2018-12-01, 10:04
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Det verkar som Japan mer och mer förnekar sina krigsbrott.

Japan Times kommer att sluta med orden COMFORT WOMAN tvångs prostition och FORCED LABOUR för Koreaner som tvingades att jobba i Japanska företag under ockupationen.
I veckan sa en SK domstol att Mitsubishi heave ind, skulle betala pengar för forced labour, varvid Japans utrikesminister sa ” vi betalar inte”

Det verkar som om svensk0kina drar mer och mer underliga slutsatser.

Japan Times är en engelskspråkig tidning i ett japanskspråkigt utgivningsområde. Upplagan uppgår till 44 000 exemplar dagligen. Yomiuri shinbun har 10 000 000 exemplar dagligen, Asahi shinbun har 8 000 000 exemplar dagligen och Mainichi shinbun har 6 000 000 exemplar dagligen. Japan Times redigeras primärt för dem som inte behärskar språket av dem som inte behärskar japanska. Japan Times ordval är därför av komplett irrelevans för diskussionen bland japaner.

För ganska exakt tre år sedan ingick Sydkorea och Japan ett avtal som gick ut på att Japan betalade ut ersättning till koreanska kvinnor som ansett sig drabbade, framförde en tydlig ursäkt och Sydkorea ansåg därmed att problemet var löst, och ur världen. Vad som händer nationer emellan och folk emellan är dock inte alltid unisont. Det finns fortfarande aktivister, på båda sidor, som vill att avtalet rivs upp och protesterar. Precis som det finns övervintrade atomkraftsmotståndare som hellre se global uppvärmning. Världen kommer alltid att bestå av idioter. Min förhoppning var att svensk0kina inte hade för avsikt att ansluta sig till dem.
Citera
2018-12-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det verkar som om svensk0kina drar mer och mer underliga slutsatser.

Japan Times är en engelskspråkig tidning i ett japanskspråkigt utgivningsområde. Upplagan uppgår till 44 000 exemplar dagligen. Yomiuri shinbun har 10 000 000 exemplar dagligen, Asahi shinbun har 8 000 000 exemplar dagligen och Mainichi shinbun har 6 000 000 exemplar dagligen. Japan Times redigeras primärt för dem som inte behärskar språket av dem som inte behärskar japanska. Japan Times ordval är därför av komplett irrelevans för diskussionen bland japaner.

För ganska exakt tre år sedan ingick Sydkorea och Japan ett avtal som gick ut på att Japan betalade ut ersättning till koreanska kvinnor som ansett sig drabbade, framförde en tydlig ursäkt och Sydkorea ansåg därmed att problemet var löst, och ur världen. Vad som händer nationer emellan och folk emellan är dock inte alltid unisont. Det finns fortfarande aktivister, på båda sidor, som vill att avtalet rivs upp och protesterar. Precis som det finns övervintrade atomkraftsmotståndare som hellre se global uppvärmning. Världen kommer alltid att bestå av idioter. Min förhoppning var att svensk0kina inte hade för avsikt att ansluta sig till dem.

Du behöver inye gå till personangrepp.
Min källa var the Guardian, Engelsk liberal tidning. Vi pratar om SK högsta domstol, som nu säger att avtalet inte gäller längre. Japans utrikesminister spydiga svar.

https://www.theguardian.com/world/2018/nov/30/japanese-paper-sparks-anger-as-it-ditches-ww2-forced-labour-term

Den nuvarande presidenten i SK godkänner inte avtalet. Den president som tecknade avtalet sitter nu i fängelse.

Från artileln.
Comfort women': anger as Japan paper alters description of WWII terms

The explanation appeared at the foot of an article about the South Korean supreme court’s decision this week to order Mitsubishi Heavy Industries to compensate 10 former forced labourers. The ruling, and a similar decision last month, have soured ties between Tokyo and Seoul, with Japan’s foreign minister, Tarō Kōno, calling them “totally unacceptable”.

That movement has gathered pace since 2014, when the liberal Asahi Shimbun retracted articles about wartime sex slaves it had run in the 1980s and 90s that it admitted had been based on false testimony by Seiji Yoshida, a former soldier.

Two months later, the Yomiuri Shimbun, a conservative broadsheet with a daily circulation of more than 10m, apologised for its previous use of the term “sex slaves” in its English-language edition. The newspaper said it would instead use the more ambiguous wording “so-called comfort women”.

Editors in the English-language division of NHK, Japan’s public broadcaster, are banned from using the term “sex slaves” and must instead refer to them as “people referred to as wartime comfort women”.

Även NHK, Japanska tidningar har ändrat sitt ordval,
Senast redigerad av svensk0kina 2018-12-01 kl. 10:28. Anledning: Stav
Citera
2018-12-01, 11:08
Medlem
rogerks avatar
Nytt avhopp skrivs det i dn idag

Citat:
En nordkoreansk soldat har hoppat av och passerat gränsen till Sydkorea, uppger sydkoreansk millitär.
Soldaten upptäcktes av övervakningsutrustning när han passerade gränsen, och togs i förvar. Enligt Sydkorea ska man undersöka soldaten och hur flykten gått till.

Det är ovanligt med avhopp längs den hårt bevakade gränsen mellan Nord- och Sydkorea, och det här avhoppet kommer i en känslig tid av förbättrade relationer mellan länderna
Citera
2018-12-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Nytt avhopp skrivs det i dn idag

AP skriver att Korea redan har minskat antal minor och gränsposteringar i DMZ.

South Korea’s defence ministry said on Friday that the Korean militaries completed removing 20 frontline guard posts and cleared land mines from a border area where they plan to start their first ever joint search for remains of soldiers killed during the 1950-53 Korean war

https://www.theguardian.com/world/2018/dec/01/north-korean-soldier-flees-to-south-as-trump-talks-up-second-kim-summit

AP skriver att Trump sagt till Moon att vill ha nytt toppmöte med fatson den 3e
Citera
2018-12-02, 01:34
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Du behöver inye gå till personangrepp.
Min källa var the Guardian, Engelsk liberal tidning.

Guardian är utifrån den japanska debatten ännu mindre relevant än vad ens Japan Times är. När The Economist tar upp förhållandena i Kina ser jag inte att du citerar den vitt och brett. Det kan naturligtvis bero på att den kanske upplevs som svårläst, men sannolikare är väl att ingen, utom en ytterst begränsad elit, kines läser den. Därmed blir den också irrelevant för diskussionerna i Kina.

Citat:
Den nuvarande presidenten i SK godkänner inte avtalet. Den president som tecknade avtalet sitter nu i fängelse.

Sedan när blev det relevant? Avtalet är undertecknat och godkänt i parlamentet, därmed är det konstitutionellt fastslaget. Högsta Domstolens utslag gäller ett civilrättsligt krav gentemot Mitsubishi gruppen som inleddes innan avtalet slöts. Även den som enbart har ett uns av juridisk förståelse vet att denna typ av avtal är dispositiva i relation till retroaktiv applicering.
Citera
2018-12-02, 02:06
Medlem
Citat:
Guardian är utifrån den japanska debatten ännu mindre relevant än vad ens Japan Times är. När The Economist tar upp förhållandena i Kina ser jag inte att du citerar den vitt och brett. Det kan naturligtvis bero på att den kanske upplevs som svårläst, men sannolikare är väl att ingen, utom en ytterst begränsad elit, kines läser den. Därmed blir den också irrelevant för diskussionerna i Kina.

Sedan när blev det relevant? Avtalet är undertecknat och godkänt i parlamentet, därmed är det konstitutionellt fastslaget. Högsta Domstolens utslag gäller ett civilrättsligt krav gentemot Mitsubishi gruppen som inleddes innan avtalet slöts. Även den som enbart har ett uns av juridisk förståelse vet att denna typ av avtal är dispositiva i relation till retroaktiv applicering.

Mitt inlägg vara endast att visa att relationer mellan SK och Japan är idag inte bra.

Avtalet gäller ej längre, artikel

South Korea has announced it will dissolve a Japanese-funded foundation to support former victims of wartime sexual slavery, sparking outrage in Tokyo and marking the latest deterioration between the two countries.

Shutting down the centre effectively dissolves a 2015 agreement between Japan and South Korea that was meant to settle the longstanding issue of women having been forced to work in brothels used by the Japanese military during the second world war.
Citera
2018-12-02, 02:51
Medlem
Citat:
När The Economist tar upp förhållandena i Kina ser jag inte att du citerar den vitt och brett. Det kan naturligtvis bero på att den kanske upplevs som svårläst, men sannolikare är väl att ingen, utom en ytterst begränsad elit, kines läser den.

Så alla som inte läser the Economist är dumma?

Mina tidskrifter är China Daily, South China morning post, Guardian, New Yorker, Newsweek, Washington post speciellt deras podcast foreign edition.

The economist, finner jag inte intressant. Jag har aldrig varit intresserad av aktier eller pengar för spekulation. Pengar skall användas för att tillverka saker.

De trådar som finns om Kina är inte bra. Och den vanlige FB har ytterst lite kunskap om Kina. Även svensk mdia kunskap om Kina är mycket lite.

Jag började skriva om NK när kärnvapen hotet var som störst, ty på den tiden hade jag mycket verksamhet i Liaoning.
Citera
2018-12-02, 03:00
Medlem
Kumabjorns avatar
Och Japan har klargjort att de anser avtalet vara bindande. Det kallas pacta sunt servanda och är själva grunden i att vi kan ha fungerande samhällssystem istället för anarki.

Men det är inte poängen i sammanhanget. Det som förvånar är att du svensk0kina som uppenbarligen är djupt samhällsintresserad och har lång erfarenhet av Kina är så villig att acceptera det som visas på ytan, utan att gräva djupare, och se vilka krafter det är som rör på sig, varför de rör på sig och vilken riktning de rör sig.

Fråga dig varför LEMMOR ser på problemen så pass annorlunda än vad vi andra gör. Han återkomer gång på gång till ”den kriminella regimen”, ordval som vi andra undviker av det enkla skälet att vi saknar bevis för slika påståenden. Postulaten reflekterar våra erfarenheter och kunskaper. Uppenbarligen anser han sig besitta någon form av bevis för en så pass kraftig kritik av Kim och eliten i Pyongyang.

På samma sätt anser jag mig ha bra på fötterna när jag anser att samarbetet mellan Sydkorea och Japan är alldeles utmärkt, oavsett retoriken. På tjänstemannanivå möts de regelbundet i Busan - Ulsan korridoren varannan gång och Fukuoka - Beppu på den japanska sidan. Borta från media, borta från behovet av svulstig retorik.

Vill man nöja sig med input från massmedia får man självfallet göra det, men då får man också acceptera att ens åsikter saknar relevans för händelseutvecklingen.
Citera
2018-12-02, 03:04
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Så alla som inte läser the Economist är dumma?

Visa gärna var jag påståt det?
Dina tolkningar av andras inlägg blir allt mer förvirrade.

Det är inte så att blyhalten i den lokala vattenförsörjningen är för hög?
Citera
2018-12-02, 05:01
Medlem
Citat:
Visa gärna var jag påståt det?
Dina tolkningar av andras inlägg blir allt mer förvirrade.

Det är inte så att blyhalten i den lokala vattenförsörjningen är för hög?

Du skrev att endast eliten kan förstå Economist.

Relationer mellan Japan och SK är värre än under den tidigare presidenten. Det kan vi hålla med om?
Givetvis har de fortfarande nära relationer. Men president Moon har infört en ny dimension.

Blyhalten i vattnet är troligen hög, menmin erfarenhet är att jag ytterst sällan är sjuk. Jag och min familj har har aldrig en sjukdag.

Vi lägger ner vår pingpong.
Citera
2018-12-02, 05:08
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Du skrev att endast eliten kan förstå Economist.

Vi lägger ner vår pingpong.

Du läser som en kratta. Jag skrev att The Economist endast lästes av en liten begränsad del av den kinesiska eliten. Du har träffat dem och borde veta hur goda deras kunskaper i engelska är. Eftersom dess spridning är synnerligen begränsad i Kina är dess relevans i samhället minst lika begränsad som Japan Times är i Japan. Inget konstigt i det.

Visst, inte mig emot.
Citera
2018-12-02, 08:04
Medlem
E.Merckxs avatar
Ser ut att bli ett andra mote mellan President Donald Trump och tjockisen i borjan av nasta ar:

Three sites under consideration for his next summit with Kim Jong Un, says @POTUS, indicating it’ll occur in January or February.

https://twitter.com/W7VOA/status/1069070317929275392
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in