2018-12-04, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror vi definierar våld olika. Jag har ju självklart svårt att tro att flickorna själva medvetet tog en dödsdrog. Där har nog föräldrarna ljugit, sagt att det är vitaminer eller vad som helst. Med eller utan spruta. Hur det gick till vet nog bara polis och analytiker/rättsläkare. Och jag tror heller inte att pappan är ensam i beslutet.

Med våld menar kroppsligt våld, att man slagit ihjäl någon, tvingat någon med våld att inta något som dödar en. Så tror inte jag det gick till. Jag tror att man gjorde detta så smärtfritt som möjligt för barnen.

Edit: Om det varit blodigt på platsen, eller något tillhygge använts, så borde det framkommit vid det här laget.[/b]
Ja, det känns som en rimlig slutsats. Nedblodade väggar, tak och golv hade troligen läckt ut (no pun intended). Jag tycker att det mest troliga är det som det framkom tidigt i tråden från rapporter från blåljuspersonal, barn och fru döda genom gift, far hängd. Har till dags dato inte framkommit något mer vederhäftigt i alla fall.
Citera
2018-12-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Intressant att det inte kommit fram fler uppgifter. Från en bekant har jag hört att det inte finns någon journalist på Sydsvenskan som arbetar med fallet. Detta för att det inte finns något i fallet som är av allmänintresse.

Jag skulle vilja höra någon på allvar som beskrev varför det inte är viktigt att få veta varför två flickor blev mördade. Jag är medveten om att detta är en familjetragedi och att det funnits många i tråden, paradoxalt nog, som förfasat sig över att det spekuleras i hur detta kunde ske. Jag vet också att gärningsmännen är döda. Anhöriga har det svårt. Men barnen blev ju hur man än vrider och vänder på det mördade. Av sina föräldrar. Det mest obegripliga av allt. Om nån vill svara, försök att inte vara spydig mot mig. Frågan är inte illa menad.

(Om det nu finns över 5000 barn som sitter hemma och inte klarar av att gå till skolan så kanske några av dessa är sjuka, deprimerade tex. Bland dom kanske det skulle finnas ett intresse att veta varför flickorna mördades. Ja, jag vet att me och depression inte är samma sjukdom.)

Jag tänker som du: "barnen blev ju hur man än vrider och vänder på det mördade av sina föräldrar." Det är klart att detta är fasansfullt jobbigt för de anhöriga och för många andra som är berörda. Men samtidigt så är det väl ganska angeläget att ta reda på hur detta kunde ske? Hade det kunnat förhindras? Hade någon kunnat reagera och agera? Vad hade krävts för att någon skulle ha kunnat hjälpa till för att detta hemska inte skulle hända? Vilka omständigheter var det som samspelade så katastrofalt olyckligt?

Var det psykisk sjukdom hos en eller två föräldrar - då behöver vi bli bättre på att upptäcka psykisk sjukdom? Var det sjukvården som försummade någonting i bemötande och behandling? Då behöver sjukvården se över detta. Var det någonting med barnens hemunderviisng, och hade man kunnat undvika att barnen blev "hemmasittare" (fast nu var de kanske svårt fysiskt sjuka) och hur ska man tänka kring det?

Det är väl klart att det finns ett stort intresse för vad som hänt och vad som definitivt ska göras annorlunda i fortsättningen?

Och jag tror inte att alla som skriver här i tråden är så väldigt elaka och bara på något sätt vill hänga ut andra.
Citera
2018-12-04, 16:27
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ja, det känns som en rimlig slutsats. Nedblodade väggar, tak och golv hade troligen läckt ut (no pun intended). Jag tycker att det mest troliga är det som det framkom tidigt i tråden från rapporter från blåljuspersonal, barn och fru döda genom gift, far hängd. Har till dags dato inte framkommit något mer vederhäftigt i alla fall.

Va ? Rapporter från blåljuspersonal ? Du skojar....
Citera
2018-12-04, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Ett mycket gott förslag, tack. Alla vi som hänger här har ju olika livserfarenheter och ingångar i problematiken som ledde fram till tragedin. Vi är många som har svårt att tro på den ”sammantagna bilden”, och har behov av att diskutera den bakomliggande orsaken. Det är vad jag förstår ingen här som gör mer än gissar även om några vill få oss att tro att de sitter på sanningen och gång på gång upprepar samma fraser. En postare påstod sig ha sett läkarintyg. Vem säger att den talade sanning mer än någon annan? Missan som var en av de få som träffat familjen förlöjligades å det grövsta. Sen finns det några som tycks använda tråden för att skuldbelägga sjukvården och skolan eller universitetet. Precis alla har sina ingångar beroende på egna erfarenheter/behov. Inget kan självklart helt sätta sig in i familjens situation utan att veta sanningen. Allt bygger på spekulationer. Tack ni som orkar fortsätta gräva för att vi som behöver slutligen kan få ett svar. Och tack Kryptogam för din alltid så trevliga samtalston. Önskar alla en fin dag!

Allt det där är naturligtvis riktigt och sant men det gäller såklart även Missans uppgifter. Hur vet vi att hennes utsagor är sanna? Att fotografera in i ett familjeförintelsehus är inte ett belägg för att man träffade en familj när de var i livet.
Citera
2018-12-04, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jodå. Journalisterna kommer att skriva om fallet. Dom inväntar att polisens utredning ska bli klar.

Jag tror också att artiklar, reportage och dokumentärer kommer när polisens utredning är klar. Historien har alldeles för stort nyhetsvärde för att låta bli. I skuggan av fallet är jag också ganska säker på att vi har ett scoop om en präktig vårdskandal att vänta oss. De två gifter sig väl för en artikelföljetong.
Citera
2018-12-04, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Va ? Rapporter från blåljuspersonal ? Du skojar....

Det var något som förekom i trådstarten. Sen är det fritt att välja om man har tilltro till dessa uppgifter eller om man hellre fingrar på sina lökar i sin trädgård.
Citera
2018-12-04, 16:55
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Jag tror också att artiklar, reportage och dokumentärer kommer när polisens utredning är klar. Historien har alldeles för stort nyhetsvärde för att låta bli. I skuggan av fallet är jag också ganska säker på att vi har ett scoop om en präktig vårdskandal att vänta oss. De två gifter sig väl för en artikelföljetong.

Polisens utredning är klar. Du måste läsa ALLA inlägg - du missar alltför många. Meggie har svaret: " #36358"
Citera
2018-12-04, 16:58
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var något som förekom i trådstarten. Sen är det fritt att välja om man har tilltro till dessa uppgifter eller om man hellre fingrar på sina lökar i sin trädgård.

Fingrar, lökar o trädgård kan jag associera till, var för sig och/eller tillsammans. Men... "rapporter".. du måste mena spekulationer....
Senast redigerad av afKnollentott 2018-12-04 kl. 17:00.
Citera
2018-12-04, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Polisens utredning är klar. Du måste läsa ALLA inlägg - du missar alltför många. Meggie har svaret: " #36358"
Nej, jag har inte missat något inlägg. Däremot ser jag att du missförstått några.
Citera
2018-12-04, 17:10
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Nej, jag har inte missat något inlägg. Däremot ser jag att du missförstått några.

Javisst jag kan ha missförstått nått inlägg.... Just nu, liksom tidigare, förundras jag av av den envetna, misshagliga kritiken till den bristfälliga, offantliga vården av dom dödsdömda, oskyldiga och sedermera mördade barnen i Bjärred. Var dom ens sjuka ?
Citera
2018-12-04, 17:11
Avslutad
Citat:
Allt det där är naturligtvis riktigt och sant men det gäller såklart även Missans uppgifter. Hur vet vi att hennes utsagor är sanna? Att fotografera in i ett familjeförintelsehus är inte ett belägg för att man träffade en familj när de var i livet.
Precis. Bad h*n att beskriva golvet i familjens hall eller nåt. Tapeter i köket osv.
Svar: nada
Ändå fortsatte h*n envist att hävda att h*n var en riktigt god vän till H och hade träffat M massor av ggr.
Citera
2018-12-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tänker som du: "barnen blev ju hur man än vrider och vänder på det mördade av sina föräldrar." Det är klart att detta är fasansfullt jobbigt för de anhöriga och för många andra som är berörda. Men samtidigt så är det väl ganska angeläget att ta reda på hur detta kunde ske? Hade det kunnat förhindras? Hade någon kunnat reagera och agera? Vad hade krävts för att någon skulle ha kunnat hjälpa till för att detta hemska inte skulle hända? Vilka omständigheter var det som samspelade så katastrofalt olyckligt?

Var det psykisk sjukdom hos en eller två föräldrar - då behöver vi bli bättre på att upptäcka psykisk sjukdom? Var det sjukvården som försummade någonting i bemötande och behandling? Då behöver sjukvården se över detta. Var det någonting med barnens hemunderviisng, och hade man kunnat undvika att barnen blev "hemmasittare" (fast nu var de kanske svårt fysiskt sjuka) och hur ska man tänka kring det?

Det är väl klart att det finns ett stort intresse för vad som hänt och vad som definitivt ska göras annorlunda i fortsättningen?

Och jag tror inte att alla som skriver här i tråden är så väldigt elaka och bara på något sätt vill hänga ut andra.
Jag tror polisen, och de anhöriga, har de flesta svaren nu. Det innebär inte att allmänheten får detaljerna. Finns det något som behöver komma till allmän kännedom så kommer det ske. Om inte, så får vi acceptera det. Smutsigt personligt byk kommer man aldrig lämna ut vilket jag tycker är rätt och riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in