Citat:
Ursprungligen postat av
Tey44
Intressant att det inte kommit fram fler uppgifter. Från en bekant har jag hört att det inte finns någon journalist på Sydsvenskan som arbetar med fallet. Detta för att det inte finns något i fallet som är av allmänintresse.
Jag skulle vilja höra någon på allvar som beskrev varför det inte är viktigt att få veta varför två flickor blev mördade. Jag är medveten om att detta är en familjetragedi och att det funnits många i tråden, paradoxalt nog, som förfasat sig över att det spekuleras i hur detta kunde ske. Jag vet också att gärningsmännen är döda. Anhöriga har det svårt. Men barnen blev ju hur man än vrider och vänder på det mördade. Av sina föräldrar. Det mest obegripliga av allt. Om nån vill svara, försök att inte vara spydig mot mig. Frågan är inte illa menad.
(Om det nu finns över 5000 barn som sitter hemma och inte klarar av att gå till skolan så kanske några av dessa är sjuka, deprimerade tex. Bland dom kanske det skulle finnas ett intresse att veta varför flickorna mördades. Ja, jag vet att me och depression inte är samma sjukdom.)
Jag tänker som du: "barnen blev ju hur man än vrider och vänder på det mördade av sina föräldrar." Det är klart att detta är fasansfullt jobbigt för de anhöriga och för många andra som är berörda. Men samtidigt så är det väl ganska angeläget att ta reda på hur detta kunde ske? Hade det kunnat förhindras? Hade någon kunnat reagera och agera? Vad hade krävts för att någon skulle ha kunnat hjälpa till för att detta hemska inte skulle hända? Vilka omständigheter var det som samspelade så katastrofalt olyckligt?
Var det psykisk sjukdom hos en eller två föräldrar - då behöver vi bli bättre på att upptäcka psykisk sjukdom? Var det sjukvården som försummade någonting i bemötande och behandling? Då behöver sjukvården se över detta. Var det någonting med barnens hemunderviisng, och hade man kunnat undvika att barnen blev "hemmasittare" (fast nu var de kanske svårt fysiskt sjuka) och hur ska man tänka kring det?
Det är väl klart att det finns ett stort intresse för vad som hänt och vad som definitivt ska göras annorlunda i fortsättningen?
Och jag tror inte att alla som skriver här i tråden är så väldigt elaka och bara på något sätt vill hänga ut andra.