Citat:
Ursprungligen postat av
mulpac
Hehe, jag tänkte just redigera mitt inlägg, och lägga till
Var väl hyfsat klockrent tycker jag.
Hur som helst, så är du helt ute och cyklar.
Jag vet INTE vad du syftar på riktigt.
Men ja, kulorna har förstås kraft framåt, hastighetskraft/rörelsekraft, eftersom det krävs kraft framåt för att påverka kraftmätaren, vilket kulorna gör när de når den.
Kulorna stoppas INTE bara för att man sätter något i vägen, tex kraftmätaren. Kulorna fortsätter trycka in kraftmätaren, även efter att de har pressat in kraftmätaren lite grann. Och det kräver kraft.
När kulorna når kraftmätaren, alltså får kontakt med kraftmätaren, då är de i ungefär samma situation som kloss A är när den trycker på kloss B. Kulorna trycker med en viss kraft på kraftmätaren, och kraftmätaren trycker med en mindre kraft tillbaka, och därför trycks fjädern i kraftmätaren in lite (eller dras ut om det är en dragfjäder).
Men kulorna kan INTE trycka in fjädern i kraftmätaren, lika snabbt som de själva färdas INNAN de når kraftmätaren. Så kulornas hastighet sänks därför, till samma hastighet som fjädern får när kulorna trycker in den. Och därmed förlorar kulorna hastighetskraft/rörelsekraft, vilket gör det svårare för kulorna att trycka in fjädern ytterligare. Och fjädern gör dessutom större/starkare motstånd mot kulorna ju mer den trycks in.
Den lilla kulan har visserligen en större hastighet än den stora kulan, och har därför större hastighetskraft/rörelsekraft än den stora kulan, vilket gör det svårare för kraftmätaren att få stopp på den lilla kulan.
Men den stora kulan har större massa än den lilla kulan, vilket gör det svårare för kraftmätaren att få stopp på den stora kulan. (det är ju svårare att stoppa en rullande sten i en backe, ju tyngre stenen är)
Så det jämnar ut sig, och kraften blir den samma för båda kulorna mot kraftmätaren. Enligt min hypotes iallafall.
Eller var det något annat där jag är "ute och cyklar"?
Du håller väl iallafall med om att man INTE kan accelerera tex en kundvagn, till högre hastighet än man kan springa själv? Alltså om man accelererar den genom att putta den framför sig medan man springer.