2018-12-02, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Precis, i förhållande till ISS faller han ingenstans, han svävar i förhållande till ISS.
Du kan prova detta själv om du hoppar ifrån ett hopptorn i en simhall. Ta med en boll eller liknande, släpp den när du är i luften, bollen kommer att sväva i förhållande till dig.
Men kan inte bollen likaväl falla fritt relativt till mig? Jag faller ju och den faller med mig och då kan alltså astronauten både falla fritt men också sväva, kan han välja själv om han vill falla eller sväva?

Hur påverkar fallandet och svävandet hans 17000 km/h runt jorden och hans ännu högre hastighet genom solsystemet, och hans ännu högre hastighet genom Vintergatan, och hans ännu högre hastighet genom galaxen, och så vidare. Är allt det där också relativt?

Detta är rimligt enligt dig, då vet vi. Tack!
Citera
2018-12-02, 16:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Men kan inte bollen likaväl falla fritt relativt till mig? Jag faller ju och den faller med mig och då kan alltså astronauten både falla fritt men också sväva, kan han välja själv om han vill falla eller sväva?
Ja? Det är ju så det fungerar, båda (astronauten/ISS eller du/bollen) är i fritt fall, då svävar de i förhållande till varandra.

Citat:
Hur påverkar fallandet och svävandet hans 17000 km/h runt jorden och hans ännu högre hastighet genom solsystemet, och hans ännu högre hastighet genom Vintergatan, och hans ännu högre hastighet genom galaxen, och så vidare. Är allt det där också relativt?

Ja, de har samma hastighet i förhållande till varandra. Prova att ta en promenad i ett valfritt fordon, som är i konstant hastighet. Du kommer inte att känna av fordonets hastighet. Du känner bara om fordonet gör förändringar i hastighet/riktning, om inte förändringen är väldigt liten eller långsam.
Citera
2018-12-02, 16:19
Medlem
madtops avatar
Citat:

I stället för att tramsa skulle du kunna förklara varför du anser att det är orimligt att man har en hastighet relativt X och en annan hastighet relativt Y.

I vad ligger det orimliga att du gåendes i ett tåg har hastigheten 5km/h relativt tåget, 95km/h relativt marken och 195 km/h relativt det mötande tåget?
Citera
2018-12-02, 16:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ja, det är en möjlig tolkning. Tolkningen åt andra hållet är också möjlig.
Visst är det möjligt men knappast troligt. Risken för att utsättas för fenomenet är nog mer sannolikt i en försvinnande liten grupp än resten av jordens miljarder. I den stora gruppen hittar man högst sannolikt fria tänkare som genom egna observationer kommit fram till att jorden inte rimligen kan vara platt.
Citera
2018-12-02, 16:51
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
I klippet så utgår ju han ifrån att den sfäriska projektionen, han använder en sfärisk projektion på ett platt papper, det är det som är plattjordskartan. Plattjordskartan projicerad på en boll och voila jorden är rund, och tvärtom så är jorden platt.

Men du menar såklart svängen man måste göra utefter en latitud för att åstadkomma till synes 90 grads vinklar, du hittar svaret i ordet vinkel. Vinkeln baseras på den riktning farkosten har i förhållande till geografisk nord.

Om du börjar åka norrifrån:
-då håller kurs: 180grader
-du svänger 90 grad väst
- din kurs är nu 270 grader
- du svänger 90 grader nord
- din kurs är nu 360 grader.

På en plattjordskarta blir 270 graders kursen en lång kurva utefter en latitud, men på en sfärisk projektion blir alla tre ben visuellt räta. Vinklarna på din kompass är 90 grader oavsett projektion.

Wolfie som du länkade till är pilot och det är svårt att förstå hur en navigatör som han inte kan se olika projektioner, men det kan han nog men vill inte.

Du börjar på en punkt. Var får du 180 grader ifrån? Du har inte åkt nånstans än. Säg att du börjar på ekvatorn och åker rakt österut. Där har du ju 0 grader. Sen, efter 10000km, svänger du rakt norrut med en 90 grader sväng. 0 + 90 = 90. Sen, när du är på nordpolen, svänger du... Ja, vart kan man svänga på nordpolen? Du kan ju inte åka längre norrut eller österut eller västerut. Du kan bara svänga söderut. Så vi säger att vi svänger vänster med en 90 graders sväng. 90 + 90 = 180. På något "magiskt" sätt så hamnar du, efter 10000 km, på platsen du startade på. Och med bara 180 grader med svängar. Och det är omöjligt om jorden är platt.
Citera
2018-12-02, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du vill veta hur en gyrokompass fungerar?
https://en.wikipedia.org/wiki/Gyrocompass
Jag vill veta hur du vet att man färdas utefter en kurva? Du sa att man visste detta när man avverkade en så lång sträcka som mellan Kanarieöarna och Florida, 270 grader.

Men du har ju inget svar, du bara ljuger, mest för dig själv.
Citera
2018-12-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja? Det är ju så det fungerar, båda (astronauten/ISS eller du/bollen) är i fritt fall, då svävar de i förhållande till varandra.

Ja, de har samma hastighet i förhållande till varandra. Prova att ta en promenad i ett valfritt fordon, som är i konstant hastighet. Du kommer inte att känna av fordonets hastighet. Du känner bara om fordonet gör förändringar i hastighet/riktning, om inte förändringen är väldigt liten eller långsam.
Och fordonet du alltid jämför med är på jorden under helt andra förutsättningar, det som du å andra sidan hävdar vara sant med den s.k. rymden kan givetvis ingen verifiera. Det är bara en berättelse.
Citera
2018-12-02, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
I stället för att tramsa skulle du kunna förklara varför du anser att det är orimligt att man har en hastighet relativt X och en annan hastighet relativt Y.

I vad ligger det orimliga att du gåendes i ett tåg har hastigheten 5km/h relativt tåget, 95km/h relativt marken och 195 km/h relativt det mötande tåget?
Du jämför med något under helt andra förutsättningar och applicerar det på en miljö som inte går verifiera, vi ska enbart tro på att det är sant. Det är väl i sig okej att tro det men då bör du vara uppriktig och erkänna att man måste tro för att köpa din modell. Den går inte att verifiera.
Citera
2018-12-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Visst är det möjligt men knappast troligt. Risken för att utsättas för fenomenet är nog mer sannolikt i en försvinnande liten grupp än resten av jordens miljarder. I den stora gruppen hittar man högst sannolikt fria tänkare som genom egna observationer kommit fram till att jorden inte rimligen kan vara platt.
I en större grupp finns det flera skeptiker men även proportionellt mer av den andra sorten. Att tillhöra din sort är förknippat med lägre personlig risk.
Citera
2018-12-02, 17:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Och fordonet du alltid jämför med är på jorden under helt andra förutsättningar, det som du å andra sidan hävdar vara sant med den s.k. rymden kan givetvis ingen verifiera. Det är bara en berättelse.
Nej, det är samma förutsättningar, nämligen relativ rörelse.
Citera
2018-12-02, 18:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag vill veta hur du vet att man färdas utefter en kurva? Du sa att man visste detta när man avverkade en så lång sträcka som mellan Kanarieöarna och Florida, 270 grader.

Ett mycket tydligt sätt att veta att man inte färdas i cirklar på en platt jord med origo på nordpolen är ju att segla runt jorden i östvästlig riktning först på 45 grader nordlig bredd, sedan vid ekvatorn och sedan på 45 grader sydlig bredd.
Hade jorden varit en skiva och man seglat runt jorden i cirklar på det sättet så hade det ju varit betydligt längre väg att segla runt jorden på 45 grader syd än vid ekvatorn. Alla som seglat runt på det sättet vet att så inte är fallet utan att det är som längst väg vid 0° och sedan blir det kortare och kortare desto längre söderut man seglar. På den platta skivan skulle det tvärtom inte alls vara längst väg vid ekvatorn utan bli längre och längre väg att segla desto längre söderut man seglar. Vad är din förklaring på detta?
Citera
2018-12-02, 18:24
Medlem
madtops avatar
Citat:

Är du helt borta? Jag har svarat massor med gånger.

Med hjälp av en gyrokompass så kan man skilja på rakt fram och kurvor. Vi vet med hjälp av gyrokompassen att latituder inte är crklar med origo i nordpolen.
Senast redigerad av madtop 2018-12-02 kl. 18:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in