2018-12-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vi vet ganska mycket faktiskt, eller kanske inte vi. Man måste öva sig att se, ibland måste man skaka trädet för att se om det är en ekorre eller hackspett som prasslar. Såna grejer. Tänk själv och ägna inte så mycket tid på andra.

Vad baserar du din övertygelse om SC på? Att familjen flyttade till Bjärred, nära Arlöv? Att SC har koppling till icke-moms? Dra din teori igen, länka ihop med de händelser vi vet ägt rum. Jag är intresserad. Varför tror du att det är ekorrar och hackspettar i tråden, på vilket sätt prasslar det i dina öron?

Tror du att H infiltrerade Skatteverket i Malmö? Att O siktade in sig på moms därför? Tycker att du kan klämma ur dig dina åsikter för första gången i trådens historia, den där du faktiskt skriver vad DU tror. Är intresserad.

Att familjen höll sig för sig själva är en del i din spaning. Kom loss nu.
Senast redigerad av rappytt 2018-12-03 kl. 19:17.
Citera
2018-12-03, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vi vet ganska mycket faktiskt, eller kanske inte vi. Man måste öva sig att se, ibland måste man skaka trädet för att se om det är en ekorre eller hackspett som prasslar. Såna grejer. Tänk själv och ägna inte så mycket tid på andra.
ok, VAD vet vi/du. Undervisa mig gärna jag min förtappade själ som tyvärr är mindre vetande än dig
Citera
2018-12-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Alla hade undrat varför, så lika bra att delge massan föräldrarnas förklaring. Men polisen har aldrig sagt att den är sanningen. De har alltid varit noga med att påpeka, att det är föräldrarnas förklaring (och inte polisens).

Ovanstående inlägg handlar om föräldrarnas brev. Och detta gäller väl fortfarande: polisen redovisade vad som stod skrivet i brevet - men ingenting nämndes om brevets äkthet. Vi vet inte om det så småningom kommer mer uppgifter om detta, och om det i så fall visar sig att O skrivit brevet ensam och förfalskat H's namnteckning. Det får framtiden utvisa.
Citera
2018-12-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ovanstående inlägg handlar om föräldrarnas brev. Och detta gäller väl fortfarande: polisen redovisade vad som stod skrivet i brevet - men ingenting nämndes om brevets äkthet. Vi vet inte om det så småningom kommer mer uppgifter om detta, och om det i så fall visar sig att O skrivit brevet ensam och förfalskat H's namnteckning. Det får framtiden utvisa.

Just precis. Äktheten vet vi inget om. Polisen redovisade bara. Det var dumt att de gjorde det. Ett misstag. Lika dumt som att rektorn pratade om "ofattbar sjukdom" för att senare prata om att de blev förda bakom ljuset? Alla blev chockade och agerade hipp som happ.
Senast redigerad av rappytt 2018-12-03 kl. 19:19.
Citera
2018-12-03, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, självmord kopplat till arbetsmiljö är antagligen vanligare än självmord kopplat till familjesituation eller att barnen är sjuka. Det blev en familicide av det hela. Mobbing på arbetsplatser i form av utebliven befordran skvallrar mycket om. "Det som inte fick hända hände", tror jag syftar på arbetsplatsen, inte familjen, men inte säkert.

Barnen har kanske dragits ned i djupet av oro för föräldrarna. Först var mamman fysiskt sjuk, sedan blev O sjuk av jobbet. Han uteblev från konferensen där han skulle vara huvudperson, han tog livet av sig och familjen. Granska universitetet också, tycker jag!

Kanske är detta den första familiciden utlöst av dålig arbetsmiljö? En djup och svår depression där framtidsutsikter ter sig mycket svarta då Os karriär kanske var på väg mot sitt slut där och han såg inga andra möjliga vägar. Han kände kanske skam?

Jag vill gärna veta hur stora hans chanser var att få en professur? Tokhyllningarna efteråt andas att här ligger något begravt som behöver komma upp till ytan.

Barnen blev kanske psykiskt slut av att O inte mådde bra, det kan ha varit svårt där hemma. En pressad individ kan brisera över småsaker, hålla hela familjen på glasgolv som när som helst kan spricka. O gick ned i vikt sägs det, tappade håret. En familj i kris enligt skolan. Skolan säger att det aldrig var några problem med barnen, det tycker jag säger väldigt mycket. Barnen kom i kläm, utvecklade psykiskt lidande av den stämning som fanns i hemmet...? O försökte lösa deras skolgång genom att ta in lärare. Kanske var det av välmening om barnen, kanske för att förlänga sin tjänst.

Hur man än vrider på det, tror jag att raderingen av Os linkedin signalerar att familiciden nog bottnar i hans karriär. Den var viktig för honom och något gjorde att han kört in i en vägg de senaste åren. Kanske ansträngde han sig för mycket för att bli momsstjärna. Läste att någon raljerade över hans artiklar, ett rykte i tråden om att han inte nådde den höjd som krävs för publiceringar.

Att sedan skylla på "barnens sjukdomssituation" är skevt. Det är som att O inte alls förstod hur han påverkade familjen. Kanske hade han svårt att få gehör överallt. Vården kunde inte sätta någon tydlig diagnos på barnen, det blev slasken "ME"? Skolan tvekade kring hemundervisning. Universitetet tvekade kring professur. O kände att de sista dagarna närmade sig. Han skulle bli ifrågasätt överallt. Av skolan, av vården, av soc, av universitetet, av kollegor, av familjen, av hustrun, släkten. Det var slut... allt hade blivit för invecklat och komplicerat.

Inte säkert att O ändå tänkt mörda familjen, det kanske var så att något av barnen tog livet av sig på grund av isoleringen... Något av barnen kan ha blivit psykotiskt av hemmasittandet.

Det kan vara så att något av barnen eller båda, hade dött för egen hand när familjen ville bevittna testamentet hos Hanssons... Men, polisen har ändå pratat om att gärningsmannen också dött. De har inte sagt något om självmord, så den förmildrande varianten finns nog inte med ändå.

Jag tror att det ligger mycket i det du skriver här. "Den sista tiden förtjänade inte du" - ungefär så uttryckte sig en kollega, och det ligger väl närmast till hands att en kollega uttalar sig om det som är jobbrelaterat? Antagligen mådde O väldigt dåligt psykiskt under en längre tid, och kanske blev han psykotisk på slutet. Det måste ha varit förfärligt jobbigt i Bjärredsvillan den sista tiden som familjen levde tillsammans.
Citera
2018-12-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Något har hänt som fått O att störta samman tror jag. Det kan vara en utebliven befordran eller kanske har O försökt nå toppen, men inte haft förmågan att nå så högt som han eller omgivningen ville eller trodde, sista steget i karriären var ju professuren. Skribenten pratar om "underbarn". Först var O "underbarn" inom musiken, sedan inom momsvärlden. Dock nådde han ej toppen. Varför pratar man i de här termerna om O? Prestationer... sammanbrott...

En person mördade sin familj. Tror inte det var Hanna. Tror inte att hon kunnat föreställa sig vilken utveckling detta med Os karriär kunde få. Inte säkert att mördandet var planerat. De kunde ha gått till grannen för att få testamentet undertecknat, men inte kunde en av parterna inbilla sig att detta var en del i en lång kedja av planering. Jag tror att O kanske insåg att han inte skulle orka med konferensen och detta utlöste en kris så allvarlig hos honom att han begick ett grovt våldsbrott. Eller om det var så att han planerade långt i förväg, har ändå svårt att tro det.

När raderade O sin linkedin? Det kan ge svar på när han kände att allt var över, han gav upp. Inte ens då tror jag att han kanske planerade att mörda... det kan ha skett i hastigt vredesmod för att familjen insåg att nu, nu var O helt galen. De hade fruktat att han skulle bryta ihop helt, det hade även arbetskamrater och chef gjort...?

Kanske hamnade en av döttrarna i konflikt med O, varpå han obetänksamt använder våld, så att barnet avlider. Familjen hamnar i total chock, slagsmål utbryter. Det talades om blåmärken på de döda av ett hyfsat trovärdigt nick som har kontakt med en reporter. Nu kan blånader uppträda på döda, men polisen talade också om grovt våldsbrott.

Nä, nu blir det sista för ett tag:
Tror att O med våld dödade sin familj efter lång tids psykisk nedåtgång, kanske under flera år. Det var inget han planerade, det bara blev så. Han var antagligen djupt deprimerad, helt slut, kanske psykotisk, hade inte sovit, kände sig misslyckad, orkade inte med framtiden. Såg ingen livskvalitet... och de uppgivna barnen, de var i dåligt skick för att pappan inte mått bra de senaste åren... skolan såg, men insåg inte allvaret. Arbetsgivaren såg, men insåg inte heller de. Hanna måste ha varit oerhört ensam i detta. Om O inte tagit bort sin linkedin hade jag haft en annan teori, om Hanna, men det är Os aktiviteter före morden som talar om vad som hände, vem som är skyldig.

Din teori är intressant. Min tro har länge legat nära Avd.9 novell och nu håller jag på att fundera vilken jag ska tro på. Det slår mig att de kanske rentav är kompatibla! Trassel på Os jobb ger trassel hemma och eländet förstärker sig själv.

Är spåren förenliga? Synpunkter?
Citera
2018-12-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderator
Din teori är intressant. Min tro har länge legat nära Avd.9 novell och nu håller jag på att fundera vilken jag ska tro på. Det slår mig att de kanske rentav är kompatibla! Trassel på Os jobb ger trassel hemma och eländet förstärker sig själv.

Är spåren förenliga? Synpunkter?

Absolut. Ju fler områden i tillvaron som krånglar i en individs liv, desto större är väl risken att allt blir nattsvart och att man till slut får lust att ge upp?
Citera
2018-12-03, 20:08
Medlem
Gick precis förbi villan. Helt upptänt, två bilar på carporten, en garderobsdörr i ett av sovrummen på ovanvåningen stod vidöppen full med skjortor. Antingen flyttar någon in eller så tömmer man...kändes obehagligt.
Citera
2018-12-03, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MB1974
Gick precis förbi villan. Helt upptänt, två bilar på carporten, en garderobsdörr i ett av sovrummen på ovanvåningen stod vidöppen full med skjortor. Antingen flyttar någon in eller så tömmer man...kändes obehagligt.
Antar att du bor nära. Hur går snacket på "stan"?
Citera
2018-12-03, 20:20
Medlem
Knäpptyst! Men glöm SC spåret, finns inget sådant här. Folk är bara väldigt respektfulla och väldigt o-skvallriga. Trodde nog något skulle komma ut, men icke. De som kände familjen håller tätt.
Citera
2018-12-03, 20:49
Medlem
Undrade i början av tråden hur många barn som kan ha det som Agnes och Moa. Hemmasittare. Nu vet vi, Kalla Fakta sänder precis om hemmasittarna. De är 5 500. Klok direktör för Skolverket som säger att varje fall är unikt, men dåligt att de inte tar täten och följer upp? Autismspåret känns fel att lägga på varje barn, liksom att det är fel att dra till med slaskdiagnoser på hemmasittare. Skolan har förändrats med andra krav än förr på att klara analys och självständigt arbete, som högskolestudenter ska lära sig fixa.

Skolan behöver backa tillbaka till katederundervisning, skolan anpassade sig till digitaliseringens krav på självständigt tänkande. Det gör att många barn, även Moa och Agnes, tappade möjligheten till basinlärning. Jag tror att det var mycket som samverkade till att de blev hemmasittare, de blev offer för vuxnas vilja att ordna saker snabbt, i stället för att lyssna på dem. Då blev lösningen inte hållbar...

Fakta är att han som ville bli professor hade två hemmasittande barn som riskerade att tappa hela sin framtid. Klart att skolan också kan hängas här. De lät tiden gå... hemmaundervisning är en galen väg att gå. Barn behöver träffa andra barn! Särskilt om föräldrarna har några skruvar lösa och egna problem/handikapp.
Citera
2018-12-03, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MB1974
Den såldes ju. Villan. Det är nog de nya ägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in