppa något...... "vill skydda barnen" .......

https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/
Citera
2018-12-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du är verkligen flitig på att läsa in dig. Du fick även mig att börja läsa lite inlägg gjorda strax efter händelsen.
Stämmer det du säger att flera skrivit att det var hemsituationen som tyngde honom, vilket jag också tror är sant.

Det kan du skriva upp att jag är men ungefär vid sidan 250 gallrade jag bort 95%. Väldigt mycket upprepningar och sjukdomar. Nu använder jag sökmotorn men tack i alla fall.

Om man kokar ned den här soppan så återstår det en spik och det är den där videofilmen. Beviset. Jag tror inte på alla som skriver men är också säker på att han var mycket olycklig.
Citera
2018-12-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att hon kände familjen tror jag vi alla tror på. Jag fattade det som det var Moa som hon träffade mest men hade även pratat med H och O
Men frågan är hur väl kände hon familjen egentligen. Hon var väldigt duktig på att beskriva utseende, klädstil samt även förändringar i utseenden t ex Oskar och jag vill minnas att hon reagerade på att O plötsligt hade en svart mössa på sig.

Det kändes flera gånger som hon övertolkade vad som sades eller inte sades. Tror säkerligen att hon har berättat det hon trodde var sanningen och det hon hade tolkat in på varje familjemedlem.

Jag tror att hon skarvade på sanningen åt alla håll. Känner igen typen, man brukar träffa på dom som hårfrisörskor och i andra yrken där dom får utlopp för sitt behov av skvaller. KrösaMaja.
Citera
2018-12-04, 18:02
Medlem
Memmajemmas avatar
Varför är grannar, vänner, skolpersonal, kollegor etc så tysta snart 1 år senare? Något torde ha läckt ut. Det enda jag kan tänka mig är någon slags rädsla för Os släkt och represalier.

Tänk om man kunde förstå orsaken till allt och få ett avslut. Vi är många som har svårt att släppa fallet och vill ha svar.
Citera
2018-12-04, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Självklart är det så. Just den händelsen var ju bara en liten del av vad hon tillförde tråden och jag vill minnas att fler hade varit förbi huset och att hon närapå blev hetsad att komma med bildbevis. Men vad jag mest ifrågasatte i mitt inlägg var att somliga skribenter anses av ngn anledning vara betrodda, andra inte. Utan att någon av oss har vetskap. Kanske för att de har lättare för att uttrycka sig i skrift. Och jag upplevde ett fult drev mot Missan, som vilket jag tror på, faktisk var en av de få som kände familjen. Givetvis är det inte heller bekräftat men nånstans får man väl lita på sin magkänsla när de gäller att bedöma skribenters trovärdighet. Ta till sig det man tror på och låta annat vara. Tänka själv. Utan att gå på som en ångvält och köra över och skrämma bort dem man väljer att inte tro på. Jag t ex är inte alltid överens med dig men vem är jag att döma dig? Du får skriva det du tror. Jag läser och tar in och bildar mig min egen uppfattning. Som jag aldrig kommer att tvinga på någon annan. Men jag är öppnen för allas åsikter och läser och lär.

Att vissa skribenter åtnjuter större tilltro än andra handlar säkert om maggropskänsla, vilket är närbesläktat med mentalisering. En viktig egenskap när man ska förstå andra människor. Inte sällan byggs socialarelationella hierarkier på grundval av dessa egenskaper. Vissa högre upp i hierakin tenderar att, på goda grunder, bli mer betrodda än de lägre ner. Detta brukar provocera somliga, oftast de som tycker att de borde ha en bättre position i hierarkin.

Det är inte orimligt att tänka sig att föreliggande föräldrar hade en ganska dålig maggropskänsla och mentaliseringsförmåga och därmed befann sig långt ner på den socialrelationella stegen. Det gjorde dem inte till sämre människor, men till mer sårbara.
Citera
2018-12-04, 18:16
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror att hon skarvade på sanningen åt alla håll. Känner igen typen, man brukar träffa på dom som hårfrisörskor och i andra yrken där dom får utlopp för sitt behov av skvaller. KrösaMaja.

Klipp dig kort - skaffa hörselskydd - bli inåtvänd. Men vänta nu.... det är du ju redan...
Ett annat alternativ är att försöka förstå hur de oskyldigt mördade tonårsflickorna i Bjärred hade det - just NU, vid den här tiden, för ett år sen. Såg dom fram emot julhelgen och det nya året ? Hade de ångest av något slag tro ? Visste verkligen ingen ? Ville verkligen ingen?

Matrialisera... är väl ordet jag tänker på....
Citera
2018-12-04, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Klipp dig kort - skaffa hörselskydd - bli inåtvänd. Men vänta nu.... det är du ju redan...
Ett annat alternativ är att försöka förstå hur de oskyldigt mördade tonårsflickorna i Bjärred hade det - just NU, vid den här tiden, för ett år sen. Såg dom fram emot julhelgen och det nya året ? Hade de ångest av något slag tro ? Visste verkligen ingen ? Ville verkligen ingen?

Matrialisera... är väl ordet jag tänker på....

Har också funderat mycket på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in