Citat:
Ursprungligen postat av
Ripples
Förstår inte varför inga kläder görs i skön passform längre. Det är knappast som att modet är kvar i det supertajta 2010-talet utan stilen har förändrats markant på sistone. Jag är ute efter ett par sköna byxor som kan bäras med oversized collegetröjor och stora flanellskjortor och då är 501 det som först dyker upp i huvudet men de kändes ganska smala jämfört med vad jag hade tänkt mig. LVC är säkert jättebra men något dyrt för mig tyvärr. Tycker redan 1000 kr är ganska saftigt för byxor då jag annars siktar på runt 500 kr för chinos (Dickies är prisvärda på så vis).
Förresten, hur ska man tänka när man köper jeans gällande storlekar? Krymper de på längden även om de är färdigtvättade och innehåller exempelvis 1% elastan?
Tror att en butik som Carlings eventuellt kan passa din plånbok och stil vad det låter som. De har många olika märken och modeller i sitt utbud.
Vad gäller krympningsfaktor så bomull är bomull och kommer alltid ha en viss form av förminskning. Dock så med förtvättad bomull, med eller utan artificiella tillskott som gummi och polyester så händer det inte mycket vid tvätt. De kommer att se ut och kännas som innan. Något ihopadragnamöjligen, men kommer att ge med sig efter 10-15 minuter efter det att du fått på dig kläderna.
Det är ju värmen som påverkar, inte enbart vatten.
Tvätta i 30 el 40 och allt kommer vara ok. Även i 60 graders tvätt och inte mycket kommer att förändra tyget vågar jag påstå. Inte förräns vid högre temperaturer reagerar trådarna på värmen och börjar dra ihop sig.
Är du osäker så mät byxorna innan tvätt, sedan även mät efter och helt enkelt dra ut/stretcha handgripligen till de mått du önskar om förändring skett.