2018-12-02, 11:45
Medlem
Det skulle vara intressant att veta om det var samma lärare som undervisade flickan A under de cirka två år (ett och ett halvt?) som hon hade hemundervisning? Eller byttes det lärare då och då? Jag tänker mig att om det varit samma person som gick hem till familjen månad efter månad, vecka efter vecka, så bör den personen ha upplevt frustration över den enormt långa tidsperiod som ett barn/en tonåring tvingades vistas enbart i sitt hem. Denna frustration skulle givetvis ha kunnat uppstå hos var och en av de lärare som (eventuellt - om de nu var flera) undervisade i hemmet. Men särskilt den person som eventuellt arbetade under en längre sammanhängande tidsperiod hos familjen, borde ju själv ha "känt in" och känt av hur tröstlöst, enformigt och utvecklingshämmande det var för flickan att vara så isolerad i hemmet?

Ja, jag vet att det kanske inte fanns något alternativ för A och att undervisning i hemmet var bättre än ingen undervisning alls. Och att det kanske var uppenbart att det för A inte fanns något alternativ. Men jag tänker på att det måste ha funnits tillfällen då hemlärarna uttryckt tvivel, farhågor, frustration och så vidare - även lärarna bör ju ha blivit starkt berörda av barnens situation.
Citera
2018-12-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
Ursprungligen postat av Kryptogam
Du vet, vi som inte har fått en massa trovärdiga PM, vi som inte fått "filmen" bekräftad från 8-10 källor, vi som inte har kontakt med reporter på Expressen eller poliser som vistades i huset den kväll som familjen hittades - vi vet ju inte vad vi ska tro. Det är inte alltid helt glasklart vad som är trovärdigt och inte, i en tråd som denna. Förvirring kan lätt uppstå.

För någon vecka sedan började ett pm
florera som ett maratonlopp.....Här.
Som påstår sig komma från
Oskars arbetskamrater..... ”men”.

Oskars arbetskamrater har vare sig i skrift eller tal lämnat några uppgifter....... hur ska dem veta när inte inte polisen vet?

Varför du inte varit en av dem som
mottagit pm:et är säkert för att du inte.
Tillhör den skaran....att tävla leka om ett
mord vem som har (rätt) eller (fel).

Facit sitter polisen på inte Oskars arbetskamrater......

Någon:några vill stå i rampljuset här på första plakett... på bekostnad av ( 4 )döda...

Pm kan skada mer än göra nytta...

Problemet med detta är att personer tenderar till att göra egna ”slutsatser” och tolkningar av den ”informationen” som sedermera nästan ”alltid” resulterar i ”felaktigheter”. Det är som viskleken med Pm.

Det är just av denna anledning trådsanningar uppstår.

* Oskars arbetsplats
* Olika avdelningar i Region Skåne
* Grannar
* MM MM

Blir nerringda för det finns dem som
anser dem är ordsaken till familjens
död....

(De har tydligen spelat in denna film i omgångar så både innan och efter. Dubbelgalet. Undrar om de även tagit sig tid att redigera den efteråt.)

< Svar lögner film existerar inte påhitt från Oskars icke existerade arbetskamrater >

(Man hade inte vett på att be om hjälp men kollegorna gick det bra att beklaga sig inför och man berättade för grannarna att Hanna hade cancer?)

< Svar lögner och åter lögner >

(Det finns en film (eller flera) men den jag talar om är inspelad i olika sekvenser.)

< Svar återigen lögner film existerar inte>

Du/ni som ringer försök hitta på
något meningsfullt....
Försök njut av julen många kan inte
göra det......

”Empati till Oskars efterlevande saknar en del”.!

Varifrån har du fått uppgifter om att det inte finns en film? Hade Hanna cancer?
Citera
2018-12-02, 11:47
Medlem
Citat:
Jag har också för mig att det stått i tråden att H arbetade 50%. Men redan detta (halvtid) tycker jag verkar ofattbart mycket om hon hade cancer, led av depression och var tyngd av flickornas sjukdomar och antagligen behövdes där hemma för att ta hand om de sjuka barnen. Man skulle ju ha kunnat tänka sig att båda föräldrarna egentligen hade anledning att arbeta 50% för att turas om att ta hand om barnen.

Det står någonstans i tråden att mamman bara hade haft 1 sjukhusbesök under året och det var på onkologen. Det räcker inte för att konstatera återfall.

Det står också på flera ställen i tråden att mamman hade haft cancer för länge sedan. Ganska säker att en av dem som nämnde det var hennes nuvarande kollega. Minns inte dennes alias.

Båda föräldrarna med sina typer av tjänster kunde vara hemma lika mycket. Mamman hade väl en ganska god inkomst sista året, står också någonstans i tråden, som bör ha avspeglat betydligt mer än halvtid.

Tror ingen vet säkert något om depression hos någon av föräldrarna.
Citera
2018-12-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är en trådsanning att Hanna arbetade 50%. Var vaksam på trådsanningar!
Hon arbetade som vanligt fram till jul, det är vad som sagts. Hon hade också vissa möjligheter att arbeta hemifrån.

Jättebra och viktigt att alla trådsändningar uppmärksammas. Tack!
Citera
2018-12-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det står någonstans i tråden att mamman bara hade haft 1 sjukhusbesök under året och det var på onkologen. Det räcker inte för att konstatera återfall.

Det står också på flera ställen i tråden att mamman hade haft cancer för länge sedan. Ganska säker att en av dem som nämnde det var hennes nuvarande kollega. Minns inte dennes alias.

Båda föräldrarna med sina typer av tjänster kunde vara hemma lika mycket. Mamman hade väl en ganska god inkomst sista året, står också någonstans i tråden, som bör ha avspeglat betydligt mer än halvtid.

Tror ingen vet säkert något om depression hos någon av föräldrarna.

Bra att du förtydligar!
Citera
2018-12-02, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är en trådsanning att Hanna arbetade 50%. Var vaksam på trådsanningar!
Hon arbetade som vanligt fram till jul, det är vad som sagts. Hon hade också vissa möjligheter att arbeta hemifrån.
Det vi inte heller vet är hur mycket hon själv var sjukskriven, tjänstledig, vabbade för sina två sjuka barn eller faktiskt utförde ett kvalitiativt jobb när hon väl arbetade. Att tro att ens tjänstgöringsgrad är ett bevis på hur bra en arbetstagare utför sitt arbete eller hur mycket den är på jobbet är fel.
Citera
2018-12-02, 12:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
Du vet, vi som inte har fått en massa trovärdiga PM, vi som inte fått "filmen" bekräftad från 8-10 källor, vi som inte har kontakt med reporter på Expressen eller poliser som vistades i huset den kväll som familjen hittades - vi vet ju inte vad vi ska tro. Det är inte alltid helt glasklart vad som är trovärdigt och inte, i en tråd som denna. Förvirring kan lätt uppstå.

För någon vecka sedan började ett pm
florera som ett maratonlopp.....Här.
Som påstår sig komma från
Oskars arbetskamrater..... ”men”.

Oskars arbetskamrater har vare sig i skrift eller tal lämnat några uppgifter....... hur ska dem veta när inte inte polisen vet?

Varför du inte varit en av dem som
mottagit pm:et är säkert för att du inte.
Tillhör den skaran....att tävla leka om ett
mord vem som har (rätt) eller (fel).

Facit sitter polisen på inte Oskars arbetskamrater......

Någon:några vill stå i rampljuset här på första plakett... på bekostnad av ( 4 )döda...

Pm kan skada mer än göra nytta...

Problemet med detta är att personer tenderar till att göra egna ”slutsatser” och tolkningar av den ”informationen” som sedermera nästan ”alltid” resulterar i ”felaktigheter”. Det är som viskleken med Pm.

Det är just av denna anledning trådsanningar uppstår.

* Oskars arbetsplats
* Olika avdelningar i Region Skåne
* Grannar
* MM MM

Blir nerringda för det finns dem som
anser dem är ordsaken till familjens
död....

(De har tydligen spelat in denna film i omgångar så både innan och efter. Dubbelgalet. Undrar om de även tagit sig tid att redigera den efteråt.)

< Svar lögner film existerar inte påhitt från Oskars icke existerade arbetskamrater >

(Man hade inte vett på att be om hjälp men kollegorna gick det bra att beklaga sig inför och man berättade för grannarna att Hanna hade cancer?)

< Svar lögner och åter lögner >

(Det finns en film (eller flera) men den jag talar om är inspelad i olika sekvenser.)

< Svar återigen lögner film existerar inte>

Du/ni som ringer försök hitta på
något meningsfullt....
Försök njut av julen många kan inte
göra det......

”Empati till Oskars efterlevande saknar en del”.!

Det är väldigt tröttsamt när nya användare dyker upp och säger att de PM och teorier som presenterats i tråden är lögn och åter lögn. Hur vet du att det är lögn?

Hur vet du att OH arbetskamrater ej vet betydligt mer än vad som framkommit i media?

En sista fråga varför skall vi enbart tänka på O:s efterlevande?
Fakta är att även H och barnen har efterlevande men det är klart du vet ju inget, det gör bara polisen
Citera
2018-12-02, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Artikeln referarar primärt till den forskningen som finns på området.

Somliga som brister i mentalisering brukar se det som något hokus-pokus när det i själva verket är det viktigaste verktyget männsikan har till sitt förfogande för att förstå sig själv och andra, även det något vetenskapen backar till 100%. Begreppet innefattar metakognitiva, neurobiologiska interpersonella och emotionella beståndsdelar och har ett mycket starkt överlevnadsvärde, fullt i klass med intelligens. Personligen tror jag att Oskar brast på området och även Hanna när hennes hälsoångest slog till med full kraft.

Om två personer fastnar så totalt i samma hälsoångest-tanker så bör de verkligen ha varit mycket isolerade och hänvisade enbart till varandra. Hade de över huvud taget någon kontakt med sjukvård i någon form? Hade de några kontakter alls bortsett från med arbetskamrater?

Jag tycker inte att det håller att säga att familjen inte ville ha kontakt med sjukvården för att de där fått så dåligt bemötande. Hur många av oss här har inte någon gång bytt hälsocentral? Det vill säga, listat om oss på en ny hälsocentral på grund av att det fanns någonting som man inte gillade på den första? Hur många av oss har inte vänt oss till privatpraktiserande läkare när vi varit missnöjda med landstingets? Hur många har inte vänt sig till flera olika läkare i en hälsofråga där vi önskat få en second opinion? Hur många har inte valt dyrare alternativ (undersökningar och behandlingar) eftersom vi anser att den egna kroppen och hälsan är viktigare än alla pengar i världen, och att det därför får kosta?

Hur många av oss blir inte väldigt uppfinningsrika när det handlar om att söka efter hjälp och vård? Och ja - jag vet: föräldrarna var väldigt trötta, sjuka, oroliga och deprimerade och därför orkade de inte leta mer efter vård för barnen. Men fanns det ingen god släkting som kunde rycka in och hjälpa till att leta? Om han eller hon fått chansen?
Citera
2018-12-02, 12:14
Bannlyst
Citat:
Det skulle vara intressant att veta om det var samma lärare som undervisade flickan A under de cirka två år (ett och ett halvt?) som hon hade hemundervisning? Eller byttes det lärare då och då? Jag tänker mig att om det varit samma person som gick hem till familjen månad efter månad, vecka efter vecka, så bör den personen ha upplevt frustration över den enormt långa tidsperiod som ett barn/en tonåring tvingades vistas enbart i sitt hem. Denna frustration skulle givetvis ha kunnat uppstå hos var och en av de lärare som (eventuellt - om de nu var flera) undervisade i hemmet. Men särskilt den person som eventuellt arbetade under en längre sammanhängande tidsperiod hos familjen, borde ju själv ha "känt in" och känt av hur tröstlöst, enformigt och utvecklingshämmande det var för flickan att vara så isolerad i hemmet?

Ja, jag vet att det kanske inte fanns något alternativ för A och att undervisning i hemmet var bättre än ingen undervisning alls. Och att det kanske var uppenbart att det för A inte fanns något alternativ. Men jag tänker på att det måste ha funnits tillfällen då hemlärarna uttryckt tvivel, farhågor, frustration och så vidare - även lärarna bör ju ha blivit starkt berörda av barnens situation.

Lärare undervisar alla barn i Sverige. Gravt utvecklingsstörda som inte kan gå på toaletten eller äta själv, barn som man vet inte kommer uppnå vuxen ålde, barn med kromosomavvikelser, förlamade barn, infektionskänsliga barn och barn med ME/CFS.

Liksom de som tar emot dessa barn i sjukvården är det ett arbete som man förhoppningsvis dragit sig till för att man tycker om det och har något att tillföra sjuka och drabbade människor. Det hindrar såklart inte från att de ibland kan känna frustration och vara ledsna för barnens situation. Det brukar göra att de än mer försöker göra livet så bra som möjligt för de barn de arbetar med, såväl i sjukvården som i skolan.
Citera
2018-12-02, 12:24
Bannlyst
Citat:
Om två personer fastnar så totalt i samma hälsoångest-tanker så bör de verkligen ha varit mycket isolerade och hänvisade enbart till varandra. Hade de över huvud taget någon kontakt med sjukvård i någon form? Hade de några kontakter alls bortsett från med arbetskamrater?

Jag tycker inte att det håller att säga att familjen inte ville ha kontakt med sjukvården för att de där fått så dåligt bemötande. Hur många av oss här har inte någon gång bytt hälsocentral? Det vill säga, listat om oss på en ny hälsocentral på grund av att det fanns någonting som man inte gillade på den första? Hur många av oss har inte vänt oss till privatpraktiserande läkare när vi varit missnöjda med landstingets? Hur många har inte vänt sig till flera olika läkare i en hälsofråga där vi önskat få en second opinion? Hur många har inte valt dyrare alternativ (undersökningar och behandlingar) eftersom vi anser att den egna kroppen och hälsan är viktigare än alla pengar i världen, och att det därför får kosta?

Hur många av oss blir inte väldigt uppfinningsrika när det handlar om att söka efter hjälp och vård? Och ja - jag vet: föräldrarna var väldigt trötta, sjuka, oroliga och deprimerade och därför orkade de inte leta mer efter vård för barnen. Men fanns det ingen god släkting som kunde rycka in och hjälpa till att leta? Om han eller hon fått chansen?

Håller? Nä, det är åt helvete om föräldrarna förvägrade eller avbröt sina barns behandling för sjukdomar som var så allvarliga att de inte kunde gå till skolan eller delta i fritidsaktiviteter. Om det var detta som skedde är det en grandios skandal att det inte gjordes en orosanmälan. Barn med psykiskt sjuka föräldrar som inte har förmåga att sörja för sina barns väl och ve har samhället en lagstadgad skyldighet att hjälpa. Har svårt att se ett mer konkret och tydligt exempel på att skriva en orosanmälan, än att föräldrar förvägrar sina barn vård för allvarliga sjukdomar.
Senast redigerad av japanesa 2018-12-02 kl. 12:32.
Citera
2018-12-02, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är väldigt tröttsamt när nya användare dyker upp och säger att de PM och teorier som presenterats i tråden är lögn och åter lögn. Hur vet du att det är lögn?

Hur vet du att OH arbetskamrater ej vet betydligt mer än vad som framkommit i media?

En sista fråga varför skall vi enbart tänka på O:s efterlevande?
Fakta är att även H och barnen har efterlevande men det är klart du vet ju inget, det gör bara polisen

Håller med. Tröttsamt. Om man påstår att något är totalt falskt, men inte på något sätt beskriver vad man vet är sant har man ingen trovärdighet tycker jag.
Citera
2018-12-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Håller? Nä, det är åt helvete om föräldrarna förvägrade eller avbröt sina barns behandling för sjukdomar som var så allvarliga att de inte kunde gå till skolan eller delta i fritidsaktiviteter. Om det var detta som skedde är det en grandios skandal att det inte gjordes en orosanmälan. Barn med psykiskt sjuka föräldrar som inte har förmåga att sörja för sina barns väl och ve har samhället en lagstadgad skyldighet att hjälpa. Har svårt att se ett mer konkret och tydligt exempel på att skriva en orosanmälan, än att föräldrar förvägrar sina barn vård för allvarliga sjukdomar.

Nu tänkte jag litet tillbaka i tiden och föreställde mig att föräldrarna då var i någorlunda gott skick. De klarade av att ordna med hemundervisning och att yrkesarbeta, och jag tänkte mig att de även skulle ha kunnat ha kapacitet att "ordna" litet med sjukvården också. Kanske de kunde ha bett att få tala med ansvariga chefer inom sjukvården eller på annat sätt göra omgivningen (vården) uppmärksam på sin speciella situation. Jag tänkte att de (föräldrarna) med sin begåvning och sina höga utbildningar skulle kunna strida för sin sak (även om det verkligen inte ska behövas att man strider). Det kanske är lättare att tala för sin sak om man har ordet i sin makt och är van vid att argumentera, till exempel.

Men jag vet ju inte hur länge föräldrarna varit så svårt psykiskt sjuka som du tänker att de var. De kanske var i väldigt dåligt skick redan i flera år före morden. Men i så fall borde ju nästan skolan ha reagerat: två sjuka barn som är "instängda" i sitt hem med två sjuka föräldrar?

Men inte vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in