Citat:
Ursprungligen postat av
MrZirkus
Självklart är det så. Just den händelsen var ju bara en liten del av vad hon tillförde tråden och jag vill minnas att fler hade varit förbi huset och att hon närapå blev hetsad att komma med bildbevis. Men vad jag mest ifrågasatte i mitt inlägg var att somliga skribenter anses av ngn anledning vara betrodda, andra inte. Utan att någon av oss har vetskap. Kanske för att de har lättare för att uttrycka sig i skrift. Och jag upplevde ett fult drev mot Missan, som vilket jag tror på, faktisk var en av de få som kände familjen. Givetvis är det inte heller bekräftat men nånstans får man väl lita på sin magkänsla när de gäller att bedöma skribenters trovärdighet. Ta till sig det man tror på och låta annat vara. Tänka själv. Utan att gå på som en ångvält och köra över och skrämma bort dem man väljer att inte tro på. Jag t ex är inte alltid överens med dig men vem är jag att döma dig? Du får skriva det du tror. Jag läser och tar in och bildar mig min egen uppfattning. Som jag aldrig kommer att tvinga på någon annan. Men jag är öppnen för allas åsikter och läser och lär.
Att vissa skribenter åtnjuter större tilltro än andra handlar säkert om maggropskänsla, vilket är närbesläktat med mentalisering. En viktig egenskap när man ska förstå andra människor. Inte sällan byggs socialarelationella hierarkier på grundval av dessa egenskaper. Vissa högre upp i hierakin tenderar att, på goda grunder, bli mer betrodda än de lägre ner. Detta brukar provocera somliga, oftast de som tycker att de borde ha en bättre position i hierarkin.
Det är inte orimligt att tänka sig att föreliggande föräldrar hade en ganska dålig maggropskänsla och mentaliseringsförmåga och därmed befann sig långt ner på den socialrelationella stegen. Det gjorde dem inte till sämre människor, men till mer sårbara.