Citat:
Ursprungligen postat av
snubblen
Känns som att det överlag är rejält efterblivna åsikter här i tråden. Vad spelar det för roll att hon kramade honom, chatta och skickade lättklätt? Handlar det om att ni är avundsjuka att det var ni som inte fick den kontakten med er lärare när ni själva gick i skolan, och istället fick sitta och fantisera och runka i ensamhet hemma på pojkrummet?
Bara för att hon har varit öppen i sin kontakt med eleven så är inte det samma sak som att det är okej att våldta henne. Så fungerar det ju i vissa kulturer, och där skyler kvinnorna sig med heltäckande kläder för att det inte ska väckas någon lust bland männen. Är det så ni vill ha det här? Ska kvinnor behöva "skylla sig själva" när de blir våldtagna bara för att de inte gillar att bära heltäckande kläder eller vill kunna umgås helt normalt med en annan person? Man blir osäker på vilket land man lever i när man läser gemene mans åsikt om händelsen här i tråden.
Men hallå vart gick det fel någonstans i dina tankebanor? Att vara lärare är alltså en yrkesroll. Man är på skolan i egenskap som professionell tjänsteman i yrkesutövning. Man har som professionell och som vuxen ansvar för eleverna men också gentemot deras föräldrar och sist men inte minst gentemot sin arbetsgivare. Man representerar hela sin yrkeskår, sin arbetsgivare och alla Sveriges skolor på en och samma gång. Den rollen inbegriper inte att man skickar lättklädda bilder till elever. Går utmanade klädd i skolan eller utdelar kramar m.m. Man måste som lärare bibehålla en viss nivå för att respekten och kvalité för läraryrket ska bibehållas. Dessutom ska en professionell lärare inte ha favoriter eller strykpojkar utan behandla alla elever i klassen på samma sätt för en jämlik och demokratisk skolmiljö. Den här läraren var uppenbart olämplig och kan inte skilja på sin yrkesroll vs privata liv.
Under 90-talet arbetade jag som skötare inom psykiatrin och det fanns många tillfällen då jag var frestad att dumpa yrkesrollen i olika sammanhang och av olika skäl men jag gjorde aldrig det eftersom det endast finns en väg efter att man gjort det och det är utför. Detta visar sig med all önskvärd tydlighet i detta fallet. Jag ifrågasätter inte straffet för den förmodat överårige eleven men jag anser också att hon på många sätt är medskyldig till det som inträffade.
Att bete sig som hon gjorde mot en vanlig förvirad tonårspojke är illa nog med allt vad det innebär av missförstånd, feltolkningar och överladdning av hormoner vi har att göra med men att dessutom göra det mot en tonåring från Syrien som kanske inte ens är en tonåring till att börja med och dessutom har sitt tunga bagage av islam och hederkulur, av skamkultur och patriarkat är direkt idiotisk, helt omdömeslöst. De är som att be om problem, faktiskt rent av ganska farliga problem som det mycket riktigt visade sig.
Om hon nu verkligen seriöst var intresserad av honom så får hon se till att sköta det hela på ett mycket diskret och seriöst sätt. Tex kan hon börja arbeta på en annan skola eller vänta tills han gått ut. Jag var intresserad av en tjej som var intagen på den avdelning jag jobbade på men jag väntade med att träffa henne privat tills efter att hon blivit utskriven. I samma sekund som patienten blir utskriven upphör min yrkesroll gentemot densamme. Funkar samma i skolan. så fort han gått ut kan hon som lärare utan problem träffa honom. Det hela reduceras då till endast en ensak mellan två myndiga människor.