2018-10-26, 16:19
Medlem
Rippless avatar
Eric Clapton sätter en ganska bra rollfigur gällande jeans för mig. Här är en bild på hur jag vill att mina jeans ska se ut. Någon som vet vad man hittar den här typen av jeans? Levi's 505?
Citera
2018-10-27, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Eric Clapton sätter en ganska bra rollfigur gällande jeans för mig. Här är en bild på hur jag vill att mina jeans ska se ut. Någon som vet vad man hittar den här typen av jeans? Levi's 505?

eBay.
Citera
2018-11-08, 17:47
Medlem
Out-of-Steps avatar
Hur viker man ett par tunna och tightare jeans ordentligt? Eftersträvar ca 2-2.5cm kortare. Har provat att vika en gång (ca 1.5cm) precis vid kanten av sömmen. Men problemet är att om jag går 5min så det uppvikt 5-6cm där bak och kanske 4-5cm fram.

Hur får man det till att hålla formen? Sökt runt lite men alla sidor som gör guider har ju stenhårda och tjocka jeans som exempel.
Citera
2018-12-01, 17:30
Medlem
Rippless avatar
Har ett par Levi's 512 som jag köpte i andrahand på en skateaffär. De är i ett väldigt bra skick och slitningen är påtaglig. Snubben som ägde dem innan har verkligen lagt ned tid och omsorg på brallorna.

Då jag anser mig väldigt nöjd med de Levi's-jeansen så tänkte jag köpa mig ett par nya i en ljusare färg. Jag var och testade 501 idag i en ljus nyans. Jag tycker det verkar som att Levi's har blivit markant sämre, då mina 512or är säkert 5-10 år gamla. Dels satt backfickorna väldigt illa. De satt långt ut från byxans mittpunkt och var ganska långa, vilket gjorde att min röv såg platt och utdragen ut. Dessutom såg de osmickrande tighta ut där bak samtidigt som midjemåttet var perfekt. Kanske är det modellen, för i mina andra Levi's-jeans ser min röv riktigt bra ut. Backfickorna liksom sitter rakt på skinkorna och slutar i en bra "höjd". Sedan lade jag märke till hur annorlunda tyget kändes. Tyget på mina äldre jeans är väldigt slitstarkt och håller passformen konstant. De nya byxorna kändes mjuka och billiga i konstruktionen. De innehöll dessutom elastan vilket inte mina äldre par gör. Fan, kanske bara kollade fel modell men det är bara 501 som sitter bra på mig längs benen, då snävare modellen tenderar att sitta som strumpbyxor på mina hockey-lår.

Är det fler än jag som upplever att Levi's inte längre är vad det en gång var?
Citera
2018-12-01, 18:22
Medlem
Citat:
Har ett par Levi's 512 som jag köpte i andrahand på en skateaffär. De är i ett väldigt bra skick och slitningen är påtaglig. Snubben som ägde dem innan har verkligen lagt ned tid och omsorg på brallorna.

Då jag anser mig väldigt nöjd med de Levi's-jeansen så tänkte jag köpa mig ett par nya i en ljusare färg. Jag var och testade 501 idag i en ljus nyans. Jag tycker det verkar som att Levi's har blivit markant sämre, då mina 512or är säkert 5-10 år gamla. Dels satt backfickorna väldigt illa. De satt långt ut från byxans mittpunkt och var ganska långa, vilket gjorde att min röv såg platt och utdragen ut. Dessutom såg de osmickrande tighta ut där bak samtidigt som midjemåttet var perfekt. Kanske är det modellen, för i mina andra Levi's-jeans ser min röv riktigt bra ut. Backfickorna liksom sitter rakt på skinkorna och slutar i en bra "höjd". Sedan lade jag märke till hur annorlunda tyget kändes. Tyget på mina äldre jeans är väldigt slitstarkt och håller passformen konstant. De nya byxorna kändes mjuka och billiga i konstruktionen. De innehöll dessutom elastan vilket inte mina äldre par gör. Fan, kanske bara kollade fel modell men det är bara 501 som sitter bra på mig längs benen, då snävare modellen tenderar att sitta som strumpbyxor på mina hockey-lår.

Är det fler än jag som upplever att Levi's inte längre är vad det en gång var?

Du ska köpa i jeans i 100% bomull. 501 finns i både och.
Citera
2018-12-01, 18:32
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Du ska köpa i jeans i 100% bomull. 501 finns i både och.

Ja, jag kom precis på att jag faktiskt har testat ett par 501 i 100% bomull i en väldigt ful färg (tänk dad jeans fullt ut). Tycker de satt ganska illa i midjan men kan ha varit storleken som var fel. Jag upplevde att de med 1% elastan i satt bättre än de i 100% bomull faktiskt.

Annars är väl placeringen av bakfickor samma på alla 501-modeller oavsett elastan eller ej.

EDIT: Kollade deras hemsida och hittade två snarlika färger, där den ena har elastan och den andra inte.

1 - utan elastan
2 - med elastan

De andra byxorna är de jag provade idag. De med endast bomull finns ej på Levi's-butiken jag var på. Väldigt märkligt tycker jag.
Senast redigerad av Ripples 2018-12-01 kl. 18:43.
Citera
2018-12-13, 18:53
Medlem
Rippless avatar
Kan inte bestämma mig om jag gillar jeans som har ett uppvik eller inget uppvik alls. Hur ställer ni er i den frågan? Uppvik på rådenim känns nästan obligatoriskt, men jag tänker mer på ljusare nyanser. Har alltid kört uppvik förut men tycker det är snyggt med ouppvikt också. Vad anser panelen?
Citera
2018-12-19, 14:25
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Kan inte bestämma mig om jag gillar jeans som har ett uppvik eller inget uppvik alls. Hur ställer ni er i den frågan? Uppvik på rådenim känns nästan obligatoriskt, men jag tänker mer på ljusare nyanser. Har alltid kört uppvik förut men tycker det är snyggt med ouppvikt också. Vad anser panelen?
Och hur mycket uppvikt? Och ska man vika uppviket en ytterligare gång längst upp? Man måste nog bestämma själv, helt enkelt.
Citera
2018-12-21, 23:15
Medlem
Gasparos avatar
Citat:

Kör aldrig uppvik för egen del då jag avskyr det. Rådenim köper jag inte eftersom jag inte går i jeans tillräckligt ofta för att slita in snyggt och sedan orkar jag inte vara försiktig i 6 mån för torrfällandet.
Citera
2019-01-21, 10:28
Medlem
Rippless avatar
Sugen på att införskatta mig ett par rådenimjeans. Det vore mitt första par så kommer inte lägga en förmögenhet på dem, runt 1000 kr och nedåt är vad jag eftersöker. Jag gillar Levi's, äger två par som är köpta på en vintage-butik. Köper man nya i butik är de ofta gjorda i Kina och kvaliteten är långt ifrån lika bra som ett par vintage som är gjorda i USA. Men det kanske är helt okej jeans oavsett.

Funderar på om de här lever upp till hög standard?

Ett annat alternativ är Uniqlo som har råa jeans för 300 kr. Någon som har erfarenhet av dem?

Hur ska man tänka vid köp gällande storlekar? Kör i vanliga fall 32/30 om byxorna inte ska vikas upp, 32/32 med ett uppvik. Är 32/34 vad som gäller för rådenim då de krymper i tvätten?
Senast redigerad av Ripples 2019-01-21 kl. 10:32.
Citera
2019-01-29, 20:42
Medlem
Jag har länge och väl letat butiker eller märken som gör tajta herrjeans med hög midja. Hittade märket Neuw med deras modell "Hell" - snortajta med rejäl 70-tals midja.

Den här skurningen verkar ju dessvärre vara hopplöst ute för jag googlar mig harmynt utan resultat. Är det någon som vet var man kan hitta jeans i den här stilen?
Citera
2019-02-01, 06:27
Medlem
Citat:
Sugen på att införskatta mig ett par rådenimjeans. Det vore mitt första par så kommer inte lägga en förmögenhet på dem, runt 1000 kr och nedåt är vad jag eftersöker. Jag gillar Levi's, äger två par som är köpta på en vintage-butik. Köper man nya i butik är de ofta gjorda i Kina och kvaliteten är långt ifrån lika bra som ett par vintage som är gjorda i USA. Men det kanske är helt okej jeans oavsett.

Funderar på om de här lever upp till hög standard?

Ett annat alternativ är Uniqlo som har råa jeans för 300 kr. Någon som har erfarenhet av dem?

Hur ska man tänka vid köp gällande storlekar? Kör i vanliga fall 32/30 om byxorna inte ska vikas upp, 32/32 med ett uppvik. Är 32/34 vad som gäller för rådenim då de krymper i tvätten?

Hej.
Nu ska vi se här.
Börja med att kolla på min länk:
https://www.meadowweb.com/art/tellason-stock-straight-leg-1.php
De finns i en tapered fit med, för samma pris. Där har du maximalt med bang for the buck om du vill köpa råjeans men inte lägga över tusen kronor.
Angående slängde så ja, de kan krympa en del. Det beror på vilken denim du har.
Min uppfattning av Cone mills är att de inte krymper så mycket, de drar ihop sig "normalt" mycket.
Mitt råd är att hellre ha ett uppvik mer än alldeles för korta jeans när du väl tvättat dem.

Angående Uniqlo så har jag ingen åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in