• 1
  • 2
2018-12-03, 10:05
Medlem
Jag behandlades nyligen med höga doser kortison för en inflammation. Först fick jag kortisondropp (1 mg/dag) i fem dagar och sattes därefter på tabletter (Prednisolon) enligt följande schema: 100 mg/dag i en vecka, därför 80 mg/dag i en vecka, 60, 40, 20 och 10 mg, alla doserna i en vecka var. Efter 10 mg/dag i en vecka skulle jag sluta.

Under denna relativt korta behandlingstid gick jag upp 10 kg. Jag har i och för sig ätit mer pga ökad aptit. Jag känner mig också uppblåst och har gått upp en klädstorlek.

Trots att jag nu är kortisonfri sedan tre veckor har jag inte märkt någon förbättring, snarare tvärtom...! Jag har gått upp ytterligare ett par kg och har dessutom biverkningar som jag tror har med utsättningen att göra, som abnorm trötthet och muskelvärk.

Har någon annan haft liknande biverkningar av kortison, och hur lång tid det i så fall innan de försvann helt? Om ni gick upp i vikt, gick ni då ned igen relativt enkelt eller fick ni gå på någon särskild diet?
Citera
2018-12-03, 10:29
Medlem
Min mamma åt mycket kortison och gick upp rejält, sedan trappades dosen ned och efterhand minskade hon i vikt.
Citera
2018-12-03, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten1227
Jag behandlades nyligen med höga doser kortison för en inflammation. Först fick jag kortisondropp (1 mg/dag) i fem dagar och sattes därefter på tabletter (Prednisolon) enligt följande schema: 100 mg/dag i en vecka, därför 80 mg/dag i en vecka, 60, 40, 20 och 10 mg, alla doserna i en vecka var. Efter 10 mg/dag i en vecka skulle jag sluta.

Under denna relativt korta behandlingstid gick jag upp 10 kg. Jag har i och för sig ätit mer pga ökad aptit. Jag känner mig också uppblåst och har gått upp en klädstorlek.

Trots att jag nu är kortisonfri sedan tre veckor har jag inte märkt någon förbättring, snarare tvärtom...! Jag har gått upp ytterligare ett par kg och har dessutom biverkningar som jag tror har med utsättningen att göra, som abnorm trötthet och muskelvärk.

Har någon annan haft liknande biverkningar av kortison, och hur lång tid det i så fall innan de försvann helt? Om ni gick upp i vikt, gick ni då ned igen relativt enkelt eller fick ni gå på någon särskild diet?
Samma reaktion hos mig. Jag fick kortison mot reumatism, men jag blev informerad om att jag skulle gå upp i vikt. Svårt att gå ned efteråt!
Citera
2018-12-03, 11:16
Medlem
Oj då, det låter inte bra...! Jag hade hoppats att vikten skulle ge med sig så småningom. Kan viktökningen m a o bli bestående även om man som i mitt fall bara ätit kortison i en dryg månad (dock i ganska höga doser inledningsvis)? Jag har förstått att kortisonpreparat rubbar salt och elektrolys-balansen samt ökar fettinlagringen och får kroppen att lagra vätska, men jag har ändå räknat med/hoppats att biverkningarna skulle ge med sig efter hand...
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Samma reaktion hos mig. Jag fick kortison mot reumatism, men jag blev informerad om att jag skulle gå upp i vikt. Svårt att gå ned efteråt!
Citera
2018-12-03, 11:33
Medlem
Tjock o svullen, vätskeansamlingar och i värsta fall diabetes. Finns ingen bipacksedel hittas idag mycket information på google.
Citera
2018-12-03, 12:03
Medlem
Det du beskriver är vanliga biverkningar av kortison, kroppen försöker hålla ett högt blodsocker genom bl a ökad aptit och nedbrytning av muskler samt att kroppen ansamlar vätska. När du trappat ut helt kommer vätskan att förvinna, men det motsvarar troligen bara något enstaka kilo. Trixet är att inte äta mer än normalt utan snarare mindre så slipper du gå upp i vikt så mycket.
Citera
2018-12-03, 14:09
Medlem
Citat:
Oj då, det låter inte bra...! Jag hade hoppats att vikten skulle ge med sig så småningom. Kan viktökningen m a o bli bestående även om man som i mitt fall bara ätit kortison i en dryg månad (dock i ganska höga doser inledningsvis)? Jag har förstått att kortisonpreparat rubbar salt och elektrolys-balansen samt ökar fettinlagringen och får kroppen att lagra vätska, men jag har ändå räknat med/hoppats att biverkningarna skulle ge med sig efter hand...
Viktökningen beror på ansamling av vätska. I mitt fall i benen. Fick vätskedrivande medicin för att minska ner, har sakta gått ned efter tid när jag slutade med kortisonet.
Citera
2018-12-03, 16:18
Medlem
Skönt att höra, jag har precis börjat ta ett hälsokost-preparat med maskros som ska vara vätskedrivande...tänkte att det kanske kunde hjälpa nu när jag kunnat sluta med kortisonet. Merparten av viktökningen verkar dock komma från fettinlagring och får förhoppningvis försvinna efter hand...hur har er aptit påverkats av kortison? När jag åt som mest (80-100 mg/dag) var jag vrålhungrig och det jag längtade efter var bara snabba kolhydrater. Nu har det lugnat ned sig, men jag tycker fortfarande att jag har mer sug än tidigare. Kan LCHF eller t o m ketogen kost (där man även drar ned på proteinet och upp till 70% av energiintaget kommer från fett) vara något? För mig gäller det att få bukt med sötsuget vilket får mig att överäta.
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Viktökningen beror på ansamling av vätska. I mitt fall i benen. Fick vätskedrivande medicin för att minska ner, har sakta gått ned efter tid när jag slutade med kortisonet.
Citera
2018-12-03, 16:23
Medlem
Citat:
Skönt att höra, jag har precis börjat ta ett hälsokost-preparat med maskros som ska vara vätskedrivande...tänkte att det kanske kunde hjälpa nu när jag kunnat sluta med kortisonet. Merparten av viktökningen verkar dock komma från fettinlagring och får förhoppningvis försvinna efter hand...hur har er aptit påverkats av kortison? När jag åt som mest (80-100 mg/dag) var jag vrålhungrig och det jag längtade efter var bara snabba kolhydrater. Nu har det lugnat ned sig, men jag tycker fortfarande att jag har mer sug än tidigare. Kan LCHF eller t o m ketogen kost (där man även drar ned på proteinet och upp till 70% av energiintaget kommer från fett) vara något? För mig gäller det att få bukt med sötsuget vilket får mig att överäta.

Undrar också om någon annan upplevt ökat håravfall i samband med kortison-behandling? Den senaste tiden har jag tappat abnormt mycket hår. Det ligger hår på huvudkudden varje morgon, varje gång jag tvättat håret är avloppet fullt av hår och det fullkomligt rasar från huvudet varje gång jag drar en kam genom håret. Jag har mycket hår så löper ingen risk att bli skallig eller ens få kala fläckar, men lite oroväckande är det och började när jag åt kortison.
Citera
2018-12-03, 18:36
Medlem
Citat:
Undrar också om någon annan upplevt ökat håravfall i samband med kortison-behandling? Den senaste tiden har jag tappat abnormt mycket hår. Det ligger hår på huvudkudden varje morgon, varje gång jag tvättat håret är avloppet fullt av hår och det fullkomligt rasar från huvudet varje gång jag drar en kam genom håret. Jag har mycket hår så löper ingen risk att bli skallig eller ens få kala fläckar, men lite oroväckande är det och började när jag åt kortison.
Det ville jag tillägga, tappa hår ingår i paketet. Man åldras helt enkelt snabbt vid kortisonbehandling.
Citera
2018-12-03, 20:35
Medlem
ToastyPs avatar
Så här står det på FASS om biverkningar av prednisolon.

Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare): vätskeansamling, högt blodtryck, påverkan på binjurebarkens hormonutsöndring, hudförtunning, försämrad sårläkning, rubbning i saltbalansen såsom för hög natriumhalt eller för låg kaliumhalt, för hög sockerhalt i blod och urin, benskörhet, muskelförtvining. Prednisolonets förmåga att hämma kroppsvävnadernas reaktioner mot inflammationer och infektioner kan medföra att infektioner blossar upp på nytt och att lokala begränsade infektioner sprids. Tillväxthämning hos barn.

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): grön starr, grå starr, ökad benägenhet för blodpropp, vid höga doser aktivering av psykisk rubbning.

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare): godartad tryckökning i skallen, benröta, senbristning, depression, mani.

Ingen känd frekvens (kan inte beräknas från tillgängliga data): attackvis huvudvärk, hjärtklappning, svettningar, blekhet (feokromocytomrelaterad kris), ökad fettmängd runt ryggmärgen, synnedsättning (central serös korioretinopati), dimsyn, ökat antal vita blodkroppar (leukocytos), akut njurkris hos patienter som redan lider av sklerodermi (en autoimmun sjukdom). Tecken på akut njurkris inkluderar högt blodtryck och minskad urinproduktion.

Här kan du läsa om allting om Prednisolon: https://fass.se/LIF/product?nplId=19...3#side-effects
Citera
2019-03-27, 12:42
Medlem
Jofs avatar
Tar denna tråd av alla hundra om kortison och biverkningar. Vore nog bra om man kunde slå ihop många av dom!
Inne på en låång! behandling med kortison - Predisonol. Anledningen är attack av tinning arterit. TA.
Intressant om tråden kunde uppdateras.
Individuella reaktioner. Erfarenheter av kompletterande positiva kosttillskott. Etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in