2018-03-26, 10:21
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Ett par Levi's som går sönder efter 3-4 månader! Då är det inte normalt användande.
Vad är då normalt användande, ligga hemma i soffan 24/7?
Citera
2018-03-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Vad är då normalt användande, ligga hemma i soffan 24/7?

Jag tror mycket väl du förstod vad jag menade med normalt användande.

Däremot så tycker inte jag och nog många med mig att Levi's, Lee är "skit" som du vill påstå. Om du köper jeans i ren bomull och inte strech som ofta inte är lika hållbara.

Du kanske inte gillar att någon har avvikande åsikt!
Citera
2018-04-01, 09:04
Medlem
Citat:
Jag tror mycket väl du förstod vad jag menade med normalt användande.

Däremot så tycker inte jag och nog många med mig att Levi's, Lee är "skit" som du vill påstå. Om du köper jeans i ren bomull och inte strech som ofta inte är lika hållbara.

Du kanske inte gillar att någon har avvikande åsikt!

Köper du Levis LVC eller Lee 101 med denim från Cone mills respektive Kaihara så har du köpt kvalitet.
Priser skiljer sig från det du sannolikt hittar på JC.
Jag har under de senaste åren hunnit slita in och slita ut Tellasons, 3sixteen, Rogue Territory och bär i dagsläget Momotaro. Att handla jeans från dedikerade producenter är galet stor skillnad.

Gammal användare med nytt Nick. Hej, jag finns i tråden sedan tidigare.
Citera
2018-10-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Fruktansvärt dålig aktivitet här inne i jeanstråden. Vart är alla jeansnördar där ute?
Och när jag väl är inne här och skriver så undrar jag om ni har tips på aktiviteter som kan skynda på slitprocessen på ett naturligt sätt? Jag menar då inte med hjälp av sandpapper eller andra verktyg......

Hallå där!
Hittade denna tråden precis.
Är inte ofta här på Flashback.
Bra tips för att få igång innötningen och mjuka upp rawdenim är att ( och detta är bra då det involverar minimal effort)
Sträckkolla en serie tills du sommar på soffan, och sov dig igenom natten där. Vaknar du och går in och lägger dig, behåll brallorna på.
Skitbra! Jag lovar, skojar inte.
Jag ligger så jäkla mycket på soffan när jag inte jobbar att något par jag har är mer slitna på vänster sida jämfört med högra.
😄
Senast redigerad av Twisted-mister 2018-10-20 kl. 18:40. Anledning: Stavfel
Citera
2018-10-20, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusiusm
Hej jag behöver hjälp att hitta rätt storlek till jeans!

Jag är en atletiskt och small kille. När jag har bälte har jag storlek 75cm vilket är en storlek mindre än vad alla butiker har. Enligt denna tabell bör jag alltså ha storlek 26 på mina jeans http://www.levi.com/US/en_US/about/size-chart, om byxorna nu ska vara sitta lika bra i midjan som ett bälte. Är detta logiskt och bör jag då förhålla mig till denna tabell? ? Anledningen till att jag nojar är att storlek 26 låter helt absurt, då jag innan har haft typ storlek 30, men alltid haft ett bälte.

Varför kan inte jeans bara vara i small, medium etc.....suck!

Hej.
Fast följer du den tabellen du hänvisar till så säger den att du ska ha strl 29.
Alla jeanstillverkare har olika mått. Dvs 29, 30, 31, 32 osv är olika specs beroende på deras egna tillskärningar. Därför måste du mäta dina favobrallor och jämföra.
Ta dessutom i beaktning mått för höft, lår, frontrise, backrise då dessa skiljer sig från modell även inom samma tillverkare beroende på vilken cut och sillhuette du är utefter.
Citera
2018-10-20, 23:19
Medlem
Rippless avatar
Jag är ute efter en rak modell med hög midja då jag inte alls uppskattar tighta byxor längre. Var således på Levi's idag och testade några olika tvättar från 501-serien men ingen satt sådär klockrent som jag hade hoppats. Har Levi's 501 blivit smalare? Jag tycker de är för snäva och går jag upp i storlek blir midjan helt fel. Med 1% elastan i sitter de bättre i midjan men är rädd att kvaliteten försämras markant så fort det inte är uteslutande bomull. Jag testade ett par ljusblå och ett par denimblå och de ljusblå med elastan i var helt klart bättre. Jag sneglade även på ett par i rådenim, kanske är det man ska köra på?

Äh, kanske håller mig till Dickies 874 då de sitter som byxor ska.
Citera
2018-10-21, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Jag är ute efter en rak modell med hög midja då jag inte alls uppskattar tighta byxor längre. Var således på Levi's idag och testade några olika tvättar från 501-serien men ingen satt sådär klockrent som jag hade hoppats. Har Levi's 501 blivit smalare? Jag tycker de är för snäva och går jag upp i storlek blir midjan helt fel. Med 1% elastan i sitter de bättre i midjan men är rädd att kvaliteten försämras markant så fort det inte är uteslutande bomull. Jag testade ett par ljusblå och ett par denimblå och de ljusblå med elastan i var helt klart bättre. Jag sneglade även på ett par i rådenim, kanske är det man ska köra på?

501’ornas passform ändras i takt med tiden.
Kolla in Levis Vintage line (LVC) om du ska ha Levis. Lite roligare med bättre kvalite.
Ta även en flukt på Pike Brothers. De har litet äldre stuk på sina modeller, med rymligare passform och högre midja. Allt i rådenim.
Citera
2018-10-21, 01:12
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twisted-mister
501’ornas passform ändras i takt med tiden.
Kolla in Levis Vintage line (LVC) om du ska ha Levis. Lite roligare med bättre kvalite.
Ta även en flukt på Pike Brothers. De har litet äldre stuk på sina modeller, med rymligare passform och högre midja. Allt i rådenim.

Förstår inte varför inga kläder görs i skön passform längre. Det är knappast som att modet är kvar i det supertajta 2010-talet utan stilen har förändrats markant på sistone. Jag är ute efter ett par sköna byxor som kan bäras med oversized collegetröjor och stora flanellskjortor och då är 501 det som först dyker upp i huvudet men de kändes ganska smala jämfört med vad jag hade tänkt mig. LVC är säkert jättebra men något dyrt för mig tyvärr. Tycker redan 1000 kr är ganska saftigt för byxor då jag annars siktar på runt 500 kr för chinos (Dickies är prisvärda på så vis).

Förresten, hur ska man tänka när man köper jeans gällande storlekar? Krymper de på längden även om de är färdigtvättade och innehåller exempelvis 1% elastan?
Citera
2018-10-21, 09:16
Medlem
Citat:
Förstår inte varför inga kläder görs i skön passform längre. Det är knappast som att modet är kvar i det supertajta 2010-talet utan stilen har förändrats markant på sistone. Jag är ute efter ett par sköna byxor som kan bäras med oversized collegetröjor och stora flanellskjortor och då är 501 det som först dyker upp i huvudet men de kändes ganska smala jämfört med vad jag hade tänkt mig. LVC är säkert jättebra men något dyrt för mig tyvärr. Tycker redan 1000 kr är ganska saftigt för byxor då jag annars siktar på runt 500 kr för chinos (Dickies är prisvärda på så vis).

Förresten, hur ska man tänka när man köper jeans gällande storlekar? Krymper de på längden även om de är färdigtvättade och innehåller exempelvis 1% elastan?

Tror att en butik som Carlings eventuellt kan passa din plånbok och stil vad det låter som. De har många olika märken och modeller i sitt utbud.

Vad gäller krympningsfaktor så bomull är bomull och kommer alltid ha en viss form av förminskning. Dock så med förtvättad bomull, med eller utan artificiella tillskott som gummi och polyester så händer det inte mycket vid tvätt. De kommer att se ut och kännas som innan. Något ihopadragnamöjligen, men kommer att ge med sig efter 10-15 minuter efter det att du fått på dig kläderna.
Det är ju värmen som påverkar, inte enbart vatten.
Tvätta i 30 el 40 och allt kommer vara ok. Även i 60 graders tvätt och inte mycket kommer att förändra tyget vågar jag påstå. Inte förräns vid högre temperaturer reagerar trådarna på värmen och börjar dra ihop sig.
Är du osäker så mät byxorna innan tvätt, sedan även mät efter och helt enkelt dra ut/stretcha handgripligen till de mått du önskar om förändring skett.
Senast redigerad av Twisted-mister 2018-10-21 kl. 09:17. Anledning: Stavfel
Citera
2018-10-21, 09:49
Medlem
Citat:

Testa modell 505. Är lite vidare i modell än 501. Det som skiljer för övrigt är blixtlåsgylf istället för knappgylf som 501 har.
Citera
2018-10-21, 11:39
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twisted-mister
Tror att en butik som Carlings eventuellt kan passa din plånbok och stil vad det låter som. De har många olika märken och modeller i sitt utbud.

Vad gäller krympningsfaktor så bomull är bomull och kommer alltid ha en viss form av förminskning. Dock så med förtvättad bomull, med eller utan artificiella tillskott som gummi och polyester så händer det inte mycket vid tvätt. De kommer att se ut och kännas som innan. Något ihopadragnamöjligen, men kommer att ge med sig efter 10-15 minuter efter det att du fått på dig kläderna.
Det är ju värmen som påverkar, inte enbart vatten.
Tvätta i 30 el 40 och allt kommer vara ok. Även i 60 graders tvätt och inte mycket kommer att förändra tyget vågar jag påstå. Inte förräns vid högre temperaturer reagerar trådarna på värmen och börjar dra ihop sig.
Är du osäker så mät byxorna innan tvätt, sedan även mät efter och helt enkelt dra ut/stretcha handgripligen till de mått du önskar om förändring skett.

Tackar för informationen. Jag har märkt att mina andra Levi's från second hand blir väldigt trånga efter en tvätt men att de töjer ut sig med tiden.

Citat:
Testa modell 505. Är lite vidare i modell än 501. Det som skiljer för övrigt är blixtlåsgylf istället för knappgylf som 501 har.

Det hade varit något, dessväre är knappgylf något jag eftersträvar. Tycker blixtlåsgylf ser lite "meh" ut på bredare byxor.
Citera
2018-10-22, 09:29
Medlem
Någon som har erfarenhet av SOSO-jeans och deras bespoke service?
Passform, kvalité osv....
Ser bra ut om man kollar hemsida. Men hur är verkligheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in